Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

I stället för lunchspinning så blev det en lunchcykling till andra sidan älven. Älvsborgsbron dit och Göta Älv-bron tillbaka till kontoret. Klar uppgradering över spinningsalen.

Granman sa:
Stumpy sa:
Försökte hitta det avstånd där jag slapp få grussprut i ansiktet. Tror det var 4-5 cykellängder.

Det är väl också lite av gentlemannaavstånd när man kommer ikapp någon och tar rygg, istället för att suga hjul. På det lite triathlontänk, där omkörning sker från 10 m bakom med ett max 30-sekundersryck förbi någon.

Själv trampade jag makligt på i postförkylningstempo men kunde ändå inte hålla mig från att haka på någon på mtb från Tyresö. Gentlemannaavstånd givetvis...

Dags för hemfärd. Hoppas ingen lurar upp mig i ett tempo ej anpassat till postförkylning igen. Börjar bli trött på hostande och snorande nu.

image.jpeg
Ett par exempelbilder från den Nya! urmysiga och välplanerade cykelparkeringen Älvsjö C.
Varsågod välkommen tack för kaffet.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    325.8 KB · Besök: 41
Glömde nämna att tillträde till övre parkeringen sker via: bärning uppför trappa eller hävning av hojen över räcket uppe på rampen. Finns ev en hiss nånstans också. Varsågod och välj.

På nervägen gick det lättare idag, jag tror inte att jag hade någon motvind, däremot så glömmer jag alltid bort att växla ner när jag kommer nedanför backen och farten börjar avta, jag brukar ligga på toklåg kadens innan jag växlar:-/ När jag passerat Willys in/utfarten så ser jag en man i sina bästa år med everestrygga och jag tror han satt på en merida av okänd modell, och han ska åt samma håll som mig, tjohoo tänker jag, nu ska jag hålla samma tempo som honom. Till min besvikelse så cyklar han toksakta, jag funderade tillochmed på att göra en omkörning, han låg på höga växlar också och låg kadens och just det, han körde i civilistkläder också:-D
Påhemfärden märker jag att framdäcket är lite dåligt pumpat...... Hmmm, undrar om det är Clas slangen som är av så bristande kvalitet eller om jag fått pyspunka igen, f*n! Jag slängde in en felanmälan på kommunens hemsida om gruset, nu får dom f*n i mig börja sopa. I övrigt gick det smärtfritt och ganska snabbt även i uppföran:-D

Morgonens (07:00) väder bjöd på +6(!!) grader, inte mycket vind, mulet, uppehåll och lite fuktigt på backen:-D

Eftermiddagens (16:00) väder bjöd på istortsett +10 grader, mulet, vindstilla tror jag och helt torrt:-D
På återseende!

staine sa:
Ett par exempelbilder från den Nya! urmysiga och välplanerade cykelparkeringen Älvsjö C.
Varsågod välkommen tack för kaffet.

Nya? Jag har iaf passerat det där garaget sedan 2012 el om det var 13 hela vägen invigdes och man tvingades öppna dörrar och +16 istället för att cykla utomhus som innan... Skäller och kommenterar gående i rampen ingår i morgon- och eftermiddagsrutinen.

Händelselöst mer än en idiotbilist när han stod bakom mig för att svänga vänster som jag, en pytteliten lucka och han ligger på signalhornet, sedan när vi kommit över kör han om extremt nära. Var väl det. Ingen har heller bytt däck på min cykel. Ej heller sopat bort rullgruset. Satt dit den nyinköpta airzounden. Tutar idioter, kan väl jag också tuta. Händer ju inte ofta men bättre än ett långfinger el hytt näve.

Bussen var ju hur tråkig som helst så jag tog cükeln igen!
-2° (men va f*n?!) men näst intill vindstilla. Och en grym soluppgång. Fast jag måste komma ihåg att ha kepsen under mössan nästa gång. Man ser ju inget om man cyklar åt sydost vid 7-tiden... Härlig morgon i vilket fall :-)

Toppenpendling i solen och (den relativa) värmen!

En föraning av våren och sommarens trängsel på cykelbanorna idag, som vanligt kul att så många cyklar men samtidigt så gör det underdimensioneringen av cykelinfran ack så tydlig.
Fick väja/tvärnita för inte mindre än tre fotgängare som gick mot rött på olika övergångsställen längs Götgatan, en kanaliserade till och med sin inre hare-i-strålkastarljus och istället för gå åt fram eller bak så svängde hon 90 grader höger och började gå i min färdriktning framför mig istället.

