Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Men alltså, medvind hit och motvind dit, varmt hit och kallt dit, tänker man verkligen så mycket på såna saker? Utom när man har en tid att passa kanske? Eller ska på smokingmiddag på kvällen.
Jag tycker man har mer fokus på bilar och sånt som kan döda en.
Fast vi är ju alla olika. Tur det :)

Har inte cyklat sen i början av September pga skada, men tänkte börja nästa vecka (börjar bli väldigt bekväm i bilen....)

Ni som pendlar i Stockholm, har ni lagt på vinter/dubbdäck än. Eller när planerar ni att göra det?

Funderar på om jag ska göra det i helgen innan jag börjar igen...

Man ska alltid ha lite buntband med sig för spontana fulmek, som att tvinga växeln till lydnad. OK, jag har alldeles för mycket bra-att-ha saker i cykelväskan. Det blir tungt.

mattiasp sa:
Man ska alltid ha lite buntband med sig för spontana fulmek, som att tvinga växeln till lydnad. OK, jag har alldeles för mycket bra-att-ha saker i cykelväskan. Det blir tungt.

'Jag noterar detta och petar ner ett par st i väskan. Till nästa gång.

Vajern gick av inne i handtaget, oroar mig en aning för belastningen där inne känns inte som att den skall kunna orsaka att vajern gnags av.

staine sa:
Men alltså, medvind hit och motvind dit, varmt hit och kallt dit, tänker man verkligen så mycket på såna saker? Utom när man har en tid att passa kanske? Eller ska på smokingmiddag på kvällen.
Jag tycker man har mer fokus på bilar och sånt som kan döda en.
Fast vi är ju alla olika. Tur det :)
ja jag kan inte tala för alla men på mestadelen av min sträcka är det totalt dött. Ingenting annat att bry sig om så länge det inte hoppar ut ett rådjur framför mig. Då tänker man automatiskt på både det ena och det andra, ibland löser man världsproblem, men mest sådana värdsliga saker som du listade ovan. Idag t ex var det typ 10 grader varmare än det varit så det alldeles för varmt så som jag var klädd. När jag gått ur sängen och klär på mig fungerar inte hjärnan jättebra dock, borde tänka lite mer på det :)

När cykelintresset reducerats till pendling och enstaka gubbturer i skogen med fullgung, men man vill inte göra sig av med gamla älsklingarna. 4 hojar under ett mekbord :)

Bilagor

• FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    105.5 KB · Besök: 106
Punka. Nöjd med att jag inte bara slängde på en ny slang som jag brukar, utan kollade insidan på däcket där jag hittade en glasbit som gnagt sig igenom punkaskyddet.
Inte lika nöjd med min nya pump som man skruvar på ventilen. Ventilkäglan följde med ut när jag försökte skruva av pumpfan. Till slut fick jag i lite luft i alla fall.

Lingon sa:
Punka. Nöjd med att jag inte bara slängde på en ny slang som jag brukar, utan kollade insidan på däcket där jag hittade en glasbit som gnagt sig igenom punkaskyddet.
Inte lika nöjd med min nya pump som man skruvar på ventilen. Ventilkäglan följde med ut när jag försökte skruva av pumpfan. Till slut fick jag i lite luft i alla fall.

Conti slangar har ganska lätt dragna ventilkäglor och följer i regel med när man skruvar på handpumpar....

Till dig som pendlar längst Bällstavikens norra strand mellan Bällsta bro och Annedal: skyltarna som kom upp där för några veckor sedan har föreningen själva satt upp och Sundbybergs kommun anser att de inte gäller. Omledningen leder inte heller direkt till nån väg, kolla sista bilden...

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    152.1 KB · Besök: 93
johan44 sa:
Till dig som pendlar längst Bällstavikens norra strand mellan Bällsta bro och Annedal: skyltarna som kom upp där för några veckor sedan har föreningen själva satt upp och Sundbybergs kommun anser att de inte gäller. Omledningen leder inte heller direkt till nån väg, kolla sista bilden...

Det är ju en ogiltig skylt så självklart gäller den inte.

Trodde också det men sen verkar det som att "påbjuden cykelväg upphör" kan se ut så. Men vem som helst får inte sätta upp trafikskyltar...
Bengt-re sa:
johan44 sa:

johan44 sa:
Trodde också det men sen verkar det som att "påbjuden cykelväg upphör" kan se ut så. Men vem som helst får inte sätta upp trafikskyltar...
Bengt-re sa:
johan44 sa:

Scrollade som hastigast igen om de 200+ sidorna på https://www.trafikverket.se/TrvSeFi...och_gators_utformning/Vagmarken/vagmarken.pdf utan att hitta något sådant officiellt märke. Har du hittat något som jag har missat?

Senast ändrad:
WSMC sa:
johan44 sa:
Bengt-re sa:
johan44 sa:

Scrollade som hastigast igen om de 200+ sidorna på https://www.trafikverket.se/TrvSeFi...och_gators_utformning/Vagmarken/vagmarken.pdf utan att hitta något sådant officiellt märke. Har du hittat något som jag har missat?

Nej - bör inte finnas. Rent logiskt är det inte rimligt med påbudsmärke som förbundsmärkte. Bussfil upphör är iofs gjort så med då är innebörden inte att det är förbjudet att fortsatt köra där med buss utan bara att det inte längre bara är buss som får köra där. En analogi på det är att tolka muppskylten som att dedikerad cykelbana upphör och att man får gå där också. Det finns dock ett annat märke som har den innebörden.

