Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Slalom bland vingliga medcyklister idag, kommer behöva ställa om till att andra än året runt-pendlarna är ute illa kvickt.

wallander sa:
Morgonens pendling från Hisingen till Mölndal: cyclocross-vm. Flera nytvättade crossar ute på vädring. Fint!
Jag utgår från att cyklar som är rena inte använts sen tidigt i höstas snarare än att de är tvättade :-)

Helt ominnesvärd. Benen var rätt slut efter gårdagens äventyr i skogen och skallen passade på att ta semester den också. Det enda jag minns är att jag gick ut genom dörren och att jag kom fram till jobbet.

För synka ihop dagen blev det brompton. Lärde en bussvärd att man får ta med den på bussar. Rättare sagt min kompis som är busschaffis lärde hen. Ja båda var impade av den. Framförallt att kedjan är täck av cykeln. Nä ingen finfika idag heller.

IngvarW sa:
AKTA ER för hala trottoarstenar/gråsuggor vid den nya avledningen vid Birka-terminalen. Mitt CX-däck fram fick för sig att släppa taget när det var som smalast och medelst lite balansövningar i viss stress drog jag in i räcket/staketet till vänster. Tur farten var låg. Får se hur det ömmande knät utvecklar sig i em.

Aj då! Tur jag klarade mig. Låg nog i 25-30 km/h där eftersom det var folktomt.

Sub 45 minuter på pendlingen med crossdäck är ganska hyffsat. Tror förkylningen kan blåsas av för denna gången.

Lidingö hade beslutat sig för att det var sista vintermorgonen och vräkt ut hela resterande lager av salt på cykelvägen mellan Lidingöbron och Dalenumområdet. Det var ett centimetertjockt lager salt att plöja genom långa sträckor. Blir dyrt det där. Måste komma ihåg att skölja av hojen ikväll.

Nä, dålig trend. Åkte med landstinget idag igen. Hävdar inför mig själv att det var för att ha pigga ben till kvällens rajd.

Det bästa med att lämna barnen på dagis är att jag fick sovmorgon.
IMG_20160322_073921097.jpg

Det var mörkt:-/ Jag tror att jag hade medvind för det gick FORT:-D Som tur var hade jag ingen trafik när jag körde landsvägen i mörker.I övrigt händelselöst.

Pappa var i krokarna så jag och cykeln fick skjuts hem. I övrigt inget att rapportera.

Morgonens (05:00) väder bjöd på mulet, 4 grader och uppehåll:-D

Eftermiddagens (17:15) väder bjöd på mulet, lätt regn och runt 5 grader:-D
På Återseende!

Slaskfest i Tyresö imorse, men snöfritt från Älta och i stan. Odubbat gick finfint.

Var först så mycket memil jag bara orkade, men det fanns inte så många att förarga. Så jag blev min vanliga snälla cykelpendlarfarbror igen. Stannade för fotgängare och så.

Förkylningsmiserabel pendling in på pendlarhärket. Blev omsusad av någon med KBCK tröja på Skanstullsbron, låren stora som min ölmage. Då det inte cyklade i shorts trots någon plusgrad så kan det inte varit Kitzblitz.

Måste vart Toni, bara han som har så dåligt omdöme att bo söder om stan. Eller vänta nu, det finns fler slår det mig......
Kom västerifrån, ingen snö, medvind för det gick för lätt.

Lite seg i benen idag efter att blivit kränkt av trettonårige sonen i gårdagens backintervallöpning.
Klickar snart hem en ny pendlarcykel som tröst.

Slasket så inget kul ut, så det fick bli bussen. Satte mig på ett säte som visade sig vara blött. Kunde lika gärna cuklat.

Mindre cyklar idag - hurra!!

Glömde skriva att jag i förra veckan cyklade in i ett hundkoppel. Matte stod gömd bakom en busskur och hunden gömde sig i diket på andra sidan. Ingen gjorde illa sig och alla vara glada och snälla. Undrar vad som händer om det inte är ett sånt där "snurra-upp-sig-koppel".

Såg misärigt ut, var ordinärt, förutom lite medvind. Kände mig lite starkare än igår iaf, så jag ålar mig väl sakta ur mitt övertränade tillstånd. Cykeln är tyst och trevlig som vanligt, har hittat bra servicerutin-light som funkar.

Visserligen var detta i måndags, men kände ändå att jag ville skriva i den här tråden, eftersom jag tyvärr inte har tillfälle att skriva här så ofta, och kanske inte kommer att få det framöver heller. Efter en tids velande och cykelklämmande i källaren så skulle det äntligen bli av, att cykla mellan hemmet söder om Nyköping och jobbet i Södertälje, ca. 76km. Klockan på 04.45, en snabb kopp kaffe och en tallrik youghurt, och sedan på med ryggsäcken, upp på Monarken och iväg.
Temperaturen precis under nollan, vit frost i vägkanterna och på fälten. det första morgonljuset skymtar i öster. Lite stelt i kroppen första kilometern, men väl framme i centrala Nyköping så är värmen uppe skapligt. En lite märklig känsla att passera genom en stad, nästan helt ensam, kanske 2-3 bilar såg jag, men allt var märkligt tyst.
Ut på landet igen via gamla E4/riksettan, plötslig skymtar jag något som rör sig några hundra meter framför mig, ser sedan att det är 3 cyklister! Kul! Pressar på lite extra, men upptäcker när jag kommer närmare att dessa 3 planlöst vinglar fram över vägen i 5-10 km/h, alla tre verkar klädda för en semester på Nordpolen, och av deras utseende att döma har de sitt ursprung någonstans söder om medelhavet. Passerar dem strax innan avfarten mot Sjösa, ger dem ett snabbt "Godmorgon" och undrar lite stilla vad som lockat ut dessa tre herrar på cykeltur på landet 05.00 denna morgon..? Nåväl, trevligt med några sekunders gemenskap ändå i den kyliga morgon luften!
Försöker öka på tempot lite över kullarna efter Svärta upp mot Tystbergaavfarten. I nerförsbackerna rullar det på ganska bra med den extra vikten av ryggsäcken, här och där börjar den första morgonsolen tina upp frosten i vägkanten, då och då slinter Monarken till och styrningen blir märkligt lätt...., precis efter bron över motorvägen, innan Lästringe gör vägen liksom ett S, samtidigt som det går utför, en bit nerför backen inser jag att här kan det faktiskt vara blank is.... tänker först att gå utåt vägkanten för att få grepp i gruset där, men inser att minsta lilla kursändring skulle resultera i en vurpa, så jag försöker bara hålla så rak linje som möjligt..... Monarken slinter lite här och där och jag tappar greppet om pedalerna, men som genom ett under klarar jag mig ner och ut på fälten mot Lästringe. Nu är pulsen en bra bit över normal nivå, och i backarna bakom Macken vid Sillekrog får jag det ganska tungt, börjar så smått tveka på om detta med cykelpendling verkligen är roligt....
Så småningom kommer jag dock till Vagnhärad och gör ett snabbt stopp där, en banan och lite svikthopp och åkarbrasor för att öka på värmen gör susen.
Vidare upp mot Tullgarn och Hölö/Mörkö, nu är solen en bit upp och värmer på skönt, tyvärr börjar det dock bli en del trafik på den gamla E4an, men naturupplevelsen är ändå riktigt riktigt fin, när man kan skymta vikarna av östersjön, och passerar de skogbeklädda hödjerna strax innan Finn Lasses gamla möbelvaruhus (Visst hette det så?) så känner jag åter igen att det är roligt, trots att det börjar kännas i låren nu.
Strax innan Järna så börjar jag känna en aning motvind över fälten, men nu är målet i sikte så jag trotsar det och försöker hålla tempot ändå..... Viker av den gamla vägen upp mot Pershagen och Södertälje, med känslan av att nu är jag nästan framme, upptäcker dock snart att denna bit är ganska kuperad, efter motvinden på fälten tidigare så är jag lite matt i benen och ganska flåsig... får gå ned på de allra lägsta växlarna i uppförsbackarna nu, och känner att nedanför näsan hänger droppar av snor och annat dräll.... pinsamt långsamt går det också..... Men då händer det som ger mig kraft för den sista lilla biten in mot Södertälje. Nerför en backe kommer det en flicka susande på en röd damcykel, hon har en blå stickad mössa på huvudet, nedanför denna fladdrar hennes mellanblonda hår i vinden, när vi möts så ser hon på mig med ett alldeles underbart leende, förmodligen av medlidande eftersom jag nog ser ut som en döende valross vid det här laget, men ändå...! Återigen lite cykelgemenskap denna morgon! Inser det komiska i situationen, och skrattar lite inombords över vad hon måste ha tänkt egentligen..... Ställer mig upp och trampar på uppför de sista backarna, rullar genom Pershagens samhälle och in till Södertälje och målet.
Det blir nog flera gånger. Trots allt.

Mvh Ulf S.

Peth sa:
Granman sa:
Så jag blev min vanliga snälla cykelpendlarfarbror igen. Stannade för fotgängare och så.

Menvaf... Tänk på ryktet!

Sant. Bäst att ladda inför en riktig höghastighetsmemilräd genom centrala Sthlm i eftermiddag. Folket ska få alla sin fördomar och skräckbilder bekräftade. Rödljus, småbarn, hundar, tanter... watch out! Hoppas någon journalist står beredd i nåt gathörn. Farbröder med gul jacka på gamla mountainbikes med sidoväskor är det farligaste som finns! Hooooaaaah!!

Blev utskälld av två jyckar, varav en gjorde utfall, tack och lov i stramt koppel.

