Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Annorlunda eftersom jag pga Anledning pendlade in från Täby via Djursholm. Lyckades snurra lite på gatorna men vad gjorde det, nu fick man ju insupa den Djursholmska idylliska morgonen. Knappt en cykelpendlare vid 9-snåret.

Äntligen måndag med en ny pendlarvecka! Nice med kortbyxa och kortärmat så här års! Såg en snubbe cyklandes med mössa, vantar och skoteroverall imorse... lär inte vara en vinterpendlare...

Bytte vevparti igår från 50-34 till 53-39. Pokal och 9 personbästa och en missad på grund av biltrafik. Strålande solsken nu och 18° säger mig att det kommer bli en trevligare tur hem än hit.

staine sa:
Fråga, vad är det på Tegelbacken som får folk att gå i taket? Är det dåligt synkat nånstans? Var isf?

Nu är jag rookie i området men förstår frustrationen, när man kommer från gamla stan och ska in på Vasagatan så måste man ju över två breda körbanor till/från stadshuset och de kan mycket väl ha såpass taskig tajming att man fastnar i mitten, sen finns den lilla ynkliga ön av asfalt som cyklister samlas upp på efter det, för det kan gå några minuter innan man får ta sig över och förbi två refuger till rätt sida Vasagatan, där är det rödljus igen. Å så fotgängarnas stråk som liksom är samma sak fast korsar cyklisternas.

Blir en lång kedja av övergångar där med rödljus i varje steg och riktigt oflowigt överlag. Hade behövts nån mer framsynt konstruktion för att hantera volymen som kommer där varje dag. Är ju en av de två cykelpassagerna genom stan.

erik h sa:
staine sa:
Fråga, vad är det på Tegelbacken som får folk att gå i taket? Är det dåligt synkat nånstans? Var isf?

Nu är jag rookie i området men förstår frustrationen, när man kommer från gamla stan och ska in på Vasagatan så måste man ju över två breda körbanor till/från stadshuset och de kan mycket väl ha såpass taskig tajming att man fastnar i mitten, sen finns den lilla ynkliga ön av asfalt som cyklister samlas upp på efter det, för det kan gå några minuter innan man får ta sig över och förbi två refuger till rätt sida Vasagatan, där är det rödljus igen. Å så fotgängarnas stråk som liksom är samma sak fast korsar cyklisternas.

Blir en lång kedja av övergångar där med rödljus i varje steg och riktigt oflowigt överlag. Hade behövts nån mer framsynt konstruktion för att hantera volymen som kommer där varje dag. Är ju en av de två cykelpassagerna genom stan.

En sån j-a tur att jag kan cykla under bron och vidare förbi Rosenbad mot GAT.

Senast ändrad:
staine sa:
När man kommer från Gamla stan och skall köra Vasagatan, så skall man förs passera ett trafikljus. Där har cyklisterna och högersvängande bilister från Vasagatan grönt samtidigt. Bilisterna blir då stående i korsningen, så när det blir grönt för cyklisterna att passera tvärs Vasagatan är det blockerat av bilar. Varken bilister eller cyklister kommer alltså fram.

Ja alltså man kan ju tänka sig att ta andra sidan gamla stan istället också. Så körde jag första veckorna. Men den här vägen är lite snabbare ändå på det stora hela och det känns lite smidigare vid slussen söderifrån, så slipper man joxa sig igenom till stadsgårdssidan. Den är ju lite rörig bitvis sen också.

Det är mest den dåliga/naiva/omedvetna designen som provocerar... väntetidsmässigt är Skanstull mot bron värre!

erik h sa:
staine sa:

Precis så. Samt att det för ca 3 veckor sedan (och de senaste åren fram till nu) var grön våg över hela korsningen, inkl den sista biten när man skall över till högra sidan av Vasagatan.
Dessutom så har man med anl av ovan tappat möjligheten att klämma hela Vasagatan och Norra bantorget i ett svep.

Bäst att jag inte talar om hur jag brukar korsa Tegelbacken då. (Iof bara smidigt om man är ensam cyklist men åt h-e dåligt om man är många.)

Jo det är ju lite fånigt när man kör dubbelt så fort som en stor del av cyklistmassan, fast ändå håller samma tid genom stan eftersom de andra kör mot rött ÖVERALLT och där går ju ibland halva tiden i innerstan... menmen, skulle det vara optimering för tid så skulle jag ta tunnelbanan numera.

zodah sa:
staine sa:
Bäst att jag inte talar om hur jag brukar korsa Tegelbacken då. (Iof bara smidigt om man är ensam cyklist men åt h-e dåligt om man är många.)

