Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Vingla INTE här!

image.jpeg

SuperApe sa:
staine sa:
Men detta vart en nästan löjlig umleitung-pendling. Jag har ingen kilometerräknare på cykeln men den hade nog visat tvåsiffrigt. I mil alltså.
Eldtomta passerades men för kallt för att stanna tyvärr.

Snygg pendling! Hör av dig någon gång, jag kanske hänger med och suger hjul.

Det vore najs. Men vetefan när jag orkar nästa gång. Det blåste en del...

Ett lamp-råd i pendlingstråden:

Ni som är ganska nya på mörkercykling. En vis gammal gubbe gav mig följande råd.

Dagens urstarka LED-lampor är toppen, de lyser upp. Och man syns. Hur gör jag då för att inte blända sönder mina medcyklister?

1. Stå med cykeln 10-20 meter framför en spegel. Eller ett skyltfönster. Slå på belysningen. Blir du bländad? Sänk lampan! Man ska sänka lampan betydligt mer än man tror!

2. Dra fast lampan rejält i detta läge.

3. OBS Använd ALDRIG blink-mode! Det avslöjar dig som en dunder-n00b.

Hade en riktigt härlig runda till jobbet tidigt imorse. Så skönt med så lite trängsel genom stan. Va bara kletet vid skanstullsbron som va lite obehagligt. Fick för mig att det va halt? Men kan ha inbillat mig.
Hem döremot fick jag stanna och klä av mig ett par gånger. Kunde vrida ur understället hemma i tvättstugan.
Tunga ben inför morgondagen och sen vila ett par dar ??

Nåt står inte rätt till. Jag hade beslutat mig för att köra den 12 km långa vintervägen till jobbet på grund av regn, dubbdäck, +ANNAT. Likförbannat så blir det som så att jag kör korta sommarvägen på 16 km. Vad är det för fel på mig – ingen frisk människa gör ju något sådant?!

LesGrossman sa:
Svinvarmt i Göteborg idag, tog på mig alldeles för mycket kläder imorse.
Så in i den! Sprang hem igår. Så idag blev det promenad (kokt) och styr&ställ-cykel (avkyld) när jag kom in till befolkade områden.
Första stationen var stängd så jag gissar att de plockas bort nu i månadsskiftet. Ändå bra att ha dem framme till nov!

staine sa:
Ett lamp-råd i pendlingstråden:

Ni som är ganska nya på mörkercykling. En vis gammal gubbe gav mig följande råd.

Dagens urstarka LED-lampor är toppen, de lyser upp. Och man syns. Hur gör jag då för att inte blända sönder mina medcyklister?

1. Stå med cykeln 10-20 meter framför en spegel. Eller ett skyltfönster. Slå på belysningen. Blir du bländad? Sänk lampan! Man ska sänka lampan betydligt mer än man tror!

2. Dra fast lampan rejält i detta läge.

3. OBS Använd ALDRIG blink-mode! Det avslöjar dig som en dunder-n00b.

Därför bör man hellre använda en "halvljusavskärmad" lampa avsedd för väg & stad, exempelvis BM Ixon IQ Premium eller Philips Saferide så behöver man inte sänka ljuset så överdrivet lågt, och siktsträckan blir således mycket bättre trots att lampan inte är urstark. Så kan man komplettera med en urstark LED som helljus till obelysta vägsträckor. Men alla gör naturligtvis som hen vill :-) vad ska man annars ha gnälltrådarna till...

Hetsig morgon. Glömd barnsits så jag fick ta lillis till förskolan med bil 1,5 km och tillbaka. Sen hopp på cykeln med regnjacka, inget regn och grymt varmt så nu är jag "ööööööverhettad för fan!!!" men jag kastade inte hjälmen i backen i alla fall. Mordförsök sista kvarteret. En liten lastbil gasade på för att kunna preja mig och en till utan att direkt köra över oss vid högersväng. Skulle runda honom och då nitar han (det var eget fel) så jag slog knogen hårt i bakgaveln. Sur fortfarande.

staine sa:

Idiotisk omledning. Om det inte står en buss på hållplatsen brukar jag köra fd cykelbanan ändå. Tyvärr är den ofta parkeringsplats.

Innan de skyltade sådär så släppte bussen av passagerarna rakt ut i cykelbanan, inte heller så lyckat.

