Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Mötte jättesur bilist på korsningen Hamngatan-Norrlandsgatan. Han gjorde fulvänstersväng och blev arg när jag skulle rakt fram, vilket väl ger mig företräde. Han skrek så högt att det trots trafikbuller hördes ut ur hans stora bil med tätt förslutna dörrar.

Skön pendling idag med ny drivlina tänk vad skönt det är när växlarna går i utan problem och ingen kedja som rappar. Med vinden i ryggen så var morgonen komplett inte ens en förvirrad gångare vid skeppsbron kunde förstöra det.

Nooooo! Det var inte det här jag menade med att skaffa en ny cykel!
Frambromsen på vinterhärket gav upp när jag skulle triala med barnen. Fick rycka det här ännu uslare åket ur de mörkaste vrårna i källaren och göra det jag hann på fem minuter.

DSC_1028.JPG

CX-pendling, trevligt men har antalet cyklister multiplicerats med Pi sedan några veckor tillbaks? Många cyklar galet långsamt men jag är en lugn person så det är bara att ligga bakom ett tag tills det blir fritt. Hade iof varit trevligare om det inte bara var tanter på damtrallor....

Som vanligt stod en bil och hindrade vid cykelkorsningen vid slussen, det är ju nu snarare en regel än ett undantag.

erik h sa:
Nooooo! Det var inte det här jag menade med att skaffa en ny cykel!
Frambromsen på vinterhärket gav upp när jag skulle triala med barnen. Fick rycka det här ännu uslare åket ur de mörkaste vrårna i källaren och göra det jag hann på fem minuter.

haha.. den där kommer ju gå som ett skållat troll över broarna om någon månad och ett par år framåt. bara att ge den lite pigga delar och en skvätt olja. :)

Fjärdebrunn sa:
Konstapel cykel stod och skrev ut böter till en krake på Skeppsbron.

Det var inte jag den här gången.

Fattar inte att vissa står så nära cb när dom ska korsa. En tjej stod så nära när jag swishade förbi att jag hade kunnat slicka henne på näsan.

Svalt på gränsen till isande.
Grått å trist.
Bagaget som försvann mellan Berlin och Stockholm i tisdags har ännu ej dykt upp.
Hade naturligtvis varit bättre att ta cykeln.

Cyklade åt fel håll efter att ha sovit i stan pga sur ledning på jobbet som säger att jag inte kan ha med mig finracern uppe på kontoret. Riktigt kändisspotting på väg till Huddinge, passerade dabac, mattiask och bossjo. Väl hemma bytte jag till tunga divergen för att göra om resan åt motsatt håll. dimmigt men händelselöst.

mattel sa:
haha.. den där kommer ju gå som ett skållat troll över broarna om någon månad och ett par år framåt.

Det var iallafall fascinerande mycket snabbare med 42/16 än 32/16! Men sen ska det köras brant uppförs hela vägen hem också, då kommer jag att sakna 32an... eller när det ska släpas barnkärra. Fast ska jag komma fram till nya kontoret på rimlig tid är det nog lika bra att antingen gå upp till 42, eller (hemska tanke) fixa växlar.

velocipede sa:
Cyklade åt fel håll efter att ha sovit i stan pga sur ledning på jobbet som säger att jag inte kan ha med mig finracern uppe på kontoret. Riktigt kändisspotting på väg till Huddinge, passerade dabac, mattiask och bossjo. Väl hemma bytte jag till tunga divergen för att göra om resan åt motsatt håll. dimmigt men händelselöst.

Nä hur skulle det se ut...om ALLA, precis ALLA gjorde likadant? ;)

Skönt att gruset är borta till 98%, skall iofs genom Solna/Hagalund på hemvägen, kanske ett annat ljud i skällan då...

@velocipede känns som du träffade södra stockholms cykelkändis tätaste stråk. Jag tror att mattiask körde om mig vid flempan tyvärr hade han lite bättre flyt vid rödljusen än jag så där försvann den ryggen

Jag tyckte det var lite väl mycket motvind i morse men när jag kollade snittfarten 28km/h på en mtb så var det nog mer fartvind än motvind.

Annars blev jag tutad i örat av en stor suv i förrgår eftersom föraren tyckte jag skulle leda cykeln över gatan och inte cykla, ser jag den suv'en igen kommer jag kliva av och leda över cykeln vilket tar ca 10-15 sek istället för 2-3 sek :D.

bossjo sa:
@velocipede känns som du träffade södra stockholms cykelkändis tätaste stråk. Jag tror att mattiask körde om mig vid flempan tyvärr hade han lite bättre flyt vid rödljusen än jag så där försvann den ryggen

Flempan... näe, så långt söderut vågar jag mig inte. Dessutom singlespeed-pendlar jag med civila kläder, så min rygg bör inte vara så svår att hålla ;)

Oj vad länge sedan det var jag skrev här förresten.

