Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Zenare pendling än vanligt. Inget PR pga motvind. Som vanligt bil i vägen vid slussenövergången från stadsgården. Varför tog de förresten bort trafikljuset där? Inte för att jag precis saknar det men undrar.

Mötte för övrigt en snubbe i kortbrallor, såg coolt ut.

Senast ändrad:
heklamama sa:
erik h sa:
Någon har inte heller spänt min kedja?
Jag är kränkt.

erik h sa:
Visst gör det ont när kedjor brister.

Ajjjjj
Hoppas du är någorlunda hel.

Ja det är så dumt. Jag vet ju straffet för en slafsig SS-kedja. Men så har slidern gått i botten och allt blev så jobbigt, kedjan måste kapas och man väljer att inte låtsas om det... något snällt kedjehopp i veckan går ju bra. Men mitt i singlespeedbrytet brant uppför, en helt annan sak. Fantastiskt hur man liksom skjuter iväg som en raket, med cykeln intrasslad runt höften.

Solsken, fingerfria handskar och mestadels sopat. Upplagt för propagandacykling alltså. Istället: andra bakhjulspunkan på lika många veckor. Fick ta mig till saltgruvan med kommunistiska medel istället. FML.

28 mm släta däck sparar 6 minuter enkel resa. Att motivationen går upp är nog hälften iofs. Nu känner jag hur aptiten går upp också, så jag bränner nog mer när jag cyklar snabbare med släta däck än när jag misärcyklar med dubbisarna.

Körde en VuÄlta på hemväg igår. Grusad misär långa sträckor. Skulle vara skogstokig om jag tvingades köra längs Ältavägen.

Sen start i morse. Skulle gärna ha fortsatt cykla hela dagen. Kan vi starta skolkcykling?

Fjärdebrunn sa:
Körde en VuÄlta på hemväg igår. Grusad misär långa sträckor. Skulle vara skogstokig om jag tvingades köra längs Ältavägen.

Sen start i morse. Skulle gärna ha fortsatt cykla hela dagen. Kan vi starta skolkcykling?

Skogstokig? Nää, man låssas bara att man är ute i skogen och kör.
cx självklart, annars skulle man ju bli skogstokig
:P

staine sa:
Fjärdebrunn sa:

Skogstokig? Nää, man låssas bara att man är ute i skogen och kör.
cx självklart, annars skulle man ju bli skogstokig
:P

Och jag som tyckte att det var fint och relativt grusfritt längs ältavägen.
Måste vara skogstokig då.

Fjärdebrunn sa:

Jag försöker vara så skogstokig på hemvägen att jag vänder in i skogen vid Äventyrsbanan. Där är det hyffsat tungtrampat just nu.

johan44 sa:
Pendlade till/i stan för omväxling till förort. Observation: farbröder som markerar att man cyklar "åt fel håll" på cykelbanor som inte är enkelriktade. Nån annan som märkt?

Var det verkligen cykelbanor och inte cykelfält? Cykelfält är nämligen ALLTID enkelriktade! Det är också ett otyg att cykla mot färdriktningen på "enkelriktade" (dvs rekommenderad färdrikting genom målning) smala cykelbanor eftersom där sådana finns finns en dito på var sida vägen och det råder högertrafik. Kom inte med färdmålets läge el dito, beror endast på lathet att cykla mot färdriktningen på fel sida körbanan! Inte skitkonstigt om du fick sura kommentarer.

Händelsös dit i +2 och hem i +10 (fast det kändes svalare än vad termometern sa och det såg väldigt varmt ut innifrån. Vindjackan drogs på ett tag.

Nej, inte cykelfält, jag är inte galen... :) Men du har nog rätt, jag cyklade massor i stan för säg 12 år sedan, sen dess har mängden cyklister drivit ett behov av ordning som jag inte hängt med på.

