Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Vuältan, vuvuältan. Träbron, bäverträsk. Mycket najs men borde inte någon gerillaklippa vassen? Det blir jobbigt i höst/vinter annars. Vad använder man?

Fan Fick punka på Västerbron .... inte roligt... och jag som hade ett grymt flow alla lysen vart gröna så fort jag kom i närheten.....
Punkan fixad på 15 min o upp på biken igen annars rätt rolig körning än fast det är mycket folk.....

staine sa:
Vuältan, vuvuältan. Träbron, bäverträsk. Mycket najs men borde inte någon gerillaklippa vassen? Det blir jobbigt i höst/vinter annars. Vad använder man?
För bästa resultat, slå med lie just ovanför botten. Upprepa. Så småningom dör rotstammarna och man får några vassfria år innan nya rötter trängt in från närliggande bestånd.

staine sa:

truxor4.jpg

Vass, ett utmärkt taktäckningsmaterial.

fe8d8863e8-003_JPG-for-web-large.jpg

Senast ändrad:
Ok att jag har cyklat några extramil på väg till och från jobbet den här veckan, men så seg som jag var i benen i morse har jag inte varit på flera år. Det var en övning i HTFU i varenda uppförsbacke. Ska det behöva vara så? Va?!

Prima väder och upp i ottan för att köra pelotonen innan jobbet. Missbedömde en rondell och satte bakhjulet hårt i trottoarkanten med genomslagspunka som följd. Lyckades tyvärr buckla till fälgen också, så fick linka direkt till jobbet istället för att bli avhängd vid Hellas, misär!

Vass klipper man på försommaren precis när den kommit upp, då drunknar den och dör och man kan rejält minska tillväxten kommande år. Använd en vasskratta http://www.vassklippare.se/vassklippare.htm
staine sa:

Solo på CX-pelotonen men vad gjorde det. Hade sällskap av 2 rådjur och ett gäng hjortar. De var så glada så. Trolsk dimma över fälten och en sol som sken mellan träden. Kan det bli bättre? Jo jag fick PR men det räknas väl knappt för det förra var från vinterversionen.

Sedan en pendlingsmorgon med irriterande svettopendlare som nödvändigtvis skall vissla förbi med små marginaler utmed munkbroleden, varför ta en massa chanser och riskera övriga cyklisters väl och ve? Kör en peloton på morgonen istället om ni behöver maxpuls!

Over and out från fabbro Ingvar

Varm och sent. Klev precis på pendeln med AM-hojjen. Tanken på att slita 3C MaxxTerra i 2,5 mil asfalt kan ju t.o.m få SL att verka prisvärt.

Blir Hellas efter jobbet idag :)

Benen ville inte riktigt vara med idag, blev zenpendling. Blev svettigt trots det lugna tempot, fuktigt och varmt.

Peloton, avhängd och sedan pendlig sista biten lugnt kaosartat på Götgatan och över Slussen. Ett jäkla lidande kort sagt.

Annars var det en fantastisk morgon där skoöverdragen gjorde nytta efter gårdagskvällens skyfall.

Varm, alldeles för kort pendling. Sälsis med vit snugg retroräser Kransen-Västertorp. Passerade Personnebadet, EN person där! Skumt

Blöt pendling idag. Precis när jag gick ut så började det ösa ner, alltså från lätt regn till vattenfall.
Blev omcyklad av en MTB i en backe, men han orkade inte hålla farten så jag kränkte tillbaks i samma backe.

+1, älskaväder :) Elcykel, gortex överallt och stövlar. Kruttorr och en känsla av osårbarhet.

Bilagor

• IMG_5380.JPG
    IMG_5380.JPG
    172.7 KB · Besök: 38
Funderar just på om jag ska cykla från Gullmarsplan eller låta cykeln vara ihopvikt och åka tunnelbana.. fast det är verkligen inte roligt.

Äntligen lite riktig misärpendling! Förutom ösregn och mörka moln var jag milimetrar från att bli rammad av en lastbil som ansåg sig ha rätt att vända på Roslagsgatan utan att vare sig ge tecken eller avvakta fri väg. Prognosen för eftermiddagen ser riktigt hoppfull ut då yr talar om att uppehållet över dagen ska övergå i regn vid 5-6 tiden, härligt!

Bättre än väntat.
Läste DN krönika imorse.
Förväntade mig krig på cykelbanan.

Verkligheten var vältempererad och rymlig.
Vilket inte betyder att dubbelriktad cykeltrafik i smala fält är OK.

jomper sa:
Funderar just på om jag ska cykla från Gullmarsplan eller låta cykeln vara ihopvikt och åka tunnelbana.. fast det är verkligen inte roligt.

Det blev tub till Karlaplan, därifrån är 50% av återstående sträcka under tak om man kan tänka sig att tumma lite på det där med att cykla på trottoaren.. nästan torr!

jomper sa:
jomper sa:

Det blev tub till Karlaplan, därifrån är 50% av återstående sträcka under tak om man kan tänka sig att tumma lite på det där med att cykla på trottoaren.. nästan torr!

Va! Men det är ju - kriminellt!
;)

Jag mötte Telefonplan-Mattias på sin "Bakfiets", eller vad det heter. På N.Mälarstrand, otippat!
Konstiga namn dom har nuförtiden. På cyklar alltså.

Fuktigt, men bra klädd i vindjacka, knickers, rainlegs och skoöverdrag. Blöt men varken för varm eller kall.
Sladdade in i bakdelen på en cykeltaxi som svängde vänster in mot Vikingterminalen från Stadsgården, på fel sida av refugen och utan att ge tecken. Idiot! Borde anmäla till företaget. Någon som vet vilka det är?

Senast ändrad:
Vilken besvikelse!
Vaknade full av förhoppning inför att få köra nya sträckan i riktigt skitväder, tänkte goretex och annat. Äntligen händer det något.
Men elektrikern kom så sent så jag fick jobba hemifrån istället.

Stumpy sa:
Fuktigt, men bra klädd i vindjacka, knickers, rainlegs och skoöverdrag. Blöt men varken för varm eller kall.
Sladdade in i bakdelen på en cykeltaxi som svängde vänster in mot Vikingterminalen från Stadsgården, på fel sida av refugen och utan att ge tecken. Idiot! Borde anmäla till företaget. Någon som vet vilka det är?
Dessa taxichaufförer.

Blött.
T.o.m. lite småkallt mot slutet.
Valde mellan skoöverdrag och vinterskor i ungefär 0,2 sekunder. Bättre med varma russintår än kalla russintår.
Tittade med stolthet och glädje på allt vatten som rann av min gigantiska kompislapp istället för att sprejas på fötter och vevparti.

Vuältan. Lite tjurig blir man, gräset är klippt så fint så fint, längs hela vägen. Inte ett grässtrå har hamnat på den fina bilbanan. Allt kom på...

:/

Hempendling efter långpass på jobbet ledde till inköp av Biltemas cykellampor då det var kolsvart ute när jag kom ut.
Trampar vidare i mörkret och på väg upp för en liten backe kör jag på något halt så fram och bakhjul båda börja glida. Lyckas rätta upp hela ekipaget men tappar snabbt grepp igen och den här gången kör jag ner fötterna men lyckas landa hårt på ramen med dom känsliga delarna innan jag får stopp.
Lite masserande och grymtande så kan jag räta på mig och undersöka vad in i helsike var så halt. En trasig olivolja flaska låg utspridd på backen. Plockar undan glasbitarna som låg där och trampade vidare, tur att det regnar. Borde spolas rent tills imorgon.
Det är för tidigt för kvällshalka...

Tillbaka
Topp