Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Stadig östanvind idag. Hör ju inte till vanligheterna. Och trots alla minusgrader luktar det blöt jord och multna löv här och var i dikena. Det är ju så man får vårkänslor. Eller är det jag som fått nåt i näsan?

Men, men. Nu äre fredag!

En bild säger mer än 1000 ord, finpendling över Järvafältet, hårt och fint underlag med en måne som följde mig, en av de bästa pendlingarna på länge!

Bilagor

• IMG_20170210_172057.jpg
    IMG_20170210_172057.jpg
    220 KB · Besök: 46
Big fail. Skulle byta kedja och kassett igår. Först gick niten i två delar innan jag hunnit nita kedjan och tyvärr inga extra nitar av rätt modell hemma. Efter en hel del svärande så lyckades jag ändå med dåligt resultat. Hade ingen aning om att mitt kedjeverktyg inte fixade 11-delat så det blev bacillbalja in. Ganska hemskt.

Pendlarryggan packad igår kväll. Så kom jag på att det var sprutdag. Lite vårdopping som behövs igen. Då är det träningsförbud för mig. och 50 min cykling ingår nog som det. Så brompton med sambon och hennes tuba.

Ja, idag hade man ju chans om man ville att få krocka med en blå BMW-suv på väg söderut, på cykelbanan vid Slussen i dålig sikt-kurvan ned mot Munkbroleden. I bilen: två medelålders vita män med vääldigt påklistrade "oj, var är vi nu-miner". Hann svänga undan men inte se bilnumret. Hoppas någon annan gjorde det.

Granman sa:
Ja, idag hade man ju chans om man ville att få krocka med en blå BMW-suv på väg söderut, på cykelbanan vid Slussen i dålig sikt-kurvan ned mot Munkbroleden. I bilen: två medelålders vita män med vääldigt påklistrade "oj, var är vi nu-miner". Hann svänga undan men inte se bilnumret. Hoppas någon annan gjorde det.

Är det bra eller dåligt att dom var vita? Här delar vi inte ens in efter geografisk ras, sörrö!

NickPick sa:
Granman sa:

Är det bra eller dåligt att dom var vita? Här delar vi inte ens in efter geografisk ras, sörrö!

Nä, det var bara ett konstaterande, en observation.

Men vad är "geografisk ras"? Medelålders vita män i suv:ar är väl inte en "geografisk ras"? Skulle snarare kalla det en typisk trafikantgrupp. Ser dem jämt och överallt. Oftast kör de bra.

Av hjulspåren ser det ut som minsta sortens hjullastare, troligtvis med enkelt blad fram.
Om det nu var så hårt att hans lätta traktor inte orkar ta det i ett svep så kunde han ju hyvlat bort det nån decimeter i taget. Det är ju inte djupare än att han utan vidare kan köra igenom och inte längre sträcka än att det tagit några minuter extra.
Slö, slapp och likgiltig?

Det är ca halvmetern höga hårda skavler, så är inte säker att det hade gått att köra igenom. Men vi får se hur det ser ut i eftermiddag, hittills i vinter har denna sträckan (fram till kommungränsen) varit snudd på exemplariskt snöröjd så bara de hittar den stora Deeren ska det nog inte vara några problem att få bort snön. Tricket är nog snarare att inte bygga några vallar så det inte fryker in mer snö och historien upprepar sig.

Granman sa:
Medelålders vita män i suv:ar är väl inte en "geografisk ras"? Skulle snarare kalla det en typisk trafikantgrupp. Ser dem jämt och överallt. Oftast kör de bra.
Vad menar du med det??? Skulle inte "Medelålders svarta män i suv:ar " köra lika bra? Va? Va!?!?!

-7 vid start 05.30 dom 16,5km tog idag 45min. Dusch o jobbet börjar 07.00
07.08 blev det löpning till toan för en spya:/
Hemskickad o pendlingen hem va inte rolig....
Måste varit något jag ätit..

Stumpy sa:
Granman sa:
Medelålders vita män i suv:ar är väl inte en "geografisk ras"? Skulle snarare kalla det en typisk trafikantgrupp. Ser dem jämt och överallt. Oftast kör de bra.
Vad menar du med det??? Skulle inte "Medelålders svarta män i suv:ar " köra lika bra? Va? Va!?!?!

Meh! Jag menade väl inte att medelålders svarta män i suv:ar inte kör lika bra som medelålders vita män som inte kör bra? Eller kör obra. Inte obra menar jag. I suv:ar, typisk trafikantgrupp. Om de inte kör suv kanske de inte kör bra. De medelålders svarta männen alltså. Och de vita. Bara de inte kör på cykelbanor. Där kör alla obra. I suv:ar alltså. I andra bilar också, för den delen, om de inte o-kör på cykelbanorna.

Nä, nu måste jag ha mig en kaffe. Svart, med lite vitt i.

Lundin84 sa:
-7 vid start 05.30 dom 16,5km tog idag 45min. Dusch o jobbet börjar 07.00
07.08 blev det löpning till toan för en spya:/
Hemskickad o pendlingen hem va inte rolig....
Måste varit något jag ätit..
Lärdom: Ät inte sådant du hittar längs pendlingsvägen.

Punka.. märkte det dock när jag va hemma, så tur i oturen kan man säga. Lagat nu, med hjälp av två måndagströtta barn.. ;)

Spännande fast inte direkt pga cyklandet, i höjd med skrapan på Götgatan hade spenderade polisen lite skattepengar på att fånga cyklister, oklart vilken överträdelse som beivrades men jag hade tydligen skött mig eftersom jag fick passera.

Cykeln parkerades som vanlig på kontoret och Friskis besöktes för sedvanlig duschning men när jag kom tillbaka så var det full aktivitet bland kollegorna som försökte lokalisera den explosiva tingest som briserat precis innan jag han innanför dörren var. Minnesbilder av ett par svajiga sista metrar fram till kontoret fick mig att kika på bakhjulet, morgonens extra påfyllning av luft måste orsakat en pinch som höll hela vägen in men inte så mycket mer, decimeterlång reva i slangen och däcket avfälgat ca 30cm så jag antog att det blev en ordentlig poff :)

Lagom spännande men som tur inte för spännande med däckexplosion i 50 knyck nedför någon backe. Får se vad resten av veckan kan erbjuda.

NLC sa:
Det är ca halvmetern höga hårda skavler, så är inte säker att det hade gått att köra igenom. Men vi får se hur det ser ut i eftermiddag, hittills i vinter har denna sträckan (fram till kommungränsen) varit snudd på exemplariskt snöröjd så bara de hittar den stora Deeren ska det nog inte vara några problem att få bort snön. Tricket är nog snarare att inte bygga några vallar så det inte fryker in mer snö och historien upprepar sig.

Jodå, på kvällskvisten var det "soperent" för att citera en TV-shopsförsäljande göteborgare. Fast lite för mörkt för att ta en bra bild, kanske blir imorgon.

Fy fan va seeeegt det var!
Glömde pumpa däcken, körde med skogstryck i dem till Volvo.
Annars var det ljust och fint.

Tomma cykelbanor imorse vid 7 tiden i sthlm. Propagandacykling med stigande sol och en minusgrad, trötta ben dock redan på en tisdag.

Ny kedja och kassett men kedjan rappar efter på storkakan så det blir byte asap där också. Fin morgon med -2°C och sol. Nästan helt ljust kl 07:00 känns ovant!

Kände som en hög björkpollen dag. Blir väldigt seg några dagar efter pollensprutorna. Men bra fart ändå in till stan. vet inte vad som hände innan Solna Station . Bilarna där måste fått fnatt på att köra på cyklister. Måste vara Sthlmare ;)

Första dagen efter förkylning. Kändes segt och vinden var emot. Förvånansvärt nog tog det inte längre tid än vanligt.
Försökte peka tillbaka en EU-mopedist till vägen vid Fotografiska, där hen svängde in på cykelbanan. Vet inte om hen förstod, men hen körde inte om iallafall.