Aliide sa:
johan44 sa:
Pendlade till/i stan för omväxling till förort. Observation: farbröder som markerar att man cyklar "åt fel håll" på cykelbanor som inte är enkelriktade. Nån annan som märkt?

Var det verkligen cykelbanor och inte cykelfält? Cykelfält är nämligen ALLTID enkelriktade! Det är också ett otyg att cykla mot färdriktningen på "enkelriktade" (dvs rekommenderad färdrikting genom målning) smala cykelbanor eftersom där sådana finns finns en dito på var sida vägen och det råder högertrafik. Kom inte med färdmålets läge el dito, beror endast på lathet att cykla mot färdriktningen på fel sida körbanan! Inte skitkonstigt om du fick sura kommentarer.

Händelsös dit i +2 och hem i +10 (fast det kändes svalare än vad termometern sa och det såg väldigt varmt ut innifrån. Vindjackan drogs på ett tag.

Min (gående) dotter blev nu vid 17-tiden stoppad och trakasserad i rampen upp mot Älvsjö pendelstation av en rättshavererad cyklist som t.o.m gjorde sig omaket att stanna och skälla ut henne för att hon befann sig på cykelbana.

Till saken hör att det var tomt för övrigt i rampen och att hon stod still mot ena väggen för att släppa förbi cyklisten.

OM du som gjorde detta mot förmodan läser här, ett tips, använd det sista lilla du har kvar i skallen och försök att tänka med. Du kommer då garanterat att göra ett bättre intryck nästa gång!

Plötsligt händer det! Idag höll jag samma snittfart med dubbdäck som under mina snabbare pendlingar utan dubb. Tror inte det var någon medvind att tala om heller.

Nu trött i benen.

staine sa:
Min (gående) dotter blev nu vid 17-tiden stoppad och trakasserad i rampen upp mot Älvsjö pendelstation av en rättshavererad cyklist som t.o.m gjorde sig omaket att stanna och skälla ut henne för att hon befann sig på cykelbana.

Till saken hör att det var tomt för övrigt i rampen och att hon stod still mot ena väggen för att släppa förbi cyklisten.

OM du som gjorde detta mot förmodan läser här, ett tips, använd det sista lilla du har kvar i skallen och försök att tänka med. Du kommer då garanterat att göra ett bättre intryck nästa gång!

Kan vara någon som liksom jag cyklar igenom CYKEL-rampen dagligen. Har dock aldrig stannat och skällt ut någon av alla de gående i cykelbanan men dagliga kommentarer i farten såsom "Vilken fin cykel du sitter på" etc lite beroende på morgonhumör. Och det är tre meter till den närmaste rulltrappan från rampen sett så exakt VARFÖR ska man gå upp och ner i cykelbanan???

Skitkul att kryssa mellan gående och när man dessutom har möte i rampen. Pendelstråket längs väg 271 går igenom station, ner genom rampen osv ut på Älvsjövägen. Man är sur redan när man är tvungen att stå still för att dörrarna ska öppnas, två gånger inom ca 50 meter. Dörrar med målade cyklar som endast reagerar på gående, så har man alltså precis öppnat dörren till rampen så går horder med folk där och man blir skitglad. För det är ingen gårdsgata utan endast cykelbana där! Finns två rulltrappor, hissar och vanliga trappor men endast en cykelbar väg. Eller ska vi börja ta rulltrappan eller hissen när vi är på väg till jobbet såsom Exploateringskontoret tyckte att vi skulle innan Stockholm stad sa ifrån?

Var endast tre gående när jag cyklade hem i eftermiddags, så överlevnadsbart, men så hade någon stängt den dörren när man cyklat uppför rampen som varit uppställd en vecka och man blev så där på gott humör över att bli tvungen att stå still och jag är skitdålig på att hålla balans i stående uppför och sådär sugen på spd-vurpa (hänt en gång, därefter fot ner vid dörrarna).

Nåväl, trist för din dotter som blev utskälld.

Vem hälsar - inte?

