Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Karaktärsbyggande.

Var hemma från jobbet med migrän idag. Ungefär vid lunchtid får jag ett mail från DHL som beslutat att jag får hämta min cykel i Hägersten istället för att få den hemkörd.
Eftersom dom bara har öppet mellan 8 och 17 på vardagar så var det nu eller aldrig som gällde.

Jag tryckte i mig varenda smärtstillande jag hittade i lägenheten och började packa väskan med verktyg, pump och hjälm. Lite lagom borta av alla piller tog jag mig till bussen som gick till Tullinge, bytte till tåg till Årstaberg och sen gick jag två kilometer i regnet till DHL.

Jag skruvade ihop cykeln, satte på ett par plattisar jag hade över och började trampa hemåt.
Mina regnbyxor började snart att läcka igenom och gympadojor var ingen höjdare.

2 mil senare var jag hemma och tog en varm dusch, slängde skitiga kläder i tvätten och började torka av cykeln.

Som sagt, karaktärsbyggande. :)

Nu är det snart dags för en ny dos smärtstillande och fortsätta montera skärmar inför morgondagens pendling.

Första arbetsdagen efter en dryg veckas semester.Tyckte det var ovanligt mycket (bil)trafik.Var det nåt speciellt idag i Stockholm? Fick sicksacka mig genom tvärstoppsköer genom stan norrut på väg hem. Har inget minne av att det brukar vara så.

Flera som cyklade utan skärmar idag märkte jag. Självklart samma flera som först kör mot rött och sen sådär lagom långsamt så man hinner ikapp dem gång på gång.

frause sa:
Tyckte det var ovanligt mycket (bil)trafik.Var det nåt speciellt idag i Stockholm? Fick sicksacka mig genom tvärstoppsköer genom stan norrut på väg hem. Har inget minne av att det brukar vara så.
Skolstart för hundratusentals barn, varav tusentals har föräldrar som skall köra dem till skolan. Typ.

skrotfot sa:
frause sa:
Tyckte det var ovanligt mycket (bil)trafik.Var det nåt speciellt idag i Stockholm? Fick sicksacka mig genom tvärstoppsköer genom stan norrut på väg hem. Har inget minne av att det brukar vara så.
Skolstart för hundratusentals barn, varav tusentals har föräldrar som skall köra dem till skolan. Typ.

Aha! Låter logiskt. Typ.

Sånt där håller man inte reda på när man inte har bil. Eller barn för den delen.

Fick lite häng på Team Rinkeby sista biten på hemvägen igår och inledde dagens pendling med ett dopp i sjön hemmavid.
13 grader i luften och vindstilla.
Ganska nice helt enkelt!

/T

Kyligt från LeMonde till HQ pga svettig från pelotonrundan i blött väglag. Som vanligt lite segt att kliva upp till regnsmatter men när man väl klev ut genom porten blev det mysigt.

Såg årets högsta kadens på Vasagatan. En snubbe på MTB trampade iväg på lätt växel i en kadens som såg ut som 180 - minst.

Tittade ut: Spöregn - regnjacka på
Gick ut 2min senare: uppehåll och sol.
Cyklade till jobbet: behöll regnjacka på.
Framme: Kokt

Den här stöket som uppstått vid liljeholmsbron/påfarten från liljeholmens hållet upp på bron. Skulle man inte bara kunna lösa det med enkelriktat på höger respektive vänster sida över bron.

Laxade hem (rätt sida) längs Värmdövägen efter Pelotonen. Slogs av vilken ökning av fincrossar längs g/c-banorna. Skivbromsar, stänkor och snabba kläder. Till våren lär det väl bli seriös klungkörning på hemväg :)

Lämnar hemmet med enstaka droppar av regn i luften. Ingen anledning att ens ta på skoskydden. Ju närmare jobbet jag kommer desto fler droppar. Känns som att vädergudarna ville säga att jag skulle cyklat i en annan riktning. :-)

Gôtt att dom byggt spårviddshinder i bussfilen vid slussen. Funkar fint att rulla igenom med cykeln, men tji för taxibilarna. :-) Nästan bilfritt på skeppsbron!

Det är länge sedan jag skrev här nu. Jag har iallafall fortsatt med min dagliga 0,6 mila pendling tur och retur. Jag får ju betalt för det också. 18,50kr milen skattefritt:-D Och så är det ju så tomt här i stan också vid 05:10, inte en mänska ute. Ibland brukar jag möta en farbror på cykel genom stan, och brukar så glatt säga god morgon när vi passerar varandra på vägen. Det ni kan man inte göra när man sitter i bilen. Och så ska jag försöka komma iväg till Haga Cykel också så att jag får inhandla en ny frontlykta. Den som sitter fastmonterad på cykeln och är kopplad till navdynamot, lyser icke mer. Antingen så har glödlampan gjort sitt eller lyset och i värsta fall navdynamot. Tips på bra lampa? Helst uppladdningsbart tänker jag:-D
Trevlig helg!

Bra lampor existerar mig veterligen inte i butik i Se, utomlands däremot:

https://www.rosebikes.se/produkter/cykeldelar/lysen/dynamobelysning/framlyse/

Tips, koppla på en riktigt bra baklampa också:
https://www.rosebikes.se/produkter/cykeldelar/lysen/dynamobelysning/baklyse/

ps: byt inte ut dynamodriften till batteriskit... :) :ds

Höjdarn sa:
Det är länge sedan jag skrev här nu. Jag har iallafall fortsatt med min dagliga 0,6 mila pendling tur och retur. Jag får ju betalt för det också. 18,50kr milen skattefritt:-D Och så är det ju så tomt här i stan också vid 05:10, inte en mänska ute. Ibland brukar jag möta en farbror på cykel genom stan, och brukar så glatt säga god morgon när vi passerar varandra på vägen. Det ni kan man inte göra när man sitter i bilen. Och så ska jag försöka komma iväg till Haga Cykel också så att jag får inhandla en ny frontlykta. Den som sitter fastmonterad på cykeln och är kopplad till navdynamot, lyser icke mer. Antingen så har glödlampan gjort sitt eller lyset och i värsta fall navdynamot. Tips på bra lampa? Helst uppladdningsbart tänker jag:-D
Trevlig helg!

Senast ändrad:
Undertröja och armvärmare var ingen bra idé, alldeles för varmt.
Vindstilla! Första gången i år?

Inget vidare.
Först nedstänkt av skärmhatare som vek ut till vänster, tätt följt av punktering på Götgatspuckeln. Hade som tur var med mig punkaspray som tätade.

Jaha jag får väl bygga klart den där stänkskärmshållarcykeln snart då.

Det sved så mycket att kränka nya cykeln med skärmar så jag fick det aldrig gjort och det har inte regnat en pendlardag sedan jag köpte den före sommaren. Men nu gör det ju det. Nya gula ryggan fått fin brun rand. Någon borde göra något.

Nya vajrar och höljen åkte på igår (jäkla pill) förhöjde upplevelsen. Tyngre växel kom inte med fördröjd utlösning och bakbromsen fick en distinkt känsla.

#kärlektillpendlarhärket

Senast ändrad:
Jo-tack.
Inget regn men fuktigt ändå?
I övrigt trivsamt.
Bilar stannade när jag räckte ut handen.
Hoppas det inte bara var tillfälligt.

det märktes att semestrarna är slut och skolan startar imorse. sjukt mycket mer folk på cykelbanorna.

kanske blir 52.00 km totalt idag. får se..

Höjdarn sa:
Och så ska jag försöka komma iväg till Haga Cykel också så att jag får inhandla en ny frontlykta. Den som sitter fastmonterad på cykeln och är kopplad till navdynamot, lyser icke mer. Antingen så har glödlampan gjort sitt eller lyset och i värsta fall navdynamot. Tips på bra lampa? Helst uppladdningsbart tänker jag:-D
Trevlig helg!

Det kan vara dålig kontakt mellan lampa och dynamo också.
Gamla stans cykel har dynamobelysning från B&M både fram och bak.
Ledbelysning med "Standlicht"-funktion är det du ska ha. (lyser även när du inte rullar).
Med navdynamo finns ingen anledning att inte köra med lyse jämt så syns du bättre på dagen.

Idag var det som ett pärlband av cyklister utmed Munkbroleden. Självklart skulle någon mupp börja köra om och strök ganska nära undertecknad, nåja, det gick bra men mötande cyklister var väl sådär imponerade.. Ikväll blir det omväg hemåt eftersom jag totalt myglade när cykelkompisarna kallade för runda vid 6-tiden..

Inledde med morgondopp och kom till jobbet innan regnet så ja är rätt nöjd:-)
DSC_4562.JPG

/T

Var intressant trafikstockning i korsningen Hornsgatan/liljeholmsgatan när en bil bestämt sig för att parkera i cykelbanan och vi cyklister fick grönt.

Torrt, varmt, klibbigt och lite motvind. Mötte faktiskt 3 st sportcyklister idag för ovanlighetens skull.

Upprörande att de inte är med på Strava, så man får leva i ovisshet över vilka de var. Man kan inte ligga i bocken och cykla, utan att vara med på strava jue! :p

Varierande. Inleddes lite ruggigt men avslutades med bastukänsla. En halvtimmes väderomslag, nu kör vi, sommaren 2.0

Tack, strålande! Förlängde min ordinarie väg 5 gånger. 3 mil istället för 6km i detta vackra Stockholmsväder.
Har en plan om att ungefär denna sträckan ska bli min nya pendlingsväg 2-3 gånger i veckan iaf.
Enda jobbiga är att jag passerar jobbet efter 6km så risken finns att latmasken hugger tag i mig innan jag hinner runda byggnaden.

Nu längtar jag efter min nya pendlare!

Orkade inte byta bort crossdäcken idag heller, så blev tvungen att gena genom skogen idag igen. *guldkant*
Belönades med ett KOM (vilket nog kommer vara kortvarigt).

En ganska exakt repetition av gårdagens pendling förutom att jag låg en bit bakom en kille från LaChemise, trodde inte de kunde köra så sakta som undertecknad, blink blink.

Intressant väder... Igår var det trevlig cykling hemåt, 9 mil med sol och lite sommarregn. Kände mig hur stark som helst.

IMG_39701.JPG

I morse.... Varmt, klibbigt, blött, blåsigt och jämngrått.

IMG_39791.JPG

Orkeslösa misärben.

Det märks att man inte varit på jobbet ett tag...

IMG_20160823_075840389.jpg

Tänkte ta det lite lugnt. Slutade på ett snitt på strax över 34 km/h. Svettades rätt rejält för jag vet tydligen inte hur man klär sig längre.

Tillbaka
Topp