Via busshållplatsen? Tänker testa den ngn tidig morgon.

NEJ! Det FÅR man inte!

;)

(Tog förresten en konstig vuvuÄlta med mest asfalt och lite grus dvs lera, knixigt vart det! Såg inga elitpendlare men desto fler tossiga hundägare.)

Svettigt, lerigt, ensamt, underbart... Javisst ja, tog visst ledigt och cyklade i skogen istället.

Men men, hur ska man annars fira att man är halvvägs till 70? ;)

Hittade en 1km uppförsbacke i våras och nu börjar konditionen ta sig riktigt bra. Skulle man bara lyckas kapa bort de 10kg övervikt man har på magen så skulle man vara en atlet igen :D. Kan iallafall notera att jag ser väldigt många elcyklar numera, funderar faktiskt på att köpa en själv till vintern.

bra! men kom till jobbet 6:20! huga, sovmorgon idag :) brukar vara där till 6:00, tänk vilken skillnad det gör när man är lite morgontrött och ostrukturerad.

Och snubben utan lyse kom idag med lyse! Även han lite försenad för övrigt. Det var ju fantastiskt. Men då upphör ju snubben utan lyse att existera, han har blivit upplyst

Mer eller mindre mörkt kl 05:50 men helt ljust kl 07. Löjligt bra väder nu! 13 grader på morgonen och 16-17 hem enligt prognos.

Snabbpendlat.
Dock bråk mellan tjej på cykel och man på elcykel vid bygget vid Strömbron (hur länge ska det se ut sådär?)
Ingen aning om vad so hänt eller vad som sades, men tog instinktivt cyklisten utan motors sida efter att ha fått göra flera undanmanövrer för plötsliga filbyten från elcyklister som omöjligen kunnat föreställa sig att någon kan cykla fortare än 25km/h.

Blev omkörd av ett speedat pendlarsvetto(?) utanför Grand Hotel, som en värsta Rocket Man kom han susande, med en näpen liten backspegel på en pinne på hjälmen.....eller det kanske var en selfiepinne?

Höll på att krocka med ett pucko med svarta kläder, svart hjälm & svart cykel utan lyse i morgon diset... hur svårt kan det vara
att använda lampa? I övrigt en härlig pendling, dessa höstmornar är nice.

Singlespeedgraveln på babyheads, grusvägar och småstigar genom Sicklaskiftet, sen suga hjul efter en mycket välartad elitpendlare på en störtskön pendlarkittad orange CX - har glömt märket - och härligt surrande lila Hope-nav. Fint bygge det där, tänkte jag säga, men nöjde mig liksom med skjutsen tills vi delade på oss vid Slussen. Bra start på dagen.

erik h sa:
Singlespeedgraveln på babyheads, grusvägar och småstigar genom Sicklaskiftet, sen suga hjul efter en mycket välartad elitpendlare på en störtskön pendlarkittad orange CX - har glömt märket - och härligt surrande lila Hope-nav. Fint bygge det där, tänkte jag säga, men nöjde mig liksom med skjutsen tills vi delade på oss vid Slussen. Bra start på dagen.

Gissar på att det var Mayhem.

Hade en hjulsugare bakom mig halva vägen men fick beröm för bra draghjälp när han till slut passerade. Min första interaktion med annan cykelpendlare >3 ord!

Cyklade in idag (38,38km påstod min GPS) på 1:27 till jobbet (26.21km/h) och jag har ett fåtal stigningar med lika mycket utför längs vägen...

...Att köra sub10 på Vättern är några år bort :D Frågan är hur stor skillnad det är att byta 35mm G-one däck till något rejsigare. Förmodligen mer mentalt än något annat.

JLindh sa:
Cyklade in idag (38,38km påstod min GPS) på 1:27 till jobbet (26.21km/h) och jag har ett fåtal stigningar med lika mycket utför längs vägen...

...Att köra sub10 på Vättern är några år bort :D Frågan är hur stor skillnad det är att byta 35mm G-one däck till något rejsigare. Förmodligen mer mentalt än något annat.

Såja, upp med humöret nu.... ; )
Jag brukar cykla obetydligt snabbare på mina pendlingar och cyklade vättern på 10.33 i år, så med rätt vinterträning kan du vara där redan till 2018....! Faktiskt tror jag att det var just pendlingen som gjorde att det gick så bra som det gjorde eftersom jag hade begränsat med tid för övrig träning under våren.
....och det är en väldig skillnad på rull mellan olika däck, inte nödvändigtvis kopplat till bredden dock.

Mvh Ulf S.

