Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Fullständigt genomvarm till bristningsgränsen när jag var framme på jobbet, ändå körde jag samma klädsel som marginellt brukar räcka ner till 7 grader. Vad beror det på?
I övrigt är jag besviken på vintertiden, jag hade viljat prova min nya IQ Premium. Får väl bli ikväll istället.

Ser ut som om det blir lite fuktigt i morgon, ja...
Kan bli intressant med minusgrader efter detta..!
ddsregn.PNG

IngvarW sa:
MrMoreau sa:
Helt fantastiskt denna morgon då fuktiga hjulspår på cykelbanan vittnade om varför alla löven var borta...
Helt magiskt att det gått fram till berörda och att de också åtgärdat detta. Annars tomt, kallt och mörkt 05:30 in mot stan via ältavägen.

Trög som man är tog det ett tag innan jag fattade var de där spåren berodde på. Cyklade senare än du och det var förvånansvärt tomt på cykelbanorna..

Noterade också hjulspår, men tänkte inte på att det var lövfritt.
Hade -1 grad och frost i gräset hemma. Istället för att byta till dubb, så tog jag crossdäck och körde genom skogen.
Passade på att låna styrstammen (100mm) från landsvägscykeln, eftersom jag tyckt att 90mm som levererades med cykeln var för kort och gårdagens crossande med 110mm var för långt. 100mm kändes helt perfekt, så det blir att köpa en sådan.

skrotfot sa:

Ska bli intressant att se hur många man möter på cykelbanorna i morgon och på onsdag. Flest möten per timme vinner!

skrotfot sa:

Jo, dax att ställa ner den stänkskärmslösa pendlarcykeln i källaren och plocka fram den trista vintercykeln istället.

Med tanke på att 10-dygnsprognosen spår en vecka med minusgrader så får nog även dubbdäcken åka på. Bär emot då det inte ens är November ännu men det är ju vid den första halkan som de behövs som mest.

//j

Tokhärlig morgon. Var lagom klädd också. åkte efter lämning på dagis idag så det var strålande sol och riktigt bra.

Färgstark.
Noterade att det bara var elitpendlarna kvar.

Tänkte att nu rör vi oss som en organism, likt en klunga.
Hade fel.

Blev tillrättavisad av medpendlare:
"du svängde bara ut"

Skämdes.
Förlåt.

Det var fint i morse! Ljust, vindstilla och grejer! Andra bullar imorgon bitti. Funderar på ebolaexpressen. Det var ju flera veckor sist.

Hamnade i diskussion vid hemska Marievik efter att ha blivit knuffad av fotgängare som inte heller gillade trafiklösningen. Jag kunde ha varit tydligare med väjningsplikt, visst, men när fotgängaren stannar och sedan tydligt tar sats mot mig vill jag prata.

Fin cykling in, rätt pigga ben efter en halvlång och rätt tuff runda i går eftermiddag.
Hade ett annat pendlarsvetto att växeldra lite med.

Snart dags att lysa sig hem.

Dubbdäckspremiär! Kändes inte som det behövdes. Men minst två upphunna fotgängare höll åt sidan självmant innan jag var ens i närheten, så nåt positivt var det med det iallafall.

Blev förvånad över att det var så ljust i morse. Hade helt missat omställningen från sommartidsgalenskapen i helgen.

I övrigt var det helt okej faktiskt. Lagom varmt klädd och inga tekniska missöden.

Alla årstider har ju sin charm, men fasiken va skönt det är när det är så lite trängsel i cykelbanan :)
Härlig hemfärd, men sista 5k med riktigt trött korsrygg :( gjorde ont

Mörker och duggregn på hemvägen. Han högste överschamanen som är på besök i byn verkar ha dragit med sig en fullkomlig invasion av ninjas, ren dj*vla tur att ingen var irländare.

Tog bilen idag :/ ska på lite ärenden efter jobbet och har tight med tid så det fick bli att jag dammade av bilen, men med tanke på regnrusket så tyckte jag nog det var ganska skönt ändå :)

Helt ok i regnställ. Gott om plusgrader och stilla skvättande.

Kan konstatera att den fina Endura-jackan inte är i närheten så bra som den gamla Diadora-trasan från Xxl när det ska cyklas i regn...

Cyklade iaf. Motvind och regn, men ingen misär. Rentav mysigt.
Återupptäckte ett bortglömt hål på vintertajtsen. Tyckte det var lite svalare på ett visst ställe. Undrar vilka nya man ska köpa? Riktigt varma ska de vara och helst utan padding.

Men imorgon, då blir det ebolaexpressen pga anledning.

Lite besviken faktiskt.
Hade förväntat mig riktig misärpendling genom syndafloden, istället fick jag duggregn, medvind och nästan tomma cykelbanor. Kom till jobbet i god tid, torr och varm.

SuperApe sa:
Återupptäckte ett bortglömt hål på vintertajtsen.
Undrar vilka nya man ska köpa?

Du skall köpa nål och tråd. Mina gamla tights är inne på 15:e säsongen och får nytt liv lite då och då.

Idag buss, pga transport av "gods" till och från jobbet. Nu är det FREDAG!

Besviken i min bil (pga hjulbyte) kunde jag konstatera att det alls inte regnade så mycket, än mindre blåste. Jävligt dåligt, nu fick jag skämmas igen!

Stumpy sa:
Du skall köpa nål och tråd. Mina gamla tights är inne på 15:e säsongen och får nytt liv lite då och då.

Fast jag har ju aldrig gillat dem särskilt. För kort benlängd och jag måste ha egna hängslen annars åker de ner. Gillade att de var varma och billiga. Craft storm eller vad de heter. De är numera assostunna i sadeltrakten.
Vilka har du som hållit i 15 år?

Första cykeldagen på 2½ vecka pga knas i arm. Kändes härligt att vara tillbaka.

Sist jag cyklade var det krisp torr solig höst, skönaste långärmslycrasviden och fina racern.

Idag tre grader, hällregn, vintercykel med Biltemahjul och flatbar, smockfull ryggsäck, prassliga trassliga regnkläder med trasiga dragkedjor och minst ett lager för mycket kläder för mycket. Helt kokt. Vilken fest alltså!

Dåligt motstånd på Strava dock. Ensam för det mesta.

Regn, kyla, kalla vindar = Conti 4 Season, dubbla regnjackor (hardshell utanpå softshell) och handskar som stank av impregneringsspray.

Kom fram med blandat resultat. Trots att min hardshell-jacka såg helt dränkt ut så var min softshell helt torr på utsidan. Fötterna var frusna trots tjocka strumpor och överdrag, så nu blir det nog att köpa vinterskor på lunchen.

SuperApe sa:
Vilka har du som hållit i 15 år?

Pearl Izumi flossade midjebyxor.
De är numera lövtunna i baken, men där gör det ju inget. Hålen/revorna efter diverse krascher har lagats mer eller mindre snyggt.
Har bibs på cykelbyxorna under, så vill inte ha det på tightsen.

Dugg, 3 plus och mot/sidvind. Rätt skönt med bra kläder men ska leta fram en kepa då jag inte kör med brillor i regn. Ingen misär då regnet verkar bli utspritt över hela dagen.

Jag vill ha hängslen på långtajtsen, men inte nödvändigtvis på shortsen som jag vill ha under. Och alltså inte padding på långtajtsen. Orka tvätta dem hela tiden liksom. Shortsen byter jag (oftast) varje dag. De häring cratfsen ska bort, det blir alltför svalt om anklarna.

Funderat på det där med stoppning för pendling. Ser att många har det men själv känner jag inget behov när turen är under 2 h och ofta variera i tempo.

Ni som kör med stoppning, varför gör ni det?

-Åke

Jag har ett par Craft som är kanske max två år, utan stoppning och men hängslen, är nöjd med dessa. De är inte supervarma men funkade hela förra året.

Kan kolla modell.

Haha, Craft var mina förra. De var bra men nu har jag ett par Pearl Izumi, köpta på CykelCity. Nöjd med dem, inte lika varma som Craft men det funkade förra vintern utan problem

att köra med riktiga cykelbyxor är en nobrainer för min del. Pendlingen är en stor del av den träning jag hinner med och blir lätt svettig så jag duschar och byter om två ggr per dag. Mkt bekvämare är det också.

Som vanligt varm och go på större delen av kroppen men fötterna blev ju blöta trots rosa skoöverdrag. Blöta är ju också likamed kalla när det bara är 3-4 grader. Kan snart bli dags för vinterskorna.

På Stadsgårdskajens GC-bana gick massor av lediga barnfamiljer med hjulförsedda resväskor och uppfällda paraplyer. De hade väl varit eller var på väg på höstlovsresa med finlandsbåt. Flertalet gled över på cykeldelen på banan så jag fick ta det lugnt och bromsa med mina gnisslande bromsar ett antal gånger. De hörde det dåligt ändå men allt gick fint, inget att få puls av.

I övrigt tomt på pendlingsvägen, berodde kanske på sen start eller är det vädret som skrämmer bort vardagspendlarna?

Jag kör oftast utan och har åkt på en del skav av sportkallingarna efter att ha gått från noll till 1,5-2 timmars pendlingscykling varje vardag för 3 v sedan. Brukar köra med cykelbrallor när det är bra väder och under shorts ner till +4 och unique selling point för mig är att man slipper få tyg upp i Mumindalen. Funkar helt klart utan men lite skönare är det.

Åke sa:
Funderat på det där med stoppning för pendling. Ser att många har det men själv känner jag inget behov när turen är under 2 h och ofta variera i tempo.

-Åke

patten sa:
Rattnalle sa:
Plus 8. Fuktigt. Grått.

Dubbdäck känns avlägset men rätt som det är är det väl dags.

Tror det går att avvakta med dubben ett bra tag till. För övrigt ser hempendlingen ut att bli väldigt trevlig!

Kanske hos dig på framsidan. Men hos mig på baksidan börjar det närma sig. Hörs det att jag längtar hem till min varma blåsiga västkust?

Stockholmsprognosen:
yr.png

ceel sa:
patten sa:
Rattnalle sa:
Plus 8. Fuktigt. Grått.

Dubbdäck känns avlägset men rätt som det är är det väl dags.

Tror det går att avvakta med dubben ett bra tag till. För övrigt ser hempendlingen ut att bli väldigt trevlig!

Kanske hos dig på framsidan. Men hos mig på baksidan börjar det närma sig. Hörs det att jag längtar hem till min varma blåsiga västkust?

Stockholmsprognosen:

Haha mycket mysigare i snårblåst och regn. Antar att de saltar där uppe också? Tycker det gör att man knappt behöver dubb...dock är det en smaksak och man får ju göra precis som man vill. Tycker själv att det är så sjukt tråkigt att cykla med dubb! Dock på västkusten!

Åke sa:

-Åke

Åh vad jag saknat en bra bait.

1. Det är bekvämare än utan.
2. Orka köpa andra byxor bara för pendlingens skull.
3. Inte fåfäng.

Om frågan är varför man inte cyklar i "vanliga kläder" så är svaret svett/regn/snö mm kräver ombyte och dusch varje dag för mig. Funktionsplagg funkar bättre i det läget.

Tillbaka
Topp