Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Slir- och modd-fest tidig morgon. 5 cm snö där det skulle varit saltsopat. Såg varken till plogbil el saltsopare. De hade nog tagit helgledigt. Ser sådär fram emot att cykla hem ikväll.

Dessutom har skruvhålen i höger sko blivit uttänjda och för stora, tyckte det kändes märkligt och kollade, klossen satt lite löst och försökte skruva fast och det slirade bara. Nu världens tå-överlapp på höger. Jäkla shimano som har sytt igen över på MW81 så det går inte att sätta dit en annan skruvplatta i skon! I andra skor är det ju bara att ta bort innersulan. Hur det gått till fattar jag inte, mer än att jag alltid klickar ut höger vid varje stopp men det ska det väl klara? Har ju aldrig hänt med sommarskor (första vinterdojorna då jag tidigare hade vändbara pedaler och vanliga skor på vintern iaf)

Ren asfalt på vägarna till slush puppie på GC vägarna, inte jättekul men hoppas på det mesta hinner smälta bort innan det blir kallt igen.

Lite slask, annars var det i stort sett sommarväg. Några enstaka ställen med frosthalka.

Nog för att jag gillar att gnälla på snöröjningen, men om jag går tillbaks i alla vintrar jag har cyklat så anser jag att de röjer bättre och bättre. I alla fall i Stockholm och på de stråk som jag rör mig på.

Den här vintern har väl hittills inte varit någon utmaning för dem. Med ett litet annat vägval än vad jag brukar ta (eller vill ta)så är det bra snöröjt 4/5 av vägen, 4/5 dagar. Klart att det finns förbättringspotential och förmodligen är den högre ju mer på "tvärs" man tvingas färdas. Och förmodligen ökar förbättringspotentialen med avståndet från city också.

Så, den här vintern överlåter jag åt andra att felanmäla och klaga, jag ägnar mig åt att titta i backspegeln och njuta av hur mycket bättre det har blivit.

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Jäkla shimano
> som har sytt igen över på MW81 så det går inte
> att sätta dit en annan skruvplatta i skon! I
> andra skor är det ju bara att ta bort innersulan.
> Hur det gått till fattar jag inte, mer än att
> jag alltid klickar ut höger vid varje stopp men
> det ska det väl klara? Har ju aldrig hänt med
> sommarskor (första vinterdojorna då jag tidigare
> hade vändbara pedaler och vanliga skor på
> vintern iaf)

Det går inte att få skorna vattentäta om du ska kunna komma åt klossplattan från insidan.
Kanske finns något annat sätt?

Hur tar man sig bäst från Skeppsbron södergående till stadsgårdsleden? Jag kör en fuling och sneddar över mötande körbana och ner på den väg man normalt cyklar upp till Skeppsbron på. Känns inte helt ok att göra så.

Hamnade bakom en brud med bullhornsbestyckad skärmlös fixie vid alvik. Tack för den.....
Ryckte förbi uppför Tranebergsbron men resultatet blev detsamma ändå: Helt galet nedsprayad.

Förstår faktiskt inte folk som kör skärmlöst i dagsläget med moddsörja och saltae vägbanor. Grisfest deluxe.

Första gången på cykeln efter nästan två veckor efter skidhelg som innan den ens börjat förvandlades till ett töcken av feber och hors categorie-förkylning.
Göteborgsgrått och trist ute, trodde det skulle gå mycket tyngre än vad det gjorde. Pulsen skenade dock oavbrutet.

Första cykelpendlingen på nära två veckor pga vek, tunn, frusen etc.
Rätt skönt och fint, bara lite modd här och där. Inget att klaga på annat än en känsla av att något inte står helt rätt till i halsen. Självklart kör jag skärmlöst och sprutar ner alla jag kommer åt.

Cyklade inte idag. Såg Poopzilla dundra förbi busshålplatsen vid Johan Skyttes Skola och kände ett sting av ågren att jag inte tog cykeln. Men det gick över när tyngden av ryggan påminde mig att jag ju ska springa på lunchen.

Rätt uschlig om jag ska vara ärlig. De orörda gatorna i Täby hade förvandlats till rena rama modd festen, en slant man dit och än slant man hit... typ. I slakmotan upp mot Djursholms Ösby kändes det konstigt och det gick trögare och trögare, stannade och märkte att framhjulet i princip inte snurrade alls då bromsen verkade ligga mot. Handtaget var också rätt stumt men jag kämpade vidare till Statoil macken uppe vid GE Huset och sköljde av frambromsoket och försökte tvinga isär beläggen med en däckavtagare. Efter den operationen snurrade i alla fall framhjulet men jag vågade inte bromsa fram resten av vägen in till stan. Från Stocksundsbron och in var det i princip rent från snö och slask, tack för det!

Skönt med lite "värme" som ombyte. Jag njöt av rengjord cykel, nypumpade däck och i stort sett snöfria vägar.

Lördagen tuffa skivstångspass satt tungt i ryggslut och ben. Strategin är att köra styrkelyft på få rep för att få lite mer klipp i benen. Att köra in kroppen på den bogen gör ont.

fhloston skrev:
> Allt mellan sopsaltad barmark och moddig halkbana.

+1

Skönt att slippa knastrandet sjöstan-slussen men sen blev det som vanligt snömoddig halkbana med grus.

Kokt vid framkomst, alltid svårt att klä sig efter omslag.

Lossade framhjulet igår och re-monterade framskärmen på CAADX eftersom det låter som man har ett dussin griniga skallerormar omkring sig vid cykling.

En sån fröjd att cykla nästan ljudlöst!

Gillar dock inte passagen från Hammarbyhöjden nästan uppe vid Skärmarbrink, hårnålskurvor och uppförsbacke med snömodd på något som påminner om rotmatta. Bara att kämpa sittandes för att ha något fäste öht.

25 Januari

Bilagor

• 25jan1.jpg
    25jan1.jpg
    36.1 KB · Besök: 36
  • 25jan2.jpg
    25jan2.jpg
    53.6 KB · Besök: 35
  • 25jan3.jpg
    25jan3.jpg
    56.4 KB · Besök: 43
Fjärdebrunn skrev:
> Tack federico. Mörkt, du var ute tidigt idag?

7-tiden, 20min senare var det ljust.

Mysigt, mörkt och moddigt. Gick ruskigt segt och lite väl slirigt och när jag kände på bakdäcket efter 2 km så var det tomt. Troligen punka redan hemma. Velade men gick hem till garaget och bytte slang i värmen. Satt en sån där liten nål rakt genom däcket, troligen sån där "whisker" från sopbil. Fick bort den och i med ny slang. Lång näsa, när jag pumpade stack det som satt kvar i mönstret hål på den slangen också. Måndag...

Underbart. Slasket var inte stänkigt nog att ge blöta fötter, så jag kom fram helt torr. Två lager kläder kändes lite naket (på ett bra sätt) efter veckorna som varit. Pumpade lite högre tryck i isp-däcken och det flöt på ljuvligt. Urtrampad större delen av värmdövägen, euforiskt.

Imorse fortfarande hyfsat packad snö, men på vissa ställen skar det igenom och på andra ställen hade smältvatten skapat blank is och/eller vattenansamlingar.
Tror inte att det kommer vara bättre på hemvägen nu strax.
Några brutna lårben och nyckelben ingår vad det verkar i Eskilstuna kommuns vinterväghållningsbudget.

Modden på de flesta GC vägarna hade smält bort på vägen hem. Vissa villagator blir väldigt spännande men det blir väl också bättre snart. Annars så var det ganska grått och tråkigt.

Fick häng av nån snabb jäkel uppför Skanstullsbron.
Körde så det svartnade för ögonen.
Han höll sig dock klädsamt bakom hela vägen upp, man tackar för vänligheten.
Sen svängde jag ner mot Huddingevägen, pust

staine skrev:
> Fick häng av nån snabb jäkel uppför
> Skanstullsbron.
> Körde så det svartnade för ögonen.
> Han höll sig dock klädsamt bakom hela vägen
> upp, man tackar för vänligheten.
> Sen svängde jag ner mot Huddingevägen, pust

Alltid skönt att kunna svänga av innan kränkningen.

Spännande på villagatorna med snömodd som helt plötsligt bara ger efter. Från Vällingby in till stan helt snöfritt på vägarna och väldigt lite folk kl 06. Skönt med värmen.

Vinterrekord i blötan, 43 minuter. Helt respektabel sommartid faktiskt. Tävlade med bilar som vanligt genom Sollentuna, jag på cykelbanan. Helt dyngig på rygg och ryggsäck. Ass-saver som jag fick låna hjälpte i princip nada.

Fjärdebrunn skrev:
> Förhållandevis varmt och skönt.
> Svårt sur på idioter till bilister som skiter i
> att blända av.

Det är där lampa nr 2 på hjälmen kommer in i spelet...
Har den bara på en kort sträcka, men är det någon som inte bländar av så tittar man upp och dom har 800 lumen på sig och då bländas det av snabbt.

Pfaff skrev:
> dimma...

+1
Fast jag upptäckte efter ett tag att det var glajorna som var skitiga.

Stumpy skrev:
> Pfaff skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > dimma...
>
> +1
> Fast jag upptäckte efter ett tag att det var
> glajorna som var skitiga.

Jag upptäckte det nu. Läst bok i tre timmar med glasögon igensatta av moddstänk. Kämpa ögon!

Regnig.

Jag har hittat en delvis ny pendlingsväg som är ca 1,5 km längre och gör att jag minskar sträckan jag är på bilväg. Nu är det knappt 1km av 11,5 som går på gata mot tidigare 3 av 10.

Tog regnjacka imorse, då det regnade. Märkte sen när jag skulle öppna upp pga värme att jag inte stängt den. Behövdes inte mot vätan, och blev alldeles för varmt. Lektion. Snabb jäkel från slussen ut mot sjöstan, försökte men kom ej ikapp. Inte så vanligt.

De hade faktiskt varit ute och skrapat lite på GC-vägarna igår (kors i taket) så det var bättre på eftermiddagen än på morgonen. Ännu bättre nu på morgonen när det smält lite till.
Men sen finns det ju förstås sträckor dom glömde skrapa igår som inte var direkt roliga idag med någon slags blandning av is och modd.
Färgetrafiken har inte kommit i gång den här tövändan heller.
IMG_20160126_074717.jpg

+5°C och lätt regn. Drog på regnjacka men fick stanna och byta till vindjacka efter 10. Blött och lite is på sina ställen. Kändes enormt varmt med tanke på -12 alldeles nyligen. Fick nästan lite vårkänslor.

+7 grader och ösregn när jag åkte från Täby, rätt stor skillnad från förra veckan. Såg vad som måste vara vinterns mest missriktade "snöröjning" imorse när det på Turebergsvägen i Täby som är en stor genomfartsväg och således helt snö och moddfri dök upp en sandbil med påslagen sandare bakom... Mer dödsgrus liksom... Vore kanske bättre om Täby la lite mer energi på att röja när det faktiskt finns snö/modd och is...

Torrare än jag trodde, en hel del vatten från igår kväll hade runnit bort från cykelbanan. Tryckte lite och lyckades komma upp på pallen för This Year vid fotografiska - fånigt men kul.

Efter lite meck med kärvande ventil så pumpade jag upp däcken igen då snön är borta. Under 20 minuter till jobbet är nog dubbdäcksrekord. Förkylningen gjorde sig dock påmind.

Det var längesedan jag skrev i den här tråden. men i morse var det dags igen.

Motvind, mörkt, duggregn skitigt och jobbigt. Precis som det skall vara med andra ord.

IMG_3104.JPG

Ganska bra pendlingssträcka, landsväg. Ja förutom då när det blåser och regnar. Dessutom hade jag ett FTP-test i benen från i går kväll.

commute20160126.png

Tillbaka
Topp