+2 och solsken. Hade bara GC-vägarna varit sopade hade det varit perfekt. Nu var det bara riktigt, riktigt skönt. Fan vet om jag inte gillar morgonturerna mest av alla turer man gör på året. Det är någonting med luften.

Senast ändrad:
Fint och bra med CX-däck istället för pansarkryssardubben. Provade ändringen på stadsgårdskajen, smalt in mot stan men bredare hem. Mötte samma dam som vanligt innan Sheraton, tror även jag mötte DT och han sneglade på mina rosa skoskydd, fast det kan ha varit någon annan, har bara cuklat en gång med honom.

Trötta ben efter happyrajden igår så myscyklade med solen i ögonen, kallt dock bara 1 grad. Risk att jag blir kokt på hemvägen.

En dagisgrupp med en enda förskollärare, småungar (2-3 år) på trehjulingar över hela pendelstråket. Inga hälmar, endast orange västar som angav vart de hörde hemma. När jag trodde att faran var över höll jag på att klippa en liten tvååring som vinglade över precis framför mig, tur jag höll mindre än gångfart! Ni som har små barn, hör efter hur utflykter går till! Åkte tillbaka och tog ett snack med den där personalen som gick bakom alla ungarna.

16 Mars

Bilagor

• 16mars1.jpg
    16mars1.jpg
    63 KB · Besök: 35
  • 16mars2.jpg
    16mars2.jpg
    123.2 KB · Besök: 45
  • 16mars3.jpg
    16mars3.jpg
    82.7 KB · Besök: 35
  • 16mars4.jpg
    16mars4.jpg
    55.5 KB · Besök: 39
Det var dimmigt i morse så lysen stod på både bak och fram:-) Värst av allt var att det var knappt 0,5 bar i framdäcket, fan, då är det förmodligen någon jävla sten som gått igenom igen. Jag tror att jag skickar in en felanmälan igen om gruset:-/ Det var bara att pumpa i till sprängnivå och åka, det rullade fort som fan, jag åkte tillochmed ifrån en epatraktor:-D I övrigt var det händelselöst.

På hemvägen sken solen som aldrig förr, det var över +10 grader:-D Dom första 3hundra metrarna gick det fort som utav bara fasiken, jag tror att jag hade medvind:-) Dom har sopat hela Willys parkeringen, det är skönt att det går framåt nu:-D I uppföran stötte jag på farbrorn igen, så det var bara att ösa järnet för att visa hur mycket snabbare jag var än honom. Det var inte så lyckat då jag ätit precis innan, jag trodde att jag skulle spy:-/ Och föresten, luften stod sig tills jag skulle hem, det var bara ytterst lite det gått ur:-)

Morgonens (07:00) väder bjöd på dimma, runt +5 grader och helt torrt:-)

Efftermiddagens (16:00) väder bjöd på strålande sol, typ 10-12 grader och kruttorrt:-) Det enda som fattas nu är att gruset ska bort, sen sjutton gubbar:-D
På återseende!

Fint väder, men shit vad mycket grus, vägarbeten och felparkerade hantverksbilar på cykelbanor. Nä - hallå Stockholm kommun - ut och rensa cykelbanorna nu - inte undra på att att folk är tveksamma till att cykelpendla när banorna ser ut som en tråkig cyklocross bana.

Blev omblåst av en Fredriskofcyklist strax innan Stocksund station. Blev besviken när jag 100 meter senare kom ikapp och konstaterade att han inte körde fort nog, bara tillräckligt fort för att jag inte ville köra om på den smala och vältrafikerade cykelvägen mot Naturhistoriska. Jag trodde att en cykeljacka med "Fredrikshof" tryckt med stora bokstäver på ryggen förpliktigar, joråsåatte ...

Superhärligt att cykla idag!

Härlig hemcykling i +5 och strålande sol. Inga bilar parkerade i GC. Ingen som tutade eller skrek på mig. Måste vara vädret.
Hittade kepan längst ner i väskan och den behövdes de sista km som går i rak västlig riktning! Tunn långarmad fleece under jackan var perfekt. Belönade mig själv med att få till 5 stycken ganska jämna 3min intervaller.

Prima pendling utan jacka i solen med kaffestopp på Le Mond innan sista biten söderöver avverkades i fint sällskap av lundatok.

