Händelöst fram till sista 500 m, efter omledningen för gropen på cykelvägen kom jag fram till att säkraste vägen upp till centrum är att åka ut på kör banan vid passagen över Mellanvägsbacken, och tvärt vänster mitt på den. Skippa att hoppa upp på cykelbanan med den farliga avslutningen. Nåväl brukar inte vara några problem med bilister och bussförare, någon kör kanske om när det finns plats och inte möte osv, annars ligga behörigt bakom. Idag låg dock en tjurig busschafför för 165 på tutan, körde om trots möte. Eftersom han ändå liksom jag skulle svänga vänster så låg jag liksom i stjärten på honom hela biten efter idiotomkörningen fram till korsningen och vidare upp, när han stannat vid hållplatsen undrade jag vad sjutton han ville med signalhornet och idiotomkörningen, du ska cykla på cykelbanan "Nä, det ska jag inte, färdmålets läge och förövrigt tog den slut 50 meter från där du körde om farligt nära!" "Mutter mutter, du ska ändå cykla på cylbanan!"
(kan väl tillägga att jag efter omkörningen tutade tillbaka, dags att pumpa Airzound...).
Bussförarna upp mot och ner från centrum brukar annars vara trevliga och bra. Eller som hon bakom ratten i 143 som för ett par månader sedan såg min tröstlösa väntan på att svänga vänster och ställde sig och blockerade sitt körfält så det till slut blev lucka (lång kö bakom henne). Fick bra med tummar och tack.
Förövrigt verkar det nu som de med gruset och pinnarna det står ELKABEL på kommer gräva mer, målat i mitten av banan, står en massa vägarbetsskyltar och hänvisningsskyltar vid bodarna innanför stängsel, fanns inga där att fråga om de kunde ställa om den felvända skylten på rätt sida och ställa den för strängen som nu är uppgrävd före strängen och inte två meter efter... Men ska de gräva en meter bred sträng mitt i banan så spelar det kanske inte så stor roll. Spännande att se om och hur man kommer till jobbet på måndag el tis, var de tänker sig att man ska köra ut i körbanan, om skyltarna kommer vara rättvända, stå före vägarbete och inte efter osv.