JLindh sa:

Äh. Jag snittar 23 på pendlingen men kan ändå cykla 30 mil på under 10 timmar om jag slipper cykla ensam. Skillnaden är att man inte vill knäcka sig på pendlingen, måste köra lugnt och defensivt för att köra säkert ibland all ehhh trafik och att man kör solo på punkasäkra däck med ombyteskläder med sig.

En gammal tumregel säger att så fort du kan köra solo på landsvägen i en timme. Så fort orkar du köra VR i med en bra klunga. Ge och ta lite ymmv och så, men stämmer hyggligt för mången småsvettogubbe. Ja jag vet att det finns invändningar emot tumregeln, men se det som en fingervisning.

En riktigt fin omväg över VuÄltan. Mötte le Peloton på Flatenvägen vid Skarpnäck.
Massor med pendlare in mot stan från Älta. Alla fick se sig omkörda av undertecknad.
Bra tryck i benen. Hade nog inte ens behövt vindvästen men det var varm och skönt om magen i alla fall.

Såg mannen i skägg med den gröna Bajen-hjälmen utanför Stadshuset i dag igen.
Forza!
Såg en najs trikårumpa utanför Operan....så morgonen var inte helt bortkastad.

Tog det lugnt idag och försökte ligga under tröskel vilket gick sådär. Jag misstänker att det beror på att jag är "övertränad" för pulsen stack på en gång det kom en backe som var längre än 1dm...

Fin morgon. Höll på att smälla med ett rådjur vid Saltsjö-Duvnäs. Stack ut med ett par hårda killar på Le Pelotons CX-loop. Svårt kränkt en bit in i skogen i en brytbacka. Slet ensam till mig ett nytt pers på rundan. Ruskigt fin morgon ute på Erstaviks grusvägar. Efter frullen på Le Mond blev det Götgatan till Slussen. Det var inte kaos där!!!

Förkylningsexpressen pga office hopping under dagen.

Vägs upp lite av att jag körde götgatans röda våg i samma skrammelhojsklunga som Winnerbäck igår.

Fjärdebrunn sa:
Fin morgon. Höll på att smälla med ett rådjur vid Saltsjö-Duvnäs. Stack ut med ett par hårda killar på Le Pelotons CX-loop. Svårt kränkt en bit in i skogen i en brytbacka. Slet ensam till mig ett nytt pers på rundan. Ruskigt fin morgon ute på Erstaviks grusvägar. Efter frullen på Le Mond blev det Götgatan till Slussen. Det var inte kaos där!!!

En annan var för gammal för att orka upp i morse trots att telefonen pep 05.20. Jag börjar bli mjuk :-(

Peach sa:
Tog det lugnt idag och försökte ligga under tröskel vilket gick sådär. Jag misstänker att det beror på att jag är "övertränad" för pulsen stack på en gång det kom en backe som var längre än 1dm...

Känner igen det där, hade samma taktig då det känns som om det är grus och tistlar i kroppen. Pulsen går i taket när jag har någon ondska i form av virus i gubbkroppen. Drog iväg 0845 efter att ha känt mig mycket trögare än vanligt. Rätt lugnt ute då.

När ska folk ge sig egentligen? Snart oktober och fortfarande trångt och jäkligt i det underdimensionerade cykelrummet på jobbet. Behövs lite kyla och regn tror jag..

Rattnalle sa:
När ska folk ge sig egentligen? Snart oktober och fortfarande trångt och jäkligt i det underdimensionerade cykelrummet på jobbet. Behövs lite kyla och regn tror jag..

Numera så spelar det inte så stor roll som tidigare. Snö däremot och is, det skrämmer bort väldigt många.

27 September, Kungsbron 17:11

Bilagor

• 26sept.jpg
    26sept.jpg
    117.2 KB · Besök: 119
Senast ändrad:
Blev kränkt av en OS-mästarinna på vägen hem igår, så tog bussen idag för säkerhets skull.
Eller så var anledningen att jag ska ha med och sälja ett hjulpar i eftermiddag.

Efter en punktering och ett sönderskuret däck, på grund av idioter som sopar ut glasbitar på cykelbanan efter en krock, så fick jag vända hem halvvägs till jobbet. Oerhört frustrerande.

Trafikhandläggaren svarar angående Tegelbacken:
"...Jag har grottat ned mig lite mer i denna anläggning och vad som hänt de senaste veckorna. Vi har under en tid haft en prioritering av cyklister som verkar ha släppt i programmeringen trots att den borde legat kvar, vi ser över detta just nu för att förbättra situationen."

Lite förvånad att klagomålet hanteras så pass snabbt och att jag får svar samt en fingervisning om att bättring kan vara på väg.
Högsta betyg!

Tillbaka
Topp