Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

staine sa:
zodah sa:
Det händer inte ofta men idag hade jag inte lust. Har inte heller bytt till dubbdäcken. Det bär emot så innihelvete att kränga på dem...

Men frågan är om det verkligen behövs? På is ens?

vi kan ju fråga Rippa (som inte verkar hänga här mer) han kör ju med samma uppsättning hela året om. kallade dubbdäck för snuttefiltar.. hehe.

Mina dubbdäck håller många år än men det viktiga är ju större volym och mjukt gummi, i alla fall tycker jag det, så dubbfria vinterdäck borde fungera väldigt bra för mig. en 35-40 mm.

Och jag som tyckte det var lite jobbigt att nordanvinden inte nämnvärt torkade upp vägbanan men ändå gjorde det svalare än tidigare i veckan att cykla i shorts.

Mina glasögon immade igen helt så de plockades av vid räknaren i silverdal. Jag var nr 42 idag. :)

IMG_2260.JPG

Annars sjukt kul med snö!! Får nog dubba hojen ikväll ändå..

Jag var iväg tidigt men missade att kolla. Har du förresten märkt att den inte verkar räkna upp när man kommer söderifrån? Det har säkert hänt 5 ggr att numret inte tickas upp varken före eller efter jag kört förbi. Norrifrån så ser man ju tydligt en bit innan man passerar. På den här ser det ju ut som att det är ungefär lika åt båda hållen i alla fall: http://eco-public.com/public2/?id=100021392#

mattel sa:
Mina glasögon immade igen helt så de plockades av vid räknaren i silverdal. Jag var nr 42 idag. :)

Jag slängde just på mina Marathon Winter från förra cykeln, visade sig att de passade helt perfekt. Stor framgång.
Det är verkligen fruktansvärt att åka tunnelbana.

Nuförtiden har jag svårt att pendla iom komplicerad lämning och hämtning av barn men nu är det höstlov så jag fick äntligen chansen att cykla igen. Vilket välkomnande man fick! Fantastiskt fint Stockholm i någon plusgrad och snöstorm/slask.

Krängde på dubb innan jag åkte för att få den äkta elitpendlarkänslan, extra bonus när växlarna slutade fungera efter någon kilometer av allt slask.

Cyklade självklart iklädd Rapha från topp till tå.

(för er som saknar varm keps kan jag faktiskt ärligt rekommendera något liknande http://www.rapha.cc/se/en/shop/winter-hat/product/WHT05XX så man slipper kombon varm mössa + keps)

jag har sett det omvända, att den inte tickar upp när jag passerat söderifrån. vet att sensorn sitter på norra sidan om stolpen men att den inte alltid reagerar, kan ju såklart vara samma åt andra hållet men då har jag ryggen mot och kollar inte så ofta. :)

kul med länken. tack!

nikasp sa:
Jag var iväg tidigt men missade att kolla. Har du förresten märkt att den inte verkar räkna upp när man kommer söderifrån? Det har säkert hänt 5 ggr att numret inte tickas upp varken före eller efter jag kört förbi. Norrifrån så ser man ju tydligt en bit innan man passerar. På den här ser det ju ut som att det är ungefär lika åt båda hållen i alla fall: http://eco-public.com/public2/?id=100021392#

mattel sa:

Äntligen lite vind att ta sig fram emot! ::-)
Och passande temperatur så man slipper komma fram till jobbet genomblöt av svett.
Ännu en fördel, väldigt få mottrafikanter i morse.

Fortsätt så, väder!

Ny väg hem via Brattefjäll, det var inte helt otippat väldigt blött men just den vägen var bitvis extremt blöt skulle jag säga :) ganska trevlig och lättcyklad annars. Kom lite snö på mig också, mest snöblandat. Tar en snabbare väg imorrn.

mattel sa:
jag har sett det omvända, att den inte tickar upp när jag passerat söderifrån. vet att sensorn sitter på norra sidan om stolpen men att den inte alltid reagerar, kan ju såklart vara samma åt andra hållet men då har jag ryggen mot och kollar inte så ofta. :)

kul med länken. tack!

nikasp sa:

Har också märkt flera ggr att den inte räknar.
Norrifrån kör jag långt till höger, då funkar det.
Bra att den finns i a f när en del hävdar att "inga" cyklister använder cykelbanorna.

Vart fasiken hittar man en vettig vintermössa med skärm som passar under hjälmen?

Borås har klarat sig från snön, men tempen är just nu -1 och fortsätter dala, så dubben får väl åka på... *fy fan*

bvs sa:
Krängde på dubb innan jag åkte för att få den äkta elitpendlarkänslan, extra bonus när växlarna slutade fungera efter någon kilometer av allt slask.

Det låter exakt som min morgon. Mina växlar lade av efter 1-2km så jag hade bara de tre lättaste att välja på och över två mil kvar till jobbet. Stannade i Älta och försökte pilla bort iskakan mellan kransarna med en pinne från ett träd. Det gick inte alls. Som tur var så blev det betydligt varmare i Sickla så vattnet från vägen tog bort isen och jag kunde växla nästan som normalt igen. Nu ska kompislapp på fram och bak så att inte så mycket modd kommer upp på kassetten. Fungerar inte det så får jag sätta en fön på kedjestagen.

JockeS sa:
Vart fasiken hittar man en vettig vintermössa med skärm som passar under hjälmen?

Borås har klarat sig från snön, men tempen är just nu -1 och fortsätter dala, så dubben får väl åka på... *fy fan*
Jag har Raphas vinterkeps och tycker den funkar rätt bra. Enda jag har att anmärka på är väl att det är lite svårt att inte få en aning drag runt örsnibbarna.

Jag har plockat fram dubbdäcken och kommer nog att montera ett fram senare ikväll. Med 5 km till jobbet blir misären inte så stor ändå. Jämfört med att riskera att halka omkull. Rejält fuktigt på marken nu och fallande temperatur bådar gott för svartis imorgon bitti.

Skulle jobba förmiddag i Frösundavik och började med att panikjobba dit (popnita fast DH-slang) en egolapp. Valde sedan att trampa utan stress. Körde om en eltrehjuling på saltisvägen :)

Jag var torrr och fin men de jäkla skorna tog in rejält med vatten så när jag skulle hem utan lunch i magen och med påsar i skorna var det inte helt komfortabelt.

Får bud med dubbdäcken imorgon så jag kör CX-speed på lågt tryck. Det ska ju inte bli frysgrader i natt...

JockeS sa:

Rapha Pro Team vinter eller Shadow Hat, båda har låg profil men värmer bra. Shadows genomskinliga brette ser lite märklig ut, men det funkar, man kan ducka undan regn och snö och samtidigt se trafiken.

Glittrande gc på hemvägen, även vattenpölar börjar bli frusna.
Och det vsr rejält halt på sina ställen.

Nu sitter ett dubbdäck fram på cykeln. Termometern säger 0,6 grader nu, himlen är klar och det är blött på marken.

Den psykologiska misären imorgon om det inte är halt kommer att vara total :)

Har en konspirationsteori om att 11 del kassetten geggar igen lättare och kedjan hoppar mer än 10 del eftersom dreven sitter tajtare och kedjan är smalare.....

Jag kör raphas winter (cross) keps, sjukt varm! Och en större storlek på hjälm men jag är vanligtvis mittemellan storlekarna så jag kör s/m på sommaren utan keps och m/l på vintern med mössa/keps.

Ja, inte var det halt i alla fall. Men nu är de på, DÖDSdubbdäcken.

Fascinerande varje år hur ett kg extra gummi på hjulen så totalt transformerar cykelupplevelsen.

+1, dubb, grusat på en del sträckor (igår). Fin morgon ändå och mina Marathon Winter kändes inte helt hemska med 5,5 bar. Kommunen hade skickat någon direkt att fixa stolpen jag stöp på igår.

Dubbdäckspremiär. Känner mig LURAD, det var inte halt och bara ett fåtal andra cyklister hade dubbdäck.
Fan!

