Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Orwar sa:
Just i Skår (sträckan från Ekmanska ner till rondellen vid Rv40) tycker jag folk kör lite otäckt och hetsigt rätt ofta. Tänker mig att de flesta bor inne i området, och borde ha vett att inte köra så bland sina egna barn.
Just där. Jag tycker sällan att det är några större problem utom utanför skolan tio i åtta. Vissa verkar lite otåliga ibland men det är väldigt få gånger jag varit med om att någon faktiskt gjort något så onödigt och dumt.

Perfekt pendling idag, visst är HTFU och cykla i alla väder rätt väg att gå, men cykla i strålande sol och vindstilla har ju sin onekliga charm, särskilt när temperaturen är så rätt för att köra full gas.

Jag var dock två gånger riktigt nära att bli påkörd/krockad av vårdslösa mötande cyklister på söder mälarstrand, strax efter slussen i riktning mot västerbron.

Först kommer en tjej på damtralla i full fart, när det är ganska mycket mötande trafik på cykelbanan, och gör en plötslig stor cirkel rakt ut i mötande fil, runt ett fyrkantigt gatlock som har en kant på typ 1 cm. Jag gör stora ögon och utbrister WTF! men hon verkar helt oberörd.

10 sekunder senare på samma väg kommer en typ 18:åring klädd i bombarjacka som cyklar fort med händerna bakom huvudet på 90-tals MTB, tappar kontrollen och rullar rakt ut i mötande fil mitt framför mig, vi snackar 2-3 meter i ganska bra fart. Undanmanöver a'la stigcykling räddar mig, men nu var det så nära att jag vrålar för full hals, WTF! din j"#"#¤ k"#¤"# eller dylikt.

Men jag är på för bra humör för att låta sånt störa idag.

Riktigt skönt idag även om det var -4 grader vid start, skön fika i solskenet på Kafebar på hornsgatan. Nu börjar väl flera kunna komma förbi för en fika tisdagar 745 ish

Drack kaffe och läste DN, sen tog jag räsern till stan. Det var iofs planerat sen innan, det bara passade in så bra..
Fort gick det =)

Morgonpendling på fastande mage, blev en lugn och fin pendling med frukost på jobbet. Kallt var det också på morgonen.

Tog en promenad från T-plan till T-centralen i solskenet, längs Norr Mälarstrand, med Lee Scratch Perry i lurarna, rysligt så fort cyklisterna kör nuförtiden, man riktigt hoppar till när de swishar förbi....inte plingar de heller....eller så gjorde de det och jag hörde inte pga av musiken...

Mulet, lite motvind och runt 10-11 grader så jag bestämde mig för att köra med samma kläder som i morse. Fick helt oplanerat till ett ganska bra tempo vilket resulterade i att jag var halvkokt efter 10km så det var bara att stanna och skala av sig några lager. Resterande sträcka var förvisso lite småkylig pga. all kondens från den tidigare bastun men det var ju bara till och gasa på för att kompensera :)

Det var kallt imorse. Det är svårt hur man ska ha huvudet för att kunna andas i fartvinden. Det är ett rödljus som beter sig lite märkligt, rödljusena är konstruerade så att jag får grönt några sekunder innan bilarna i samma riktning, oavsett om man trycker på knappen eller inte. Men dethär måste jag fram och trycka på knappen för att få grönt. I övrigt händelselöst.

Påvägen hem var det i sedvanlig ordning motvind. Det gick sakta, så jag stannade till vid resecentrum och pumpade i en amning luft, och jävlar vilken skillnad det blev:-D I övrigt så hade dom varit och sopat ytterligare en gång till längs med grönavägen på gcbanan. Fast det är inte riktigt bra vid rödljusena ännu. I övrigt händelselöst.

Morgonens (05:45) väder bjöd på klart, -1 grad, vindstilla och torrt.

Efftermiddagens (16:30) väder bjöd på sol, blåsigt, ~+15 grader och torrt.

På Återseende!

Efter att ha nästan gjort en falling down igår p.g.a. den dagliga infarkten vid Göta Älv-bron, blev det förkylningspendling i zentempo. Möcke trevligt måste jag säga trots ett öga på pulsklockan hela vägen och en fasligt låg snitthastighet.

Upplevde lite värme i morse. Helt fantastisk fågelkör i skogen. Sol som värmde och lite frost på ett par öppna partier. Kan det bli bättre på vägen till jobbet?

Jo tack.

Propagandapendling

"Hello soldier boy,"
oh boy, shes spewing out her propaganda, propaganda
Might makes right, though you're wrong,
you're right to fight her propaganda, propaganda, propaganda

"Come to our side", she does say
"Come on over", she does say
Well I don't need more
Competition for
Her affection
You should fight on
Fight on
Over there

Tänkte ta det lugnt till jobbet idag då jag planerat att köra lite backintervaller på hemvägen men det sket sig när jag precis innan en backe först passerade en cyklist med korg på sidan av cykeln och en cyklist med barnstol där bak....
Hade ju varit pinsamt om någon av de hängt på mig och min karbongraketmtb...

Hoppas jag har några ben kvar nu till i em... :-)

Lite små stressad brompton tur till pendeln. Fick sen ett stort behov att hälla i mig espresso. Vilken tur att det fanns en langare på st Göransgatan. Nu bara hoppas att förkylningen som råkade komma på besök i morse försvinner under dagen.

Trots inför full MEMIL-mundering kom inte ett enda okvädningsord från några medtrafikanter, kändes bra, alla tror nog inte på vad som står i tidningen. Beror förmodligen även på att jag tog det jäkligt lugnt genom city.

Mötte självklart en dam som fipplade med sin telefon där det var som smalast, MEKIT, var det rätt begrepp för dem?

Kan ha varit en el-assist longboard som passerades på Lång(long, hehe)holmsgatan i morse. Ser jag han igen ska jag fråga. Det såg ballt ut iaf :-)

Körde om en kille som skejtade uppför Tranebergsbron igår, det såg konstigt ut... diskret elektrifiering av brädan gjorde det ännu mer mystiskt.

staine sa:
Kan ha varit en el-assist longboard som passerades på Lång(long, hehe)holmsgatan i morse. Ser jag han igen ska jag fråga. Det såg ballt ut iaf :-)

Brutal lektion i Le Peloton i morse. Det var jobbigt. Blev avhängd i vanlig ordning.
Sen lossnade sadeln, hade skruvat fast den lite klent.

En toppenmorgon.

Crossen är i stort behov av nya vajrar och höljen. Eftersom solen lyste så fint, så tog jag landsvägshojen. Mmmm.

Precis när jag saktade in för en grupp fotgängare som skulle korsa cykelbanan på övergångsstället mellan Birka och Slussen, så ropar en dam i gruppen att "här är det övergångsställe". Jo, det var därför jag saktade in för att släppa förbi. Blir lite förvånad när sedan delar av gruppen använder cykelbanan att gå på istället för att ta sig direkt till gångbanan. Ömsesidig respekt? Tydligen inte! *suck*

Vågade mig ut efter en dag hemma, rädd för påhopp men det visade sig vara rätt lugnt. Inga poliser på specialbyggda customhojar eller obstinata DN-journalister. Soligt och fint dock!

Cyklade hem med löpartights under cykelbyxorna igår, kände blickarna. Hade sprungit en sväng innan och orkade inte byta om. Dålig ursäkt, jag vet.

Börjar f ö känna av pollenhalterna nu. Bara att ställa in sig på någon månads elände...

Körde premiär för kortbyxor igår, fantastiskt på hemvägen, kylslaget på morgonen. Så för att spara knäna blev det även premiär för benvärmare denna morgon.

Skönt men meckigt då de inte är lämpade för lämning av barn och spring i trappor innan avfärd.
Kände mig osedligt klädd med benvärmare på halv stång i barnmiljö.

Får se över resårerna och ev tillgång till tape inför imorgon. Eller skaffa gördel med hållare...

Det var -5 grader imorse, vafalls!?!? Rena vintern igen:-/
Jag har haft ont i halsen ett tag nu, på mornarna bör jag egentligen ha vinterjacka men det blir så förjordat varmt på eftermiddagen.
Jag tror att jag for förbi lite glas men jag såg inget på eftermiddagen, så antingen har dom sopat undan det eller så såg jag i syne, det senare, troligen.
Och dom där jävla rödljusena, varför i helvete måste jag fram och trycka på knapphelvetet? I övrigt var det händelselöst.

Det är varmt om dagarna nu, jag är svettig när jag cyklat hem. Det är mycket folk ute nu, jag stötte på en damtralla med tillhörande idiot på. Idioten pratar i telefonen och vinglar så in i norden och kör till på köpet på vänstersidan. Jag tog mig friheten att klämma mig emellan på högersidan om idioten och en gående tjej. Sen blev det motvind hela vägen hem:-/

Morgonens (05:50) väder bjöd på klart, vindstilla, -5 grader och torrt:-)

Efftermiddagens (16:30) väder bjöd på soligt, blåsigt, +14 grader och torrt:-)

På Återseende!

Lyckades bryta av nyckeln i låset då jag skulle hemåt, ilskan förbyttes snabbt till glädje, nu kan jag ju öppna låset med ett mynt. Livet blir bara bättre och bättre!!!

Kallt i morse. Varmt och dammigt på hemvägen. Sopa för helvete!! Det är långt in i April och cykelbanorna ser ut som förbannade grusvägar.

Supertrevligt idag så jag körde slut på mig med ett stort leende.
Sen lite mindre leende mot slutet av hemvägen, efter att ha bonkat totalt.

Jag såg ett roligt inslag på värmdövägen mellan Nacka Forum och Storängen, en hyffsat kittad cyklist passerade riktigt snabbt med hög kadens på en halvmodern men risig Crescent-herrcykel och helt upprätt sittställning. Han blåste förbi alla lite huliganartat. Jag tänkte att det där måste vara nån som är ute och gör roliga kränkningar på sugig cykel för skojs skull och fnissade lite.

Upptäckte att vevlagret är helt slut på min Karate Monkey som jag använder till pendlingen. Vevarmarna kan röras på fel ledd så att pedalerna flyttar sig över en centimeter. Det har visst hängt med i nästan två år så det var dags. Dags för lite trevlig shopping hos LBS alltså, ska passa på och tysta vrålapan i bakbromsen också med ett par nya belägg.

+7 och moln. Benen kändes som trumpinnar efter gårdagens styrkepass. Armarna kändes som geléhallon efter gårdagens rodd. Magen hade antydan till avlägset vulkanutbrott efter de senaste dagarna intag av chili. Tänkte ta det lugnt men fick en medcyklist på rulle så man fick ju ligga i för att slippa bli kränkt (som jag annars alltid blir). Härlig morgonpendling!

Höll på att få en gröngöling i framhjulet, men på något sätt lyckades han klara sig.

Tycker det kan bli lite varmare på morgnarna nu, trött på nollgradigt..

Gröngölingar är fina. Tur den klarade sig.

Den där nordostvinden som jag tänkte njuta av igår kväll var tydligen sydostlig och inte alls lika trevlig. Imorse hade den iallafall vridit till nordväst, dvs mitt i plytet igen. Kall var den också. Blä!

Det som överträffade allt och gjorde pendlingen riktigt fin var ny vajer, hölje, kedja och kassett. *klick*, *klick*, *klick*

Man får hoppas att gårdagens genomklappning i Pelotonen berodde på förkylningen jag begåvats med i morse. Annars är jag slut som cyklist.

Mange. dök plötsligt upp vid min sida alldeles i början av min pendling. trevligt förvisso men hans tempo var högre än jag önskat och jag hann tänka att det här kommer göra ondare än jag hade planerat. Till all lycka skulle Mange. och hans sällskap köra intervaller i motluten så jag kunde lugnt zenpendla vidare :)

Krispigt, klart och fin kall mot/sidvind. Sedan det gamla vanliga

- 2 vardagscyklister kör mot rött
- Bilist som står still över cykelöverfarten vid slussen
- Bilist som nära nog smäller en cyklist när han svänger över vägbanan i en korsning trots skymd sikt pga buss

MEN, ny variant i början på Gamla stan där hipsterna från Södermalm kommer nersusande. Hann knappt förstå ett trafikljus men nu är cyklister och gångtrafikanter avsevärt mer separerade, tänk någon har tänkt till!

Uj, uj, uj. Blandad morgon det här. Först bli varm i skogen och njuta av våren. Fast inte av pollenhelvetetsjävlaskit. Men det hör våren till så jag klagar inte så mycket som jag snorar.
Sen fick jag en skäggig hjulsugare i motvinden över Årstabron. Hade väl varit OK om inte min näsa ville spy ut snor hela tiden. Så småningom vinkade jag förbi honom så att jag fick snyta mig. Sen var det ganska händelselöst fram till jag råkade ut för mannen med tumvantar.
I norra änden av Munkbroleden där man ska svänga 90 grader upp på Riddarhuskajen och alla ligger som en lång orm på den smala cykelbanan har jag helt plötsligt mannen med tumvantar vid sidan. Alltså utsidan. Han tränger/skär in på den plats som jag har i kurvan. Tur att man har bromsar och att personen bakom också hade det. Kunde gått illa det där. Tvärnita när man lagt ner cykeln i en kurva… Det är liksom inget rejs där man måste plocka placeringar på farliga manövrar. Nåväl, så småningom kommer vi fram till där man ska korsa Vasagatan. Då har tumvantemannen så bråttom iväg att han välter över cykeln och kraschar in i en tant som står för nära. Fler andra personer håller också på att välta. Ibland förstår jag var nidbilden av cyklister som tokvettvillingar kommer ifrån.

Nu ska jag anstränga mig för att få zen i mina framtida pendlingar igen.

SuperApe sa:
Perfekt väder för jeanspendling, så jag gjorde det.

Jeanspendling är det enda jag pysslar med i cykelväg nuförtiden. OK, ibland har jag chinos också.

Kallt på morgnarna, skulle inte skada med några fler grader. Men så länge det är vackert väder så är det uthärdligt.

Sålde Nishikin häromveckan så Flamingon får tjänstgöra som pendlare. Igen. Jag återkommer alltid till den cykeln.

Bra pendling.. Jeans, svalt, motvind och klarade av rödljusen utan att sätta ned fötterna.. Glest med cyklister då jag var iväg tidigare än vanligt..

Tillbaka
Topp