Mötte en cyklist mellan Lomma och Lund i söndags via Önnerup, ingen hälsning och min vän blev sur. Igår sken solen och på väg från Malmö till Lund cyklade jag återigen över Lomma - Önnerup till Lund. Mötte en ensam cyklist på den vackra nästan tomma vägen - och han hälsar inte. Senare, i Värpinge, mötte jag en Lunedi-cyklist som med stor glädje slänger upp halva armen. Vem av dessa tre är den, hm förlåt liknelsen, den barmhärtiga samariten?

Det började med att framdäcket var totalplatt imorse, tryckmätaren på pumpen visade 0,1-0,2 bar:'( Så i till sprängningsgränsen och sedan iväg, det hände inget speciellt på nervägen.
När jag kommer ut till cykeln på eftermiddagen så är däcket så platt som det kan bli, så jag gick hem med cykeln, jag genade över gröna vägen. Annars händelselöst. Det börjar bli irriterande med punkteringar nu. Idag blir det ytterligare en felanmälan, och en satans överdriven sådan och så hoppas jag på att dom sopar rent snart.
Imorgon går jag ner, jag tror att jag fortsätter med det om inte gruset försvinner snart.
Morgonens (07:00) väder bjöd på klart, torrt och uppehåll. Runt 4 grader.

Efftermiddagens (16:00) väder bjöd på skinande sol, torrt och runt 12 grader.
På återseende!

Aliide sa:
staine sa:

Kan vara någon som liksom jag cyklar igenom CYKEL-rampen dagligen. Har dock aldrig stannat och skällt ut någon av alla de gående i cykelbanan men dagliga kommentarer i farten såsom "Vilken fin cykel du sitter på" etc lite beroende på morgonhumör. Och det är tre meter till den närmaste rulltrappan från rampen sett så exakt VARFÖR ska man gå upp och ner i cykelbanan???

Skitkul att kryssa mellan gående och när man dessutom har möte i rampen. Pendelstråket längs väg 271 går igenom station, ner genom rampen osv ut på Älvsjövägen. Man är sur redan när man är tvungen att stå still för att dörrarna ska öppnas, två gånger inom ca 50 meter. Dörrar med målade cyklar som endast reagerar på gående, så har man alltså precis öppnat dörren till rampen så går horder med folk där och man blir skitglad. För det är ingen gårdsgata utan endast cykelbana där! Finns två rulltrappor, hissar och vanliga trappor men endast en cykelbar väg. Eller ska vi börja ta rulltrappan eller hissen när vi är på väg till jobbet såsom Exploateringskontoret tyckte att vi skulle innan Stockholm stad sa ifrån?

Var endast tre gående när jag cyklade hem i eftermiddags, så överlevnadsbart, men så hade någon stängt den dörren när man cyklat uppför rampen som varit uppställd en vecka och man blev så där på gott humör över att bli tvungen att stå still och jag är skitdålig på att hålla balans i stående uppför och sådär sugen på spd-vurpa (hänt en gång, därefter fot ner vid dörrarna).

Nåväl, trist för din dotter som blev utskälld.
Jag blir lite nyfiken ibland. Är du alltid lite arg på din omgivning eller är det bara något jag läser in i ditt sätt att uttrycka dig? :)

Pendlingen var grå idag.

Kom iväg i typ sista minuten från jobbet för att inte skämmas över att jag inte hade lampor med mig mer än den fast monterade på pakethållaren.