Första dagen det här året jag cyklar Falun-Borlänge utan dubbdäck! Woho! Kändes så sprättigt att jag tog en omväg och landade på 41 km till jobbet. Det hade funkat fint att köra räser också (om det inte vore för alla osopade cykelbanor dårå) men jag är så himla svag nuförtiden och föredrar i 9 fall av 10 CX-utväxling. Har 53-39 på räsern och utan tempolår blir det så tungrott :-/.

Lite kyligt i dimman imorse, men det blev perfekt efter lite uppvärmning. Jag hamnade bakom en elcyklist som körde sån där Crescent-el-mtb men med typ CX/racerhjul och smala slicks. Körde om över alphyddan/sickla bro, och det var en tjej i jeans och vinterkängor som såg ut att noga akta sig för att nudda kedjan när hon cyklade. :)

Igår tog jag rygg på en kittad omkörande herre på racer, med rosa skoöverdrag, vid Nacka Forum.
Tappade honom, som var mycket snabbare än mig, över krönet på Danvikstull.

Det ska bli trevligt att cykla hem, solen verkar skina mellan lite moln.

qma sa:
Igår tog jag rygg på en kittad omkörande herre på racer, med rosa skoöverdrag, vid Nacka Forum.
Tappade honom, som var mycket snabbare än mig, över krönet på Danvikstull.

Det var nog Fredrik eller Fredrik, deltagare i en träningsgrupp från Farsta Fredrikshof. Snart får vi rosa vattenflaskor också, våren är räddad!

Jag vågade mig ut på vuÄltan hem i dag. En Orbeacyklist var väldigt snabb där, gick knappt att hålla jämna steg. Bra kört :-)

Tog en cykel utan skärmar. Idot! Lervälling i regnet på nysopade vägar. Var mer grisig än efter tisdagsrajden när jag kom hem.

Det går ju till en viss gräns sen måste man ju börja cykla igen. Efter en kort överläggning med mig själv kom jag fram till beslutet att idag var den dag då risken att förkylningen förvärras av alla som snörvlar på bussen är större än att man mår sämre av ett par timmars frisk luft. Således pendling i zen-tempo båda hållen.

Annars inga nyheter. Blev kränkt i morse (räknas det om man zen-pendlar?) men cyklade om en elcykel på väg hem. Fair enough!

Mystisk morgonpendling. På de första 7 km varken mötte eller körde jag om en enda cyklist!
I Malmö.
Vid 0630-snåret. Lite mulet men torrt. Vad hände?
Den första dök upp vid Pildammsrondellen, sedan blev det flera, men glest.
Hem vid 1630 kom alla å andra sidan på en gång.

Imorse låg jag på sextonde växeln i princip hela vägen ner till macken, så det gick fort, så jag stannade vid macken och köpte ett frimärke. Det är väl f*n att jag ska behöva betala sjusvenskaenkronor för att dom ska köra upp brevet till Norrland när jag kan göra det gratis på cykeln helt själv, bara jag skulle ha tiden så....

I övrigt gick det fort, när det blir tyst hör man vägbullret som kommer från mina däck, det är så härligt då vet man att gruset är borta:-)

Den första biten hem, på landsvägen blev jag omkörd av en V50 (jag ska sluta ligga så jävla nära kanten), den skulle svänga höger i korsningen och jag med, så jag trampar som en vildvetting för att han inte skulle hinna ikapp mig igen, och det gjorde han inte heller, eller jag intalar mig det iallafall...
Det gick riktigt fort, ett tag så drog jag ifrån en 740 som efter det var tvungen att visa var gasen sitter, (gud vad jag längtar tills alla såna ligger på skroten) och självklart höll jag på att bli döv:-/ Och så såg jag att dom varit och dragit över gc banan från fläkten och fram till macken, min förhoppning är att dom drar backen upp imorgon *hoppas, hoppas*.

I övrigt fick jag veta att ramen ska väga runt 3kg, hur är det möjligt när cykeln väger nästan 19kg i sin helhet, vad är det som väger så jävla mycket, cykeln bör ju inte väga mer än max 12kg kan man tycka.

Morgonens (06:00) väder bjöd på halvklart, svag vind torrt, halvmörkt och runt plus 5 grader.

Eftermiddagens (16:30) väder bjöd på sol, +12 grader, torrt och svag vind.
På Återseende!

Superfail.
Gamblade på att duggregnet skulle avta. Kom till jobbet som en snö- och vatteninbakad underkyld idiot. Tack för tvättmaskin och tumlare iaf.
Trevlig helg!