Tänkte på busskylten som nämns nedan och att man helt enkelt inte exemplifierat med alla påbudsmärken med rött streck över. Men skylten kanske är helt fel från början. https://korkortonline.se/teori/vagmarken/pabudsmarken/
Bengt-re sa:
WSMC sa:
johan44 sa:
Bengt-re sa:
johan44 sa:
Nej - bör inte finnas. Rent logiskt är det inte rimligt med påbudsmärke som förbundsmärkte. Bussfil upphör är iofs gjort så med då är innebörden inte att det är förbjudet att fortsatt köra där med buss utan bara att det inte längre bara är buss som får köra där. En analogi på det är att tolka muppskylten som att dedikerad cykelbana upphör och att man får gå där också. Det finns dock ett annat märke som har den innebörden.

johan44 sa:
Tänkte på busskylten som nämns nedan och att man helt enkelt inte exemplifierat med alla påbudsmärken med rött streck över. Men skylten kanske är helt fel från början. https://korkortonline.se/teori/vagmarken/pabudsmarken/
Bengt-re sa:
WSMC sa:
johan44 sa:
Bengt-re sa:
johan44 sa:

Ja jag tror det. Sen om kommunen säger att det är felskyltat säger väl det mesta.

Har btw en annan festlig hemmapulad cykling förbjuden (tror att det är det de menar iaf) längs en väg jag brukar cykla på. Kommer jag ihåg det så kan jag ta en bild på den vid nästa passage.

Inte idag, men igår. Skulle egentligen cykla en redig sväng i skogen men fick styra om kursen till ryggakuten pga akut ryggskott :( kunde knappt röra mig på eftermiddagen. Typiskt, men det var ju ganska härlig cykling ändå igår eftermiddag, fina färger i stan

johan44 sa:

Borde inte föreningen bli ålagd att ta ner skyltarna?

Kommunen säger att det är komplicerat. Skylten är ingen byggnad och därför är det svårt att hänvisa till detaljplan. Den hindrar heller inte tillgång egentligen eftersom det inte är en bom. Kommunen tittar vidare på vad de kan göra. Lite förvånande tycker jag, det borde vara ett standardfall att nån sätter upp en egen skylt...
fhloston sa:
johan44 sa:

Borde inte föreningen bli ålagd att ta ner skyltarna?

Gaaah, punka igen. Denna gången fram. Dags att byta pendlardäck då antar jag...

Bästa höst och vårdäcket, som samtidigt skall vara helt ok på sommaren? Hit me!

Sen det där växelvajerhaveriet, det löste jag igår med lite akut operation med hjälp av ny vajer från Sportson. Få kanske ge finjusteringen av växeln en minut eller två också. Lite spontanväxling piggar upp. Men bara en gång sen blir det irriterande.

5 plus på termometern. Kortbent och regnjacka. Rätt skönt men mycket blöta löv på sina ställen så man får ta det piano.

Man har väl rätt att sätta upp vilka skyltar man vill, varning för igelkottar, ankor, annat löjl. Så länge det inte är typ hets mot folkgrupp eller mobbning av minoritetsgrupper?

Dödsmotvind och tunggungMTB gjorde ju inte precis att det blev några PR i strava. Fast jag blev bara omkörd av snubbar med elförstärkta cyklar. Alltid något.

Misär... tvungen att bidra till bakteriefloran på de kollektiva färdmedlen. In till jobbet och hämta datorn, på väg hem igen nu för att gömma mig. Slog mig att det är första gången sedan semestern, ovanligt länge för en dagis-pappa!

Ni från Brommahållet borde haft säsongens finaste medvind. Borde bli många PR i Strava idag.

En annan kom från andra hållet...

Is på pölarna på Gubbängsfältet. Torrt och fint i övrigt. Saltat på sina ställen och Ältavägens cykelbana var grusad, lite väl tidigt ändå, väl?

Dubbpremiär på torra fina cykelvägar, medvind iaf. Blev inte uttagen till sthlm vintertramp, så la på nytt swm bak och gammalt fram igår i förberedelse på veckans halkfest som tyvärr verkar utebli. Fick komplettera med 40 dubb i gamla bakdäcket, kommer nog inte dröja så länge innan det är helt slut och punkorna börjar komma.

Hur fasen har du lyckats tappa så mycket dubb? Jag fick ut krign 330 mil på ett däck som började punka förra säsongen och det gick väldigt mycket på asfalt. Hade någon enstaka tappa dubb bara.

Marte sa:
Dubbpremiär på torra fina cykelvägar, medvind iaf. Blev inte uttagen till sthlm vintertramp, så la på nytt swm bak och gammalt fram igår i förberedelse på veckans halkfest som tyvärr verkar utebli. Fick komplettera med 40 dubb i gamla bakdäcket, kommer nog inte dröja så länge innan det är helt slut och punkorna börjar komma.

Man sätter väl ändå nya och bästa däcket fram på en cykel?

Jag har inte heller lyckats tappa mer än ett fåtal dubb på mina däck. Påsen jag köpte någon gång i tiden har räckt länge :-)

Krispigt imorse men några plus och inga tendenser till frost. Dubben lär få stå några veckor till.

nikasp sa:
Hur fasen har du lyckats tappa så mycket dubb? Jag fick ut krign 330 mil på ett däck som började punka förra säsongen och det gick väldigt mycket på asfalt. Hade någon enstaka tappa dubb bara.

Marte sa:

+1
Brukar tappa 4-5 dubb på ett SWM under två säsonger innan däcket är slut/börjar få "dubbpunka".

Tillbaka
Topp