Sitter här o tänker på att pendlingen snart är slut för min del. Jag går i pension om någon månad, och hur ska jag då få in den dagliga rutinen?
En vanlig fråga - som besvarats femtioelva gånger- på jobbet är om inte det är kallt? (vintertid), vått? (Skåne. Är det inte vinter regnar det) eller jobbigt? (det blåser fan för det mesta). En mil prick mellan bostad och arbetsplats.
Och svaret är ju alltid detsamma: nääh.
Det är krångligt (och okristligt tidigt om det skulle hinnas med) att duscha på jobbet så det vill till att inte bli för varm o svettig på vägen till och tempot får bli därefter. Varmt är det ju jämnt så alltså tvärtom. Vått? Jag tror det har behövts regnöverdrag max 5 ggr under det senaste året, och det gäller åt bägge håll. Jobbigt? Inte det heller, jag hinner vakna till ordentligt, får igång kropp och tanke. Dessutom går cykelbanorna som oftast i lä av häckar och träd, så; inte ens det. Men inte går det att övertyga arbetskamraterna på kontoret om alla fördelar trots alla positiva biverkningar. Tjänstebilen är oumbärlig. Min har jag ställd på jobbets parkering där den får sova om natten.
Väl i pension blir det till att träna upp mig för längre distanser pga i första hand en halv Vättern. Så långt har jag inte cyklat under en dag sedan de glada dagarna i Fredrikshov för sisådär 30-35 år sedan. Men sen då???

Pfaff sa:
Sitter här o tänker på att pendlingen snart är slut för min del. Jag går i pension om någon månad, och hur ska jag då få in den dagliga rutinen?
En vanlig fråga - som besvarats femtioelva gånger- på jobbet är om inte det är kallt? (vintertid), vått? (Skåne. Är det inte vinter regnar det) eller jobbigt? (det blåser fan för det mesta). En mil prick mellan bostad och arbetsplats.
Det är krångligt (och okristligt tidigt om det skulle hinnas med) att duscha på jobbet så det vill till att inte bli för varm o svettig på vägen till och tempot får bli därefter. Varmt är det ju jämnt så alltså tvärtom. Vått? Jag tror det har behövts regnöverdrag max 5 ggr under det senaste året, och det gäller åt bägge håll. Jobbigt? Inte det heller, jag hinner vakna till ordentligt, får igång kropp och tanke. Dessutom går cykelbanorna som oftast i lä av häckar och träd, så; inte ens det. Men inte går det att övertyga arbetskamraterna på kontoret om alla fördelar trots alla positiva biverkningar. Tjänstebilen är oumbärlig. Min har jag ställd på jobbets parkering där den får sova om natten.
Väl i pension blir det till att träna upp mig för längre distanser pga i första hand en halv Vättern. Så långt har jag inte cyklat under en dag sedan de glada dagarna i Fredrikshov för sisådär 30-35 år sedan. Men sen då???

Sen? Åk nån längre tur söderut. Danmark. Tyskland. Belgien. Frankrike. Sen sväng vänster för Italien, eller höger för Spanien/Portugal.

Sen hem igen.

Ta god tid på dig.

:-)

Jaha,då har jag haft mitt möte med gatuavdelningen.
Tyvärr är väl det övergripande intrycket att man främst försökte tysta en kritisk röst på socialamedier.

Det handlade om snöröjning och det var "driftansvarig" som var på plats. Alltså inga diskussioner om infrastruktur. Däremot var det väl tydligt att drift gärna tar chansen att skylla på "gata" eller politiska beslut när möjligheten finns.

Det kom väl fram vissa saker från mig som ändå ansågs vara värt att ta till sig, men det är tydligt att cykel är ett låtsasfordon i drifts ögon.

En sak jag främst varit kritisk till är att prioriterade cykelstråk, som består av delad Gc-väg (B7-skyllt men målad med streckad linje och myror) plogas så att oftast gångdelen är helt plogad men cykeldelar bara bitvis. I resten av cykeldelar ligger plogvallen från gc-väg, men även vägen.
Här påstår jag att B7-skyllen går före den otydliga vägmålningen. Dock oklart vad som faktiskt gäller juridiskt.
Men är var det tydligt att åsikten var "Men du får ju cykla på gångdelen om cykeldelen är blockerad eller linjerna inte syns". Jag är som sagt av annan åsikt och det vore intressant att få ett juridiskt utlåtande. Jag anser att vägen isf är enda alternativ.
Men som sagt man ryckte på axlarna och tyckte inte det var ett problem.

