Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Härligt med plusgrader och ett lätt duggregn efter tisdagens iskyla och idag gick det att ta fincrossen utan dubbdäck.
Tyvärr var det ett parti i en nedförsbacke där det var rejält med is kvar, vilket höll på att gå illa men jag lyckades hålla mig kvar på vägen utan att vurpa :-).Pannlampan levererade också på de ställen där det saknas vägbelysning...

Senast ändrad:
+7 grader. Tyckte det gick vansinnigt tungt hem igår och mycket riktigt pyspunka fram såg jag när jag skulle iväg. Tog gamla pendlaren och svettades in till jobbet. Brandkåren drog en rejäl trudelutt mellan husen på trånga Apelbergsgatan så jag blev klarvaken precis innan jag åkte ner i garaget.

Igår blev jag toktutad på av en rundlagd äldre man i XC60. Jag cyklade rakt fram på grönt längs Sveavägen med bra lampa och bra sikt men han körde ändå och höll på att klippa mig i sin vänstersväng. Strange.

Senast ändrad:
Efter morgonens genomkokt status kändes det underbart att upptäcka att det blivit shortsväder så första halvan av hemvägen gick på ren glädje med frisk vind mot benen i kontrast till dubbarnas vinande mot asfalten.

Gick så bra att jag knappt han urskilja loggan på annan happyits bakskärm när jag susade förbi nedanför slottet, uppför skanstullsbron tog det slut och spaghetti ben infann sig, resten av hemvägen gick på rutin och envishet.

Vinglade hem på vilja efter blodgivning idag. Oklart om det är psykosomatiskt men brukar känna mig helt matt vad gäller cardio tre dar efter. Seglade ändå förbi ca 7 km långsamt rullande bilkö längs hela Sollentunavägen ända från innan Polishögskolan. Nice!

12° i december. Upplevdes förra gg nyårsafton 1988 så det är lite ovanligt.
Men 38 minuter till jobbet är nytt PR. Frisk vind i ryggen, trögare hem.

Blev lite commuting interruptus på vägen hem - punka.
Blev först lite orolig. Jag har SMW, och de har ju lite svajigt rykte avseende livslängd. Men ganska snabbt efter jag fått ur slangen hittade jag ett prydligt stickhål. Då gällde det att ta reda på vad som orsakat hålet. Det blev rätt enkelt:
IMG_0011.JPG

IMG_0012.JPG

Får man säga D-Ö-D-S-G-R-U-S, eller måste man köra omkull först?
Annars var världen rätt snäll. Punkan skedde inom räckhåll från en hjälpsam lyktstolpe, och ett räcke att hänga cykeln på.

Bytte till dubbfritt hjul bak idag, men då låg bromsen på istället. Orkade inte mecka med detta på morgonen så det gick tyngre än med dubbdäck men det smattrade inte så förbaskat så ett halvt win blev bytet.

Bättrade på hatet mot cyklisterna då jag åkte fram och ställde mig längst fram vid ett rödljus. Efter att det slog om till grönt blev jag omkörd av bilisten. Jag körde om igen då hen blev hindrad i sin framfart av en sopbil, då tutade hen argt och jag kontrade med ett finger. Det var en sådan där klassisk bilist som inte kan ligga bakom en cyklist.

Funderade på att byta till dubbfritt, men såg hur det gnistrade om gatan. Benen kändes sega i början, men det glömde jag bort efter ett tag. Nu blev jag påmind igen. Väldigt glest på cykelbanorna. Har alla åkt till Thailand redan?

Göteborg.
MOTVIND hela vägen till jobbet idag och då går ändå min pendlingssträcka i tre olika vädersträck. 8 grader ute och sommardäcken på så livet var helt ok ändå. Skönt med fredag!

Med lite luft i däcken rullade även dubbisarna lite.

Jag avskyr verkligen när bilar ska pressa sig om innan korsning/avtag höger för att sedan hårdbromsa och krypa fram. Idag var det en lastbil.

Gött att slippa dubb och tunga skor. Det gick som en dans. Kränkte en epa uppför och drog till med ett snitt över 32 km/h. Sa någon att det var fredag?

dabac sa:
Blev lite commuting interruptus på vägen hem - punka.
Blev först lite orolig. Jag har SMW, och de har ju lite svajigt rykte avseende livslängd. Men ganska snabbt efter jag fått ur slangen hittade jag ett prydligt stickhål. Då gällde det att ta reda på vad som orsakat hålet. Det blev rätt enkelt:

Får man säga D-Ö-D-S-G-R-U-S, eller måste man köra omkull först?
Annars var världen rätt snäll. Punkan skedde inom räckhåll från en hjälpsam lyktstolpe, och ett räcke att hänga cykeln på.

En sådan tryckte sig igenom ett GP4KsII för mig i höstas. Syntes i princip inte från utsidan, men när jag kände med fingrarna på insidan av däcket så höll jag på att bli av med en fingertopp. =)

Skitfredag. Dödsgruset skördade ytterligare offer. Klämde sönder reservslangen naturligtvis, XXL blev räddningen.

Vad ska man köra på? Ännu ett par gp4s eller ska man återanvända dom gamla oförstörbara Durano Plus???

Fredagstips: Känner man sig lite ensam och vill man ha snacksällskap ska man sätta sig utanför XXL på Hamngatan och byta slang.

Avslutade arbetsdagen med en timmes massage (sjukt lyxigt att kunna boka massage på plats på jobbet!) så cyklingen hem gick rätt segt.

Lingon sa:
Skön fredagspendling, 10 mil asfalt, grus, träbrygga, och rotmatta på sörmlandsleden.

Oj, ambitiöst. Jag fick bara ihop 2 ynka mil. Sitter nu och skäms att man inte är med på ötzin, ren lathet feghet och slapphet (och lite tidsbrist).

Trodde jag skulle bli kokt, tack minusgraderna för att jag hade en grymt behaglig hemtur.
Passerat 14000km nu. #stolt

Höll på att bryta ihop när jag gav mig av till jobbet i eftermiddags. Helt oplogat första biten och jag drog mig till minnes en novembermorgon för inte så länge sen. Var nära att vända och byta pendlarcrossen mot MTB. Men det ordnade upp sig ganska snart. Till och med i Solna hade sopsaltaren varit framme.

På vägen hem var det riktigt bra röjt i stort sett hela vägen. Det hade dessutom frusit på så risken för genomskärningar i packad snö var radikalt minskad. Tappade egolappen när jag forcerade en plogvall, men det fattade jag inte då så den ligger kvar.

Måste man byta tillbaka till dubbisarna imorgon, eller kan man köra på crossdäcken även in mot och i stan?

Oplogat på Järva, känns som man kört med en bilmaskin några dagar...
Stötigt som bara den.

:-)

Från +9° på förra veckans sista pendlingsdag till 0° på denna veckas första. Inte för att 0° är speciellt kallt men jag säger ändå ett litet Brrrr.
Annars en lugn tur under en stjärnklar himmel.

Kyligt och isgata på sina ställen. Dubben jobbade fint. Utmed Örbyleden var det sopsaltat, tack för det! :-)

-8 grader. Kallast hittills denna vintern för min del. Dubben gjorde sitt jobb.
Av någon anledning mer cyklister ute nu än under de senaste veckorna.

Det här är tredje vintern jag pendlar i Stockholm och jag undrar fortfarande om det finns någon sopsaltad sträcka som tar mig hela vägen från Skanstull till Roslagstull eller om det är cykling i blandtrafik genom slask, snö och is eller på cykelbanor som dubblar som snöupplag och där välvilliga snöröjare öser ut tonvis med DÖDSGRUS på gropig is?

-3 var löftet, ev var det kallare på riktigt.

Cyklade med en hand på styret och den andra bakom ryggen hållandes snöret till snowracern lastad med barn +ANNAT. Mycket uppskattat. Särskilt på de omsorgsfullt snöröjda och grusade partierna. SKRAAAP.

Lärde mig halvvägs att man inte kan bromsa åt barnen när man väl har bogserat upp dem i fart med snöre. Därför finns skaklar.

Får väl erkänna att jag tog tuben idag. Det är inte kul men jag överlevde.

Orsaken? Julbord i eftermiddag med kund.

Sen kan iof den lilla rundan, (Özti), vi körde i fredags natt också ha spelat in. Benen är mosiga nu....

Nästan hela vägen fram utan problem, sen blev styrningen lite trög och insåg då att det pös ut luft fram framdäcket.. Bråttom till ett möte och fick gå sista 800 m. Blir tuben hem för jag insåg just att det är fel ventil på reservslangen :/ så kan de gå!

Fin vintercykling idag, -10 grader vid start imorse. Säsongspremiär för lobsterhandskarna. Blev kokt i medvinden på hemvägen.

staine sa:
zodah sa:
Kyligt och isgata på sina ställen. Dubben jobbade fint. Utmed Örbyleden var det sopsaltat, tack för det! :-)

Meh. Nu när vi just har nått konsensus om att sopsaltning bara är för sissies och dessutom skit för cykeln!
;p

Kan trösta den alla inblandade med att det både fyllts på med snö och fryst till hemfärden. Tvättbräda deluxe :-)

Riktigt fin hempendling i månljus.

Hade dagen till ära slitit ut windstopperfodret ur en gammal mössa och gjort till värmande pannband under buffen. Med en extra underställströja och nya lobsters blev det riktigt gosigt.

-3° och lika stilla och stjärnklart som i morse. Propagandapendling även om jag gillar +15° och däröver bättre... Snart vänder det mot ljusare tider :-)

-10 i morse. Längdhandskar på händerna med ett par tunna fingervantar under och neoprenskydd på fötterna. Rånarluva för att täcka ansiktet.
Kör in ett par nya Schwalbe ISP. Sjunger gott mot underlaget. Bländar bilister med 3200 lumenslampan från XXL :-)
Härligt pigg efter snabbdusch och en kaffe på morgonen.

Tillbaka
Topp