Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Höjdarn sa:
Det var ganska skönt i morse, lite kallt i blåsten i utföran bara. Annars gick det fint:-)

Det börjar med den värsta misär man man kan tänka sig... däcket är helt jävla platt, NEEEEEEJJJJJJJ tänker jag inombords och börjar traska hemåt och funderar på vad som kan ha gått så fruktansvärt fel, tredje punkteringen på ungefär 1,5 - 2 månader och innan dess så hade jag ingen punktering på typ sjuttioelva år:'( Jag gick allvarligt funderade på om jag ska kassera cykelfan. Sen funderade jag på ett tag om jag skulle ta och skaffa dom fetaste jävla mtb däck som går på cykeln, tydligen så är ju cykelbanorna här så överjävliga att det går åt.

Det GÅR att använda homogena däck, ifall punkor verkligen förstör din dag.
Jag har använt däck från greentyre.co.uk rätt mycket.
Visst är det en kompromiss, men en punkasäker sådan!

Oväntat kallt på hemvägen, och ett tråkigt regn.
Eftermiddagens Yogapass drog ut på tiden, så innan jag hunnit hem så hade det börjat skymma. Framlampan gick igång som den skulle, men baklampan vägrade. Måste ha ställt ifrån mig hojen med lampan på.

Fika i morgon?

Det var visst ett tag sedan och ny pendlingsväg. Bra uppförsbacke sista 300 metrarna. Blir fint med oväxlade stadscykeln.

Dessutom hade jag glömt bort hur självmordsbenägna Stockholmscyklister är; tre pers rundar vänsterblinkande buss och en person korsar vägen mitt framför ambulans med blåljus på.

Regnet kanske inte förgyllde morgonen direkt men det gjorde de nysopade cykelbanorna från Ekerö Centrum och in till Nockeby, äntligen :)

Härligt med lite regn i Stockholm. Gör att lungorna slipper bli fulla av pollen och det obehag det medför. Pendlingen gjordes på pendlarhärket som fortfarande har dubbdäck fram. Kände att någon eker i bakhjulet kanske inte har den spänning som det borde då hjulet kändes vobbligt. Dags att ge den en omgång kärlek.

5 grader och regn samt förbannat många bilar ute på vägarna. Kränkte en elcyklist som höll 30km/h. En sak kan vara säker med elcyklister, dom tar aldrig någonsin rulle på en, det orkar dom inte :)

Igår blev jag omkörd av en gubbe på Trek elcykel som gick bra mycket fortare än 30km/h, han saktade ner när han såg farbror blå för att sedan gå på för fullt igen lite senare.

izar sa:
5 grader och regn samt förbannat många bilar ute på vägarna. Kränkte en elcyklist som höll 30km/h. En sak kan vara säker med elcyklister, dom tar aldrig någonsin rulle på en, det orkar dom inte :)

Igår blev jag omkörd av en gubbe på Trek elcykel som gick bra mycket fortare än 30km/h, han saktade ner när han såg farbror blå för att sedan gå på för fullt igen lite senare.

Det här med elcyklar. Klipper man ett rödljus med cykel med motor borde det väl räknas som att köra mot rött med bil, typ?
En annan sak jag undrar över är vespor, har man nummerplåt och skiten går i 50 knyck, får man köra på cykelbanan då? En del kör på vägen med bilar mm, andra kör på cykelbanan och kommer med en jävla fart bakifrån......

Tebax efter påsklov samt en dagstur till Köpenhamn igår. Slängde på pendlardäcken (Vittoria Randonneur Hyper 35). Vroom, i regnet. Bakstänka och rainlegs var bra, men skoskydden höll inte vätan ute hela vägen. Hoppas att skorna torkat till hemresan.

