Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

eketjall sa:
Gushem sa:
Trevlig väder med dimma, kyla och solsken ovan molnen..

Vad gör ni för att poängtera att en bilförare är dum i sitt huvud som ställer sig precis i cykelbanan? Jag brukar peka tydligt eller ibland kncka hårt och länge på rutan..

https://www.google.se/maps/@59.3381...4!1sZq2nYghrtlwPyXzkoC4b6A!2e0!7i13312!8i6656
Här brukar det stå bil, fett dumt ställe att parkera/stanna på..
Som det ser ut på bilden så är det ju varken en cykelbana eller cykelfält där utan bara en cykelbana som går ut på vägen och då gäller ju väjningsplikt för cyklister. Sen får man ju inte parkera där, men det har ju inget med cykelbana/cykelfält att göra.

Vaddå? Det är ju en jättefin parkeringsficka där bilen är ur vägen för andra bilar som måste komma fram. Ju.

Snygg dimma i morse. Inte så inspirerande från ett pendetågsfönster dock.
Men med lite tur så är både cykeln och snorandet under kontroll till i morgon.

Det var dimma imorse, däremot känner jag inte igen problemet med att dimman skulle frysa fast på glasögonen. Cyklar man tillräckligt fort så blåser bara fukten förbi:-D
I övrigt så stör jag mig fortfarande på den där jävla svackan som går mitt i Cykelbanan :-/ Det får bli ytterliggare en felanmälan.
På hemvägen tävlade jag med en kollega i bil, fast det var bara jag som visste om det:-) Han åkte om mig hundra meter innan rödljuset och fick rött, sen stötte jag på honom en bit innan backen, då var jag så pass trött i benen att jag åkte upp på lillklingan fram, det gick inte fort så jag mötte kollegan när han kört in bilen i garaget, men jag kom fram till min lägenhet innan han, 1-0 till mig:-D I övrigt var det händelselöst, när jag kom hem hämtade jag en disktrasa och vattenkanna och blaskade och torkade rent växlarna och kasseten mm. Så nu har jag inte lika dåligt samvete längre:-)

Morgonen (07:00) bjöd på dimma, -3 grader och klart (tror jag, bakom dimman).

Eftermiddagen (16:00) bjöd på sol, +5 grader, klart och helt torrt men grusigt.
På återseende!

Solen hade letat sig fram som lovat och fastän det bara var 3-4 grader var det riktigt nice! Höll på att bli vingklippt av en bil som svängde ut från en parkering precis framför mig. Jag parerade och damen såg ut att ångra sitt misstag så jag var nöjd. Körde utan skoöverdrag men med mössa.

Nu blev jag riktigt sugen på att plocka av dubbdäcken faktiskt. Har inte ens tänkt tanken, så mycket is på skuggsidan av viken, men plötsligt händer det.

Kanske skulle plocka bort hela cykeln när jag ändå håller på?

Lite jobbigt med -4/5 på morgonen och +6 i skuggan och strålande sol när man slutar arbetsdagen. Svettigt och varmt trots full väska med avklädda lager och jacka sedan morgonen. Men flossade brallorna,
vinterskorna och vinterkrukan (en vanlig kruk-hjälm med med små och få lufthål). Går ju inte att ha med två uppsättningar hela garderober. Avsky mars månad! Varken vinter eller vår (el snarare vinter på natten och vår på eftermiddagen de värsta dagarna).

eketjall sa:
Gushem sa:
Trevlig väder med dimma, kyla och solsken ovan molnen..

Vad gör ni för att poängtera att en bilförare är dum i sitt huvud som ställer sig precis i cykelbanan? Jag brukar peka tydligt eller ibland kncka hårt och länge på rutan..

Airzound, om vederbörande inte fattar vad det nu är hen gjort/gör för fel kan det väl bli knack i ruta alternativt knack i sitt eget huvud och pekande (folk som struntar i utfartsregler när det kommer en på cykel. Händer allt som oftast när man passerar utanför Fruängen centrum, idioter kör ut från parkeringen, nerförsbacke och man blir tvungen att typ tvärbromsa för att inte köra in i bilfan som inte fått upp farten efter sin vänstersväng. Sällan farligt men högst irriterande. Airzound används endast när jag skulle ha använt signalhornet i bilen.

Var förövrigt med om typ den första som faktiskt ställde sig BAKOM hajtänderna vid passagen över Sjättenovembervägen vid Älvsjörondellen https://goo.gl/maps/QVs7j8qRwgs

Staden har nu målat passagen röd och tilläggsskylt under väjningspliktskylt "Dubbelriktad cykelöverfart", ändå ställer sig varenda jävel (inkl en körskolebil med elev en gång, de fick ett samtal, och en bil från Stockholm stad som fick knack och påpekande. Men dagens överaskning var alltså han som ställde sig bakom hajtänderna i väntan på att åka in i rondellen, förberedd på det vanliga stoppet när man ser en bil närma sig rondellen, men ser alltså på håll att han ställer sig bakom! Han fick tummen upp, som att det skulle behövas, en som följer lagen liksom ;-)

Senast ändrad:
-2 vid avfärd. Vindstilla (allt under 5m/s räknas som vindstilla i Skåne) och grått. Zen-pendling mmmmmm.....

Lite irriterande när JMs gubbar ställer grävskopan på G/c banan för att justera in betongsuggorna för biltrafiken ute på Stadsgården.

i princip påkörd av zombie i kia-buss. Vad är det med högerregel och T-korsningar i det här landet? Regelhaveri... och korkat att stå på sig som cyklist förstås.

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    18.8 KB · Besök: 35
Nu är det VÅR!! ?

Dessutom sopat nästan hela vägen från spenaten till stan. Och fredag!

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    203.6 KB · Besök: 35
mattel sa:
Nu är det VÅR!! ?

Dessutom sopat nästan hela vägen från spenaten till stan. Och fredag!

Vad i...?

Soligt och fredag, inga klagomål! Dubbdäcken börjar dock kännas väldigt överflödiga, i alla fall för mig som rullar mellan 8 och 9.

Lite senare inpendling idag i härligt solsken, tog en liten omväg bara för att det var så fint väder, att slippa bilkaoset i Sumpan är en ren bonus.

Jo tack.
Lite varmt om skallen då jag envisas med den tjocka tantmelittan.
Annars en ren succe i full Levis Comuter.

Nu:
F R E D A G

Vårkänslor imorse! Känns som att premiär med fulracern är nära nu.

Fick en hjulsugare bakom mig hela vägen från Stadshuset till Pampas marina. Var för seg i benen för att orka dra ifrån. Vederbörande gjorde ju iof så att jag fick ett PR på sträckan men ändå trist att man inte ger sig till känna iaf om man nu måste suga hjul.

Tog cykeln trots att förkylningen inte gett sig helt än. Fick rensa näsan några gånger på väl valda ställen. Den där ammoniak/aceton-doften från bihålorna är så härlig.
Jag såg ingen halka någonstans utom där jag genade genom skogen. Kanske, kanske odubbat på måndag.

Underbar morgon.
Bilister som lämnade företräde och vinkade glatt när jag som laglydig medtrafikant följde min plikt och lämnade dem företräde.
Inte mindre än tre personer (varav en bilist!) kollade om jag behövde hjälp när jag stod och lagade punka på CB längs Bergslagsvägen.
Solsken och lagom svalt för att inte bli genomsvettig. Eller kall vid punkalagningen.

Fick äntligen tillbaka mitt omekrade bakhjul till pendelhojen och kunde ställa undan MTB'n imorse. Underbar vårkänsla även kl 7 när jag åkte från Täby. Var mycket nära att jag tom stannade på Stocksundsbron och förevigade den fantastiska soluppgången över Lidingö men hade precis kränkt ett annat svetto och ville inte stanna...

Inspirationsspontanbytte till odubbat i morse. Wow. Det må vara 37mm gamla touringdäck men, wow.

Blev omkörd (igen) av gubbe på röd Nishiki som pendlar med tempobågar. Det gick fort, tur man slöpendlar i civilkläder så man istället får att få för sig att hänga på fortsätter zen:a in till stan.

Premiärpost från en som auskulterat forat i några år men inte fått tummen ur vad gäller att bidra:

Efter dagens toppendling över knappa 2 mil kom jag på en trevlig definition av årstiderna som inte tjafsar om grader eller väder: vinter >25 km/h, vår >30 km/h och sommar >35 km/h. Detta kanske dock endast över snabbstäckan Kallhäll-Rissne i princip utan stopp men med lite knix här och där. I dag var det vår! I ärlighetens namn är det dock sällan det är sommar....

Sopat i hela Järfälla men grus så snart man kom in i Stockholm, där ser man vad högre kommunalskatt kan göra.

Plockade fram sommarpendlaren idag. Så äntligen slapp jag dubbdäcken. Glömde buffen hemma, så det var lite kyligt om öronen men det var hanterbart.

@heklamama:
Precis så fast jag tror Happy är i lite bättre form. Cyklar också klädd sådär, stövlarna finns dock bara för 2-hålscleats.

Okränkt på vuÄltan. Inga bilar försökte döda mig. Inga okvädinsord skreks. Ej ens haffad av POLIS.
Skumt. Men det är ju fredag trots allt.
:-)

Yeah, Fredag!!
Solskenet i köket i morse var så där typiskt för Mars månad, plötsligt badar allt i ljus.

Inspirerad slängde jag av plastskärmarna, gav cykeln en liten tvätt, torkade av kedjan och gav den lite torr kedjeolja, som omväxling efter all wet lube och smuts som legat på senaste månaderna. Fortfarande pyspunka på bakre ISP-däcket, men håller en dag om jag pumpar typ 1,5 bar på morgonen. ISP-dagarna är nu räknade, ska nog våga byta bort dem helt i helgen.

Efterlängtad snabb och fin pendling på ren cykel utan skärmar.

Hängde på en snabb CX-gubbe över sickla bro/alphyddan-backen, hälsade snyggt kört vid sjöstaden. Han var klart snabbare än mig så jag sänkte tempot lite där och han tågade iväg.

johan44 sa:
i princip påkörd av zombie i kia-buss. Vad är det med högerregel och T-korsningar i det här landet? Regelhaveri... och korkat att stå på sig som cyklist förstås.

Åtminstone i västra Stockholm där jag rör mig så är det ju störst eller rakast väg först som gäller, bara att acceptera oavsett om man kör bil eller cyklar. Ryktet säger att man i Piteå kör stenhårt på högerregeln.

Det var -7 grader imorse:-( Jag hade vårjacka och keps, det var riktigt jävla svinkallt i nedförsbacken men det var bara ett tecken på att jag trampade för lite:-) Det var ovanligt mycket folk som väntade på bussen, undrar om sjubussen inte kommit än? Sen vid korsningen vid macken väntade en gående tant tills jag passerat, Tack! Nu är det något nytt ljud som har uppdagats, tänk er att det är en gren som sitter fast i hjulet och slår i gaffeln en gång varje varv, fast mycket lägre och bara i mycket låga hastigheter, jag hittar verkligen ingenting:-/ Fast jag la inte märke till något ljud när jag skulle hem:-D

Påvägen hem börjar det i stort sett med en tvärnit, en bil som jag trodde skulle åka rakt fram gjorde inte det, h*n släppte iallafall före mig, h*n stannade också tvärt när jag upptäcktes:-) I övrigt gick det fort och smärtfritt, när jag kom fram till backen drog jag upp min twix och började äta på, det var inte lätt. När jag flåsade åkte halva twixen ut och när jag skulle svälja var jag tvungen att hålla andan, det var inte särskilt lyckat:-/

Morgonens (07:00) väder bjöd på -7 grader, klart och helt kruttorrt:-D

Eftermiddagens (16:00) väder bjöd på sol, 6 grader, helt klart och torrt:-D
Nu längtar jag till måndag och hoppas intensivt att gruset ska vara borta *Hoppas* om inte annat hoppas jag på att dom ska ha börjat till måndag eftermiddag:-)
Nu Fredag!
På Återseende!

Har man gnällt för mycket på sin pendlingsväg i vinter om man blir inbjuden till enskilt möte med gatuavdelningen i nästa vecka?
Eller är det kanske så att dom faktiskt tycker att man är hyfsat saklig i kritiken och att dom tror att dom kan ha nytta av mina åsikter?
Jag är försiktigt optimistisk.
På onsdag eftermiddag vet vi.

eketjall sa:
Har man gnällt för mycket på sin pendlingsväg i vinter om man blir inbjuden till enskilt möte med gatuavdelningen i nästa vecka?
Eller är det kanske så att dom faktiskt tycker att man är hyfsat saklig i kritiken och att dom tror att dom kan ha nytta av mina åsikter?
Magiskt!
Vilken kommun?

perzzon sa:
eketjall sa:
Magiskt!
Vilken kommun?

+1

salle sa:
perzzon sa:
eketjall sa:
Magiskt!
Vilken kommun?

+1
Eskilstuna

Taxi ställer sig demonstrativt i cykelboxen. Taxi lägger sig ett par decimeter bakom mig. När bussen framför stannar vid ett obevakat övergångsställe trycker taxin plattan i mattan och kör om. Inte en chans att han kan ha sett var på övergångsstället någon fanns. Bland det dummaste jag sett i trafiken. Om den inte körde om nästa taxi och drog rödlyset så var regplåten "amiral 5".

Tillbaka
Topp