En annan punkt som kommit upp flera gånger under vintern är att vissa sträckor inte hunnit blivit plogade på morgonen.
Här var förklaringen att jouren slutar kl 7 och ordinarie personal går på kl 7.
Men det gör dom nere vid garaget. Så det innebär alltså att jouren avslutar röjning så dom hinner åka "tom" till garaget för att där lämna över maskinen till ordinarie som ska köra "tom" till där jouren slutade röja.
Min jämförelse med busstrafiken, där chauffören åker ut och löser av ute på linjen, kommenterades bara med, "Nä den logistiken har inte vi".
Att brottades är precis när folk ska till jobbet var tydligen inget man reflekterat över.

Ja, sen var det ju en massa annat stort och smått som yttrade men kanske inte av intresse att ta upp lokala problempunkter här.

Som sagt, tror nog inte jag gjorde så mycket mer skillnad än att två tjänstemän kunde plocka ut 45min övertid. Jag är bra på att prata.
Men blir det bara skillnad på något litet, litet så är det ju bättre än inget iaf.

staine sa:
Pfaff sa:

Sen? Åk nån längre tur söderut. Danmark. Tyskland. Belgien. Frankrike. Sen sväng vänster för Italien, eller höger för Spanien/Portugal.

Sen hem igen.

Ta god tid på dig.

Jaja. Men nästa dag, då? :)

Pfaff sa:

Gör som Bosse-Diesel i Fredrikshof åk på cykelsemester när det är billigt att resa. Däremellan planerar du nästa tur!

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Aliide sa:
staine sa:
Jag blir lite nyfiken ibland. Är du alltid lite arg på din omgivning eller är det bara något jag läser in i ditt sätt att uttrycka dig? :)

Nä, bara på Älvsjö ;-)
I vanlig trafik samspelar man. Men en infra som suger fett och därtill folk som går igenom dörrar med jäkligt tydliga cykelsymboler på och på marken superdupermånga cykelmyror som visar att det endast är cykelbana, en upp och en ner, de är ju inte särskilt breda heller för den del.

Vi talar om en kort sträcka som är en helt onödig stoppkloss mitt i raka snabba pendelstråk. Hade man lagt avkännings-slingor som öppnade cykeldörrarna hade problemet lösts, inga större problem att inte dra på i full kareta genom station, men att stanna helt två gånger för dörrar som inte öppnas såvida man inte står still är bannemig inte kul. (Man gillar ju tex inte trafikljus där man måste anmäla via knapp, lägg två sådana inom 50 meter).

Och Exploateringskontoret fattar inte problemet, haft mailväxling och samtal med Herr Rådström som står bakom skapelsen, för honom gäller endast att det ska hålla +16 i gången genom station varför dörrarna behövs, att de endast öppnas för gående och stillastående cyklister förstår han inte problemet med...

staine sa:
Pfaff sa:

Sen hem igen.

Ta god tid på dig.

+1

Grå himmel och 3-4 grader, skön pendling. Gick snabbt. Trodde jag sovit mig stark men det var tyvärr bara lite medvind...

Invigde ny fin jacka för våren, underskattade temperaturen lite och frös om armarna. Nordanmotvinden var fullkomligt västkustsk idag.

izar sa:
Gör som Bosse-Diesel i Fredrikshof åk på cykelsemester när det är billigt att resa. Däremellan planerar du nästa tur!

Nja, han cyklar väl till cykelsemestern. Inte skulle Bosse "åka".

Tredje dagen med aktiviteter efter jobbet, så kollektivtrafiken igen. Bläh!

En halv grad och jäkligt fuktigt och dimmigt imorse. Två timmar senare när jag cyklade vidare till jobbet efter morgonens möte sken solen.

Nästan bara nysopade cykelvägar.

Och så tänkte jag gå hem tidigt idag.

Lyx!

Tillbaka
Topp