Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Satt en spion vi Årstabrons norra fästa och räknade, räknade och räknade. Ska bli intressant att se vad detta räknande resulterar i. Sen noterade jag en "elcykel" där ägaren till och med tagit bort kedjan.

Ja det är mycket folk som ökar risken för diverse incidenter. Tycker GC-rakan från Årstaberg bort mot Hägersten är riktigt oskön säkerhetsmässigt. Har inte alls bredden den skulle behöva för den roll den har, snarare hälften. Dåligt sikt med buskar och folk som kör i båda riktningar i hög fart, både cyklister och fotgängare i ganska stort antal. Vingelcyklister får inte plats att mötas eller köra om på cykelhalvan utan är inne på gånghalvan för att klara av det. Men där går det ju en massa folk. Och åt andra hållet landar cykeldårarna sedan i folkmassan som går mellan pendel och tvärbana, direkt efter en liten sväng utan sikt. Förvånad att jag inte redan efter ett par veckor sett spår av någon incident.

Annars: stackars Inbred nu alltså. Den är så trött. Kom, fultysk, kom!

Hatar alla jävla avstängningar, spelar ingen vilken väg jag väljer, nog fan är det någon avstängning.
Annars gick det bra.

+1
Smalt är det även på den redan smala GC-banan längs Essingeleden från Gröndal till Essingen. Står något kravallstaket där som knaprat en halvmeter längs hela vägen, ser ingen aktivitet som pågår där men farliga möten blir det. Särskilt för dem som inte vet var deras styren slutar.

Sen start.
Gjorde nog ngn irriterad då jag skar hörnet av trottoaren för att växla över från Götgatan till Ringvägen genom att gå grensle över cykeln istället för att kliva av fullständigt.
Men blir man arg för så lite är det liksom avgjort på förhand.
Såg årets åbäkigaste start då en hipsterklädd människa skulle upp på sin antagligen spretnya Fixie/SS.
En hand på styret, en på sadeln. Och sen nåt slags Silly Walks-steg med högt knä för att få fot och ben över överröret.
Som grädde på moset så började han med FEL ben först, och höll på att hamna baklänges över cykeln.

Sen blev det lite läskigt.

Såg en tämligen färsk olycka på nedanför slottet. Någon låg utslagen med huvudet i en blodfläck. Vet inga övriga detaljer. Får ju hoppas att det inte var en fotgängare som blivit rammad åtminstone. Men det stod 4-5 personer runt omkring, och de tyckte inte de behövde mer hjälp.
Man hade kunnat överväga flytta offret MHT det som brukar kallas "farligt läge", eller ställt ngn lite högre upp i trafikflödet för att varna/sakta ned andra trafikanter. Men överlag så hade de som var på plats betett sig rätt hyggligt. En mänsklig mur för att avleda trafik, bra framstupa sidoläge, t.o.m. en förbandspåse framme.

Otroligt skönt igår och idag. Hade magisk medvind i båda riktningarna igår.

Cykeln fortsätter att vara fantastisk men jag hörde minsann några elaka metallklonk imorse. Snabb inspektion visade att innanmätet i min sram x7 frihjulsbody håller på att malas ner. Navet var dock sjukt billigt, så det är ok.

Fick en elcykel på rulle genom lunda industri, jag tog en kurva väldigt aggressivt, han gjorde det inte. en pallnit på grus för att undvika ett elskåp blev det istället.
Men han kom snabbt ikapp igen, trimmade är ett ofog. Jag skulle ju ta det lugnt idag

Dagens observationschock:

Antalet cyklister inne i stan längs Götgatan, Munkbrokajen, Vasagatan, Kungsgatan, Sveavägen är mkt lägre klockan 5 än klockan 8.

Det hade jag sannerligen aldrig kunnat ana!

Jag såg för övrigt en massa cyklande poliser för första gången IRL här i hornstull. Först imorse kom två ganska snabbt cyklande hornsbruksgatan-borgargatan, sen nu till lunch kom ett helt uppbåd på tio stycken ut från högalidsgatan på västra sidan långholmsgatan. Jag gav tummen upp och sa kul att se, de hejade, verkade trevliga.

Senast ändrad:
Hatar vara tidigt på jobbet. Så brompton med rygga med paddlar o paddelkläder. Hoppas lite sol idag så våra nya medlemmar får en fin början.

Gick visst fort idag trots att jag passerade Slussen och Skeppsbron i peak hour. Note to self: kolla på termometern innan man klär på sig.

Senast ändrad:
Lite knäppande ibland i området kring drivlinan, kanske dags att kolla och/eller byta kedja? I övrigt som vanligt många cyklister varav minst en bara körde ut på cykelbanan utan att kolla om någon kom åkande i halvhög fart, bland annat jag.

Det är poppis att inte visa tecken. När den man just är på väg att köra om beslutar sig för att svänga vänster från högerkanten utan tecken, utan att kolla bakåt. Tur som fasen man har bra bromsar!

I valet mellan att titta och att vifta föredrar jag att titta. Sen är det ju inget som hindrar att man gör båda.

Det mest fascinerande är de som inte ger något tecken men som tittar bakåt och svänger ut trots att det kommer någon bakifrån. Man undrar lite vad de gjort om ingen kommit bakifrån - legat kvar till höger? Eller var hela bakåttitten bara ett sätt att motionera halsen/nacken?

Läbbig smäll på cykelbanan norr mälarstrand. En mountainbike körde om lite vinglig veteranmoppe. De hakade i på något sätt och moppen gick omkull med rejäl smäll. Föraren, en herre runt 80, låg framstupa orörlig en stund men kom sig långsamt sen. Cyklisten helt oskadad. Drog när ambulansen kommit.

Ta det lugnt där ute!! Väldigt tight av och till.

Fascinerande, är det inte bygghinder och avstängningar så hamnar man mitt i en skock fårskallar, bara att ta det lugnt, det är säkert knugens får.

Lite fashinerande med vägarbeten och varningsskyltar nu. Ang det där omärkta grusupplaget på Älvsjövägen upptäckte jag nu på väg hem att det stod en varningsskylt åt fel håll, dvs man ser skiten när man kommer från brandstation, stor mening. Mig veterligen har vi högertrafik. 50 meter innan så står varningskylten fyra m efter den uppsågade asfalten. Stor mening.

Förra veckan var det mysteriet med den uppsågade asfalten vid bron som saknade varningsskyltar. Mats verkade till slut luskat ut vem fasen som hade sågat upp asfalt på hans område utan att meddela tk för nu ligger iaf asfalt där igen.

"Idag kommer vår entreprenör åka ut och märka upp detta arbete, medans vi söker ansvarig för att slutföra arbetet inom snar framtid."

Varför de vilka de nu är håller på att såga random asfalt är ju den stora frågan. Den vid T-korsningen vid bron kändes ju helt omotiverad.

staine sa:
Marren sa:
Fascinerande, är det inte bygghinder och avstängningar så hamnar man mitt i en skock fårskallar, bara att ta det lugnt, det är säkert knugens får.

Inget ont om knugen, han är i alla fall en riktig kung. Ingen jäkla legend :)

If u say so....
Dagens hinder, en skock 40-50-åriga finska damer med rullväska i korsningen Gillögagatan-Erik Dahlbergsgatan, till skillnad mot fåren irrade dom här helt planlöst omkring på gatan...tur man har köpt en Spurcycle.
Pling, pling så var dom väck.

Termometern visade några grader varmare än igår trots att jag var iväg 30min tidigare idag. Körde på kortärmat och kortbyxor.

Hängde på två rätt snabba cyklister mellan Västertorp och Midsommarkransen. Jag noterade att jag inte kan cykelteckenspråket, den enda viftade med vänster hand bakom ryggen när jag låg bakom. Såg inget hinder så jag antog att det betydde att jag skulle köra om. Några andra bud? Jag missade tecknet första gången och när jag kört om gjorde jag en dålig omkörning av en cyklist framför. Ingen bra reklam för MTB-pendlare..

Rätt så händelselös förutom att jag kolliderade med någon form av småfågel som inte hann undan när jag kom åkande. Slog i min axel så jag slapp i alla fall salmonella klumpen i ansiktet....

Snabb och smidig i fredagstrafiken så det tog bara 30min mot 45-50 övriga dagar. knappt några bilar då en stor del är i mosken för fredagsbön.

image.jpeg

Lite sen start, jäklar vad folk från Sjöstan och in. Hetsande hybridjägare, cykelkorgar, arbetsmyror, långpendlare, småbarn mfl i skön förening. Kändes som mer cyklar än bilar idag.

En busschaufför på Kungsträdgårdsgatan fick spelet och hängde på tutan när cyklister for som en flock starar runt bussen på både insida, utsida och på felsida refugen. Jag kan förstå reaktionen.

Väldigt försiktig pendling efter att en tvåhjulssladd på sand med efterföljande studs (när däcken träffade asfalt igen) gjort ett rejält nummer med min mellangård i onsdags. Två av 10 passerande cyklister erbjöd hjälp när jag stod å lagade punktering vid vägkanten. Det gjorde mig glad. =)

Ingen pendling sen förra fredagen på grund av en envis förkylning med hosta som sen övergick till fontän av snor...jäkla kul detta.

Human sentinel...

Kommer på mig ibland att jag nästan är som en bitter bilist, en sån som sprutar spolarvätska på cykelklungor på södertörn och gör farliga omkörningar. Idag missbedömde jag längden på den näst intill stillastående ormen uppför liljeholmsbron (var väl typ 15 cyklister på rad). Hann inte om i tid innan möte. Allt gick dock bra och inga sura miner vad jag uppfattade.
Men om det ska fortsätta så här måste man ju snart hitta sig ett jobb söder om stan om man ska orka fortsätta cykla i rusningstrafik.

Idag en riktig Zenpendling pga besök på polisstationen i Nacka för hämtning av pass. Låste cykeln utanför med illgrönt minimalt lås. Well, att den skulle bli snodd utanför vänthallen på en polisstation när jag hade koll på den var väl iof inte så sannolikt.

In mot stan var det extremt tomt på cyklister så 0930 och framåt kanske man skall pendla?

För övrigt satt gårdagens trevliga Tempolopp ute på Ingarö lite i benen, kanske tur att jag hoppade över möjligheten att bli akterseglad på morgonpelotonen.

Senast ändrad:
Riktigt skön pendling till jobbet idag, enda negativa var att jag hade lite ont i ryggen. När jag väl kom till jobbet insåg jag att jag hade lite mer ont än vad jag hade märkt tidigare på morgonen. Det var bara och sjukskriva sig och cykla hem igen.... Lite snopet...

Punka på framhjulen när jag skulle ge mig iväg, inga 4 minuter på det slangbytet som någon skrev tidigare. :(
Vägen till jobbet va ganska händelselös, hade gröna vågen hela st eriksgatan. Skönt när man lyckas timea grönlysena!

Höll på att bli påkörd av zombiecyklist som körde mot rött på Birger Jarlsgatan rätt ut framför mig. Borde lära mig att cyklister helt ignorerar det trafikljuset.

Igår blev jag omkörd av kvinna som drog rätt igenom en korsning mot rött genom bilar, gångtrafik för att sedan köra om till höger om högerblinkande bil.

"Döda" ben idag. SÅ hårt körde jag väl inte igår kväll...
Det får bli en heldagsvila från cykling i morgon och så hoppas vi på lite piggare ben till söndagens distansrunda.

Buss idag pga jobbaktivitet ikväll.
Passade mina ben bra efter krampkänningar i vaderna under gårdagens träning.

Med 37km enkel väg till jobbet blir det inte jobbpendling på cykel så ofta som jag vill, men det händer! Idag blev det ny rekordtid dessutom med 30,4 km/h i snitt! Det är jag nöjd med, som småfet medelålders gubbe i lycra. Är det därför det regnar just nu tro?

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    49.1 KB · Besök: 29
heklamama sa:
Lite varmare lite gråare.
Sladdade in på fiket vid Hornstull.
Visade sig att skuld och förtroende funkar.

Nu:
F R E D A G

Vad är det där för nytt hipsterkaffeställe? Ska vi överge Melanders till förmån för detta? Den som är guru får bestämma.

Händelöst fram till sista 500 m, efter omledningen för gropen på cykelvägen kom jag fram till att säkraste vägen upp till centrum är att åka ut på kör banan vid passagen över Mellanvägsbacken, och tvärt vänster mitt på den. Skippa att hoppa upp på cykelbanan med den farliga avslutningen. Nåväl brukar inte vara några problem med bilister och bussförare, någon kör kanske om när det finns plats och inte möte osv, annars ligga behörigt bakom. Idag låg dock en tjurig busschafför för 165 på tutan, körde om trots möte. Eftersom han ändå liksom jag skulle svänga vänster så låg jag liksom i stjärten på honom hela biten efter idiotomkörningen fram till korsningen och vidare upp, när han stannat vid hållplatsen undrade jag vad sjutton han ville med signalhornet och idiotomkörningen, du ska cykla på cykelbanan "Nä, det ska jag inte, färdmålets läge och förövrigt tog den slut 50 meter från där du körde om farligt nära!" "Mutter mutter, du ska ändå cykla på cylbanan!"

(kan väl tillägga att jag efter omkörningen tutade tillbaka, dags att pumpa Airzound...).

Bussförarna upp mot och ner från centrum brukar annars vara trevliga och bra. Eller som hon bakom ratten i 143 som för ett par månader sedan såg min tröstlösa väntan på att svänga vänster och ställde sig och blockerade sitt körfält så det till slut blev lucka (lång kö bakom henne). Fick bra med tummar och tack.

Förövrigt verkar det nu som de med gruset och pinnarna det står ELKABEL på kommer gräva mer, målat i mitten av banan, står en massa vägarbetsskyltar och hänvisningsskyltar vid bodarna innanför stängsel, fanns inga där att fråga om de kunde ställa om den felvända skylten på rätt sida och ställa den för strängen som nu är uppgrävd före strängen och inte två meter efter... Men ska de gräva en meter bred sträng mitt i banan så spelar det kanske inte så stor roll. Spännande att se om och hur man kommer till jobbet på måndag el tis, var de tänker sig att man ska köra ut i körbanan, om skyltarna kommer vara rättvända, stå före vägarbete och inte efter osv.

En rätt retlig (och gammal) kommentar, när man kommer ifatt nån som tutat/hetsat/stressat, är;

"Jaha, var det hit du hade så bråttom till?"

swetrixie sa:
En rätt retlig (och gammal) kommentar, när man kommer ifatt nån som tutat/hetsat/stressat, är;

"Jaha, var det hit du hade så bråttom till?"

Kom ju liksom inte ikapp, när han med sin långa dragspelsbuss passerat var vi liksom båda framme vid korsningen och han
saktar ju som man brukar ner lite inför sväng, dessutom vänta in ett par bilar innan vänstersvängen men låg ju en meter bakom hela tiden så vad sjutton hålla på att tuta och köra om med en underarmslängds avstånd i sidled.

Bilden visar alltså avslutningen av cykelbanan som idioten tyckte jag skulle ha hoppat uppför kanten och cyklat ca 50 meter på, livsfarlig och knappt 10 meter fram till korsningen dit man oftast ska svänga vänster, vem förväntar sig en cyklist framför sig när man kastas ut i körbanan allra längst till höger dessutom. Risk för prejning eller? Föredrar att gå ut till vänster sida körfältet före vänstersväng, tydligt och klart med blicken, tecken, blicken, tecken igen och allt.

Vilket alltså inte går om man väljer cykelbanan, då man torde ha väjningsplikt mot upphinnande trafik när man byter körfält (vilket ju en cykelbana är om än påbjuden endast cyklar och moped klass II). Oavsett om körfältet tar slut så torde man ju ha väjningsplikt (och så handlar det ju om att rädda sitt eget skinn alt förebygga trafikolyckor som ju är trafikreglernas syfte).

Känns iaf rimligare att cykla den biten på körbana eftersom cykelbana ändå saknas efter vänstersvängen, och man riskerar inte till 99,99999% livet på att cykla rimligt och ta sin plats. Om man trots det inte råkar ut för ett än större nöt till yrkeschaufför...

Bilagor

• DSC_0021.JPG
    DSC_0021.JPG
    292.7 KB · Besök: 27
Tillbaka
Topp