Morgonpendlingens spotting:

- Årets yngsta pendlare. Grabben var väl kanske 2 år och pinnade på rejält på en liten cykel bredvid sin pappa som även han cyklade.
- Den enormt långa busskön in mot slussen. Hujedamig att behöva sitta där...
- Den dåliga avrinningen av regnvatten på de flesta avsnitt av cykelbanan på min väg till headquarters.
- Utvinglande cyklister som väjer för just stora regnpölar, man måste vara beredd och kolla framåt.

Trevlig helg !

Det påstås att det regnade, men det var första och enda dagen den här veckan jag lyckas få till cykelpendling så var det ändå sköönt.

Regn i oktober/november brukar kunna börja ge utslag på misärskalan. Men det här var mkt behagligt, som vilket sommarregn som helst.

Kollade termometern i morse, nästan 10 grader och regn - det fick bli shorts!
Nästa vecka skall det frysa på enligt YR, får väl förbereda vinterhjulen med de nya spikskorna.
Brukar det inte vara 50 km incykling..?

Det var antagligen årets sista pendling i solljus. På måndag är det mörkt när det ska hemåt. Idag blev det en liten extra tur.

20161028_163505.jpg

skrotfot sa:
Kollade termometern i morse, nästan 10 grader och regn - det fick bli shorts!
Nästa vecka skall det frysa på enligt YR, får väl förbereda vinterhjulen med de nya spikskorna.
Brukar det inte vara 50 km incykling..?

Jo, men vad tusan. Fryser väl först på torsdag så slänga på piggarna på tisdag så får de några mil inkörning. Har iofs bara nytt däck på framhjulet.

20161028_164742.jpg

Nåja, jag slapp iallafall undra varför det blev punka...

Ibland undrar jag om mönstret på Conti Cyclocross Speed är väldigt bra på att plocka upp en massa saker som man får punktering på. Vad säger ni pendlingsproffs? Är det bättre med slicks eller plockar de upp lika mycket skit från vägbanan?

Sen fick jag leka Stockholms stads roliga lek "Hitta cykelbanan".
20161028_172248.jpg

Nu är gc-banan på södra sidan av Drottningholmsvägen, mellan Abrahamsberg och stora mossen, i Stockholm, öppnad. I alla fall tillfälligt, det står "begränsad framkomlighet" på en skylt. Framkomligheten är normal för en cykelbana, med ojämn väg och någon punka-kant. Förhoppningsvis kommer det på ett lager asfalt innan de anser det vara öppnat på riktigt.

Håller med om cx speed plockar upp mkt skit som fastnar och gärna gör hål i däcket efter ett tag, speciellt glas brukar gnaga sig igenom. Men annars så gillade jag dem, rullar bra, lätta och billiga.

Noll grader i Sollentuna. Torrt, fint och fantastisk soluppgång över Brunnsviken! Byter nog till dubb imorgon eller övermorgon då det hotas med nederbörd och minus. Hade varit nice med två hjulpar alt. så får det komma ordentligt med snö som ligger kvar.
Edit: Glömde slå av Runkeeper i fredags så jag fick grattismail angående Longest Duration på 71 timmar :)

Senast ändrad:
Helt fantastiskt denna morgon då fuktiga hjulspår på cykelbanan vittnade om varför alla löven var borta...
Helt magiskt att det gått fram till berörda och att de också åtgärdat detta. Annars tomt, kallt och mörkt 05:30 in mot stan via ältavägen.

MrMoreau sa:
Helt fantastiskt denna morgon då fuktiga hjulspår på cykelbanan vittnade om varför alla löven var borta...
Helt magiskt att det gått fram till berörda och att de också åtgärdat detta. Annars tomt, kallt och mörkt 05:30 in mot stan via ältavägen.

Trög som man är tog det ett tag innan jag fattade var de där spåren berodde på. Cyklade senare än du och det var förvånansvärt tomt på cykelbanorna..

Varken för varmt eller för kallt, utan helt perfa! Hade dock inte orkat pumpa upp framdäcken sedan helgen skogstur så det gick lite segt..

Chocken av kylan var inte kul. Har varit o paddlat i Venedig i helgen. Nä vi tog inte med våra bromptons denna gång. Så pendeln o brompton vaar en bra kombo idag.

Tillbaka
Topp