Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Tyckte jag borde vara morgonpigg så det blev en grus-peloton i arla morgonmörkret. Isigt, blött, hårt, mjukt, en krasch med lite blodvite, en trolig älg och en fågel prickades av på listan. Gryningen kom och det var ganska mysigt, sen kom regnet lagom till slutet på rundan.

Mitt under "racet" började även väckaralarmet på telefonen pipa. Trodde den skulle tröttna men icke. Passerade två löpare/gångare som nog undrade vad det var för en idiot som var ute och lät som en ambulans mitt ute på Erstaviksvägarna. Efter 5 minuter stannade jag och stängde av oljudet.

Finfrukost hos Kalle på LeMond följd av kylig cykling till headquarters.

Superfin form idag trots att jag åt halvbra och somnade sent. Otroligt vad lätt det gått den här vintern om jag jämför med de två åren innan. Trampar ur och blir varken trött eller särskilt andfådd.

En herre på Cannondale-cross hade lägligt valt vänstra sidan av värmdövägen för sin spurt, förmodligen för att slippa kommunhuset, brandstation och rampkorsningen, det såg fortigt ut. Men det är lite kul att shredda sig igenom slalom/hinder oxå.

staine sa:
DT verkar ha gjort slut, hen hejar inte tillbaks längre :(
Och inte läser hen i tråden heller så jag får aldrig veta :((

Hen har aldrig hejat på mig. Kanske för att vi inte känner varann, eller för att det är hens dubbelgångare jag mött.

staine sa:
Men det såg ut som, och lät som Stumpy jag prata med sen, men rakt styre, och mitt på blanka Vasagatan, nä, kan det ha varit nån annan då?

Omöjligt! Jag kör inte med rakt styre. Dessutom cykelfritt hittills denna vecka pga olika anledningar varje dag. Men imorgon, då dj...

qma sa:
Superfin form idag trots att jag åt halvbra och somnade sent. Otroligt vad lätt det gått den här vintern om jag jämför med de två åren innan. Trampar ur och blir varken trött eller särskilt andfådd.

Häng på en CX-peloton någon morgon så blir du både trött och andfådd på kort tid. Kl 0600 Urban Deli Sickla, onsdagar och fredagar, sedan fika på Le Mond, :-).

Förvånansvärt många cyklister på Skanstullsbron i dag med tanke på väder.

Förvånansvärt många i gula regnjackor.

Förvånansvärt av cyklisten i orange att ens överväga att sätta på sig regnponcho och trampa över bron. Kan inte vara första gången den höll på att fladdra över ansiktet. På vänstersidan kom jag samtidigt för omkörning. Spännande!

Nu en timmes jobb, sen fortsätter cykelturen.

24569897249_0a67ba08dd_b.jpg

+3 och lätt dugg vid start i Sollentuna vid 07 idag. Det gick riktigt trögt efter några sjukdagar. Mina 2 dagar med SL sedan augusti gick upp med 100% till 4 pga detta men nu åter i sadeln. Mycket roligare än lokaltrafik och onyktra spanjorer på pendeln.

Tidig hempendling. Blev nerstänkt av en hantverkarbil (det regnade inte) blev sur och cyklade ikapp fanskapet. Förklarade att idioten i bilen att man inte får stänka ner människor och att dessutom inte bry sig om det hela är smitning. Hantverkaridioten i bilen tyckte på något sätt att det var hans rättighet han satt ju i en bil och jag cyklade, jag fick gärna ringa polisen och sedan drog han.

Tog numret på bilen men det verkar vara en liten mindre firma, får se om jag orkar höra av mig till ägaren då jag misstänker att det inte är hans bil/företag, killen var ganska ung.

Efter att ha följt tråden sedan folk gick i djurhudar kan jag se en utvecklad konfliktgräns mellan cyklister och hantverkarchaufförer. Dvs ickeprofessionella bilister (dvs inte lastbils-, buss-, taxi-chaffisar) som ändå tror de är king of the road och bär sig i högre grad än andra åt som skit i trafiken.

Det är straffbart att stänka ner oskyddade trafikanter med sin bil. Det verkar många bilister ha "glömt".
Ett vittne kan vara bra att ha dock.

Fjärdebrunn sa:
Efter att ha följt tråden sedan folk gick i djurhudar kan jag se en utvecklad konfliktgräns mellan cyklister och hantverkarchaufförer. Dvs ickeprofessionella bilister (dvs inte lastbils-, buss-, taxi-chaffisar) som ändå tror de är king of the road och bär sig i högre grad än andra åt som skit i trafiken.

Tror en bidragande orsak är att hantverkarbilar verkar sakna handsfree och de snackar ofta i mobilen.
Och att de inte äger bilen.
/CrashTest dummy

Utvecklingssamtal på skolan och ingen vits att dra tillbaka till jobbet efteråt ledde till ett om än kort grusäventyr på vägen hem. Hittade en isfläck så dubbdäcken fick göra nytta också.
En liten ljusglimt i det gråa misärvädret med andra ord.

staine sa:
Jag skulle nog fan ha ringt snuten, han bad ju om det.

Jag hade lite bråttom hem, dessutom så hade han nog bara dragit. Hade han bara bett om ursäkt så hade saken varit ur världen men jag lackar ur på attityden att "jag kör bil och skiter i alla andra".

