Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Kallt och bitvis isigt på väg från norrort. Fast dramatiken i detta var betydligt mindre än när jag märkte att jag glömt kalsongerna hemma... Efter att ha hittat ett par begagnade av okänt ursprung och renhet i omklädningsrummet beslöt jag att köra med bibsen under kostymbyxorna idag istället för att köra comando.

Hur är det, måste dubbdäck köras in för att hålla och inte tappa dubb? Förkyld redan av att ha tvingats åka kommunalt i en vecka. :-( Och kommer dessutom hem 15 min senare än om jag cyklat...)
Måste hitta en bra lätt och lättburen cykel för hädanefter kommer alla cyklar förvaras i lägenheten 3 tr utan hiss efter att ha fått två stulna inom ett halvår! (hur det ska gå till är ju frågan, finns ingen plats...)

Blev precis uppringd av Pye Seaton ang kaoset med sopsaltningen och skillnaden mellan Magelungsvägen och Älvsjövägen. Tydligen är Magelungsvägen utsedd till teststräcka i år. Hade ju varit fint med en informationstavla ang det så man kunde ha varit beredd på att vägen kunde ha olika former av framkomlighet (och saltmängd eftersom de efter ha kört med lake och hur bra som helst också kört med grovsaltspridaren efter trots oerhört bra väglag (tydligen som förebyggande saltning inför snöfall någon dag senare, vilket inte funkade särskilt bra).
Hon skulle i vilket fall ta upp med entrepenören ang den högst oregelbundna sopsaltningen från brofästet på Älvsjö broväg och fram till Brännkyrka brandstation. Dvs sträckorna enl karta som ska vara sopsaltade och som var jättebra i fjol men högst oregelbundet och ibland någorlunda bra men sedan en vecka innan körda igen trots snöfall och isbildning. Återstår väl att se om det blir bättre och mer regelbundet bra. Det räcker inte med en gång när man inte kört på två veckor... Svallisen i nerförskurvan från Älvsjöbron var inte mysig... Då var man glad för dubb.

Så frågan, köper jag nya däck nu, kommer de funka mer än resten av vintern?

Pugilism sa:
zodah sa:
Haha, vi har alla varit där :-) Jag brukar välja commando och sedan hänga på låset till HM kl 10:00.

Japp, även skjortor och strumpor har det blivit genom åren.

Strumpor, tshirts och skjortor. Men inte allt på samma gång tack och lov. :-)
Jag har en liten stash men kalsonger och strumpor i skåpet bakom mitt skrivbord. Den har räddat mig flera ggr.

Halkigt på sina ställen imorse. Nu på eftermiddagen kom jag ihåg busstiderna fel så det blev riktigt bråttom från Gärdet till Gullmarsplan. 21 minuter på Brompton, trötta ben till trots och lite flyt vid rödljusen så jag hann med bussen med några minuters marginal. Brukar ta 3-4 minuter mer och det är nog mest trafikljus.

Aliide sa:
Hur är det, måste dubbdäck köras in för att hålla och inte tappa dubb? Förkyld redan av att ha tvingats åka kommunalt i en vecka. :-( Och kommer dessutom hem 15 min senare än om jag cyklat...)
Måste hitta en bra lätt och lättburen cykel för hädanefter kommer alla cyklar förvaras i lägenheten 3 tr utan hiss efter att ha fått två stulna inom ett halvår! (hur det ska gå till är ju frågan, finns ingen plats...)

Blev precis uppringd av Pye Seaton ang kaoset med sopsaltningen och skillnaden mellan Magelungsvägen och Älvsjövägen. Tydligen är Magelungsvägen utsedd till teststräcka i år. Hade ju varit fint med en informationstavla ang det så man kunde ha varit beredd på att vägen kunde ha olika former av framkomlighet (och saltmängd eftersom de efter ha kört med lake och hur bra som helst också kört med grovsaltspridaren efter trots oerhört bra väglag (tydligen som förebyggande saltning inför snöfall någon dag senare, vilket inte funkade särskilt bra).
Hon skulle i vilket fall ta upp med entrepenören ang den högst oregelbundna sopsaltningen från brofästet på Älvsjö broväg och fram till Brännkyrka brandstation. Dvs sträckorna enl karta som ska vara sopsaltade och som var jättebra i fjol men högst oregelbundet och ibland någorlunda bra men sedan en vecka innan körda igen trots snöfall och isbildning. Återstår väl att se om det blir bättre och mer regelbundet bra. Det räcker inte med en gång när man inte kört på två veckor... Svallisen i nerförskurvan från Älvsjöbron var inte mysig... Då var man glad för dubb.

Kör in de nya däcken på trainern ;)

Tänkte göra dagens pendling till ett vardagsäventyr så det blev den gamble touringhojen idag. Skönt med 28 tum efter den senaste tidens 26-tumstrampande. Men gosse, vad den gamble väger! Tur jag inte stötte på några snabbpendlare på morgonen för då hade jag blivit oheligt, överväldigande och återkommande kränkt.

På hemvägen blev det touringcykling på riktigt…

EDIT: fan, postade från telefonen och så blir det en jäääättebild på datorn! Mindre bilder alltså.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    459.7 KB · Besök: 30
Senast ändrad:
Fullständig infarkt på Skeppsbron. En taxichaffis fick bryt när jag pekade och sa åt honom att han körde i cykelbanan. Tutade så att det hördes hela vägen upp till Hornsgatan.

Senast ändrad:
Någon minusgrad och solsken:-) Grusigt var det också, det undre ramröret ser nog inte allt för roligt ut nu:-/ Och hojen behöver tvättas med, jag undrar om jag vågar det, den kanske fryser ihop totalt:| I övrigt gick det fort, hårdpumpade däck och vindstilla, jag maxade nästan 40km/h i en nedförsbacke:-D Och så fick tvärnita för en vaktmästarbil som kom ut från ett villaområde och körde orealistigt jävla fort för att vara ett villaområde och var påväg mot en väjningsplikt:-S
I övrigt var det bara full rulle kanelbulle som gällde.

Aliide sa:

......

Du vill slippa inkörning och ha en lätt cykel - då kan du inte ha dubbdäck. Du behöver dubbfria vinterdäck (jag kan gå i god för förträffligheten bara hos Conti top contact winter) - då slipper du inkörning och får en ett kilo lättare cykel. Som bonus så blir komforten bättre och hastigheten högre.

Skön medvindspendling hem. Bra tryck efter jättelunch. Blev jagad hela värmdövägen av någon som jag verkade dra ifrån vid nacka forum, men som verkade hänga kvar en bit bak ända tills jag svängde in mot saltsjöbadsvägen vid den där preem-macken. Blir alltid motiverad när nån tar rulle, då blir det åka av. Skoj!

Meditations-yoga-pendling hit i dag, Som omväxling. Dock ej start i 08, men 45 blåsiga km blev det, snöfritt och najs, på en olgaliknande farkost
Och cb heela långa vägen!
:)
image.jpeg

jodå vars, idag var det friskt och skönt, några minus, vindstilla. Hur skönt som helst!!! Tyvärr hann jag inte iväg när det var ljust från jobbet :( men men. Har iaf provat min nya spegel idag igen! Det är rätt bra med spegel faktiskt, kanske skulle köpa en likadan fast montera fast i styränden.

Bilagor

• 20160202_150649.jpg
    20160202_150649.jpg
    80.1 KB · Besök: 30
Lejon sa:
Aliide sa:

......

Du vill slippa inkörning och ha en lätt cykel - då kan du inte ha dubbdäck. Du behöver dubbfria vinterdäck (jag kan gå i god för förträffligheten bara hos Conti top contact winter) - då slipper du inkörning och får en ett kilo lättare cykel. Som bonus så blir komforten bättre och hastigheten högre.

Med tanke på årets väglag och så gott som obefintliga sopsaltning med isvallar och rapporter från idag som talar om is på min väg så tänker iaf inte jag cykla utan dubb, de lär ju troligtvis inte vara ett kilo tyngre än de däck som kommer sitta på en ny cykel, brukar ju vara någon form av skittunga trögrullande saker med oerhört bra punkaskydd som fabrikörer utrustar sina hjul med (tror fasen Specialized Espoir Sport väger mer och rullar trögre än SW ;-))

-1 grad o skön pendling idag.
Som vanligt såg man nån taxi som bränner mot rött i sumpan !
Fortsätter vintern så här så blir det en av topp 5 åren i mitt liv när det
gäller pendling o väder o jag har åretruntpendlat sen 1982 så man har varit med om en del ....

Hade visst inte pumpat däcken sen jag krängde på dem i höstas – 1,5 bar. Pumpade till tre bar och cykeln flög fram på hemvägen igår (telefonen höll dock inte med – skittelefon!).

Fina dagar för pendling har det varit nu ett tag, med tisdagens snöblandade regnmisär som undantag.

Aliide sa:
Lejon sa:
Aliide sa:

......

