Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Krispig morgon, blev mössa för första gången efter sommaren. Kanske lite overkill men hatar att frysa om öronen. Tog en extra sväng med nya cx:en, 23 km istället för 6. Nästan ingen vind för typ första gången i år känns det som. Härlig start på dagen. Nu kanske man överlever ett tag till.

Blockerade högerfilen såsade och höll på.
Blev ev. tutad på av 4-ans buss, ville kanske att jag skulle gå upp i rök?
Vann hursom över en asmaxad BMW som hade många klibbor med "turbo" mm på.
Hjälpte inte att han körde mot rött när det är fullt med andra bilar överallt.

Långsamcykel - BMW
1 - 0

Skön pendling även om starten var lite kylig, finfika som vanligt på bysistorget i sthlm. Vore kul om fler dök upp tisdagar 745-815 ish

Mötte en galning vid Kornhamnstorg som ropade "Lugna ner dig!", när jag låg bakom en dam och väntade på att det skulle bli fritt för omkörning. Kan iofs ha varit någon annan han ropade till. Slappna av!

Najs med finfika. Fyra pers.
Tog sen Bastugatan, lite pavéövning, och Riddarholmsbroarna, lite trappövning. Samt Vasagatan, lite survival-övning.

staine sa:
Najs med finfika. Fyra pers.
Tog sen Bastugatan, lite pavéövning, och Riddarholmsbroarna, lite trappövning. Samt Vasagatan, lite survival-övning.

Urban CX!
Ser reportaget framför mig i Rouleur.
Staine i motljus och artikel med mycket "Epic" i texten.
mmmmm

heklamama sa:
Ser reportaget framför mig i Rouleur.
Staine i motljus och artikel med mycket "Epic" i texten.
mmmmm

Mmm, Staine i motljus!

Själv tog jag fultyskcrossen och jagade en annan gubbe som inte visste om det, eller att jag jagade honom. Kom ifatt i grevens tid.

Trött, lite tendens till rethosta, men det går åt rätt håll och alla får köra om nu!

Roligast var en hybridjägare som slet bakom ett riktigt pendlarsvetto när de körde om redan i Fiskis. Rullade om honom på Londonviadukten. Han såg väldigt kokt ut :)

Jag satt och jollrade i vindjacka, långfingrat och knävärmare. Lite väl ljummet på slutet.

Nu vill jag surfa medvind hem.

Inledningsvis kylig, men i övrigt fylld med det vanliga. Tanter å gubbar som cyklar mitt i cykelbanan och flyttar sig till vänster när man plingar. Den vanliga 75% av fotgängare på GC-banor som håller höger och får hjärtklappning när man kör om dom eller börjar gå över till andra sidan om man möter dem.

Så ja, som vanligt. Suck, när ska folk lära sig att gå på vänster sida så att cyklister kan planera möten rätt och inte skrämma skiten ur dom vid passage?

Evig fråga men de enda två juridiska fakta i fallet tror jag är att vi har högertrafik och att på en landsväg utan trottarer så ska man gå på vänster sida. Du lär inte få folk att gå samlat i vänstertrafik, själv går jag till höger... :)
ceel sa:
Så ja, som vanligt. Suck, när ska folk lära sig att gå på vänster sida så att cyklister kan planera möten rätt och inte skrämma skiten ur dom vid passage?

Felanmälde det jäkla rödljuset på Karl Johans torg när cyklisterna ska passera det retliga rödljuset på väg till Skeppsbron. Fattar inte att det kan funka normalt enligt principen busstrafik fr Skeppsbron -> trafik på Munkbron -> cykel och gångpassage osv. Istället prioriteras bussarna i varje läge :(

Fjärdebrunn sa:
Felanmälde det jäkla rödljuset på Karl Johans torg när cyklisterna ska passera det retliga rödljuset på väg till Skeppsbron. Fattar inte att det kan funka normalt enligt principen busstrafik fr Skeppsbron -> trafik på Munkbron -> cykel och gångpassage osv. Istället prioriteras bussarna i varje läge :(

Jag skulle vilja felanmäla din geografiska beskrivning ;-)
Karl Johan ligger väl i Oslo? Visserligen även han en svensk kung, men Kalle dussin känner sig nog lite bortglömd ;-)

Edit: Det kanske verkade lite tyket, men jag håller helt och hållet med. Tack för felanmälan, det är sjukt störande med rödljus(o)synket vid södra änden av Strömbron. Hoppas din felanmälan får effekt.

Senast ändrad:
.A. sa:
Fjärdebrunn sa:

Karl Johan ligger väl i Oslo? Visserligen även han en svensk kung, men Kalle dussin känner sig nog lite bortglömd ;-)

Edit: Det kanske verkade lite tyket, men jag håller helt och hållet med. Tack för felanmälan, det är sjukt störande med rödljus(o)synket vid södra änden av Strömbron. Hoppas din felanmälan får effekt.

Är du en sådan där messerschmitt?

Slussplan då?
Och, ja, rödljuset är väldigt störande. De har inte svarat.

Fjärdebrunn sa:
.A. sa:
Fjärdebrunn sa:

Är du en sådan där messerschmitt?

Slussplan då?
Och, ja, rödljuset är väldigt störande. De har inte svarat.

Fel av mig alltså. Det enda jag kan försvara mig med är att jag aldrig hört någon använda Karl Johans torg. Jag visste att han står(stod) där, men har faktiskt aldrig hört någon använda något annat än Slussplan. Tack för lektionen.

Underbar morgon, helt stilla och uppgående sol rakt i plytet. Lite skärpa i luften.
Fick anledning att fundera på en sak jag märkt tidigare. På Bellevue är det alltid ett par grader kallare än alla andra ställen jag passerar. Och för ni utbölingar, Bellevue är ingen sänka utan en hög punkt i staden.
Därav namnet.
Kan det bero på alla höjda snörpade näser i den stadsdelen?

singletrack sa:
Perfekt pendlar-väder både tur o retur, det jobbigaste var den hyfsat intensiva motvinden på vägen hem..

+1 på den.

Lite kallt om fingrarna i morse. GPSen påstod +5 som kallast.

Dimmigt.

Blev kallad jävla hurtbulle för att jag inte gick med cykeln i uppförsbacken upp till Essingeleden. Väljer i efterhand att se det som en komplimang även om det sas med bitter röst.

johodå! cyklade mauntinbajk genom paradiset, härligt flowiga stigar. Ser nu i Strava också att min MTB passerat 1000 km! wöhööö!! firas med en öl ikväll! :)

18 grader kl 6. En vuÄlta utan elitpendlare. Eller njao, en var det nog men han hade valt cross idag med crossdäck. Tur var nog det för han såg ruggigt stark ut.

Ett fridfullt 38 km tempo i morgonsol och 18 grader längs småvägarna runt stan. Med lite hjälp av en lätt sydvind stannade snittfarten på dryga 33 km/h när jag klev av, inkluderat den sista halvmilen genom Lund nota bene :-)
Det blir inte mycket bättre än så.

Edit: det var ju förresten inte en enda bilist som försökte köra ihjäl mig idag. Bara en sån sak gör en ju lite gladare.

Senast ändrad:
Tur att man inte säger vad man tänker ibland......
Kom fatt en lastcyklist vid Lindhagensplan, vid trafikljuset som var rött som vanligt . "En till sån där jävla hipster med lastcykel utan last och olikfärgade strumpor......" tänkte jag och gled upp utan att se på karln.

Nemen Hej Axel! utbrister hipstern.

Det visar sig vara Mattias, aka "telefonplan" här på happy, mannen som kört pbp på en fixie och som jag kört en 30-milare från Tumba ihop med...... Världen trevligaste snubbe.

Tacka fan för att jag inte sa något!

17 grader klockan 5 på morgonen i september!!

Lyckades åka hemifrån utan både verktyg/slang & plånbok. När jag kom på det var det för sent att vända.
Eftersom onsdag är Le Peloton - pendling tänkte jag nervöst att jag säkert får punka, växeltrassel eller nåt i Älta så jag får gå 15km till jobbet :-).

Med ungefär 25 par starka ben (+ mina) i grupp 3 övergick nervositeten dock snabbt i att inte blir avhängd.

