Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Pugilism sa:
Peth sa:
Fjärdebrunn sa:
Allt är slut
Knät gav upp
Skit
Usch då, låter inget vidare. Antar att lite HTFU inte hjälper?

Tror nästan det varit för mycket htfu på sistonde. Hoppas att det blir bättre snabbt.

HTFU är som grus på cykelvägarna: det kan aldrig bli för mycket, och om det till äventyrs skulle bli för mycket så är det ingenting som inte lite HTFU/grus kan ordna.

Federico: de där är ju magiska!

Blev Bullitt idag delvis pga att kabeln till baklampan på pendlarcrossen är av, delvis pga visst transportbehov.

Har noterat ett märkligt beteende på folk som kommer fram och frågar om cykeln. Förr eller senare kommer "Och vad har du i lådan då?". WTF?!, liksom. "Vad har du med det att göra, gubbkärring?", svarar man inte, utan mumlar nåt om borrmaskin och roliga flaskor från systemet.

Det var fint med solen, men det går på tok för tungt, jag ska justera oken igen så bromsarna inte ligger emot. I övrigt, händelselöst:-)

Peth sa:
Fjärdebrunn sa:
Allt är slut
Knät gav upp
Skit

Har försökt med det, sedan mälarrundan 2/1. Det har blivit gradvis värre. Nu på hemvägen värkte varje tramptag.
Knät behöver inte mer dubbdäckspendling tror jag. Hämtar familjens jycke på lördag. Får lägga tid på den istället.

Fjärdebrunn sa:
Peth sa:
Fjärdebrunn sa:
Allt är slut
Knät gav upp
Skit

Har försökt med det, sedan mälarrundan 2/1. Det har blivit gradvis värre. Nu på hemvägen värkte varje tramptag.
Knät behöver inte mer dubbdäckspendling tror jag. Hämtar familjens jycke på lördag. Får lägga tid på den istället.

Tycker att du ska vila en eller två veckor HTFU är dåligt råd när det gör ont på det sättet.

Idag var det snögubbependling med sommardäck bak. Fick en till punka igår på mitt dubbdäck, hade hoppats på att det skulle hålla tills ett nytt däck ska komma med posten i dagarna, men tydligen inte så det får bli Gatorskin så länge.

I djupa södern hade det slutat snöa vid 5-tiden. Kanske tidigare, men då kollade jag inte.
Bytte till dubb igår kväll så det gick ju galant att ta sig till jobbet.

Ganska mysigt genom Östermalm, inte en bil på gatorna (på Östermalm kör man inte bil, man parkerar bil), knäpp tyst förutom dubben som i snön skapade ett dovt brummande ljud. Nästan hypnotiskt.

image.jpeg

Hade inga glasögon och ingen keps, gick fint ändå.

Benen förvånansvärt pigga trots en omväg från jobbet igår på 8 mil.

MEN, lampan ville inte lysa imorse trots uppladdat batteri, tusan också. Fick bli den lilla extra nödLEDlampan istället. Hmm, hade inte tänkt lägga några extra tusenlappar på lampa så här i slutet av mörkersäsongen.

Blöt, mer än något annat.
Fint i snön dock, men jag borde ha tagit på mig rainlegs eller softshellbyxor.

Fjärdebrunn, hoppas på så snabb bättring av knät som bara möjligt!

Fluffigt och fint första 15 km, sedan slaskigt sista 5 km.
5 minuter långsammare än igår och 15 minuter långsammare än en fin sommardag.

Fantastiskt väder! Underbar pendling!

Man är ju knäpp när man går igång på sånt här, det vet jag, men så är det.

Helt tyst gled jag över och genom snön, tänkte att detta får jag igen om ett par veckor när jag åker skidor och det blåser storm rakt i nyllet uppe på kalfjället.

Härlig snöpendling. Benen är tillbaks, det gick undan och det var kul att sladda runt.

Fick nästan se en dörrning i dag. Polisbil stod i cykelfältet i södra änden av Götgatan med blåljusen på. Helt OK, säger inget om det. Cyklisten framför mig håller ut till vänster så långt han vågar. Exakt när han passerar förardörren så slås den upp av en polis. Typ en centimeters marginal. Polismannen ser lika chockad ut som cyklistens ryggtavla, och han (polisen alltså ) muttrar "förlåt" till mig. Jag framför hälsningen till cyklisten när jag kommer ifatt.

Jag kan tycka att en polisman skulle kunna tänka sig att se efter i sidobackspegeln innan han slår upp dörren. Eller att man inför att dörren ska öppnas med den hand som är inåt bilen så att man automatiskt tittar ut genom sidorutan. Nåväl, slutet gott, allting gott.

När snön täcker markeringarna i gatan så väller taxibilarna fram och tar all yta, överallt. Som en cancer i gatumiljön.

Blev påkörd av en bil i fredags när jag stod still på en cykelbana. Bilen skulle korsa cykelbanan och hade så mycket snö på rutan att jag insåg att eftersom jag inte ser in i bilen ser föraren inte mig. Jag ställde mig på en dryg meters avstånd från bilen och skulle vänta på att den körde ut på bilvägen, men bilisten skär kurvan mycket brantare än vad jag förväntat mig. Jag försöker springa baklänges med en cykel mellan benen samtidigt som mitt framhjul skrapar längs med hela bilen, men jag håller mig på benen. Till slut stannar bilisten och får veta vad jag tycker om dennes förmåga att göra rent sidorutan. Alla överlevde.

Jag tror jag fick snö på både skärm och glasögon. Fick även ett framhjulssläpp på en vit linje i en nedförsbacke. Inte så jag sket på mig, men ändå.

Ingen keps, körde BaaBaa skull cap istället. Dumt, då jag också beslutat köra utan framskärm i år. Schwalbe winter kastar upp slask i en väldigt fin båge, där kordan är exakt "punkten-där-slasket-släpper" till "mina ögon".

Märk väl att den ovan beskrivna bågen bara gäller slask. Vanligt regnvatten har en annan bana. Obesrvationer ger vid handen att "mitt- hipster-skägg" är ändpunkt för denna båge

Annars lite gött småslirigt med vind från öst, vilket betyder medvind hem.

Senast ändrad:
Skön pendling men typiskt kepsväder, 0-gradigt och blötsnö. Känns som att sitta i ett akvarium bakom alla vattendroppar. Dock skön och tyst zenpendling. Mindre kul att bakdäcket väste som en orm när jag hängde upp hojen i cykelrummet. Varken slang eller däckkrängare med, inte köpt nya sen jag lyckades knäcka två vid byte i minusgrader.

brillor.png

Senast ändrad:
Man tackar för kepa-tipset, Assosen satt som en smäck, haha, smäck, såå vitsigt. Ja eller hur.
Men lite snö kom det på glasögonen ändå

En B-P-B pendling.. Att gå ut i ett mindre snöorkan enligt sthlm mått i min sömn dimma var ju ett snabbt uppvaknande. Saknade min keps o crux idag. Annars är pollen elaka saker nu.

Kraftigt snöande i Täby när jag åkte som gradvis övergick i regn desto närmare centrum jag kom. Väglaget OK trots att det låg några cm nysnö orört ute i Norrort. Kom i polemik med ilsk gubbdjävel ute i Täby som gick längst till höger på GC vägen medan hans bit- och bajsmaskin gick längst till vänster sammanbunden med gubben via ett Flexikoppel. Jag plingade flera gånger för att få passera ekipaget utan reaktion från vare sig gubbe eller odjur. Till slut smet jag om till höger om gubben ute i gräset varpå han började gorma om att jag skulle ta det lugnt. Jag påpekade att jag plingat flera gånger och om han tog av sig sina hörlurar kanske han hade en chans att höra mig och ge lite plats åt mig varpå han gick igång i en lång monolog om hur djävliga alla idiotcyklister är. Orkade inte fortsätta dialogen med honom då han uppenbarligen vaknat på fel sida idag.

Tack för alla kommentarer igår!

Här kommer 18 Februari

Bilagor

• 18feb1.jpg
    18feb1.jpg
    65.1 KB · Besök: 40
  • 18feb2.jpg
    18feb2.jpg
    162.1 KB · Besök: 44
  • 18feb3.jpg
    18feb3.jpg
    135.1 KB · Besök: 38
Feberhurven, fulltankad med febernedsättande och överklädd pga tidig morgon med läkarbesök och sen kväll med föräldramöte.

Fick framhjulssläpp på mittlinje nedför backe men redde ut situationen. Kedjan ville aldrig gå upp på storklingan så det blev ett oönskat spinningpass.

Det märkliga är att jag fick hålla igen bland bilar på ett Årstasegment, då det aldrig var läge att gå om kön, men fick ändå personbästa. Var det medvind?

Har ändå pressat hårt på den sträckan tidigare när jag varit sent ute, fast då på storklingan och på barmark.
Måste varit feberyrseln.

Har fortfarande inte monterat skärmarna, fick betala för det i morse när det plötsligt snöar. Blöt i röven kom jag tillslut fram utan större problem.

Jag hojade utan skärmar i två månader när det var som värst. Rena drömmen att komma fram helt ren ovan smalbenen.

mett sa:
Har fortfarande inte monterat skärmarna, fick betala för det i morse när det plötsligt snöar. Blöt i röven kom jag tillslut fram utan större problem.

emilh sa:
Blöt, mer än något annat.
Fint i snön dock, men jag borde ha tagit på mig rainlegs eller softshellbyxor.

Fjärdebrunn, hoppas på så snabb bättring av knät som bara möjligt!

Tack Emil
Misärpendlar mig hem på Saltsjöbanan. Ska upp på gymet och rehabträna ikväll. Skivstång och hundpromenader får kompensera för episk slaskpendling.

Var besväligt imorse. Nysnö på is. Höll på att gå omkull 3 gånger på de 700 meter grusväg jag har till landsvägen. Väl där var det 3 gånger på 5 km istället. Dock klarade jag mig. Det var värre förra veckan, då gick jag omkull och gjorde illa tummen. Den gör fortfarande ganska ont, och jag slår i den överallt hela tiden. Kan inte växla med den handen när jag cyklar med rakt styre. Kan inte ens blanda uno-leken på rasten, och den är fortfarande svullen. Men nu är det helg!

Arsozath sa:
Var besväligt imorse. Nysnö på is. Höll på att gå omkull 3 gånger på de 700 meter grusväg jag har till landsvägen. Väl där var det 3 gånger på 5 km istället. Dock klarade jag mig. Det var värre förra veckan, då gick jag omkull och gjorde illa tummen. Den gör fortfarande ganska ont, och jag slår i den överallt hela tiden. Kan inte växla med den handen när jag cyklar med rakt styre. Kan inte ens blanda uno-leken på rasten, och den är fortfarande svullen. Men nu är det helg!

Inte dubb? Eller typ jättehalt?

Ganska vidrigt faktiskt. Morgonen utan sikt; oavbruten igenimning på insidan av glasögonen och oavbruten igensnöning på utsidan.
Försökte hitta en springa mellan glasögon och hjälmskärm för att se något alls. Borde haft cykelkeps under men äger ingen. Låter som lösningen.
Trampad hård och hal knölig kramsnö all over the place, samtidigt lagom mjuk för att hjulen ska skära omkring eller spinna loss.
Cykelvägarna genom förorten hade komfort och flyt som att köra på en nyplöjd åker, fast utan smutsen.
Bring it on!

Inte så kallt som tidigare i veckan men den skånska fukten gillar jag inte! Fick ont i pannan :-( Velade om jag skulle köra tung Tüsk med dubb eller lätt Merida med friktionsdäck. Blev Meridan och piano i varje sväng. Kändes dock helt ok och jag snittade ca 25.

Hyfsat behaglig sällskap av dabac som idag hade slagit av elmotorn för att prova hur hojen var att cykla utan el ass. Kändes rätt bra för mig nu orkade jag ju hänga med i uppförsbackarna.

Tillbaka
Topp