Sjöng också "Håll dig till höger Svensson!" plingade för att jag ville köra om och killen med en liten ranglig plastskärm går ut till vänster... Tack och lov tomt på gångdelen.

Sopat frånsett första biten, där man inte ens ser asfalten.

Stumpy sa:
Slasket så inget kul ut, så det fick bli bussen. Satte mig på ett säte som visade sig vara blött. Kunde lika gärna cuklat.
Så bör fundera om vilken kroppshåla det i sättet kom ifrån :d
Nåja. idag blev det pendel+brompton. Lite ovant inte vara lastbilar eller vilsna poliser i cykelbanan. Nä ingen bra dag gällande pollen.

Granman sa:
us930 sa:
... hemmet söder om Nyköping ... ca. 76km.... in till Södertälje och målet.
Det blir nog flera gånger. Trots allt.

Mvh Ulf S.

Respekt!

Tack Granman! Dock lär det inte bli någon daglig cykelpendling för mig, men någon eller kanske t.o.m. några gånger i veckan, när vädret är fördelaktigt är målet!
Mvh Ulf S.

En sådan där morgon då bilistjävel inte lärt sig högerregeln, Hornsgatan återigen, flygande långfinger och greppande efter låset, kunde känna det dansa mot plåten för mitt inre. Våra blickar möttes och det var inte kärlek. Vanligtvis brukar jag ha överseende med idioter i trafiken, alla kan göra fel osv, men två prejningar på samma morgon...ja där rann det över. Och så glömde jag starta Strava... En sådan morgon.

Händelselös pendling, men en tanke slog mig -"Alla ni som är ute nu här på cykelbanan, var fanns ni när det var minus 12? - Veklingar!" . Fast jag sa det inte högt och lika bra det. Å andra sidan var det enklare i vintras utan en massa med cyklister men bor man i en storstad och våren snart är kommen så får man räkna med sällskap.

Black planet sa:
Stumpy sa:

Så bör fundera om vilken kroppshåla det i sättet kom ifrån :d

Ja, det var min första tanke också. :)
Sedan insåg jag att det fanns en viss chans att det kommit från takfönstret precis ovanför och gick på det.

DJ Internet sa:
En sådan där morgon då bilistjävel inte lärt sig högerregeln, Hornsgatan återigen, flygande långfinger och greppande efter låset, kunde känna det dansa mot plåten för mitt inre. Våra blickar möttes och det var inte kärlek. Vanligtvis brukar jag ha överseende med idioter i trafiken, alla kan göra fel osv, men två prejningar på samma morgon...ja där rann det över. Och så glömde jag starta Strava... En sådan morgon.

En stilla undran, var på hornsgatan gäller högerregeln??
Sen, glöm inte, sgf-regeln, gäller alltid ;)

Ajdå, ser inte bra ut. Tur jag såg detta nu när jag byter dubbdäcken och inte blev stående med spräckt fälg ute i busken.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

staine sa:
DJ Internet sa:

En stilla undran, var på hornsgatan gäller högerregeln??
Sen, glöm inte, sgf-regeln, gäller alltid ;)

Ja du, detta torde ha varit Hornsgatan/ Rosenlundsgatan. Jag färdades på Hornsgatan mot Slussen, och bilen Hornsgatan mot Zinken, bilisten ska prompt bryta min färdväg genom att svänga in på Rosenlundsgatan utan att lämna företräde. Stor förvåning och stoppsladd.

Jag utgår alltid från att alla medtrafikanter kommer göra fel men när föraren medvetet trycker ned gasen och girar tvärt framför en oskyddad trafikant, då finns det lite förståelse kvar.

Men visst, SGF- regeln finns alltid i bakhuvudet då det färdas många neandertalare i rusningstrafiken...

Det duggregnade imorse:'( I nedförsbacken när man fick upp farten gick regnet horisontellt, riktigt jobbigt. Det gick fort också även efter backen:-) I övrigt var det händelselöst.

Innan jag åkte hem märkte jag att det gått ur lite luft ur framdäcket, jag ska byta ventilen snart. Det går så tyst och skönt på landsvägen den första biten, absolut inget grus:-D Till min glada förvåning så hade dom sopat gc banan längsmed grönavägen, jippo :-D Stannade vid biblioteket och slog i luft i framdäcket, den gick som en oljad blixt:-D I övrigt händelselöst.

Morgonens (05:55) väder bjöd på duggregn, 4grader och lätt vind.

Efftermiddagens (16:20) väder bjöd på uppehåll, torrt och lite lätt blåst.
På Återseende!

Blev lite lättare utan dubbdäcken.. men jag har tydligen klenat till mig, det var precis lika jobbigt idag som igår. Och inte blev det extra bra med Fulcrum racing 3 bak heller...blir nog bra med några dagar ledig nu.

Tillbaka
Topp