Idag var det missär på riktigt inget dåligt snöväder ordentligt blöt och frusen när jag väl var på plats. April börjar bra

Racer-premiär idag när det var så bra väder!! Och bättre ska det bli. Temp runt noll, såg några isfläckar på bästa spurtpartiet :) men vad lätt det går med racer, nu hade jag iofs bantat allt, minimalt med prylar. Hade t om skruvat bort framreflexen. Ojoj, vilken fart! :) nästan fuska att cykla med denna nu

Frederico är på pricken.
Som så ofta.

Aprillväder som sagt.
Nya Superpendlarjackan levererar.
Annars alldaglig.

Nu.

F R E D A G

Ingen pendling pga ANNAT, i detta fall en fredagspeloton. Fin runda och vi hann i princip in på LeMonde innan snön kom. Vår trevlige rörmokare var tillbaks på Ältavägen och hejade när vi cyklade förbi hans vita hantverksbil som var fint placerad mitt på vägen.

Mötte massor av cyklister när vi körde hemåt för dusch. Ett vårtecken :-).

Fjärdebrunn sa:
IngvarW sa:
Fjärdebrunn sa:
Bet i styrlindan av skam efter att ha sovit istf att köra pelotonen.

Kom nästa vecka, vi behöver dig på Ältavägen!

För och gå matchen med bussen?

Blev det någon 2:a grupp?
(behöver en sådan...)

Nja vi var inte så många, själv fick jag stanna för meckstopp när det gick som bäst, en kabel hade lossnat i DI2-systemet, fiskade då upp claes och vi växeldrog. Gick ganska lugnt. I onsdags blev det två grupper efter Österviksbacken.

Någon buss har vi inte sett till på Ältavägen, däremot en rörmokare som nu stannat två gånger och hejat på oss, eller vad han nu ville.... I övrigt har det varit helt bilfritt Sickla - Älta.

Jag saknar konceptet när Gr2 tuffade iväg i snygga led direkt från Sickla. Trots att vi inte tokhetsade utan höll jämnt tempo med jämna växlingar gick vi runt hela rundan på nästan samma tider som 1:an. Har gjort min bästa tid på 59 minuter så. Tappade lite motivation när 2:an skulle hetsa ut med 1:an för att med mjölkstinna ben starta från Fiskis.

Eg finns det väl inget som hindrar att man drar igång en grupp 2 igen enligt samma koncept? Jag hoppas kunna vara med från v 15 (13 april) och har med stor sannolikhet behov av en grupp 2 i ngn form :-)

Jag hade nattmössan på imorse, larmet avstängt av misstag, försov mig till 8:00 och såg aldrig nån snö. Men jag fick uppleva aprilvädret genom att jag kollade YR istället för på marken, lämnade skärmarna hemma och cyklade med ett visst mått av ass-splashing.

Det gick i alla fall relativt fort med tanke på hur övertränad jag är, inte så många pölar, och jag kom fram till kontoret innan officiella kommit-för-sent-tiden passerat.

Galet trött, har inte hållit igen särskilt väl den här veckan, benen är mos.

Underbart med fredag, ha en bra helg alla!

zodah sa:
Eg finns det väl inget som hindrar att man drar igång en grupp 2 igen enligt samma koncept? Jag hoppas kunna vara med från v 15 (13 april) och har med stor sannolikhet behov av en grupp 2 i ngn form :-)

Det blir säkert grupp 2:or när fler cyklister dyker upp. I onsdags blev det omvänt lagtempo i den andragrupp jag hamnade i när de snabbaste hade susat upp mot Fiskis. När någon kände sig stark gick han fram och drog från en position längre bak, det är inte speciellt ekonomiskt men å andra sidan går det ju ut på att bli trött där på morgonkvisten .-).

Blåste hem med god fart.
Fortsätter laxa upp för Saltsjörampen vänstertrafik. Det känns lite sådär. Glömde skoöverdragen på gymet. Hoppas de inte behövs i helgen.

Det gick riktigt bra idag, ingen större motvind och +25 km/h i snitt på mtb'n blir jag inte ens svettig av numera när jag fått bort lunginflammationen. Enda problemet är cigarettrök, jag är jättekänslig, mycket känsligare än jag var innan jag fick lunginflammationen jag gick med i 1-2 år.

Senast ändrad:
Längs Stadsgårdsleden västra delen och sen inne i Slussen är det ju numera som om Gröna Lund flyttat över vattnet! Hit och dit och upp och ner och hej och hå! Men, men. Man får ju träna på kurvtagning i alla fall.

Annars besannade sig idag (återigen) tesen att under vår, sommar och höst är dåligt väder = bra pendlingsväder. Relativt folktomt på cykelbanorna. Med nuvarande slusskaos bävar jag inför finvädersdagarna.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp