Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

0-gradigt och lite snö i luften. Fixade punka innan hemfärd igår och glömde känna igenom däcket. All luft kvar idag så det gick tydligen bra. Skulle laga att par slangar igår och ett verkar ha självläkt. Helt omöjligt att hitta något trots att jag tom körde vattenbad. Märkligt.

DJ Internet sa:
Feberhurven, fulltankad med febernedsättande och överklädd pga tidig morgon med läkarbesök och sen kväll med föräldramöte.

Fick framhjulssläpp på mittlinje nedför backe men redde ut situationen. Kedjan ville aldrig gå upp på storklingan så det blev ett oönskat spinningpass.

Det märkliga är att jag fick hålla igen bland bilar på ett Årstasegment, då det aldrig var läge att gå om kön, men fick ändå personbästa. Var det medvind?

Har ändå pressat hårt på den sträckan tidigare när jag varit sent ute, fast då på storklingan och på barmark.
Måste varit feberyrseln.

Tror att du har missat vad ett spinningpass är.

fantastisk soluppgång från västerbron imorse vid 07:20. jag hoppas att federico eller någon annan med fotoskills fick med den idag. :)

Såg en SMACK-tröja, gick ikapp, försökte dra om men då Lasse är äldre än mig la jag mig i stället klädsamt bredvid och konverserade artigt.
:-)

Fin morgon men knaggligt före i skogen.
Mötte DT på danvikstullsbron. Han såg sliten ut med tom blick efter stignningen från stadsgårdskajen. :)

Var tvungen att gå om en crosspendlar bruscha i småslasket längs älven, då han saknade både stänka och lapp. Hade gärna legat kvar bakom och myst. Var en sån där helgrå morgon i GBG då man helst ligger på nåns rulle. Fick full bingobricka (alla rödjlus) genom allén. Oklart om man vinner en Volvlo på det nuförtiden.

Lingon sa:
Fin morgon men knaggligt före i skogen.
Mötte DT på danvikstullsbron. Han såg sliten ut med tom blick efter stignningen från stadsgårdskajen. :)

Jaså.
Vad hade han på sig, och vilken cykel?
Är det smygträning på g eller bara felnavigering till jobbet?

@Federico (18 Februari): kalas som vanligt. Bild nr 2 väldigt spännande med rena Mandelbrot-formationer. Cooolt !

Boken !
Boken !
Boken !

Kvalster sa:
DJ Internet sa:
Feberhurven, fulltankad med febernedsättande och överklädd pga tidig morgon med läkarbesök och sen kväll med föräldramöte.

Fick framhjulssläpp på mittlinje nedför backe men redde ut situationen. Kedjan ville aldrig gå upp på storklingan så det blev ett oönskat spinningpass.

Det märkliga är att jag fick hålla igen bland bilar på ett Årstasegment, då det aldrig var läge att gå om kön, men fick ändå personbästa. Var det medvind?

Har ändå pressat hårt på den sträckan tidigare när jag varit sent ute, fast då på storklingan och på barmark.
Måste varit feberyrseln.

Tror att du har missat vad ett spinningpass är.

Precis, vill fortsätta vara lyckligt ovetande om vad det är och kunna kasta liknelser runt omkring mig. Du har så rätt så.

@fjärdebrunn: Nej, hoppas de kan få fin ordning på ditt knä igen och du får cykla som du vill.

Jag råkade skrämma en som gick i cykelbanan i tunneln vid Nacka Forum imorse. Ung kille, kanske i 17-årsåldern. Jag fick lite panik när han plötsligt började vända sig lite mot vänstra sidan, som om han skulle kliva in och stänga min väg i sista sekund. Jag tvärnitade lite och gjorde en lite för brutal undanmanöver, och i den tunneln skrek dubbdäcken otroligt ljudligt. Stackars killen hoppade högt av rädsla. Sorry!

Annars går pendlingen finfint måste jag säga. Jag kör lågkadensträning andra halvan av vintern då det gick riktigt bra förra året, och nu känner jag mig faktiskt en nivå starkare. Kan nu avverka mina 1,5 mil enkel till jobbet på tillräckligt kort tid utan att behöva ens ge mig in på hög puls, vilket känns som ett lyft för livskvaliteten. Cyklingen till och från jobbet gör mig aldrig så där tokigt utmattad "längre", ett bra tag nu i alla fall.

Ja, då har man tillslut hämtat nya pendlaren och rasslat hemåt på extremt fina banor och körbanor, de nya blanka dubben fick ju inte jobba ihjäl sig. Tänkte att vintern inte riktigt är slut osv.

Nu Fredag och fyra dagar ledig, cykel åter i förrådet, nu jäkligt fastlåst i både golvring och stålhylla, dessutom inhandlat ett vajerlås fast som är ett larm (ja lås också förstås) rör någon cykeln igen tjuter det som fasen iaf, inte för att jag skulle höra det tre och en halv trappa upp genom två ståldörrar och säkerhetsdörr som silar bort trappljud effektivt, men någon annan kanske skulle reagera mer om någon jävel får för sig att såga lås någon natt igen och inte tro att någon låg och spydde (vinkelslipen lät visst så).

Larmlåset är nog inget man ska använda utomhus, går igång 5 sek efter att det rört sig, blåser det så lär det tjuta...

http://www.larma.se/cykel-las/

Lite sliten i avsaknad av helgdagar osv. Blir 17 mil/v men nästa är sista på ett långt tag pga pappaledigt. Har varit väldig snällt väglag hela vintern och nya Winther Marathon får toppbetyg, känns hur stabila som helst.

Aliide sa:
Ja, då har man tillslut hämtat nya pendlaren och rasslat hemåt på extremt fina banor och körbanor, de nya blanka dubben fick ju inte jobba ihjäl sig. Tänkte att vintern inte riktigt är slut osv.

Nu Fredag och fyra dagar ledig, cykel åter i förrådet, nu jäkligt fastlåst i både golvring och stålhylla, dessutom inhandlat ett vajerlås fast som är ett larm (ja lås också förstås) rör någon cykeln igen tjuter det som fasen iaf, inte för att jag skulle höra det tre och en halv trappa upp genom två ståldörrar och säkerhetsdörr som silar bort trappljud effektivt, men någon annan kanske skulle reagera mer om någon jävel får för sig att såga lås någon natt igen och inte tro att någon låg och spydde (vinkelslipen lät visst så).

Larmlåset är nog inget man ska använda utomhus, går igång 5 sek efter att det rört sig, blåser det så lär det tjuta...

Inte för att vilja vara den som ärvden, men lägger man handen hårt mot låsets ljudöppning direkt, hörs larmet knappt.
Jag har en liknande meningslös mackapär som skivbromslås till motorcykeln.

Häng cykeln på en krok i lägenheten är mitt förslag.

Pfaff sa:
Aliide sa:

Inte för att vilja vara den som ärvden, men lägger man handen hårt mot låsets ljudöppning direkt, hörs larmet knappt.

Hade tänkt det men känner jag mig själv så kommer jag inte orka bära upp och ner en cykel på dryga 8 kg plus skärmar, pakethållare och annat, tre och en halvtrappa, med dörrar som inte går att ställa upp (ingen hiss alltså). Trötta mornar strax före 06 kommer jag istället stå i valet och kvalet att istället ta bussen...

Trevlig Helg alla! (och en extra krya på hälsning till Fjärdebrunn!)

Bilagor

• 19feb.jpg
    19feb.jpg
    55.4 KB · Besök: 45
Aliide sa:
Pfaff sa:
Aliide sa:

Hade tänkt det men känner jag mig själv så kommer jag inte orka bära upp och ner en cykel på dryga 8 kg plus skärmar, pakethållare och annat, tre och en halvtrappa, med dörrar som inte går att ställa upp (ingen hiss alltså). Trötta mornar strax före 06 kommer jag istället stå i valet och kvalet att istället ta bussen...