Enligt Strava var det inte så stor skillnad mellan snabbaste i grupp 1 och grupp 3 sista 2 milen efter rödlysena (41,5 km/h mot 39,2)

Seriöst surrealistiskt!
Blir omkörd av ung tjej på eldriven damtralla i högklackat och med den lilla svarta på. Utsläppt hår, cykelkorg och en rejäl knota i framhjulet. Sedan gick det i 35, med mig bakom alltså i motvinden till Nacka. Jag tackade artigt. Hon såg lite förvånad ut :)

Plötsligt händer det!
På väg till jobbet har jag kört ett kvarter på Brunnsgatan mot färdriktningen, det är enklast. Nu var den omskyltad till motortrafik förbjuden och jag slipper bryta mot lagen, där.

Halsen fortsätter trilskas...

Sega ben efter gårdagens CX-intervaller. Kändes tröstlöst i motvinden, men kom fram. Skön temp, så det blev kort-kort igen.

Blodig cyklist liggande på marken i Tanto, två ambulanser svängde in precis när jag passerade. Tacksam över att jag inte kom iväg hemifrån fem minuter tidigare.

Tog en chiptrimmad crux till jobbet. Klart snabbare att rejser hjul på cruxen för asfalt pendling. Det blir nog en rejser att pendla på nästa sommar. Kommer få nära 2 mil pendling då.

AxelSthlm sa:
Tur att man inte säger vad man tänker ibland......
Kom fatt en lastcyklist vid Lindhagensplan, vid trafikljuset som var rött som vanligt . "En till sån där jävla hipster med lastcykel utan last och olikfärgade strumpor......" tänkte jag och gled upp utan att se på karln.

Det är ju inte jättekonstigt att man ser många tomma lastcyklar. Ofta är ju transporten av envägstyp och då behöver man köra tomt åt andra hållet. Eller så kör man för att ha beredskap inför eventuella saker. Då kan det bli dubbel tömkörning.

Jag har dragit runt mitt släp tomt många många mil :)

Kom på att sadeln är obekväm på tysken och därför måste jag köpa en sån Selle Smp till alltså. Hen vill nog ha däck också. Pendlarslicks eller grusdäck?
Annars var det som vanligt. Alldeles för fort för tidigt och sen krypkörning när man blitt uppvärmd och sen så var man framme innan det roliga börjat. Soundtrack of my life.

Varm och skönt! Träffade en kille som satt brevid cykelbanan och såg uppgiven ut med cykeln upp-och-ner. Han hade lyckats vrida en länk i kedjan så den var sned och inte kunde gå rent genom kassetten. Tyvärr hade han ingen kedjebrytare och jag hade finväderscykeln. Min fulväderspendlare satte jag in Topeak Ninja C i styret på i helgen som var.
Då jag inte kunde hjälpa till kunde jag bara önska lycka till och lämna honom väntandes på frugan för upphämtning. Jag hoppas att han inte behövde vänta för länge och att en ny kedja får cykeln i form för Velothon på söndag!

Händelserik vuÄlta. Två humlor fick spottas ut. Vad är det med humlorna nuförtiden?
Genade genom skogen. Mötte sen Peter från sommarens Italiencykling, Han gick. Så jag fick stanna och prata så länge så jag kom för sent till jobbet.

Första jobbpendlingen sedan flytt till Stockholm. FS mtb som pendlare är kanske inte det mest givna valet, men det är det enda(typ) jag har. Staden välkomnade mig iallafall med öppna armar av vädret att döma, så det käns bra :)

Stendött.
Förutom tanten som jätte-jätteargt spottade ur sig "Jävla cyklister" när jag cyklade 10 meter på trottoaren till cykelstället framför jobbet. "Jag hörde det där" sa jag men tänkte "orka".

Skulle ju ta det lugnt, inte köra partempo från Brommaplan till Lindhagensplan. Väl där skiljdes våra vägar, phu tänkte jag bara för att ögonblicket senare bli kränkt av Mattel som jag blev tvungen att jaga ikapp uppför västerbron. Usch.

Killen som året runt iförd full svart puffig vindklädsel kör över Essingen på vad jag tror är en svart BIGHIT med ELMOTOR och cross-musöron och extra allt är kungen över cykelbanorna alltså.

Tillbaka
Topp