Nåväl bolaget som bilen stod på är BENTLEY BYGG- HEMINREDNING så ska ni anlita en byggare så kan ni överväga att ta någon annan.

lite mörkt hann det bli för jag var lite morgontrött idag... :) men skönt, lite regn på ditvägen men annars helt ok, vårkänsla typ. Tog en extrasväng och körde Aspen runt.

Bilagor

• 20160210_174622.jpg
    20160210_174622.jpg
    69.4 KB · Besök: 44
Det var skönt, mörkt och så gick det förvånadsvärt snabbt i uppförsbacken :-) Händelselöst och härligt. Och till helgen ska det dra in nordanvindar igen och snö, så förhoppningsvis snöpendling nästa vecka :-)
Och nu blir det sängen, natti natti:-)

Morgonturen bjöd på vad som får klassas som säsongens första riktiga misärcykling. Underkylda, snöblandade skitkristaller från helvetet piskade ansiktet samtidigt som vägbanan bjöd på grisfest av rang. Karaktärsdanande och tongivande för resten av dagen.

3 grader varmt, lite fuktigt, på sina håll lite halt, folk som går i bredd på cykelbanan. Allt som hör morgonen till.

Lite oväntat med snö på morgonen men det slutade efter ett tag. Medvind och benen kändes pigga så det var bara trycka på!

Vilodag. Faktiskt ganska trevligt. Lyssnade på Bill Maher i lurarna och hade det varmt och sköt på buss och t-bana.

Drog kl 07. 0-gradigt och blöta vägbanor efter lite snö inatt. Jag tog regnjacka helt i onödan så det blev lite varmt. Seg förkylning som kommer och går ända sedan nov/dec.

Vinden skulle vrida till nordväst i EFTERMIDDAG. Damn SMHI!

Nåjo, kom iallafall ihåg hur man cyklar efter en dryg veckas frånvaro. Alltid nåt.

Mjukt och grisigt på de sårbara underlagen. Borde nästan välja en annan väg såna här dagar.
Dagsljus vid 8!

Vaknade för sent med mancold alternativt men förhoppningsvis inte början på en manflu.
Fördelen med att vakna för sent var att det var ljust när jag cyklade till jobbet.
Mtp hur mancolden verkar utveckla sig så blir det nog jobbigt att cykla hem.

Ofrivillig vilodag för att släpa hem grejor från kontoret idag.

Hemvägen igår var skoj, jag kom ifatt samma cyklist jag såg på ditvägen, på Cannondale-cx, strax innan Järla. Hans tempo var ganska lugnt så jag drog om, och tog min vanliga väg förbi Nacka forum och via preem-macken till saltisvägen.

När jag kom till rakan mot duvnäs så var han framför mig igen, måste ha tagit genvägen jag noterat men aldrig provat, som kommer ut vid macken mitt emot Nacka forum.

Sen blev det lite rejs, jag höll honom på avstånd tills andra halvan av fiskisbacken där han gick upp i högkadens och drog om mig vidare mot saltsjöbaden. Han hälsade inte, kanske bara var andfådd, det var jag i alla fall.

Inte direkt dagsfärskt men hemvägen igår var en mjöksyrefest. Höll på att jaga en kille med en sån supersnabb 3hjulig liggcykel men vit kåpa, backspeglar och blinkers igenom Stockholm. Han var inte supersnabb i backarna men så snart vägen blev platt så flög han iväg. Sjukt jobbigt att komma ikapp.
Måste vara superroligt att köra en sån...

Lite pang i benen i morse eller var det medvind kanske :). Tog en liten omväg till jobbet över Essingeöarna. Skönt pendlingsväder för årstiden får man ju säga.

Blev påkörd vid rondellen vid Mörby centrum imorse. Här brukar bilister ha extremt dålig koll på cyklister (trots den rikliga mängden diton) så jag tar det alltid piano där. Nu ser jag en uppenbarligen virrig förare i en volvokombi som rullar sakta mot rondellen. Stannar helt mitt på cykelöverfarten (givetvis, det är standard), står still och jag tror att hon stannat för att hon äntligen sett mig som sakta rullar mot överfarten. Jag rullar i gångfart framåt. När jag är exakt mitt framför börjar hon köra! Dunsar på mig lite långsamt. Jag ramlar inte ens omkull.
Lite förvånat och förargat hojtar jag, hon öppnar bilen (som är fylld av barn) och säger "jag såg dig inte". Var ju iofs tur att det inte var avsiktligt, men ser man inte en människa i blå jacka nästan stillastående 30cm framför fronten på bilen bör man kolla synen meddelar jag. (Borde man för övrigt inte åtminstone be om ursäkt om man kört på någon?)
Cyklar sen vidare, påmind om att det farligaste stället för cyklister nog är vid överfarter före eller efter rondeller - bilister verkar ha fullt fokus på rondellen, ingenting annat.

Skönt att det inte blev värre Lejon.

Skönt medvindsåka och lite kvällsgnister. Imorgon misärpendling med kommunalsnöre pga tidigt möte, om jag inte får ett tokryck...

Nej vi är tyvärr extremt osynliga i mörkret även med belysning.
Liknande som för Lejon hände mig vid Skarpnäck, motorvägsavfarten, iof inte rondell men dom bara kör ut, eller svänger vänster mitt framför näsan på en, med fullt fokus på, ni vet vad. En liten cykel räknas inte i trafiken tyvärr. Syns inte tillräckligt.
Men hade cykeln sett ut mer som en långtradare, då hade man nog synts.

Tillbaka
Topp