Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Lotta B sa:
Inte min pendling men väl någon annans där jag blev vittne till road rage från en bilist mot en kille på racer av aldrig tidigare skådat slag här på Eriksberg. Var helt beredd att behöva gå imellan då det verkade fullt möjligt att den vilt ylande bilisten skulle kunna bli fysisk mot den omkullprejade haltande cykelkillen. Gjorde mig rättså illa berörd särskilt eftersom bilen hade barnstol och verkade vara på väg till dagishämtning. Balanserad förälder liksom. Tydligen hade han jagat cyklisten i några kilometer ibland på fel sida av 40-vägen i vansinnestempo efter att cyklisten dristat sig att behöva göra en undanmanöver när han cyklade på cykelbanan och bilen korsade den.

Så nu verkar det kunna bli vittnesmål för min del, den cykelbanan använder mina barn dagligen...usch. Undrar hur det står till i huvudet, bil som vapen? :(

=(

dabac sa:
Sen start blev ännu senare ankomst. Punka efter 3-4 km.
Läste nyligen i slanglagartråden om nån som brukade lyssna sig till punkans plats.
Inte ett framgångsrecept 8 m från Huddingevägen.
Hittar man inte punkan blir det svårare att veta ifall nåt vasst sitter kvar i däcket.
Men lite vardagsedge ska man väl ha, särskilt med bara en reservslang med sig.
Borde nog korsposta till Dagens fulmek-tråden.
Hade tydligen glömt packa om sadelväskan efter bytet till sommarcykel.
Men det gick att sträcka och knöla in en 559-28/32 slang i ett 700x25C däck.
Ja, tillräckligt för att funka 20 km IAF.
Ska nog titta till hojen INNAN jag byter om för hemresan.
Synd att jag har en sån idio - "karismatisk" cykelverkstad tvärsöver gatan.
Han vägrar sälja slangar, vill bara reparera.

Var jobbar du? Har extraslang i närheten av gärdet om du behöver.

Trevlig pendling!
fråga: när ni lägger er bakom någon och myskör, brukar ni uppmärksamma den framförvarande att ni ligger där? Hur?
Störs ni om nån lägger sig på rulle bakom er?

brije sa:
Trevlig pendling!
fråga: när ni lägger er bakom någon och myskör, brukar ni uppmärksamma den framförvarande att ni ligger där? Hur?

Man lägger sig inte bakom någon annan och myskör när man pendlar. Hade senast ett par sådan igår men hängde av dem i närmaste backe.

För ett antal månader sedan så låg någon på min rulle, helt plötsligt så ser jag hur en snubbe håller på och drar en elledning tvärs över vägen och jag tvärbromsar. Cyklisten bakom brakade rakt in mig och gick i backen. Jag fick en deformerad bakskärm och han fick ont lite överallt.

izar sa:
brije sa:
Trevlig pendling!

Man lägger sig inte bakom någon annan och myskör när man pendlar. Hade senast ett par sådan igår men hängde av dem i närmaste backe.

För ett antal månader sedan så låg någon på min rulle, helt plötsligt så ser jag hur en snubbe håller på och drar en elledning tvärs över vägen och jag tvärbromsar. Cyklisten bakom brakade rakt in mig och gick i backen. Jag fick en deformerad bakskärm och han fick ont lite överallt.

Mysköra va väl kanske fel ordval.. Man ska ju såklart alltid ha 100% uppmärksamhet. Jag la mig bakom en ovanligt trevlig cyklist imorse när jag va helt slut. Han visste ju att jag va där och gjorde tecken åt mig vid möte och inbromsningar (jag hade koll, men det uppskattades ändå!)

Just under nollan och svag morgonsol som inte värmde så mycket vid kl 7. Tog en kort omväg genom Hagaparken vilket var grejt. Sol och någon enstaka joggare.