Jag bär tolv kilo cykel 4 1/2 trappor, och jag kan lugnt säga att ner är inga problem. Upp får man ta som ett pulshöjande intervall.

Apropå mackla till. Spännande busschafför på väg hem igår. Stod och väntade på att svänga vänster, blev upphunnen av en buss som istället för att lägga sig bakom körde upp jämsides, drog ner rutan och tyckte att jag skulle ta banan på vänster sida vägen. Förklarade situationen (banan tar slut och man hamnar på fel sida vägen alt cyklar på gångbana, därför måste jag svänga vänster, chaffören hajjade. Nickade och drog upp rutan. Bra tänkte jag. Blev lucka och han drog vänster, jag trodde eftersom han låg bredvid och jag i mitten av vänstra sidan av körbanan antog jag att han skulle höger, inga blinkers. Nejdå, han skulle också vänster. En ledad lång buss skär svängen betydligt, blev att bromsa ordentligt. Han tänkte mao inte klart. Överlevde även det. Och idioterna som kör om när de har möte.

Dags också att köpa ny airzound att använda när jag skulle ha använt signalhornet i bilen. Utrusta nya pendlaren. Blir inte samma med pekande och huvudskak.

Var lite orolig efter helgens dubbla styrkepass men en lätt medvind första hälften gjorde pendlingen till en skön upplevelse. Tredje fjärdedelen var det sida-mot och sista fjärdedelen motvind, som sig bör här i Skåne. En stor och fin måne när jag lämnade hemmet och ett härligt ljus vid horisonten och släckta gatlampor när jag kom fram. En härlig morgon!

Fast cykeln lät lite konstigt... Det knäpper lite oregelbundet, ungefär som en flagglina på en flaggstång. Hittade inget som satt löst så jag får kolla lite bättre när jag kommer hem. Det kan vara i rösterna i huvudet också.

Inser att jag suttit på jobbet i flera timmar, hjälmen ligger här bredvid mig så jag måste ha cyklat hit. Minns inget av pendlingen.

Repris från fredagen. Var tvungen att gå om an lagom snabb prndlare pga dålig skärm. Soft sista halva då jag snack-cyklade med Femke Van den Driessche (Eller kanske var det en kollega? Motor på cykeln var det iaf...)

Varmt mot slutet, var tvungen att dra ned dragkedjan på min vinterjacka. Kanske börjar det dra ihop sig till att inte ha undertröja med Windstopper?

Det var halt i förorten, fick bakhjulssläpp i två omgångar. Dels i Dalen och sedan i Årsta. Båda i hög fart och svepande kurvor. Kände mig väldigt pro och cyklade vidare som om inget hänt.

3,5 mil i benen från igår, det kändes i morse. Underlaget var dock väldigt torrt och fint. Vårkänslor infann sig.

Spotade emilh på götgatan. Han blev arg på en buss som parkerat i cykelfilen. :-) Sen stannade han laglydigt vid ett rödljus i en öde korsning och jag kunde smita förbi.

Lingon sa:
Spotade emilh på götgatan. Han blev arg på en buss som parkerat i cykelfilen. :-) Sen stannade han laglydigt vid ett rödljus i en öde korsning och jag kunde smita förbi.

Skulle sagt hej när du tappade kedjan eller vad det nu var som hände vid Skanstull ;-)

kränkt då dubben ätit sig igenom efter en säsong, fick stanna och pumpa flera ggr och böt slang till slut bara för att klara mig till jobbet. nya slangen gick det hål på precis innan jag kom fram. får köpa nya däck på lunchen :(

det finns inte mycket värre än att skita ned sig med slangbyte på bakhjul såhärårs när man har lite brådis till en presentation på jobbet.

Tillbaka
Topp