Första sen magsjuka, kroppen betedde sig lattjo, över 25 så känns det som hjärtat skulle hoppa ur kroppen. Tur det var fint

Fantastiskt möte med en Cyklist.

Ok, såhär var det;
Senvinter och lagret av reservslangar i väskan har sinat, man tänker: Ähh, det går bra idag, jag tar pendel-crossen med SMW.

Viktigt/jobbigt möte vid 0930, lämnar vid 0800 och vid slutet på Ältavägen pf, pf,pffff, pffffffrrrrrrrrr, donk, donk. Daaahhh!

Ok, ingen panik, det tar 45 min att springa med cykeln, jag hinner (OMW är underskattade som löpskor...).
Kommer till Järla Skola, när jag hör en cykel bromsa och en leende Cyklist frågar:
-"Behöver du slang?"
-"Öööhh, haru det?", frågar jag.
Jag ser hur Cyklisten snabbt fixar fram en ihoprullad lösning på mitt problem i form av en slang.
-"Fan va schysst", får jag fram.
Och då kommer dagens citat
-"Det är ju så det är...", säger Cyklisten och rullar iväg, snabbt och lätt, efter att ha nekat ersättning för slangen.

Det är ju så det är...
Det är så vi gör.
Det är så det funkar.

Outtalat betyder det att nästa gång hjälper du mig.
En liten gest av gemenskap, en ganska skön dunk i rygggen en stressig tisdagsmorgon i februari.

Tack, Cyklist!

Ugge sa:
Fantastiskt möte med en Cyklist.

Ok, såhär var det;
Senvinter och lagret av reservslangar i väskan har sinat, man tänker: Ähh, det går bra idag, jag tar pendel-crossen med SMW.

Viktigt/jobbigt möte vid 0930, lämnar vid 0800 och vid slutet på Ältavägen pf, pf,pffff, pffffffrrrrrrrrr, donk, donk. Daaahhh!

Ok, ingen panik, det tar 45 min att springa med cykeln, jag hinner (OMW är underskattade som löpskor...).
Kommer till Järla Skola, när jag hör en cykel bromsa och en leende Cyklist frågar:
-"Behöver du slang?"
-"Öööhh, haru det?", frågar jag.
Jag ser hur Cyklisten snabbt fixar fram en ihoprullad lösning på mitt problem i form av en slang.
-"Fan va schysst", får jag fram.
Och då kommer dagens citat
-"Det är ju så det är...", säger Cyklisten och rullar iväg, snabbt och lätt, efter att ha nekat ersättning för slangen.

Det är ju så det är...
Det är så vi gör.
Det är så det funkar.

Outtalat betyder det att nästa gång hjälper du mig.
En liten gest av gemenskap, en ganska skön dunk i rygggen en stressig tisdagsmorgon i februari.

Tack, Cyklist!

Så jäkla fint!

Idag skojade det till sig ordentligt efter en mil. 7 km till jobbet så sambon får hämta. Rejält svettig så nu börjar det bli kallt här vid Järva Krog trots en fleeceväst som nödplagg.

IMG_5185.JPG

Väldigt fint att ge bort slang, försöker göra det själv om det behövs! Man hoppas ju på hjälp själv den dagen man skulle behöva det.

Men vart tog den utlovade värmen vägen? Fint idag men något kyligare än jag räknat med.

nikasp sa:
Idag skojade det till sig ordentligt efter en mil. 7 km till jobbet så sambon får hämta. Rejält svettig så nu börjar det bli kallt här vid Järva Krog trots en fleeceväst som nödplagg.

Den där baktriangeln ser ut som om det skulle kunna vara en Rose cross, stämmer det? Min Rose gjorde spontant likadant förra våren, efter att ha funkat felfritt i 1,5 år innan dess. Ser bekant ut, eller hur?

IMG_20160516_153625.jpg

Tillbaka
Topp