Bitter och less surgubbe!
Det är maj!!!
Citerar något jag läste någonstans för ett tag sedan:
"Den här april är den västa november någonsin." Kan även användas för maj....

salle sa:
dabac sa:
Sen start blev ännu senare ankomst. Punka efter 3-4 km.
Läste nyligen i slanglagartråden om nån som brukade lyssna sig till punkans plats.
Inte ett framgångsrecept 8 m från Huddingevägen.
Hittar man inte punkan blir det svårare att veta ifall nåt vasst sitter kvar i däcket.
Men lite vardagsedge ska man väl ha, särskilt med bara en reservslang med sig.
Borde nog korsposta till Dagens fulmek-tråden.
Hade tydligen glömt packa om sadelväskan efter bytet till sommarcykel.
Men det gick att sträcka och knöla in en 559-28/32 slang i ett 700x25C däck.
Ja, tillräckligt för att funka 20 km IAF.
Ska nog titta till hojen INNAN jag byter om för hemresan.
Synd att jag har en sån idio - "karismatisk" cykelverkstad tvärsöver gatan.
Han vägrar sälja slangar, vill bara reparera.

Var jobbar du? Har extraslang i närheten av gärdet om du behöver.
Tack för omtanken.
Slangen höll?

Däremot inte pedalen☹️
Det som ser ut som en extra smetig prilla på mejselspetsen var från början ett kullager.
IMG_0333.JPG

Nån som har en uppsättning (3-4 par) pedaler med bra självrensning som inte är Crank Brothers att sälja?
Och för att festa till det lite extra så var det stopp på pendeln också.
Men det fanns nån hemma som kunde plocka upp mig med bilen.

Senast ändrad:
11 Maj

Bilagor

• 11maj1.jpg
    11maj1.jpg
    182 KB · Besök: 58
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 47
  • 11maj2.jpg
    11maj2.jpg
    91.9 KB · Besök: 67
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 50
  • 11maj3.jpg
    11maj3.jpg
    120.2 KB · Besök: 60
Tog min vanliga elit-fiskartur genom söderort och VuÄltan. Men inget napp. Det var faktiskt väldigt tomt på folk, först i Sjöstan blev det lite folkliv.

Vasagatan norrut, runt 8:00, är inte så skoj. Körde med övrig trafik i vanlig ordning men ändå ganska rörigt. Speciellt korsningen med Olof Palmes gata är läskig. En hel del stressade högersvängande bilar och lastbilar som verkligen inte kollar efter cyklister.

Knävärmarna har varit på hela veckan, igår så vände jag nästan åter för att hämta upp vinterdäcken ur källaren när jag såg de frusna vattenpölarna på gården. Till det positiva hör att man är ganska ensam på cykelvägarna, till det negativa är att man får sköta all förning själv vilket pannben och andra ben känner av.

Mötte i alla fall en pigg cyklista mellan Älta och hellas som såg ut att vara ute på en tidig träningsrunda.

Blir alltid lika förvånad över hur fort det går när man tar det lugnt men får åka i ett jämt tempo utan för mycket start och stopp.

Enligt Strava har 466 svenskar uppmärksammat Global Bike to work day och 99km är den längsta sträckan hittills om man behöver lite inspiration inför hemfärden.

(typ) enda dagen jag inte kan ta cykeln till jobbet pga resa och så är det idag! Blev straffad med att tvingas åka försenad buss och gå :-/

Jag är också ute och kör men har inte tankat rutten till Strava ännu. Har inga planer att trampa 99+ men runt 50km kommer jag att få ihop idag. Troligtvis väljer vuÄltan mot stan nån gång mellan 4 o 5

Härlig morgon! Solen lät temperaturen krypa lite längre upp än vad prognoserna sagt. Valde tunna byxorna vilket blev helt rätt. Lite kallt om tårna...

Med en avslutande 300 m-spurt lyckades jag stanna cykeln på 0:40:00 och inkassera den snabbaste pendlingen för året! Men det var ju 0:39:59 jag var ute efter...

Skön pendling in men blir ruskigt seg framåt torsdag även om tiderna är ganska lika jmf med början av veckan. Har levt med ett grymt irriterande intermittent ljud som borde vara en eker. Har känt igenom hjulet två gånger innan men först på tredje hittade jag den lösa. Har stört mig på det i ca 4-5 timmar den här veckan :)

Fjärdebrunn sa:
Häftiga bilder federico!

Här är länken till intervjun med mig http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/888259?programid=739
Spola fram till 1:41

Håller med, bra jobbat! Behövs lite mer nyanserad debatt om cykel-pendling, inte så mycket svart och vitt som det i allmänhet blir.

Själv är jag ju inte så mycket för att uppleva vädret men tillräckligt envis för att cykla året om.

