Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Höjdarn sa:
Påväg hem har jag motvind när jag färdas norrut, österut och söderut, hur är det möjligt?

För att du är vek och tolkar fartvind som motvind. ;-) Cykla snabbare så kommer du att få motvind i alla riktningar. På återseende!

Höjdarn sa:
Precis nedanför backen går en kille och hans cyklande kompis brevid, då får jag för mig att jag ska visa dom hur snabb och stark jag är, jag lyckades dra mig upp på mittklingan fram och fjärde bak och jag satt ner hela tiden, det var tungt så in i hel**te men jag lyckades:-D
Gilla!
Sånt är viktigt när man cyklar bland andra människor!

Min bakskärm beslöt sig för att göra harakiri, halv bakskärmen ligger kvar i garaget på jobbet. Hade bråttom hem så den fick ligga kvar tills imorgon. Blev bra fart på vägen hem men jag kom fram i tid. Hoppas att det är torrt dom närmaste dagarna tills jag hinner köpa en ny skärm.

frause sa:
Vårkänslor var ordet. Det var ju typ torrt på vägen hem. Och sopat större delen av vägen. Funderar på räser imorgon. Vågar man köra på GP 4000SII eller måste man ha såna där däck som man kan ha plåtskruv i?

Men vafan!? Det snöade ju! Det skulle ju vara torrt och fint. Men fort hick det.

Höll också på att knäcka mig när det snöade lätt när jag vaknade... Men det upphörde och det var egentligen rätt nice ute när jag åkte. Klara vårkänslor nu, kom på mig själv att sitta på cykeln och tänka på att ta bort dubbdäcket!

staine sa:
Hade "sällskap" med en stoCKholm-cyklist på Crescenträser på vuÄltan. My God, han kunde cykla.
Han fick punka så jag kunde nätt och jämnt ta mig om vid Hellas. Fick väl ett par km försprång. Plötsligt ligger han bakom igen och dammar förbi i 50 knyck, svänger sen av vid Skarpnäck.
Att jag hade klumpeduns-cx med dubb och åkte på grusade cb och han hade finräser och låg på fin-asfalt, njae, det kan knappast förklara hela skillnaden. Well done, om du läser här!
:-)

Låter som om jag var den skyldige - om det inte var fler Sthlm CK cyklister ute och luftade hojen och fick stanna efter hellas. Runt 16.30 snåret?

Passade på att få en guidad pendlartur ifrån Norrort. Fint väder med fågelkvitter på vägen genom Hagaparken. Inte helt fel. Undrar när Solna kommer på att det finns något som heter cykel.Fast deras pengar går väl till den där byggnad med massa affärer i.

Bilen idag då jag lyckades stuka foten igår på något sätt. Jag misstänker att det är de där mjuk sulorna i mina NW vinterskor som inte ger tillräckligt bra stöd när man tar i för kungen och fosterland.

FÖ har jag gått och funderat på en sak, hur mycket jobbigare är det att cykla i tajta vintäta bibs än i vanliga sommar bibs? Jag tycker att det blir en hel del motstånd i tyget, men jag är kanske bara lite klen?

chrhar sa:
staine sa:
Hade "sällskap" med en stoCKholm-cyklist på Crescenträser på vuÄltan. My God, han kunde cykla.
Han fick punka så jag kunde nätt och jämnt ta mig om vid Hellas. Fick väl ett par km försprång. Plötsligt ligger han bakom igen och dammar förbi i 50 knyck, svänger sen av vid Skarpnäck.
Att jag hade klumpeduns-cx med dubb och åkte på grusade cb och han hade finräser och låg på fin-asfalt, njae, det kan knappast förklara hela skillnaden. Well done, om du läser här!
:-)

Låter som om jag var den skyldige - om det inte var fler Sthlm CK cyklister ute och luftade hojen och fick stanna efter hellas. Runt 16.30 snåret?

Jodå, 16.30.
I dag vart det fjöspendling kortaste vägen in till stan men vänta bara...
;-)

Bromptonaut från Gullmarsplan i vanlig ordning. Paus halvvägs för kaffe och smörgås på Brillo på Skeppsbron. Tog rulle på nån med snygg titancross (?) längs med Strandvägen, rullar på bra den lilla clowncykeln. Nya pedaler var en bra uppgradering också.

jomper sa:
Bromptonaut från Gullmarsplan i vanlig ordning. Paus halvvägs för kaffe och smörgås på Brillo på Skeppsbron. Tog rulle på nån med snygg titancross (?) längs med Strandvägen, rullar på bra den lilla clowncykeln. Nya pedaler var en bra uppgradering också.

Hoppas det luktar bättre på Brillo än lite längre fram på Skeppsbron. Förra veckan höll jag nästan på att kräkas när jag åkte in i bajsmolnet.

Bra cykling senaste dagarna, har klarat 12km enkel väg varav 5 i centrala delarna, utan att sätta ner fötterna. När vågar man byta till cx däck?

Uppgiven...

Cykelbana till höger om streckade linjen och gångbana till vänster.
Burst_stack_35526106396137_1.jpg

Riktiga vårkänslor i morse.
Kunde inte ha jackan på mig förrän jag var utomhus, och körde utan hjälmmössa första gången för året.
Sol i ansiktet, smältvatten som rinner, och lite hints av vårdofter längs saltsjöbadsvägen.
Längtar till cykelturen hemåt.