5 April

Bilagor

• 5april1.jpg
    5april1.jpg
    93.8 KB · Besök: 34
  • 5april22.jpg
    5april22.jpg
    86.7 KB · Besök: 33
  • 5april3.jpg
    5april3.jpg
    125.8 KB · Besök: 37
kitzblitz sa:
BOFH sa:
Fick ett litet tips från min fotbollsgalne kollega. Tydligen är det nån slags huliganmatch på söderstadion idag som föreleds av en "marsch" längs med götgatan. Räkna med glaskross och om möjligt ta en annan väg. Han sa att senast det var så blev det rätt stökigt.
Själv tar jag nog Katarinavägen->Rutger Fuchs->Skansbron

Jag fick inget tips av någon kompis och hamnade mitt i marschen med bengaler, glaskross, fyllo och massor grönt. Tyckte ändå det var lite kul innan även jag cyklade Rutger Fuchs osv istället.

Hamnade i en sådan fyllehop på bron för några år sedan. Kul med omväxling tänkte jag och sicksackade mig fram och plingade tills ringklockan flög av och studsade iväg bland ölkassar och ben. Det roade dem.

EU moppar och vespor med reg skylt får inte köra på GC. Dock har jag förståelse för att dom på vissa ställen inte har något större val tex vid
Alvik och över till Vinterviken alt skulle vara Essingeleden (vet inte om dom får köra där iofs) eller en rejäl omväg, men håller med om att det verkar vara många som kör på GC där det finns bra alternativ. Min förutfattade mening är att det främst är folk med B-körkort som står för detta och inte ungdomar med mopedkort.

Drog sent efter gått ut med morgontrött jycke. Välklädd och med långa stänkor blev det en soft ride i zentempo. Nästan inte en cykel ute vid 09.30.

Inplanerad pendling uteblev pga av att morgonträningens ligga på rulle resulterade i att jag var dyblöt och frös, hem för dusch efter fikat och sedan lokaltrafiken. Den enda fördelen med det var att andra i T-banekupén var trevliga att titta på...

Blötare o kallare än vad blicken genom köksfönstret indikerat.
Premiär för en ny långärmad tröja som cykelkläder.
Om riktiga regnkläders motståndskraft mot väta mäts i millimeter vattenpelare så vet jag inte vad som ska användas för denna. Den verkade snarare fungera som en vattenmagnet. Wettexgrader kanske.
Det krävdes viss själsstyrka att kliva ut från under fikets tak och infravärmare och ut i regnet.
Men en bra liten grupp till fikat.
Större behöver den inte vara när vädret avskräcker från att sitta på ytterbänk.

Senast ändrad:
SuperApe sa:
Fjärdebrunn sa:
SuperApe sa:
Så begicks den första pendlingen från Brunnsvikens norra sida till k-hålmen utan incidenter. Många rödljus att bränna i stan och några dödsfällor att hålla koll på. 20 slappa minuter. Sträckan går säkert att förfina något.

Har du lämnat Kärrtorp?
Hur tusan funkar inre kompassen då?

Rätt sida stan, men Stureby var det. Pendlarkompassen är nog ganska uppfuckad för det kändes inte som cykelpendling alls. Mer som cykelturism.

Flyttat!
Ur led är tiden. Skall också börja cykelpendla snart. Igen.

moody sa:
SuperApe sa:
Fjärdebrunn sa:
SuperApe sa:
Så begicks den första pendlingen från Brunnsvikens norra sida till k-hålmen utan incidenter. Många rödljus att bränna i stan och några dödsfällor att hålla koll på. 20 slappa minuter. Sträckan går säkert att förfina något.

Har du lämnat Kärrtorp?

Rätt sida stan, men Stureby var det. Pendlarkompassen är nog ganska uppfuckad för det kändes inte som cykelpendling alls. Mer som cykelturism.

Flyttat!
Ur led är tiden.

Först Axel. Sedan Apan. Nu även Moody???
WTF?!?!?

Stumpy sa:
moody sa:
SuperApe sa:
Fjärdebrunn sa:
SuperApe sa:

Har du lämnat Kärrtorp?