Fö ingen cykling idag pga jobbar hemifrån.

Jäklar vad det small i framhjulet när jag träffade metallbroskarven mellan Sickla-och Järlasjön.
Låg i Peloton-klungan och inte såg den. Var 100% säker att punktering som följd men körde bara vidare, den dagen den sorgen. Peppar, peppar men än så länge har jag trycket kvar och även fäljen har klarat sig. Annars var det lugnt, jag har rätt bra ben idag.

Bilagor

• ralis.jpg
    ralis.jpg
    120.3 KB · Besök: 43
federico sa:
Fjärdebrunn sa:
Häftiga bilder federico!

Här är länken till intervjun med mig http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/888259?programid=739
Spola fram till 1:41
Tack!
Bra intervju Fjärdebrunn!

hoxa sa:
federico sa:

Snygga bilder federico! Dessutom tror jag faktiskt du har fångat mig på sista bilden. Vid rålis?
Tackar!
Yes! Rålis

Haha, sjuk timeing. Det är definitivt jag på bilden :)

Åh just det ja, den här tråden glömmer jag bort när det blir mycket på jobb. Om andrabilden är tagen vid Liljeholmsbron strax efter 08 kan det definitivt vara jag på vit racer.

Möttes av snubbeltråd på hemvägen på Hornsgatan mot Hornstull. Felanmält.

Hämtade upp justerade crosshjul i Sthlms mest cykelfientliga avkrok: Västberga. Långsam, målmedveten klättring hemåt.

Bilagor

• IMG_20170512_162337.jpg
    IMG_20170512_162337.jpg
    334.3 KB · Besök: 44
Tvättade båda cyklarna igår och noterade en eker som var helt av på pendlaren. Har inte märkt ngt alls av det...Jädrar vilka hjulbyggarskills man har tänkte jag. Eller så var det bara tur. Men tackar mig själv i mitt trista val av 32H 3X. Nu skall man bara hitta de där ekrarna man sparade för 4 år sedan...

Dagens storfiskartur gav napp inte mindre än två ggr. Först i Älta där en herre med riktiga bodubuildar-vader stod och snackade i telefon när jag gled förbi. Tänkte att han kommer INTE acceptera att bli fråncyklad av en klen gubbe på högprofilshjul. Mkt riktigt så kom han ikapp vid Hästholmen och drog sedan frenetiskt fram till Sjöstan. Där fick man tugga styrlinda bara för att hålla tempo tom på platten. Tack för det. Våra vägar skildes vid Danvikstull då jag fastnade bakom ett rödljus.

Sen var det dags igen vid Slussen men det var en kort sträcka för det gick inte köra så snabbt bland alla cyklister. Fick släppa iväg honom.

Såg en gigantisk Vikingbåt vid Vikingterminalen och kände mig tvungen att svänga av vid Fotografiska för att kolla vad det var. Tydligen ett kryssningsfartyg från Norge och inte ett tillskott till Vikingflottan. När jag svängde ut igen tror jag bestämt jag kom ut bakom Fjärdebrunn på en Surly med Happyklibbor på stänkan.
Skönt att cykla igen efter snart två veckor med ryggont.

zodah sa:
Först i Älta där en herre med riktiga bodubuildar-vader stod och snackade i telefon när jag gled förbi.
Mkt riktigt så kom han ikapp vid Hästholmen och drog sedan frenetiskt fram till Sjöstan.
Sjysst omväg. 60-milare så här på måndagmorgonen?

Senast ändrad:
Stumpy sa:
zodah sa:
Först i Älta där en herre med riktiga bodubuildar-vader stod och snackade i telefon när jag gled förbi.
Mkt riktigt så kom han ikapp vid Hästholmen och drog sedan frenetiskt fram till Sjöstan.
Sjysst omväg. 40-milare så här på måndagmorgonen?

Hehe. ja... eller så borde jag skrivit Hästhagen.

Ticketi-ticketi-ticketi-tick, en eker är lös och går inte riktigt att spänna. Precis när den är spänd så rappar den efter. Som kinesisk vattentortyr.

Torrt på marken vid avfärd, överraskningsregn med början efter 1/3 av avverkad sträcka. Är fortfarande blöt på konstiga ställen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp