Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

heklamama sa:
Black planet sa:
Detta med att gå upp tidigt är inte min melodi. Fast jag har Einstuerzende Neubauten s Halber Mensch som väckningssignal numera. ..

Wow såg dem Live i Julas.
Ring Brixa Bargeld och kolla om de inte kan repa i ditt sovrum.
Kommer garanterat bli svårsovet...
Då fall versionen ifrån mitten 80 talet. Svårslaget då live. Och idag hade de behövs för få fart på kroppen efter kommit ifrån Götet i mitten av natten. Så det blev en Brompton pendling. En röd körande bil höll på klippa en cyklist fleminggatan. Tur att hon hann bromsa.

staine sa:
zodah sa:
AxelSthlm sa:
Staine kör väl inte omkring med hovetkläder?

Från west side var pendlingen odramatisk som vanligt, solen stod visserligen lågt men mer spännande än så blev det inte.

Nej nej, det var inte han som hann ikapp mig. (kunde iofs varit) Jag såg Staine på ett annat ställe i morse men vi hann inte hälsa som vanligt.

Va? Var var det?
Men jaja du kan ju _låssas_ att det är jag som ligger bakom och hetsar. Det kan kanske vara en motivationshöjare?

Flatenrakan, nära den berömda kassa nybyggda trafikplatsen Lilla Sköndal.
Eller säger du att du är en nybliven Hofvare och har köpt hela klädkollektionen :-)

Jag är en sån som kör om jättenära, jättefort och jätteljudlöst och hen är en sån som tror hen är ensam på cykelbanan och ska börja vingla ut i fel fil just när man ska om. Vår ögonkontakt sjöng om att we shall overcome och vi fortsatte med våra olika farter mot stan.

Kollega hade gått i backen och bla slagit axeln ur led, tog sig till jobbet men fick skjutsas till sjukan.

Kan sammanfattas:
Punka.
Fel slang med.
Promenad 8 km.
Ingen stannade och frågade om de kunde hjälpa till (100+ som passerade).

Vart är världen på väg!?

Fick åka vänstertrafik när en nykläckt körkortsinnehavare ville åka ut från villaparkeringen lite smidigt innan jag kommit upp för backen.
Bilisten skämdes, efter jag hyttat.

@gsb de senaste jag sett i behov av assistans har lyckats gömma sig bakom bilar/buskar, så när jag väl registrerat att det faktiskt var någon som kanske behövde lite hjälp, orkar jag inte vända och cykla tillbaka.
Stå synligt och meka! =)

om nån mekar så brukar jag "söka blicken" för att se om kontakt uppstår (låter ju suspekt...) för att liksom kolla i farten om hjälp behövs. Så en hjälplös blick kan vara ett tips :)
gsb sa:
Kan sammanfattas:
Punka.
Fel slang med.
Promenad 8 km.

Vart är världen på väg!?

@mange & @johan44:
Stod precis vid vägkanten och mekade.
Gick sedan på en av "huvudinfarterna" (Bergshamra Universitetet) innan jag vek av igenom Stora Skuggan mot Gärdet. Och jag såg både ynklig och hjälplös ut.

Men ny slang är nu inköpt och monterad. Ser fram mot hemvägen. hoppas jag ser nån med problem som jag kan hjälpa!

johan44 sa:
om nån mekar så brukar jag "söka blicken" för att se om kontakt uppstår (låter ju suspekt...) för att liksom kolla i farten om hjälp behövs. Så en hjälplös blick kan vara ett tips :)
gsb sa:
Kan sammanfattas:
Punka.
Fel slang med.
Promenad 8 km.

Vart är världen på väg!?

Jag brukar så gott som alltid stanna och fråga om hjälp behövs, men emellanåt ser ju stackarn ifråga så surmulet oberörbar ut så då nänns jag inte fråga. Men det är på det hela taget ganska sällan jag träffar på nån med behov av hjälp.

Har alltid med mig extra, lagade-tre-gånger-och-kan-ges-bort-slangar i både 26¨ och 28¨ i pendlarväskorna. Funderar på att stoppa ner nån racerslang i väskan också.

Fan, vilken snäll pendlarfarbror jag är!

gsb sa:
Kan sammanfattas:
Punka.
Fel slang med.
Promenad 8 km.

Vart är världen på väg!?

Det var ingen dålig promenad. Ask med laglappar är aldrig fel. En gång fick jag punka tre gånger.

Stod du i Berghamra Allé sådär halvåtta? Såg någon i blå jacka som grejade med sitt hjul där. Allt såg ut att vara under kontroll, däckpåkräng going on såvitt jag kunde se, Noterade ingen hjälplös blick. Men det går ju så fort att passera och jag var sent ute. Mig får man gärna hojta på, vänder och hjälper till om jag kan.

Trevlig tur så gott som ensam på väg till arbetsplats 2!

Till skillnad mot i fredags på väg hem från arbetsplats 1.. då va det nog inte många vid haga/norrtull som tyckte om mig. Hamnade helt fel i motsatt trafik två gånger och innan dess svängde jag ut framför korsande cykeltrafik (med marginal, men ändå). Ber hemskt mycket om ursäkt och ska bättra mig :)

Gäller högerregel hos oss cyklister? Jag förmodar det, men frågar ändå för att jag får!

brije sa:
Trevlig tur så gott som ensam på väg till arbetsplats 2!

Till skillnad mot i fredags på väg hem från arbetsplats 1.. då va det nog inte många vid haga/norrtull som tyckte om mig. Hamnade helt fel i motsatt trafik två gånger och innan dess svängde jag ut framför korsande cykeltrafik (med marginal, men ändå). Ber hemskt mycket om ursäkt och ska bättra mig :)

Gäller högerregel hos oss cyklister? Jag förmodar det, men frågar ändå för att jag får!

Cyklar åt fordon utom när dom inte är det och trafikreglerna gäller även här, utom när dom inte gör det.
Helt i överensstämmelse med kommunal och statlig trafikreglering.
Klart som korvspad.

Edit, Cyklistbloggen har försökt reda ut det här med väjningsplikt: http://www.cyklistbloggen.se/2015/08/den-ultimata-guiden-till-vem-som-har-vajningsplikt/

Senast ändrad:
SuperApe sa:
gsb sa:
Kan sammanfattas:
Punka.
Fel slang med.
Promenad 8 km.

Vart är världen på väg!?

Det var ingen dålig promenad. Ask med laglappar är aldrig fel. En gång fick jag punka tre gånger.

Stod du i Berghamra Allé sådär halvåtta? Såg någon i blå jacka som grejade med sitt hjul där. Allt såg ut att vara under kontroll, däckpåkräng going on såvitt jag kunde se, Noterade ingen hjälplös blick. Men det går ju så fort att passera och jag var sent ute. Mig får man gärna hojta på, vänder och hjälper till om jag kan.

Kan ha varit jag, dock ingen blå jacka, gul rygga, gul väst och grå tröja. Men det var i Bergshamra Allé.
Och jag hade koll till jag upptäckte att det var slangen med för kort ventil som jag lagt in i väskan (dumma högprofilshjul!).

Laglappar är så 00-tal. Nu kör vi med slit och släng version 2.

dabac sa:
Blev lite vingligt under högerfoten när det var någon kilometer kvar. Och vid nästa stopp upptäckte jag att pedalen satt kvar under skon, medan axeln satt kvar i vevarmen. Blev lite förvånad när jag såg hur svart fettet var, kunde inte minnas att jag skulle ha använt grafitfett där.
Men obduktionen visade ett svärtan kom från ett totalhavererat lager...

Be din LBS kontakta Shimano om det är XTR Trail -pedal. Jag fick precis en kredit på 725 kr för en havererad högerpedal.
Alternativt om du har en högerpedal och behöver en vänsterpedal så skicka PM... :)

johan44 sa:
Om du går till en kullagerfirma så finns risken att de ger dig några kulor i rätt storlek, om det var enda felet. Har funkat för mig på momentum.
mugge sa:
En vecka utan mersmak...
Började redan förra fredagen med symptom i drivlinan som visade sig vara en trasig kula i bakre navlagret. Visar sig sedan att det inte verkar att gå att få tag på reservdelar och att nya nav med rätt spec kostar skjortan. Slutar med att jag beställer nya hjul. Inleder sedan veckan med favoritcykeln hängande i mekstället (och där hänger den fortfarande i väntan på hjulen) och arbete hemmet. Får nu summera veckan med två fjuttiga lunchrundor, en dags pendling och idag cykeln till tåget för möte på annan ort. Försöker lindra intecyklatabstinensen med onödigt mycket tid på cykelsajter...

