Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Kallt, soligt och förkylningen har inte gett sig ännu.
Har fortfarande inte lärt mig att Shorty och DHF inte är pendlingsdäck.
Omkörd i sedvanlig ordning av tant, utan hjälm ( *morr* ) på elcykel, uppför Älvsborgsbron.
Sedan omkörd av en kille på el-skejtboard.
Måste övertala chefen att "ge" mig en förmånscykel.

Lugnt tempo med sambon i en skön höstdag. Hinner planera vad vi ska göra då. Så hann vi även planera en liten omväg hem. Det är en vardagslyx att ha en sambo som gillar cykla. Nåja hon är galen i cykling. Fanatiker kanske är bättre ord. Så att säga att man behöver en cykel så får man utskällning att den inte är beställd.

20171009_170458.jpg

Lätt kylig men solig. Pendlingen blev tvådelad pga möte i stan (som visade sig vara inställt när jag kom fram). Så det var bara att cykla till stenpiren och ta färjan över älven.

8 plus. Kortbent fortfarande. Ny hjälm ska komma till dörren från Evans Cycles idag. Min gamla stinker märkte jag efter att för ovanlighets skulle ha tagit in den i hallen :)

En anledning att dra på munnen lite, medelålders man på elhybridpendlare med garanterat högt blodtryck(snubben alltså) skulle gena vid Brommaplan och köra förbi Posten i stället för att följa cykelbanan...men det gick inte alls....heja gropgrävarna!
I övrigt lugnt.

Jag tycker att federico skall göra en fotoutställning. Pendlingen var mörk och fuktig i morse, fick sällskap på del av sträckan hem. Det var trevligt.

Kliade lite i näsan igår kväll. Något märkligt kli, så jag trodde jag höll på att bli förkyld eller motsvarande. Sket i det och drog medels cykel till jobbet i morse. Lyssnade på p3 dokumentär om hagamannen. Tappade nog fokus lite för jag kommer kanske ihåg 20% av rutten. Väl ombytt och klar på jobbet nyser jag 4 gånger. Går till toa och snyter mig och till min förvåning kommer det ut ett litet kryp, som dött snorDÖDEN. Förmodligen en älgfluga.

Jag vågade mig in till stan idag. Skulle på ett ärende. Var rätt kul faktiskt. Någon gång per halvår kan det vara trevligt att bege sig in till stan. Blev en omväg med tre mil ungefär. Ganska härligt väder.

Bilagor

• 20171010_155948_HDR.jpg
    20171010_155948_HDR.jpg
    421 KB · Besök: 169
Dagen börjar ju bra, påkörd bakifrån när jag stod och väntade på grönt. I korsningen ca 200 meter hemifrån. Ingen skada på vare sig mig eller cykeln. Men sjukt irriterande, övrig pendling gick som en dans.

Vaknade alldeles för tidigt och kunde inte somna om, så jag drog iväg extra tidigt och cyklade lite omvägar. Fem mil blev det. Frös om tårna sista biten.

IMG_4532.JPG

Kaknästornet avtecknade sig likt en rosa fallos mot natthimlen på vägen till jobbet.

Tog också en omväg via CX-pelotonen, barnvarvet eftersom min tunggungMTB var extra tung idag. Förväntade mig att solen skulle komma upp under rundan men jag var för "snabb"

Känner mig klen men det gick ändå hyfsat snabbt, säkert pga nya vurpollonet jag fick hem igår. +2, kruttorrt och lite sol. Kändes betydligt varmare. Plus var att jag fixade växlarna igår kväll.

förkyld och måste åka boskapsvagnen in till stan... fy böveln. Hur i h-vete står folk ut att åka kommunalt i rusningstrafik varje dag?
hellre 3 grader och regn rakt i nyllet än att trängas på pendeln..

Första pendlingen sen jag flyttade till Tyresö och till på köpet på ny pendelcykel. Jag hade helt glömt hur underbart det är att få morgonsol och vind i ansiktet istället för hostande basiluskduschar!

Det är lite stök mellan Sickla och City pga omläggningar och arbeten, men annars smärtfritt förutom att mina klena ben grät!

Jag hade också helt glömt bort hur ledsen jag blir av att bli avhängd... speciellt av gubbar på halvrisiga citybikes :-(

Bil på grund av anledning.
Jag hade faktiskt sett fram emot en vilodag, men jag känner mig lite seg när jag inte fått en dos "frisk" luft på morgonen.

Imorse cyklade jag med cykelbyxorna utochin. Trött... Tur att det inte är så många stilpoliser ute innan 7... Och att det är mörkt!

Rättade till felet på hemvägen i alla fall!

Peth sa:
Vaknade alldeles för tidigt och kunde inte somna om, så jag drog iväg extra tidigt och cyklade lite omvägar. Fem mil blev det. Frös om tårna sista biten.

Kaknästornet avtecknade sig likt en rosa fallos mot natthimlen på vägen till jobbet.

Är det därför det kallas kuknästornet

Fyfan, jag hade helt glömt bort hur jävla vidrigt klimat det är mellan city och Skanstull! Fullkomligt vidrigt! Folk som trängs, knuffas, spottar och svär och tar såna sinnessjuka risker genom att kasta in framför bussar och bränna rödljus som att de var jagade av en demon! Hur står ni ut?

Resten av pendlingen gick över Bagis, älta via Brotorp/kolarängen och sedan vidare ner mot Trollbäcken. Mina ben tog slut lagom till sista backen hem.

Shorts och uppkavlade ärmar!

Idag var det blött men varmt. Regnjackan har börjat släppa igenom vatten vid bröst och axlar. Kanske dags att återimpregnera. Någon som har något tips på en impregnering som funkar bra?

bearthefear sa:
Idag var det blött men varmt. Regnjackan har börjat släppa igenom vatten vid bröst och axlar. Kanske dags att återimpregnera. Någon som har något tips på en impregnering som funkar bra?
Min erfarenhet av GORE tex är att impregnering på sin höjd fördröjer lite om membranet väl börjat läcka. Det är inte impregneringen I sig som gör jackan vattentät. Själv har jag lagt ner det helt. Jag återaktiverar dwr-behandlingen med tvätt och tumling.

Raggamuffin sa:
Vaknade, tittade ut, ställde fram klockan och körde till jobbet :P
Jag tänkte tanken men 0600 är för sent att vakna om man ska kunna få en parkering hos oss. Det här med begränsad parkering är verkligen sjukt effektivt för att påverka resmönster.. :-P

Var inte trångt på cykelbanan idag :)

Regnkläderna funkade bra, men det tog ju dubbelt så lång tid att klä på sig och fyra ggr så lång tid att få av sig allt, spola av och hänga upp.

Men gött! En kaffe på det så känns det ju alltid lite extra bra när man överlevt en sådan här morgon :)

bearthefear sa:

Jag kör den där vanliga techwash. Brukar säljas i ett pack med tvättmedel och impregnering. Diskar ur tvättmedelsfacket ordentligt innan tvätt, inga sköljmedelsrester kvar.
Sedan normal tvätt med extra sköljning. Efter det en fintvätt med lågcentrifugering för impregneringen.
Efter det så tänder jag en brasa i köksspisen och hänger plagget på en galge ovanför. Det är viktigt att få plagget torrt och varmt snabbt, då fungerar regnskyddet som bäst enligt erfarenhet.

Konferenspendling. Jobbigt logistikmässigt men skönt att cykla. Bakbromsen har läckt olja, tjuterfint men bromsverkan är numera noll. Får topsa ikväll.

Tillbaka
Topp