Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Tycker också att bakdäcket tagit väl mycket stryk. Rullar iofs 10-15 mil (pendling + peloton) i veckan under vintern och antagligen lite för aktiv körstil. Framdäcket hade f.ö. bara tappat en dubb på lika många mil.

Granman sa:
fhloston sa:
Swish vilken medvind
Usch vilken motvind.

zodah sa:
Saltat på sina ställen och Ältavägens cykelbana var grusad, lite väl tidigt ändå, väl?
Är väl bra med lite grus på asfalten, så att man kan ligga på med dubbfria vinterdäck när den dagen kommer, och den kommer nog snart.

Vid Danvikstullsbron och även vid Slussen såg det ut att vara saltat på cykelbanan.

Tok-punka på fram och bak efter att ha åkt (i motvinden) längs Ältavägen, via Slussen och upp mot Östermalm. Någon annan?

Kallt som fan. Orimligt kallt i stormbyarna, och härligt nog verkar spåmännen ha fel, motvinden till jobbet och den utlovade medvinden hem, ser ut att vända...jag får tugga styrlinda hemåt med. Det är sedan gammalt.

NLC sa:
staine sa:
Man har väl rätt att sätta upp vilka skyltar man vill, varning för igelkottar, ankor, annat löjl. Så länge det inte är typ hets mot folkgrupp eller mobbning av minoritetsgrupper?

Nja, inte när det kommer till vägmärken -> se https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/vagmarkesforordning-200790_sfs-2007-90 - t.ex. § 6 & § 9

Du har antagligen rätt. Är för obildad för att palla läsa alla dessa paragrafer :)

Tuff motvind och en punka vid slussen som tyvärr var så stor att det inte räckte med att pumpa för att ta mig till Stureplan så det blev till att byta slang. Ser framemot en hemresa i medvind och magiskt oktober mörker

jodå vars, det var härligt imorse, krispigt i spåren utan att vara is. Ruggigt grepp! Körde med dubbla lysen för första gången på denna säsongen. Finemang ju.

bearthefear sa:
Härmed utlyser jag Federico-utmaningen!

Tack för äran att få en fotoutmaning uppkallad efter sig! Fina bilder! hoppas på fler utmaningar.

Här kommer dagens, 31 Oktober

31okt.jpg

Torrt och fint.
Sen började det snöa i Älta. efter det var det blött och fint.

Väldigt lite cyklister, en och annan el-cykel.

Lite snö och lite vitt på vägen in mot city från Norrviken/Sollentuna. För varm hjälmmössa, glömde att det måste vara högst -5°C för den. Annars bra. Till helgen blir det dubb.

Det dröjer innan jag vaknar till på morgon. Efter påpekat 3e gången att det var lite vit på marken kom jag tänka på det innebär vintern är på gång. Men det var en skön tur in till stan. Mindre med cyklister men mycket mer än för om åren. Kanske leta reda på dubbhjulen om de behövs. Men dagens skönaste nyhet är att vi har tvättmaskin i kväll. Börja med cykelkläderna...

Asch. Vad som skulle ha varit en myspendling med slicks på snustorra vägar från norrort blev istället en blöt saltbonanza. Väggubbarna hade tagit det säkra före det osäkra och trots det torra föret har de nu alltså börjat vräka ut vägsalt i stora mängder. Blir till att ställa undan sommar/hösthojarna och ta fram salt/rostkorset istället. Trist!

Alltså, rostar era hojar så fruktansvärt här i Sthlm? Min "nya" CX tog jag ut hösten 2015 och det är bara vissa skruvar, pedaler och kedjan som drabbas av rost. Samt att jag har dragit av två skruvar för skärmar pga att de ärgat fast och samma med ett par ekrar ekrar. Tycker inte att det är helt åt helsike jämfört med att kunna hoja hela vintrarna

nikasp sa:
Alltså, rostar era hojar så fruktansvärt här i Sthlm?
Nej. Plast rostar inte. Bytte styrlager och vevlager efter tre vintrar i våras. Några framväxlar, bakväxlar och pedaler har gått åt genom åren, men tror inte det är rost utan slitage av salt- och grusgegga som dödat dem. Kommer att köra Shimano istället för Crank Brothers i vinter för att spara på pedalkontot.

Kom iväg försent
Seeeeeeeeeeeegt.
Inget tryck i benen.
Svalt och skönt.
För lite tryck i däcken för att trampa asfalt.

Lite förvånad att det inte slits mer på pendlaren. Kan nog räkna 2 vevlager som det sen -09. Fast ursprungshjulen går nog sin sista vinter nu. Men har just en cross för pendling med skärmar etc,

Stumpy sa:
nikasp sa:
Alltså, rostar era hojar så fruktansvärt här i Sthlm?
Nej. Plast rostar inte. Bytte styrlager och vevlager efter tre vintrar i våras. Några framväxlar, bakväxlar och pedaler har gått åt genom åren, men tror inte det är rost utan slitage av salt- och grusgegga som dödat dem. Kommer att köra Shimano istället för Crank Brothers i vinter för att spara på pedalkontot.

Visst gnuggar det ju på drivlinan med lite saltslasksandmarinad men att hojarna ska vara helt tokslut direkt sopningen stämmer inte för mig.

Än så länge inga dubb för min del. Enligt prognosen skulle de ev kunna bli halt på fredag morgon men i övrigt är det plusgrader dygnet runt de närmaste 10 dagarna.

Ja byt' int'

fhloston sa:
dav sa:
Först(?) i Stockholm med dubbdäck. Det gick segt.

Nä, jag kör iofs på sommardäck, med jag har hört dubbdäck sedan tidigt i oktober.

Om vi ska vara sånna så har jag hört dubbdäcksrassel på cykelbanorna året runt, även juni-juli-augusti. Hur någon står ut med det mer än 4-5 månader om året är för mig obegripligt.

Första cykelpendlingen på ett par veckor. Tog det lugnt för att inte få tillbaka förkylningen. Kanske, kanske kan man bli frisk någon gång.

Hade hoppats på att få lite ljust - sprack.
Monterade G-one igår. framdäcket hade visst inte poppat ordentligt runt fälgen så blev lite skumpigt.

zodah sa:
Än så länge inga dubb för min del. Enligt prognosen skulle de ev kunna bli halt på fredag morgon men i övrigt är det plusgrader dygnet runt de närmaste 10 dagarna.

Ja byt' int'

+1

Sen, lite senare, då, då kan man göra det. Inte nu. Och bara fram förstås.
Om man inte ska köra Ötzin. Men den dan den sorgen.
Själv ska jag inte pendla förrän i morgon. Har novemberlov i dag.

Det är fortfarande höst....

25 km sida mot, småspik i luften och 11 grader varmt i nv-skåne. Punktering och trötta ben efter att ha cyklat hem sent i går kväll från min mor som bor 6 mil bort. Benen ser inte fram emot hemfärden...regna ska det också göra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp