Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Tamejf*n om det inte var ishalka imorse. Känt frys/halkhål, våt vägbana, klart väder med full värmeutstrålning, kylande vind, ca 5 plusgrader i luften -> marktemperaturen farligt nära fryspunkten. Jag kände i vart fall hur båda hjulen började släppa i just den specifika kurvan. Har ingen lust att åka vinterhoj med dubbdäck! Vi pratar självklart Stockholm (norrort).

Så löjligt rätt klädd att jag bara cyklade....om inte jobbet hade ringt hade jag nog fortfarande kört i en loop runt Blockhusudden....

JKolmo sa:
Tamejf*n om det inte var ishalka imorse. Känt frys/halkhål, våt vägbana, klart väder med full värmeutstrålning, kylande vind, ca 5 plusgrader i luften -> marktemperaturen farligt nära fryspunkten. Jag kände i vart fall hur båda hjulen började släppa i just den specifika kurvan. Har ingen lust att åka vinterhoj med dubbdäck! Vi pratar självklart Stockholm (norrort).

Kan nog stämma. Var ute och gick en sväng i går kväll och fick den där obehagliga "där kan det vara is" känslan. Nu´var det bara blött men ett par grader kallare så... var på er vakt. (söderort, Stockholm)

erik h sa:
Vacker och kall morgon! Frös första rutten i för lite kläder. Långa rutten idag till tredje kontoret, så några kilometer till och tre klättringar som svider lite mer nu när jag tappat rutinen på dem.

Meckade kompislappar igår av gammal slang och silvertejp. De ställer sig dock ganska mycket bakåt av fartvinden, är det bra eller ej? Kan tänka mig de fångar mycket på det viset också men rakt ner är väl bäst.

Jag har för det första tung dh-slang. Den sys fast på insidan om skärmen så den skålas. Då vaggar denvlite i vinden. Brukar kapa mina max 1 cm ovan mark. Då finns det marginal när de lyfter lite. Känns mer aero. Tål mer smällar än hårda plastsjok.

Fjärdebrunn sa:
erik h sa:
Vacker och kall morgon! Frös första rutten i för lite kläder. Långa rutten idag till tredje kontoret, så några kilometer till och tre klättringar som svider lite mer nu när jag tappat rutinen på dem.

Meckade kompislappar igår av gammal slang och silvertejp. De ställer sig dock ganska mycket bakåt av fartvinden, är det bra eller ej? Kan tänka mig de fångar mycket på det viset också men rakt ner är väl bäst.

Jag har för det första tung dh-slang. Den sys fast på insidan om skärmen så den skålas. Då vaggar denvlite i vinden. Brukar kapa mina max 1 cm ovan mark. Då finns det marginal när de lyfter lite. Känns mer aero. Tål mer smällar än hårda plastsjok.
Själv tänkte jag "lyxa till det" och införskaffa gummiduk hos http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Packningar/Gummiduk-2000017978/ 1 eller 2 mm tjock (måste klämma i butiken för att avgöra vilken som är bäst) och tillverka några lappar till vintern. Och skruva fast med några rostfria M3-skruv på varje, med brickor och låsmuttrar. :-)

Senast ändrad:
6 Oktober

6okt.jpg

-2 c, mörkt på himmel som övergick till soluppgång på klarblå bakgrund, kallt nåt så inåt om tår, ben och händer. Höstens bästa köp är mössan under hjälmen och "halsvärmaren".

Federico, dina bilder är fantastiska! Ibland undrar jag om vi pendlar i samma stad... så där ser inte min morgonpendling ut ;-)

Jättetack för att du ser alla fina vyer, tar kort och delar med dig!!

Idag kändes det bra! 7 plus och snustorrt! Dock så har jag snurrat upp växlarna så jag får ställa mig i garaget i helgen och svära. Brukar alltid bli förbannad när jag ska justera växlar även om det inte är raketforskning.

Börjar längta efter en varm verkstad. Men snart är huset klart och då finns sådant inom räckhåll. Så pendlaren får klara sig till dess. Annars var det en fin dag att pendla på. Lite varm bara.

Inget fel på vädret idag iaf, tog en omväg på en mil, skulle tagit en ännu längre omväg :)

Bilagor

• 20171006_153007_HDR.jpg
    20171006_153007_HDR.jpg
    126.2 KB · Besök: 119
Hempendlingen slutade med ett besök hos SCS. Det blev en bra/dyr affär med ny CX, nu får man sukta lite för det är lång leveranstid...

Istället för att göra det enkelt för mig och cykla till frugans jobb och åka med henne hem och ha medvind dit, så valde jag tvärtom. Rakt mot vinden, uppför i 9 km och hällregn plus 3 gånger så långt. Kändes som fel val när man inte hade några regnkläder med sig.
Fast med en tänd brasa, kaffe på maten och då känns det fint igen.

Inte helt säker att jag håller med skribenten i dagens SvD....

Kanske läge att korsposta i en annan tråd? Förslag?

Bilagor

• _20171007_112225.JPG
    _20171007_112225.JPG
    177.9 KB · Besök: 65
Senast ändrad:
Dagens pendling var väldigt ospännande.

Lite skillnad mot onsdagens, som jag glömt dela här.

Har kontaktat bolaget och dom har också sett filmen.

ason sa:
Dagens pendling var väldigt ospännande.

Lite skillnad mot onsdagens, som jag glömt dela här.

Har kontaktat bolaget och dom har också sett filmen.

Den föraren har förhoppningsvis kört sin sista meter... Fy tusan vilka svin det finns. Nästan Berkvarabuss nivå på den.

Kraftigt regn när jag vaknade, så förberedde mig för misär. Måndag morgon, kallt och blött. Insåg att jag inte var sugen på att frysa, så tog på mig en extra tröja och bestämde mig för lite lägre intensitet istället.

Väl utanför dörren hade regnet övergått till lätt dugg. Pendlingen blev därför istället i det närmaste mysig. I makligt tempo genom duggregnet tills ca 10 min kvar då regnet ökade i intensitet igen.

Trevlig morgon i samverkan med vädret helt enkelt.

kontorsråttan sa:
Federico, dina bilder är fantastiska! Ibland undrar jag om vi pendlar i samma stad... så där ser inte min morgonpendling ut ;-)

Jättetack för att du ser alla fina vyer, tar kort och delar med dig!!

Tackar! Kul att det uppskattas!

Här kommer dagens, 9 Oktober

9okt1.jpg

9okt2.jpg

Tung last och tunga ben idag. Uff!

Och sicket kökaos strax innan Slussen sen! Flaggvakter stoppar upp såväl bil- som cyklistflödet som snällt bildar en lång tvåledskö, och släpper över några i taget i väntan på den transport som ska passera. Ändå ska några cyklister försöka passera hela kön i mötesfilen, käftar med flaggvakterna, tränger sig in i redan trånga led, vinglar omkring när de får cykelmöte, försöker hitta alla möjliga och omöjliga smitvägar, m.m.

Kan det inte bli snöglopp, snöslask och allmänt jävelväder snart?

Dag för dödspollen sprutorna. Så det blev Brompton. Annars är det elcykel diskussioner vid köksbordet. Jag vill ha en variant stelgaffel. Snabb hybrid. Allt för att slippa åka pendel..

1888 sa:
Vad är problemet?
Tror inte han har parkerat där av "lättja".
Men, jag kan helt ha missförstått....

För mig; inget problem, tog en annan Brink uppåt.
För skolbarn och förskolebarn däremot; inte helt lätt.
En skola och en lekpark ligger på vägen in vid bilens bakre stödben.
Ett utrymme till väggen på knappt 60 cm.
Ingen omledning eller vakt, bara en lastbil som hänger i luften.

kallt! ...kan inte riktigt smälta att det är minusgrader på mornarna nu och man borde kränga på vinterdäcken på någon cykel, kallt som bövelen har det blivit helt plötsligt!

Tillbaka
Topp