Nästa vecka ska det bli ordning igen.

Tack för gott råd johan44. Utöver trasig kula så var lagerbanan i en av konorna skadad. Ny kona som passar kulorna och som går att skruva på axeln går att få tag på, men att konan i övrigt ska ha rätt dimensioner har jag lärt mig den hårda vägen att man inte kan förvänta sig. Nya kulor är på gång så det gamla hjulet kommer att lappas ihop och ligga redo som reserv så man slipper bli stående någon annan gång.

gsb sa:
SuperApe sa:
gsb sa:
Kan sammanfattas:
Punka.
Fel slang med.
Promenad 8 km.

Vart är världen på väg!?

Kan ha varit jag, dock ingen blå jacka, gul rygga, gul väst och grå tröja. Men det var i Bergshamra Allé.
Och jag hade koll till jag upptäckte att det var slangen med för kort ventil som jag lagt in i väskan (dumma högprofilshjul!).

Laglappar är så 00-tal. Nu kör vi med slit och släng version 2.

Då var det väl du då. Grått är ju typ blått.

För kort ventil, rätt väska med fel grejer i, rätt grejer i men väskan ligger hemma, glömt fylla på med slang efter förra punkan, continentalslang med skruvtopp som gängas ur av leyzenepump, hål i reservslangen, pump som går sönder andra gången den används, kolsyrepatron som töms i atmosfären istället, engångslapparna var visst fullkomligt värdelösa, dubbdäck vars dubbar nöter hål inifrån, lyckas paja slangen när man håller på. Lite av innehållet i breven från pendlingsfronten.

Sög hjul på en rejält motoriserad fatbike halva sträckan. Han i jeans och jag i lycra. Det gick verkligen undan även om den här killen inte körde aggressivt utan ganska soft. Sedan rullade det på av bara farten med hygglig tid på det legendariska pendlarsegmentet Fotografiska-Fisksätra. Meningen var att jag skulle ta det lugnt efter morgonens Älgö deLux men det gick åt skogen och nu sitter man är med stickningar i låren istället...

mattel sa:
AxelSthlm sa:
Jag såg en tjomme som gick ner för tranebergsbron med en cykel på axeln, jag cykla förbi. Flåt.

jag kan ha sett honom på väg uppför västerbron. framhjulet i handen och hojen på axeln..

Enligt Facebook kolliderade han med dam på stålcykel på Tranebergsbron eller där i närheten. Fick promenera till Södermalm med krokigt hjul. Jag sprang om honom någonstans i höjd med Marieberg.

Noterade att ingen av de gående jag mötte på hemvägen hade reflex, knappt några av mötande cyklisterna hade belysning än heller.

Blev sugen på att cykla mer, mer, mer, mer. Synd att en måste jobba på dagarna. I övrigt samma observation som heklamama.

Stack hemifrån aningens tidigare än vanligt och noterade att det vid den tiden var kaaooozzz mellan Orminge och stan..
Eller nja, men lite fler cyklister i alla fall.

Tre hjullåsningar; En pga volvo som stack ut nosen i en korsning och två pga tonårstjejer med näsan i mobilen.

Soft väder och sjukt skönt med kortbrallor..

En kvinna hade gått i backen på en nymålad linje strax innan Mörby C i morse och för henne slutade det med ambulans men hon var nog mest chockad med skrapsår och en islagen tand.

Detta var på exakt samma ställe som jag cyklade förbi en kille i Ormsalvadräkt i Torsdags morse som förmodligen också vurpat på samma linje, så ta det lugnt med morgonfukt och nymålade linjer! (han sade att han var ok så jag stannade inte mer då några andra också kollat läget precis framför)

Jag har i alla fall lagt en felanmälan till Danderyds kommun så vi får se om det händer nåt.

/F

Sen och lugn pendling i strålande höstsol. Kaoz både på Slussen och Kungsträdgårdsgatan/Arsenalsgatan, trevligt på sitt sätt.
Några rödljuskörningar gav bra flyt.

Gjorde en utfykt till söder innan jobbet. Sen genom staden i behagligt ljus. Undrar hur den lastcykel som körde fort på görbacken tänkte. ren tur han slapp få i flaket och en pump upp körd där bak.

Skön pendling som vanligt med finfika som brukligt på tisdagar. Idag var det nog rekord för året med antalet deltagare.

elason sa:
mattel sa:
AxelSthlm sa:
Jag såg en tjomme som gick ner för tranebergsbron med en cykel på axeln, jag cykla förbi. Flåt.

jag kan ha sett honom på väg uppför västerbron. framhjulet i handen och hojen på axeln..

Enligt Facebook kolliderade han med dam på stålcykel på Tranebergsbron eller där i närheten. Fick promenera till Södermalm med krokigt hjul. Jag sprang om honom någonstans i höjd med Marieberg.

Hoppas också att det gick bra med damen och hennes cykel.

Annars var det trevligt finfika. Gjorde ett rödljus-hommage till staine vid slussen.

Senast ändrad:
Håller med om att det var ovanligt stökigt från Nacka in till stan idag. Surnade till på en hjulsugare på Stadsgårdsleden. Jag lät nog lite onödigt arg, förlåt. Hjulsugaren bad om ursäkt. Han var nog lite spak efter att han tidigare fått en skopa ovett av annan pendlare vid Danvikstull (orange crescent med bra ben). Han låg på mitt hjul även då och följde mig en omkörning. Min omkörning var lite tajt men säker. Hjulsugaren gjorde kaos.
Man förstår ibland varför "vi" är så illa omtyckta av folk. Hörde av en kollega att hennes granne hade slutat att cykla. Tyckte det var för läskigt med alla svetton.

Mr Orange sa:
elason sa:
mattel sa:
AxelSthlm sa:

Jag citerar: "Hon stannade till någon minut, men när hon såg att jag levde och reste mig upp drog hon därifrån." Så det verkar inte ha varit någon större fara med henne.

gsb sa:
Kan sammanfattas:
Punka.
Fel slang med.
Promenad 8 km.

Vart är världen på väg!?
Är du en memil? I så fall skrattar alla inombords. Skillnad om du är ungt barn eller av det kvinnliga könet. Då jäklar.

Ovanligt mycket folk ute på cykel idag, kul att se! Mindre kul att se hur en del trafikanter sköter sig, inkl cyklister.
En racerfarbror på Gärdet gjorde några dåliga omkörningar och stannade inte för gående på väg ut över övergångsställe, när andra cyklister stannat.

Cyklar Gärdet->Karlavägen->Sturegatan->Humlegården->Tunneln till Sveav och vidare upp mot Drottninggatan.

dileno sa:
gsb sa:
Kan sammanfattas:
Punka.
Fel slang med.
Promenad 8 km.

Vart är världen på väg!?
Är du en memil? I så fall skrattar alla inombords. Skillnad om du är ungt barn eller av det kvinnliga könet. Då jäklar.

Memil? Jag? ;-)
Nej, jag har bara ändamålsenliga kläder, snabb cykel och håriga ben. Det var nog det sistnämnda som gjorde att ingen stannade...

27 September

Bilagor

• 27sept.jpg
    27sept.jpg
    129 KB · Besök: 89
Mr Orange sa:
elason sa:
mattel sa:
AxelSthlm sa:

Annars var det trevligt finfika. Gjorde ett rödljus-hommage till staine vid slussen.

Men herregud pojkar! Ni cyklar väl inte mot rött? Det ger ju ALLA cyklister dåligt ryckte juh. Med ck!

staine sa:
Mr Orange sa:
elason sa:
mattel sa:
AxelSthlm sa:

Men herregud pojkar! Ni cyklar väl inte mot rött? Det ger ju ALLA cyklister dåligt ryckte juh. Med ck!

Det sprider sig...

Cyklade som en idiot, höll på att köra lite slalom på cykelbanan, krockade nästan. Skyller på att jag hade keps i stället för hjälm.

Förlåt.

FAST DET VAR KUL!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp