IngvarW sa:
Drog en vinterpeloton på morgonen innan jobbet. Vid backen upp innan Hellas blev vår lilla grupp på tre exemplariskt på led cyklandes individer omkörda av en rörmokarbil. Framme vid Hellas hade han stannat vid busshållplatsen, när vi närmade oss klev han ur och lös med ficklampa och försökte vifta in oss på cykelbanan samtidigt som han skrek något om att cykla på cykelbanan. Trafiken var extremt gles och klockan var väl 0615.Vi körde förstås vidare på vägbanan och beredde oss på en snäv omkörning. Konstigt nog höll han ut hyfsat vid omkörningen men fortsatte skrika om cykelbana genom det öppna fönstret. Intressant individ. Som svärfar sa på sin tid -"Den siste dåren är ännu inte född".
Från finfikat på LeMond blev det fin propagandcykling genom stan i morgonsolen med något kylslagna svettiga kläder.
Eftersom det är en fin cykelbana här - även om man tränar i grupp funkar den ju utmärkt - har jag svårt att förstå varför man ändå kör på den stora vägen (även om jag också gjort det vid LePeloton dumt nog).
Det är inte förvånande att vissa bilister blir provocerade.
Det finns väldigt många andra ställen där cykelbanan suger och man kan motivera att köra på "bilvägen" (vilket jag också ibland gör), men detta stället är inte ett sådant enligt mig...