Peth sa:
Höjdarn sa:
Precis nedanför backen går en kille och hans cyklande kompis brevid, då får jag för mig att jag ska visa dom hur snabb och stark jag är, jag lyckades dra mig upp på mittklingan fram och fjärde bak och jag satt ner hela tiden, det var tungt så in i hel**te men jag lyckades:-D
Gilla!
Sånt är viktigt när man cyklar bland andra människor!
Visst är det det, jag vill ju inte visa att jag är en liten vek skit på cykel, vilket jag faktiskt är;-)

Imorse var det halvklart ute och tokskönt, solen hade dock inte gått upp än. Jag åkte dom dryga 1,5 km på cirkus 5 minuter, relativt bra snurr ändå:-)

Påväg hem åkte jag i mammas tempo, det var nästan gångfart:-/ Sen innan backen går farbrorn med sin cykel som han gör nästan varje dag. Självklart var jag tvungen att visa hur vältränad jag är, idag var det faktiskt inte lika tungt som igår, då kunde jag knappt stå när jag klev av cykeln hemma, idag kändes det knappt:-/ Märkligt:-/ I övrigt händelselöst, förutom att det bara blir mer trafik för varje dag som går, både på gc banor och bilvägen:-D VÅR!
Morgonvädret (07:00) var halvklart, några plusgrader och lite lätt vind:-D

Eftermiddagsvädret (16:00) var soligt, många plusgrader och lätt blåsigt:-D Cykeln behöver fortfarande tvättas:-/
På återseende!

Jag har gjort bort mig två gånger på två dagar - har inte tillräckligt med marginal vid omkörningar/möte. Bristande uppmärksamhet från min sida. Helt enkelt inte van att det är massa andra människor ute - var kom de ifrån (längtar till november igen...)

Hemma var allt vitt även på marken. Lite längre fram så försvann det vita men isbarken på glasögonen bestod, såg inte speciellt bra idag.

En lugn zen-pendling efter en vecka med trötthet och kli i halsen. Grått, vindstilla och strax över nollan. Blev omkörd av en vit j*la Mini Cooper som lätt höll över 100 på 60-vägen. I övrigt en lugn färd på knappa timmen. Hoppas att den utlovade solen ska jobba sig fram till eftermiddag.

fhloston sa:
Väldigt halt i Stockholm Västerort!

Tvåhjulsläpp vid tunneln under järnvägen i Ulriksdal, men det redde ut sig. Dubbdäcken får nog sitta kvar ett tag.

Jag hatar det här vädret när dimman fryser fast på glasögonen!

Glömde telefonen hemma också, jäkla klantskalle!

En som tutade, pekade finger. Hann aldrig komma ikapp för att fråga hur han mådde.
Utmanade sen tillvaron med att släppa styret med båda händerna just som jag passerade en piketbuss. Haha dom såg nog inte :)

Gushem sa:
Trevlig väder med dimma, kyla och solsken ovan molnen..

Vad gör ni för att poängtera att en bilförare är dum i sitt huvud som ställer sig precis i cykelbanan? Jag brukar peka tydligt eller ibland kncka hårt och länge på rutan..

https://www.google.se/maps/@59.3381...4!1sZq2nYghrtlwPyXzkoC4b6A!2e0!7i13312!8i6656
Här brukar det stå bil, fett dumt ställe att parkera/stanna på..

Du tänker på den vita Porsche-SUV:en som stod där idag?
Blir ibland lite sugen på att råka köra in i dom med dubbdäcken.

Har legat och sovit i tre dagar.
Nu åter i pendlartagen.
Drivlinan klart steampunkig, fick sig en dusch Finishline.

Blev tvungen att göra ett finfikastopp vid Hornstull medans dimman lättade.

Gushem sa:
Trevlig väder med dimma, kyla och solsken ovan molnen..

Vad gör ni för att poängtera att en bilförare är dum i sitt huvud som ställer sig precis i cykelbanan? Jag brukar peka tydligt eller ibland kncka hårt och länge på rutan..

https://www.google.se/maps/@59.3381...4!1sZq2nYghrtlwPyXzkoC4b6A!2e0!7i13312!8i6656
Här brukar det stå bil, fett dumt ställe att parkera/stanna på..
Som det ser ut på bilden så är det ju varken en cykelbana eller cykelfält där utan bara en cykelbana som går ut på vägen och då gäller ju väjningsplikt för cyklister. Sen får man ju inte parkera där, men det har ju inget med cykelbana/cykelfält att göra.

Gushem sa:

Under en period i vintras stod där en bil i gc på min väg till jobbet. Såg ut som den stod där för att plocka upp passagerare från en buss eftersom den var borta om jag kom förbi lite senare. Dumt ställe att stå på tyckte jag då det finns en parkeringsplats 10m längre bort. Så efter 10 gången skulle jag visa mitt missnöje och lyfte hela armen i en frågande gest, ganska överdrivet. Tanten i bilen vinkade glatt tillbaka så, tja man kunde ju bara le åt det hela...

I morse hade jag en sopbil mitt på gc.

Dimma och frost på vägarna. Så är det i norr om slussen. Annars en skön pendling in till stan. Hagaparken var otrolig vacker idag i dimman.

Riktigt dimmigt vid 06, de utan lyse (endast de svartklädda var utan, alla med varselfärger var också kloka nog att fatta att även om gatlysen släckts så ska man ha lyse på i dimma!) de utan syntes först precis vid möte. Många ute nu, för en vecka sedan knappt ett enda möte. Folk sa att det var halt, tur man inte bytt bort dubben, märkte inget av någon ishalka.

Gråare och kyligare än löftesrika gårdagspendlingen. Mötte de vanliga tanterna utan lysen, inalles 6 rödljuscyklister och han på MTBn som kommer svajande och stånkande varje dag. Dock saknades Blixten på den tysta räser-Cresenten.

Tillbaka
Topp