Med tanke på årets väglag och så gott som obefintliga sopsaltning med isvallar och rapporter från idag som talar om is på min väg så tänker iaf inte jag cykla utan dubb, de lär ju troligtvis inte vara ett kilo tyngre än de däck som kommer sitta på en ny cykel, brukar ju vara någon form av skittunga trögrullande saker med oerhört bra punkaskydd som fabrikörer utrustar sina hjul med (tror fasen Specialized Espoir Sport väger mer och rullar trögre än SW ;-))
Njae, men mellan de vanligaste dubbade däcken och dubbfria top contact Winter skiljer det nog nästan ett kilo för ett par. Alternativet att köra på träiga standarddäck på vintern tror jag inte heller på. (Men jag förstår att jag inte kan få dig att överväga dubbfritt oavsett argument.)

Drog en vinterpeloton på morgonen innan jobbet. Vid backen upp innan Hellas blev vår lilla grupp på tre exemplariskt på led cyklandes individer omkörda av en rörmokarbil. Framme vid Hellas hade han stannat vid busshållplatsen, när vi närmade oss klev han ur och lös med ficklampa och försökte vifta in oss på cykelbanan samtidigt som han skrek något om att cykla på cykelbanan. Trafiken var extremt gles och klockan var väl 0615.Vi körde förstås vidare på vägbanan och beredde oss på en snäv omkörning. Konstigt nog höll han ut hyfsat vid omkörningen men fortsatte skrika om cykelbana genom det öppna fönstret. Intressant individ. Som svärfar sa på sin tid -"Den siste dåren är ännu inte född".

Från finfikat på LeMond blev det fin propagandcykling genom stan i morgonsolen med något kylslagna svettiga kläder.

IngvarW sa:
Drog en vinterpeloton på morgonen innan jobbet. Vid backen upp innan Hellas blev vår lilla grupp på tre exemplariskt på led cyklandes individer omkörda av en rörmokarbil. Framme vid Hellas hade han stannat vid busshållplatsen, när vi närmade oss klev han ur och lös med ficklampa och försökte vifta in oss på cykelbanan samtidigt som han skrek något om att cykla på cykelbanan. Trafiken var extremt gles och klockan var väl 0615.Vi körde förstås vidare på vägbanan och beredde oss på en snäv omkörning. Konstigt nog höll han ut hyfsat vid omkörningen men fortsatte skrika om cykelbana genom det öppna fönstret. Intressant individ. Som svärfar sa på sin tid -"Den siste dåren är ännu inte född".

Från finfikat på LeMond blev det fin propagandcykling genom stan i morgonsolen med något kylslagna svettiga kläder.

Eftersom det är en fin cykelbana här - även om man tränar i grupp funkar den ju utmärkt - har jag svårt att förstå varför man ändå kör på den stora vägen (även om jag också gjort det vid LePeloton dumt nog).
Det är inte förvånande att vissa bilister blir provocerade.
Det finns väldigt många andra ställen där cykelbanan suger och man kan motivera att köra på "bilvägen" (vilket jag också ibland gör), men detta stället är inte ett sådant enligt mig...

Tog det bästa från Le Peloton och rullade 3km hemifrån till Le Mond och åt frukost. Sista 5 till jobbet gick sen av bara farten.

Aliide sa:
Kan en sådan funka att låsa fast med? Vid närmare eftertanke kommer det bli bra träligt att bära ner cykel tre trappor strax innan 06 på morgonen, med tanke på skitighetsgrad så här års är det inte jättelockande att bära på axel heller ;-)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Golvogla-for-katting-2000022239/

I min källare har jag en värstingkättning som jag lindar runt 4-5 cyklar och sedan sitter änden fast i en sån där.

Fast om man har 3-4 cyklar i ett förråd och har en kätting runt, typ klass 3, behöver man ens låsa fast den då? Skulle vilja se den som tar ut cykelhögen utan att väcka mer uppmärksamhet än en vinkelkap gör..

Lejon sa:
IngvarW sa:

Eftersom det är en fin cykelbana här - även om man tränar i grupp funkar den ju utmärkt - har jag svårt att förstå varför man ändå kör på den stora vägen (även om jag också gjort det vid LePeloton dumt nog).
Det finns väldigt många andra ställen där cykelbanan suger och man kan motivera att köra på "bilvägen" (vilket jag också ibland gör), men detta stället är inte ett sådant enligt mig...

Jo, det kan så vara. Lustigt dock att han först tyckte att han blev hindrad och sedan hade han tid att ge oss en uppsträckning :-). Kl 0615 med mycket gles trafik ut från stan tog vi uppenbarligen beslutet att det var säkrare för oss på en tom vägbana än på en slingrande cykelbana med en massa möten. Jag var med på en triathlonträning kvällstid i Sickla för något år sedan och då förstår jag att bilister vart provocerade av alla som körde på vägen, även om det gick undan.

En halv minusgrad och strålande sol. Ren njutning idag.

Mötte först en kille som cyklade i maklig takt i goggles trots det fina vädret. Sedan strax efter en joggade med vad som såg ut som en ganska tjock skaljacka och dessutom värmeväxlare.

Intressant att väder kan tolkas så olika ;-)

Lejon sa:
IngvarW sa:

Menar du den grusade och illa skötta G/C banan utmed Ältavägen? Extremt motiverat att ta vägen vid träning 06:15 om du frågar mig.

Så var den första hela pendlarveckan avklarad. Ja på cykel. Har lånat en brompton med dubb för pendla. Ja det är en trevlig cykel att köra på i stan. Annars har veckan varit som vanligt gällande pendling. Utskällning av taxichaufförer som tycker att man är i vägen. Budbilar som håller på att klippa en vid överfarter etc. Men även glada vinkning ifrån just taxichaufförer. Längtar till att isen försvinner ifrån cykelbana o vatten.

Fjärdebrunn sa:
Lejon sa:
IngvarW sa:

Menar du den grusade och illa skötta G/C banan utmed Ältavägen? Extremt motiverat att ta vägen vid träning 06:15 om du frågar mig.

Just det, det är ni tävlingscyklister i lycra som förstör ryktet för oss andra vanliga hederliga cyklister. Bilvägen är ingen LEKPLATS, ska ni vara så där olagliga får ni faktiskt vara det nån annanstans, bilisterna betalar ju VÄGSKATT för att få köra där i fred.

;)

Fjärdebrunn:
Rätt eller fel utifrån ens personliga perspektiv kan diskuteras, men att bilister blir arga och kanske får ett ökat agg mot cyklister när de uppfattar det som att en grupp cyklister tränar på "bilvägen" när det samtidigt finns en dedikerad och funktionell (bilisten är säkert övertygad om att den är fantastisk) cykelbana bredvid är inte direkt förvånande....

Härlig solskenspendling, sent ute med ankomst 9.30. Bra fart för att vara motvind med mitt ekipage, och jag kom fram helt torr och fräsch, behövde inte duscha. Perfekt start på en fredag som känns najs.

Lejon sa:
Fjärdebrunn:
Rätt eller fel utifrån ens personliga perspektiv kan diskuteras, men att bilister blir arga och kanske får ett ökat agg mot cyklister när de uppfattar det som att en grupp cyklister tränar på "bilvägen" när det samtidigt finns en dedikerad och funktionell (bilisten är säkert övertygad om att den är fantastisk) cykelbana bredvid är inte direkt förvånande....

Var skitkul att möta två klungor från Fredrikshof Farsta en söndag i somras, på en smal cykelbana (fd gc med heldraget emellan). För i helvete, tvåled på 1,5 meter bana. Bra med gående och barnvagnar på gångdelen så där kunde de inte väja över. Tack för den, blev att stanna och hoppa ner på körbanan och vänta tills de passerat.
Idioter som tränar på cykelbana!!!

Tycker du alltså att det är att föredra, blir det mindre konfikter i trafiken på så sätt? Anser du att Peletonen ska ta cykelbana på riktigt?

Provkörde kompislapp/skärm jag monterade igår kväll på dagens friska men trevliga pendling. Spencer bakskärm monterad på Ridley x-fire helt utan vettiga fästmöjligheter. De kreativa lösningarna med klämmor, flaskställs-stripes och förlängd bult till framväxel-trissan verkar fungera bra. Kompislappen skuren ur armerad gummimatta har en markfrigång på knappa centimetern. Detagarna på morgondagens distanspass får utvärdera funktionen. Eller om nån här vil köra bakom på väg hem idag. Ska ju bli regn här i GBG i eftermiddag.

Nu är väl vissa Hofvetklungor ett kapitel för sig. Men som bilist, i Sveriges största stad, ÄR man van vid cyklister! Kan då inte hantverkarkillen se skillnad på tre elitcyklister på rad och tre fullgubbar på vinglande Yosemite med löst rakt plaststyre? Kan man KANSKE tänka sig att killen var hyfsat korkad samt såg lite suddigt denna morgon?
Ett plus för att han höll ut i alla fall, vid omkörningen, +1.

Spåris och grus. Ja, så har det sett ut ett tag nu.
Men allt är i sin ordning enligt gatuavdelningens chef som säger så här om situationen;
Jorma S sa:
Att inte hela sträckan plogas har att göra med mängden snö och lagret med grus som finns för tillfället. En bedömning gjordes beroende på hur väglaget såg ut på olika delsträckor och på de sträckor som hade störst behov gjorde en insats för att öka framkomlighet och trafiksäkerhet på aktuellt sträcka.
Han cyklar nog inte så ofta på vintern kan vi tro.

Tillbaka
Topp