Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1heklamama sa:Mullig
Solsken
Snüggkläder
Finfika
erik h sa:Någon har inte heller spänt min kedja?
Jag är kränkt.
erik h sa:Visst gör det ont när kedjor brister.
heklamama sa:erik h sa:Någon har inte heller spänt min kedja?
Jag är kränkt.
erik h sa:Visst gör det ont när kedjor brister.
Ajjjjj
Hoppas du är någorlunda hel.
Fjärdebrunn sa:Körde en VuÄlta på hemväg igår. Grusad misär långa sträckor. Skulle vara skogstokig om jag tvingades köra längs Ältavägen.
Sen start i morse. Skulle gärna ha fortsatt cykla hela dagen. Kan vi starta skolkcykling?
staine sa:Ett par exempelbilder från den Nya! urmysiga och välplanerade cykelparkeringen Älvsjö C.
Varsågod välkommen tack för kaffet.
staine sa:Fjärdebrunn sa:Körde en VuÄlta på hemväg igår. Grusad misär långa sträckor. Skulle vara skogstokig om jag tvingades köra längs Ältavägen.
Sen start i morse. Skulle gärna ha fortsatt cykla hela dagen. Kan vi starta skolkcykling?
Skogstokig? Nää, man låssas bara att man är ute i skogen och kör.
cx självklart, annars skulle man ju bli skogstokig
:P
Fjärdebrunn sa:Körde en VuÄlta på hemväg igår. Grusad misär långa sträckor. Skulle vara skogstokig om jag tvingades köra längs Ältavägen.
johan44 sa:Pendlade till/i stan för omväxling till förort. Observation: farbröder som markerar att man cyklar "åt fel håll" på cykelbanor som inte är enkelriktade. Nån annan som märkt?
Aliide sa:johan44 sa:Pendlade till/i stan för omväxling till förort. Observation: farbröder som markerar att man cyklar "åt fel håll" på cykelbanor som inte är enkelriktade. Nån annan som märkt?
Var det verkligen cykelbanor och inte cykelfält? Cykelfält är nämligen ALLTID enkelriktade! Det är också ett otyg att cykla mot färdriktningen på "enkelriktade" (dvs rekommenderad färdrikting genom målning) smala cykelbanor eftersom där sådana finns finns en dito på var sida vägen och det råder högertrafik. Kom inte med färdmålets läge el dito, beror endast på lathet att cykla mot färdriktningen på fel sida körbanan! Inte skitkonstigt om du fick sura kommentarer.
Händelsös dit i +2 och hem i +10 (fast det kändes svalare än vad termometern sa och det såg väldigt varmt ut innifrån. Vindjackan drogs på ett tag.
staine sa:Min (gående) dotter blev nu vid 17-tiden stoppad och trakasserad i rampen upp mot Älvsjö pendelstation av en rättshavererad cyklist som t.o.m gjorde sig omaket att stanna och skälla ut henne för att hon befann sig på cykelbana.
Till saken hör att det var tomt för övrigt i rampen och att hon stod still mot ena väggen för att släppa förbi cyklisten.
OM du som gjorde detta mot förmodan läser här, ett tips, använd det sista lilla du har kvar i skallen och försök att tänka med. Du kommer då garanterat att göra ett bättre intryck nästa gång!
Jag blir lite nyfiken ibland. Är du alltid lite arg på din omgivning eller är det bara något jag läser in i ditt sätt att uttrycka dig? :)Aliide sa:staine sa:Min (gående) dotter blev nu vid 17-tiden stoppad och trakasserad i rampen upp mot Älvsjö pendelstation av en rättshavererad cyklist som t.o.m gjorde sig omaket att stanna och skälla ut henne för att hon befann sig på cykelbana.
Till saken hör att det var tomt för övrigt i rampen och att hon stod still mot ena väggen för att släppa förbi cyklisten.
OM du som gjorde detta mot förmodan läser här, ett tips, använd det sista lilla du har kvar i skallen och försök att tänka med. Du kommer då garanterat att göra ett bättre intryck nästa gång!
Kan vara någon som liksom jag cyklar igenom CYKEL-rampen dagligen. Har dock aldrig stannat och skällt ut någon av alla de gående i cykelbanan men dagliga kommentarer i farten såsom "Vilken fin cykel du sitter på" etc lite beroende på morgonhumör. Och det är tre meter till den närmaste rulltrappan från rampen sett så exakt VARFÖR ska man gå upp och ner i cykelbanan???
Skitkul att kryssa mellan gående och när man dessutom har möte i rampen. Pendelstråket längs väg 271 går igenom station, ner genom rampen osv ut på Älvsjövägen. Man är sur redan när man är tvungen att stå still för att dörrarna ska öppnas, två gånger inom ca 50 meter. Dörrar med målade cyklar som endast reagerar på gående, så har man alltså precis öppnat dörren till rampen så går horder med folk där och man blir skitglad. För det är ingen gårdsgata utan endast cykelbana där! Finns två rulltrappor, hissar och vanliga trappor men endast en cykelbar väg. Eller ska vi börja ta rulltrappan eller hissen när vi är på väg till jobbet såsom Exploateringskontoret tyckte att vi skulle innan Stockholm stad sa ifrån?
Var endast tre gående när jag cyklade hem i eftermiddags, så överlevnadsbart, men så hade någon stängt den dörren när man cyklat uppför rampen som varit uppställd en vecka och man blev så där på gott humör över att bli tvungen att stå still och jag är skitdålig på att hålla balans i stående uppför och sådär sugen på spd-vurpa (hänt en gång, därefter fot ner vid dörrarna).
Nåväl, trist för din dotter som blev utskälld.
Pfaff sa:Sitter här o tänker på att pendlingen snart är slut för min del. Jag går i pension om någon månad, och hur ska jag då få in den dagliga rutinen?
En vanlig fråga - som besvarats femtioelva gånger- på jobbet är om inte det är kallt? (vintertid), vått? (Skåne. Är det inte vinter regnar det) eller jobbigt? (det blåser fan för det mesta). En mil prick mellan bostad och arbetsplats.
Och svaret är ju alltid detsamma: nääh.
Det är krångligt (och okristligt tidigt om det skulle hinnas med) att duscha på jobbet så det vill till att inte bli för varm o svettig på vägen till och tempot får bli därefter. Varmt är det ju jämnt så alltså tvärtom. Vått? Jag tror det har behövts regnöverdrag max 5 ggr under det senaste året, och det gäller åt bägge håll. Jobbigt? Inte det heller, jag hinner vakna till ordentligt, får igång kropp och tanke. Dessutom går cykelbanorna som oftast i lä av häckar och träd, så; inte ens det. Men inte går det att övertyga arbetskamraterna på kontoret om alla fördelar trots alla positiva biverkningar. Tjänstebilen är oumbärlig. Min har jag ställd på jobbets parkering där den får sova om natten.
Väl i pension blir det till att träna upp mig för längre distanser pga i första hand en halv Vättern. Så långt har jag inte cyklat under en dag sedan de glada dagarna i Fredrikshov för sisådär 30-35 år sedan. Men sen då???
staine sa:Pfaff sa:Sitter här o tänker på att pendlingen snart är slut för min del. Jag går i pension om någon månad, och hur ska jag då få in den dagliga rutinen?
En vanlig fråga - som besvarats femtioelva gånger- på jobbet är om inte det är kallt? (vintertid), vått? (Skåne. Är det inte vinter regnar det) eller jobbigt? (det blåser fan för det mesta). En mil prick mellan bostad och arbetsplats.
Det är krångligt (och okristligt tidigt om det skulle hinnas med) att duscha på jobbet så det vill till att inte bli för varm o svettig på vägen till och tempot får bli därefter. Varmt är det ju jämnt så alltså tvärtom. Vått? Jag tror det har behövts regnöverdrag max 5 ggr under det senaste året, och det gäller åt bägge håll. Jobbigt? Inte det heller, jag hinner vakna till ordentligt, får igång kropp och tanke. Dessutom går cykelbanorna som oftast i lä av häckar och träd, så; inte ens det. Men inte går det att övertyga arbetskamraterna på kontoret om alla fördelar trots alla positiva biverkningar. Tjänstebilen är oumbärlig. Min har jag ställd på jobbets parkering där den får sova om natten.
Väl i pension blir det till att träna upp mig för längre distanser pga i första hand en halv Vättern. Så långt har jag inte cyklat under en dag sedan de glada dagarna i Fredrikshov för sisådär 30-35 år sedan. Men sen då???
Sen? Åk nån längre tur söderut. Danmark. Tyskland. Belgien. Frankrike. Sen sväng vänster för Italien, eller höger för Spanien/Portugal.
Sen hem igen.
Ta god tid på dig.
:-)
Pfaff sa:Sitter här o tänker på att pendlingen snart är slut för min del. Jag går i pension om någon månad, och hur ska jag då få in den dagliga rutinen?
Rattnalle sa:Aliide sa:staine sa:Jag blir lite nyfiken ibland. Är du alltid lite arg på din omgivning eller är det bara något jag läser in i ditt sätt att uttrycka dig? :)
Nä, bara på Älvsjö ;-)
I vanlig trafik samspelar man. Men en infra som suger fett och därtill folk som går igenom dörrar med jäkligt tydliga cykelsymboler på och på marken superdupermånga cykelmyror som visar att det endast är cykelbana, en upp och en ner, de är ju inte särskilt breda heller för den del.
Vi talar om en kort sträcka som är en helt onödig stoppkloss mitt i raka snabba pendelstråk. Hade man lagt avkännings-slingor som öppnade cykeldörrarna hade problemet lösts, inga större problem att inte dra på i full kareta genom station, men att stanna helt två gånger för dörrar som inte öppnas såvida man inte står still är bannemig inte kul. (Man gillar ju tex inte trafikljus där man måste anmäla via knapp, lägg två sådana inom 50 meter).
Och Exploateringskontoret fattar inte problemet, haft mailväxling och samtal med Herr Rådström som står bakom skapelsen, för honom gäller endast att det ska hålla +16 i gången genom station varför dörrarna behövs, att de endast öppnas för gående och stillastående cyklister förstår han inte problemet med...
staine sa:Pfaff sa:Sitter här o tänker på att pendlingen snart är slut för min del. Jag går i pension om någon månad, och hur ska jag då få in den dagliga rutinen?
Sen? Åk nån längre tur söderut. Danmark. Tyskland. Belgien. Frankrike. Sen sväng vänster för Italien, eller höger för Spanien/Portugal.
Sen hem igen.
Ta god tid på dig.
:-)
mattel sa:medvind, snöstorm, sol och skön temperatur. asbra.
izar sa:Gör som Bosse-Diesel i Fredrikshof åk på cykelsemester när det är billigt att resa. Däremellan planerar du nästa tur!