Peth sa:
Blev omblåst av en Fredriskofcyklist strax innan Stocksund station. Blev besviken när jag 100 meter senare kom ikapp och konstaterade att han inte körde fort nog, bara tillräckligt fort för att jag inte ville köra om på den smala och vältrafikerade cykelvägen mot Naturhistoriska. Jag trodde att en cykeljacka med "Fredrikshof" tryckt med stora bokstäver på ryggen förpliktigar, joråsåatte ...

Kan ju möjligen vara så att alla inte vill tävla alltid och överallt, framförallt inte på väg till/från jobbet. Om man är lite intresserad av träningseffekten så är det inte heller optimalt att ligga och maxa över gränsen hela tiden. För att inte tala om trafikfaran när man samsas med cyklister med olika kapacitet, gångtrafikanter, mopeder, hundägare, bilar, etc. Kanske inte full gas som gäller jämt överallt? Bara för att man råkar cykla om någon så betyder inte det att denne har förlorat, kränkts eller ens bryr sig.

JKolmo sa:
Peth sa:

Kan ju möjligen vara så att alla inte vill tävla alltid och överallt, framförallt inte på väg till/från jobbet. Om man är lite intresserad av träningseffekten så är det inte heller optimalt att ligga och maxa över gränsen hela tiden. För att inte tala om trafikfaran när man samsas med cyklister med olika kapacitet, gångtrafikanter, mopeder, hundägare, bilar, etc. Kanske inte full gas som gäller jämt överallt? Bara för att man råkar cykla om någon så betyder inte det att denne har förlorat, kränkts eller ens bryr sig.

Men hallå! Inte vara så PK nu! Blir man omcyklad oaktat orsak/bortförklaring är man kränkt. Så de så!

JKolmo sa:
Peth sa:

Nu var mitt inlägg inte helt allvarligt menat, men det är irriterande att bli omcyklad av någon som sedan lägger sig som en bromskloss framför – fast i detta fallet var det en rätt snabb bromskloss.

Jag hajar. Egentligen inte menat till just dig! Mer som en allmän reflektion kring "kränkeriet" som alltid ökar när våren kommer.

Peth sa:
JKolmo sa:
Peth sa:

Nu var mitt inlägg inte helt allvarligt menat, men det är irriterande att bli omcyklad av någon som sedan lägger sig som en bromskloss framför – fast i detta fallet var det en rätt snabb bromskloss.

Kör man om så är det bara att köra tills man stupar.

Peth sa:

Nedvarvning efter en 20-milare kanske. Så brukar jag tänka när någon som ser snabb ut cyklar långsamt.

Stumpy sa:
Peth sa:

Nedvarvning efter en 20-milare kanske. Så brukar jag tänka när någon som ser snabb ut cyklar långsamt.

Det är så jag försöker se ut när jag cyklar.

Iväg tidigt innan soluppgången, -1 och frost ute. Funderade 1ms på om jag skulle fega ur och byta till dubbade framhjulet men beslöt mig för att köra odubbat CX däck istället. Tog det lugnt och fint i kurvor där det såg halt ut.

Fint att cykla med soluppgången!

Kör fortfarande på vinterhojen, en 90-tals univega som behöver lite kärlek snart, dubbat fortfarande, ska snart beställa grejer till mina två CX:ar och fixa dom så jag kan finpendla igen..

Pendlade till/i stan för omväxling till förort. Observation: farbröder som markerar att man cyklar "åt fel håll" på cykelbanor som inte är enkelriktade. Nån annan som märkt?

Blev för första gången på minst ett halvår omcyklad imorse! Det värsta var att snubben som ägde mig var iförd jeans och en täckjacka och körde på en, tror jag, budget MTB med dåligt pumpade dubbdäck!!! Han fräste om mig precis efter GC bron över E18 vid Danderyds sjukhus. Jag försökte ta hans hjul men fick ge upp ungefär mitt på Stocksundsbron när min dator visade 36 km/h! Så djäkla fett ägd.... Helt knäckt sen, benen kändes som två telefonstolpar och jag var färdig att bryta ihop totalt. På Brunnsgatan mötte jag en gentleman som vinglade omkring mitt på vägen med mobilen i högsta hugg. Trodde han skulle se mig och kliva upp på trottoaren men inte då, när jag försynt sa hallå till honom fick han ur sig: "Men jag filmar ju!" Jaha.... sorry då...

Tillbaka
Topp