Ni får göra som min sambo. Vända om o köra en extra markering när den inte fungerar. Mycket i in till stan denna sträcka? Ska väl ta tag i att cykla hela vägen in i stan igen. Idag ingen Brompton. Gatorna var isbelagda vid bostadsområdet. Kändes naket.
dans sa:
mattel sa:

kul med länken. tack!

nikasp sa:

Har också märkt flera ggr att den inte räknar.
Norrifrån kör jag långt till höger, då funkar det.
Bra att den finns i a f när en del hävdar att "inga" cyklister använder cykelbanorna.

Angående cyklisträknaren/"barometern" i Silverdal Sollentuna, slingorna ligger visst norr om räknaren så alles gut:
"Jag har kikat på statistiken för barometern de senaste veckorna och det verkar vara en jämn fördelning mellan passagerna norr respektive söderut.
De slingor som registrerar passagerna ligger en bit norr om själva barometern vilket gör att passager som görs från söder till norr inte visas förrän cyklisten kommit en bit ifrån barometern.
Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Vi kollar regelbundet statistiken från barometern och kommer reagera om den uppvisar konstiga värden."

Jag gjorde också misstaget att sätta på dubbdäck igår, det var trögt. Dessutom blev jag omcyklad av odubbade cyklister, det borde vara lag på att alla byter till dubbdäck samma datum.

3 minusgrader imorse och snorhalt, cyklade 50 meter innan jag vände och tog bilen. I efterhand var det helt rätt beslut, men det kändes lite ledsamt att ha blivit besegrad av vädret :( jag hoppas att wiggle får in dubbdäcken snart!

Till skillnad från hur det kändes genom snöslasket och blåsten igår så kändes dubbdäcken idag otroligt tunga. Stålhästhipstern på 23mm däck som sög hjul på Skeppsbron, elcykeln som bara gled iväg uppför Sibyllegatan...

Herregud vad jobbigt det är med dubb.....

Dagens pendling var grå. Skrek till de i kön utanför H&M att skaffa ett liv, oklart om de hörde mig.

nikasp sa:
Angående cyklisträknaren/"barometern" i Silverdal Sollentuna, slingorna ligger visst norr om räknaren så alles gut:
"Jag har kikat på statistiken för barometern de senaste veckorna och det verkar vara en jämn fördelning mellan passagerna norr respektive söderut.
De slingor som registrerar passagerna ligger en bit norr om själva barometern vilket gör att passager som görs från söder till norr inte visas förrän cyklisten kommit en bit ifrån barometern.
Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Vi kollar regelbundet statistiken från barometern och kommer reagera om den uppvisar konstiga värden."

OK, bra att du frågade, men om ett antal cyklister inte räknas åt resp håll blir ju fördelningen ändå jämn mellan "norrifrån och söderifrån".

I morse hade jag (som uppenbarligen många här) bytt till vintercykeln med stålram och dubbar, då räknade den mig definitivt.
Undrar vad slingorna i marken reagerar på, antar "tyngd" och "två hjul som passerar", eller ?

Men jag tycker cykelräknaren vid "Mörby" är mycket roligare att följa, den är ju lajjv !

http://www1.infracontrol.com/cykla/bikedata.asp?system=Danderyd

För att förtydliga, den räknar nog som den ska men slingorna ligger en bit norr om räknaren så jag har nog inte kört tillräckligt långt och kollat bakåt för att se när det tickat upp en siffra. Dvs. det är nog inget fel och siffrorna ser ju rätt korrekta ut. Om det var ett riktigt fel så skulle det alltid vara mindre folk som cyklade mot Sollentuna och så är det inte, ibland mer och ibland mindre än "södercyklande".

dans sa:
OK, bra att du frågade, men om ett antal cyklister inte räknas åt resp håll blir ju fördelningen ändå jämn mellan "norrifrån och söderifrån".

Sladdglädje på väg till jobbet igår morse. Överdriven misär på 276an på väg från jobbet...
Idag känns det betydligt lättare.

Bilagor

• IMG_5841.JPG
    IMG_5841.JPG
    275.4 KB · Besök: 24
  • IMG_5840.JPG
    IMG_5840.JPG
    262.4 KB · Besök: 27
Tillbaka
Topp