Flyttat!
Ur led är tiden.

Först Axel. Sedan Apan. Nu även Moody???
WTF?!?!?

Överlöpare! Femtekolonnare! Pultroner! Sötvattenpirater!

Tydligen är jag osynlig eller ser väldigt långsam ut på min Brompton. Snubbe som trodde han körde om mig lade sig jämnsides och började sedan sin sidoförflyttning. Släppte lite på farten, släppte in och körde om upp för Skanstullsbron.

Brukar ta det lugnt men idag var jag sen till bussen. Cykeln har bara två växlar, en snabb och en långsam. Den snabba är väldigt snabb jämfört med de flesta i den backen :-)

De utlovade +17° blev till kyliga 11 och den SV vinden jag hoppats på blev till NV, sida-mot med andra ord. Körde shorts för andra dagen i rad men efter 500 meter fick jag stanna och dra på ärmarna på jackan, som den kyckling man är. Sen kom regnet med 5-6 km kvar så nja, det var inte den skönaste pendlingen jag haft.

Dessutom höll jag på att fronta med en liten grabb på en sträcka med taskig sikt på GC. Jag höll för långt vänster samtidigt som han sneddade i samma hörn men allt gick bra (jag bromsade och han la upp en bredsladd) och vi passerade varandra med vänstertrafik. Kredd till ungen för snabb reaktion! Lärdom; slappna aldrig av.

På morgonen blev jag krängt av en snubbe med tempopinnar. Som vanligt...

Fördelen med sjukskrivning är att gruset kommer vara borta (förhoppningsvis på alla platser i år!) våren verkligen här och solen lyser och allt är fantastiskt när jag väl får och rent praktisk kan cykla igen! ;-)

(Helt enarmad tänker jag liksom inte cykla in imorgon när jag ska in och hämta några papper och kopiera intyget...)

dabac sa:
Höjdarn sa:
Det var ganska skönt i morse, lite kallt i blåsten i utföran bara. Annars gick det fint:-)

Det börjar med den värsta misär man man kan tänka sig... däcket är helt jävla platt, NEEEEEEJJJJJJJ tänker jag inombords och börjar traska hemåt och funderar på vad som kan ha gått så fruktansvärt fel, tredje punkteringen på ungefär 1,5 - 2 månader och innan dess så hade jag ingen punktering på typ sjuttioelva år:'( Jag gick allvarligt funderade på om jag ska kassera cykelfan. Sen funderade jag på ett tag om jag skulle ta och skaffa dom fetaste jävla mtb däck som går på cykeln, tydligen så är ju cykelbanorna här så överjävliga att det går åt.

Det GÅR att använda homogena däck, ifall punkor verkligen förstör din dag.
Jag har använt däck från greentyre.co.uk rätt mycket.
Visst är det en kompromiss, men en punkasäker sådan!
Tack så mycket för tipset. Egentligen förstör det inte min dag men det är jävligt irriterande, speciellt då dom sprider ut sådant skit med flit. Det vore bättre om dom spred ut lite, ja runt 30-62 eller något åt det hållet, jag blir ju imponerad om en 3cm bit tränger igenom däcket:-) Annars förespråkar jag hederligt snöröjande utan vare sig salt eller stenkross:-)
---------------

Jag har iallafall kommit fram till att det blir ohållbart att gå till jobbet, det tog mig över en halvtimme att traska ner och ännu längre hem, fast att det tar strax över 10minuter att cykla ned och någon kvart hem:-/ Imorgon inhandlas nytt däck och slang, förhåppningsvis slipper jag punkteringar dom närmsta hundra åren efter det:-)
På Återseende!

Höjdarn sa:
Jag har iallafall kommit fram till att det blir ohållbart att gå till jobbet, det tog mig över en halvtimme att traska ner och ännu längre hem

Oj!!! En halvtimme? Det går aldrig!

Kan rapportera om sopat på cykelbanan längs Ältavägen. Soparen jobbade i Älta när jag passerade. Dock inte grusfritt bara för att hen varit där, men klart trevligare i alla fall.

En av få fördelar med att veckopendla till Stockholm – förutom möjligheten till ett bra jobb – är att man kan passa på att cykla till och från jobbet på tider där trafiken är mindre intensiv. Eftersom ingen ändå väntar på att man ska komma hem är det lika bra att jobba över ett par timmar och ha vägen för sig själv. Lika väl kan man passa på att åka hemifrån en timme tidigare och duscha och äta frukost på jobbet.

Skön cykling genom Stockholm i skymningen idag. Odramatiskt.

Skit go räserpremiär på 4 mil i morse. Inte så go tur hem nu ikväll när jag tabbade mig och körde in i bromsade bil. Axeln ur led. Jävligt ont och lång rehab :(

Fy fan Perzzon. Att snabbt komma till en sjukgymnast är rekommdationen för luxade axlar, hoppas på snabb återhämtning.

Tog av dubben inför dagens övningar. Det kändes bra.

perzzon sa:
Skit go räserpremiär på 4 mil i morse. Inte så go tur hem nu ikväll när jag tabbade mig och körde in i bromsade bil. Axeln ur led. Jävligt ont och lång rehab :(

Inte du också! Höger el vänster? Jo jag vet hur jävligt det är. Går knappt att beskriva, har aldrig tidigare gråtit av smärta... Sitter nu och möglar i soffan för att jag typ inte fattar hur jag ska få av mig tröjan ;-) Hela två veckor till återbesöket och mobilisering och lätt belastning får inledas. Och det har bara gått tre dagar... Kompis föreslog att gå ut och ta några öl, behövs bara en hand och arm för det!

Hoppas du fick med dig regnummer etc, trafikförsäkringen. Se till att du får ut för allt och lite till! Själv röra mellan AFA och Folksam samt att staden tjatar om skadestånd (aka ansvarsförsäkring) då de anser att entrepenören var åtminstone slarvig när de lagt slangen i en en enda röra över cykelbanan och inga varningskyltar el något när de högtryckstvättade plattorna bredvid, alltså gåendelen. Samtidigt kan man endast få faktiska kostnader från en och ingen av dem ersätter forlorad arbetsinkomst (afa skulle gjort det från dag 1 om det skett innanför dörrarna på jobbet, men ingenting vid färdolycksfall), så det skulle man kanske kunna klämma staden på...

Vänster armen som tur är(högerhänt).
Bilisten var schyst. Samt på intet sätt hans fel. Det gick skit långsamt. Så de materiella skadorna blev i princip lika med noll. Har på något magiskt sätt inga skrapsår öht. Har iofs inte sett cykeln än men den borde nog bara behöva en insexnyckel och en tvätt jag.
Fick övningar och remiss till sjukgymnast. Skall köra dem redan ikväll.

Fick brådis värre hem för ett årsmöte i samfälligheten. Naturligtvis motvind... och så hjulsugare på som jag fick släpa med mig till nästa ordentliga uppförsbacke där han naturligtvis droppade av.

Efter fem minuter kom regnet jag inte var klädd för.
Ensam var jag länge med bara bilar till sällskap.
På Kanalvägen kom en rygg att i smyg följa en stund.
På cykel och skor en fin smet av vatten och vägdamm.

Jag har aldrig blivit så smutsig som idag. Och då har jag cykelpendlat året om, i alla slags väder. Brukar iofs ha stänkisar, men ändå. Mitt ansikte såg ut som om jag hade kört en heldagsutflykt i hellas dagen efter en veckas ihållande regn. Arbetskamraterna skrattade.
Fattar inte var all lera kommer ifrån när man bara ligger på asfalten.

Tillbaka
Topp