Det är fortfarande torrt och jag har inte mycket löv på min väg. Cykelpendling är fortfarande najs.
Strömbron södergående. En taxi svänger höger precis framför (<1m) en cyklist. Cyklisten var tydligt en van sådan, förutspådde vad som skulle ske, häll undan och tog det med ro. Taxin gjorde det antagligen medvetet för att inte bli stående och blocka bakomvarande motortrafik i väntan på alla cyklister som ska förbi. Imho bör cykel och motor blandas på den bron. Alla skulle vinna på det.
Hornsgatan+Swedenborgsgatan. En medcyklist visar upprepade prov på dåligt omdöme. Först vid Slussen/Hornsgatan kommer han från "vänsterfil" för att svänga höger in på Hornsgatan. Såklart framför mig så jag trängs mot kanten. Han sträckte åtminstone ut armen så man fick veta någon sekund i förväg vart han ville. Jag mumlar lite för mig själv och kör ifrån när raksträcka och tillfälle ges.
Sen dyker han upp igen vid rödljuset mitt på Swedenborgsgatan. Han rullar då förbi mig och taxin framför. När ljuset blir grönt får vi bägge (jag+taxi) rulla långsamt bakom honom tills det är säkert att passera. Jag som ställde mig bakom taxin just för att ge taxin fri väg så att alla kunde rulla i den hastighet som passade oss bäst - så kommer den där pajasen och förstör!
Och till sist, för att sätta pricken över i:et, tvärnitar han för en gubbe som korsar gatan framför Södra station. Gubben stannar, mitt i cyklistens färdväg, istället för att, som cyklisten förutsatte, fortsätta gå (som om inte någon nästan höll på att köra på honom). Det är 50/50 om en fotgängare stannar upp eller fortsätter/hoppar undan. Med den risken håller man större marginal! Det var många andra som korsade vägen just då - så även utan gubben var det dåligt omdöme att rulla igenom. När jag cyklar förbi honom igen påpekar jag därför att han "cyklar som en idiot" eftersom jag tycker man ska ha skit om man gör fel (fast jag borde kanske vara mer konstruktiv). På Grindsgatan stannar jag och väntar tills han kanske kommer förbi. Får en kort pratstund. Han betedde sig ändå trevligt och verkade inte så korkad. Jag är hoppfull.