Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Hektisk pendling.
1. Volontärsarbete på landstingets vårdcentral, i dag som IT-konsult. Det gick såklart åt h-e. LT upphandlar IT med samma finess som dom handlar stödstrumpor.
2. Finfika, najs.
3. Ett gäng nära döden-upplevelser på sträckan Slussen-Tegelbacken. Kan inte folk bara börja åka bil till jobbet?!

Tillbaks i pendlarträsket efter semester och en veckolång vandring i dödsskuggans dal (förkyld). Höstfeeling. Skönt på sitt lilla sätt. Fick uppleva en elcykel som knappt behövdes trampas i motluten. Lyckades hänga av den till slut med lite slalomkörning bland rödljusen i utförsbacken.

1. Bakhjulet vobblar ju.
2. Ska fan rikta det. Själv den här gången. Hur svårt kan det vara.
3. Inga näradödenupplevelser. Man cyklar väl ansvarsfullt.

Senast ändrad:
Solen sken, svalt och skönt och ingen vidare trängsel; bra pendling!
Tyvärr tappade jag kedjan på gatstenen på Nybrokajen. Hittills enda gången det hänt sen jag bytte till SRAM 1x.

Back in no-style!
Flyttat och haft cyklar i atomer, utspridda, i dåligt skick, skitiga och till det behövt prioritera +ANNAT.

Men nu, nu är jag tillbaka i sadeln.

Ny kedja till pendlaren igår för den hade HELT ärgat ihop i en länk (det blir riktigt, riktigt skitjobbigt att cykla då). Såg att både kakan fram och kassetten var väl slitna men hann inte fixa med det. Tänkte att det går nog bra, cyklade tom en lite testrunda igår kväll med lyckat resultat.

Ha! Det blev ändå som jag misstänkte, måste byta hela drivlinan (såklart). Beställde från min favvo-tysk i morse. 11-28 är det nya 12-25.

I morgon blir det kolfiberraketen. Ska bli fint väder hela veckan enligt div väderprognoser. :-)

Skön pendling även om starten var sval, finfika som brukligt på tisdagar. Passerade 500 mil cyklade i år på vägen också som av en händelse.

Var var alla solskenspendare i går?
Väljer bussfilen med färisten för bilar på slussplan när 75 pers ska över det sega rödljuset för att komma över till Skeppsbron.

Frambromsen la av, måste hitta var den har släppt gått av...

Eslöv till Lund är min vanliga pendling, 20km enkel. Idag hade jag sällskap av två starka killar som inte verkar ha latat sig på semestern, så jag väggade i backen efter Örtofta. (jo, det går, när man försöker hålla ca 30 uppför backen...)
Jag bet ihop och kom igen. Fint väder var det i allafall och cykeln går som ett skott.

Fjärdebrunn sa:
Väljer bussfilen med färisten för bilar på slussplan när 75 pers ska över det sega rödljuset för att komma över till Skeppsbron.

Har testat det jag med, cykelfilen är lite för smal där. Igår när jag passerade så var jag tvungen att cykla långsamt för att se var personbilarna som körde runt hörnet skulle ta vägen. Den första backade och vände. Den andra, en husbil, rullade försiktigt över. Och den sista av de tre, typ en äldre Mitsibishi Carisma, smög också över utan problem. Är man bara lite kaxig så verkar det inte vara mycket till hinder. Fast lite felplacering i sidledd så trillar man väl ner och slår sönder nått.

Tycker min cykling brukar vara ganska incidentfri men imorse var det nog någon slags rekord. Hamngatan längs med Kungsträdgården, "Cyklister hänvisas till körbanan". Tack, smalt och kantat av betongvägg, kändes inte 100%.

50 meter längre fram, bussen stannar på tillfällig hållplats och plötsligt befinner jag mig i ett myller av människor. Tur att jag rullade försiktigt och hade det på känn.

Sen försökte två bilar köra rakt genom mig på cykelbanan längs med Strandvägen när de skulle in på parkeringen. Måste vara något i luften för det är inte så ofta det brukar hända faktiskt.

Lite överklädd i morse, annars var det en
helt
vanlig
pendlingsdag.

Förutom kanske att följa den där liggcyklisten vid Slussen-Stadsgården en bit, som verkade tro att det är vänstertrafik i Sverige. Fick köra om till höger. Tur det var tomma cykelbanor där då på tidig eftermiddag.

Tråkigt på Skeppsbron. Lämmeltåget söderut, en kille susar, något hetsigt på sin räser, förbi slottet, JUST som en liten 8-åring rusar, framför den parkerade bussen, rakt över gatan till sina kompisar. Cyklisten hann bromsa lite innan smällen. Tror/hoppas inget blodvite uppstod men många stannade.
Tejkitisy!

Det var en skön morgon idag. Den låga solen sken skönt rakt i ögonen uppför Dalkarlsbacken (jag cyklar från Kungsängen till Vällingby, 16km). Det har börjat gnissla lite någonstans där bak. Bakbromsen antagligen. Har nyligen bytt dem, så kanske har någon skruv lossnat lite? Efter 170 pendlarmil i sommar och okänt antal mil av den tidigare ägaren av cykeln, så är det väl dags för service ändå?

staine sa:
Tråkigt på Skeppsbron. Lämmeltåget söderut, en kille susar, något hetsigt på sin räser, förbi slottet, JUST som en liten 8-åring rusar, framför den parkerade bussen, rakt över gatan till sina kompisar. Cyklisten hann bromsa lite innan smällen. Tror/hoppas inget blodvite uppstod men många stannade.
Tejkitisy!

Tur det var en cykel, skulle man också kunna säga..

Igår hade någon låst fast min cykel cykelstolpen. Men jag lånade en bultsax och kunde cykla hemåt. Det är fortfarande inte klarlagt om det var en klantskalle eller tjuv. Sen fick jag en cykelhjul i skallen på Cyklig när jag köpte en ekernyckel. Det blir så när man har hjälm, sa han. Tur jag hade hjälm, sa jag.
Imorse tog jag den andra cykeln, den utan skevt bakhjul. Fick stanna och höja sadeln, två gånger. I övrigt hände väl inget jag inte glömt.

"Flög under radarn" på en 30-sträcka när jag låg strax över i hastighet. Men Gissningsvis var det inte mig dom var ute efter utan snarare bilarna på vägen bredvid cykelbanan.

Någon filmar/fotar/antecknar på Liljeholmsbron också. Södergående.
Rättade till klädseln och stängde munnen. Man vill ju bli fin på film.

Lugnt, soligt, medvind, många kvinnor med skolbarn lätt utspridda över cykelbanan.
Sent långt möte med många tunga pärmar så det blev bilen direkt hem. Cykeln sover tryggt på jobbet i natt.

Det var svettigt, lite regnigt, lite blåst och sen vindstilla och sol sista 6 kilometerna hem. Lite whiplash väder. Såg en tant snubbla med matpåsar och stannade för att hjälpa. Inga skador bara lite sårad stolthet. Blev erbjuden en glasspinne som tack. Det var gott.

Bikerun: ny sport uppfunnen: vänta med att byta glappa växelkomponenter, cykla längst ut på Järvafältet och låt drivlinan haverera totalt, börja gå hemåt men dö av tråkma, spring istället hem med cykeln i full mundering. Klarade av de 7,5 km i respektabelt 5.30-tempo.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    466.7 KB · Besök: 90
Punka och slangbyte innan hemfärd i går. I förrgår var det förberedelse till stöld/egenmäktigt förfarande som hindrade. Undrar vad vad som bjuds på i eftermiddag. Det går åt rätt håll iaf.

Nästan nermejad av en högersvängande postlastbil vid Långholmsgatan. Sedan vittne till bilist som körde på mamma med barn i barnsadel vid rondellen vid Lindhagen (allt verkade gå bra med dem men bilisten bara körde vidare). Skakig och tjutfärdig när jag väl kom fram till jobbet.

Blev just närpå nerkörd i en rondell. Bultar fortfarande fint av adrenalin. Jag som var inne i rondellen "kom för fort" enligt bilisten som inte kunde tänka sig att vänta utan istället körde ut framför mig. Statsrondell med cykelfält....

Ja vad säger man.
Visslade "people are strange" genom värsta kaoset.
Många bilar som tutar i stadstrafik, är det ens tillåtet?

Premiärtur men min nya CX. Körde en blandning av asfalt och grusväg, ca 20km. Lite stötigt på grusvägen jmf med MTB men det är kanske så det är med CX. Ska prova att släppa ur lite luft till nästa gång. Men kul var det!

Skön pendling utan något speciellt bara dom vanliga bilisterna som ska korsa cykelfälten på Götgatan och helt enkelt inte bra kan vänta.

Marren sa:
Håller dom på att bygga bort chikanen vid Norrmälarstrand, vid Rålis-hörnan?

Jupp. Kommer bli härligt när allt är klart. Ett par hundra meter cykel-bahn.

Och Sveriges Mest Skyddsvärda Träd verkar överleva denna gången med.

Senast ändrad:
Mr Orange sa:
Marren sa:

Ok, farbror Dysterkvist slickar sig om munnen inför alla krascher när hormonstinna Fredriks.....eh cyklister kommer ångande i full fart
mot övergångsstället och vägen in till Smedis....well well time will tell.

Marren sa:
Mr Orange sa:
Marren sa:

Ok, farbror Dysterkvist slickar sig om munnen inför alla krascher när hormonstinna Fredriks.....eh cyklister kommer ångande i full fart

Bra där. Helst borde man riva upp all asfalt och anlägga 1 meter bred slingrig grusväg mellan Västerort och City?

Det är lätt att plocka personbästa när man är ny på Strava, och att plocka åtminstone dags-förstaplatser på segment när man kör ett knasigt stråk på tvären som en av femton personer. Gillar att ett segment heter "DÖDSBACKEN". Kan bara hålla med.

Kan ha blivit PB på hela jobbtransporten idag faktiskt, får tacka stravahetsen för det.

Masjevel sa:
Premiärtur men min nya CX. Körde en blandning av asfalt och grusväg, ca 20km. Lite stötigt på grusvägen jmf med MTB men det är kanske så det är med CX. Ska prova att släppa ur lite luft till nästa gång. Men kul var det!

Släpp inte ut för mycket bara, genomslagspunka är inte så kul. Större sten liggande på grusvägen och bakhjulspunka (när man är dum nog att varken ha slang eller pump med är det ännu tristare ;-) som tillägg till misären kommer världens åskskur som grädde på moset...) Innan punkan var det riktigt komfortabel, nu inte lika, något mellanting mellan okej rull på asfalt och någorlunda komfort på grusvägarna.

Min nybyggda raket presterar över förväntan. 26,1km/h i snitt på väg hem är iaf bra för att var mig.

Perfekt Temp men lite blåsigt här och där.

Mr Orange sa:
Marren sa:
Mr Orange sa:
Marren sa:

Bra där. Helst borde man riva upp all asfalt och anlägga 1 meter bred slingrig grusväg mellan Västerort och City?

Nej.
Jag cyklar där, inget j-a grus, hatar grus.

Tillbaka
Topp