Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Gick fint. Mest motvind.
Höjde pulsen i 28 km. Fick mjölksyra vid Hellas och fick slå av lite på takten resen av vägen till jobbet.
Naturligtvis skulle ngn racergubbe spänna vaderna på Vasagatan och det kunde jag inte låta gå förbi obemärkt. Satte honom på plats.

Inga dubbdäck än.

En lite intressant att lösa ett problem. Möte 2 cyklister i trång passage. Där jag ska svänga åt höger efter den för det är höger trafik. Till min förvåning så löste de andra med att svänga höger o vänster. Undrar hur de hade gjort i bil.

I den här takten är det snart dags för dubbdäck även här på västkusten. Krispig luft och lite nattfrost så låg kvar även efter 8.

Fantastiskt skönt var det iaf. Inte ens felparkerade lastbilar och konstiga omledningar kunde störa morgonhumöret.

Passade på att stanna och ta en bild på skymningen eftersom jag ändå körde så långsamt pga förkylning.

Bilagor

• CE955D69-D965-4E8D-990C-B949DFDA3A49.jpeg
    CE955D69-D965-4E8D-990C-B949DFDA3A49.jpeg
    89 KB · Besök: 121
Funderade en stund på om jag skulle byta till vinterhjulen, men behöll sommarutstyrseln. Det gick bra.
Soluppgång och brand i Stockholm.

Bilagor

• DSC_0163.JPG
    DSC_0163.JPG
    103.5 KB · Besök: 120
Audioholic sa:
Oprovocerat bakhjulsläpp i 30km/h nedför götaälv-bron. redde ut det men får fundera på dubbdäcken snart..
Mmm jag tyckte mina broar över 40an och E6an såg lite hala ut också. Resten var lugnt. Så som prognosen ser ut är det nog dags åtminstone fram till helgen.

Hög tid för dubbdäck. Egentligen inte halt men jag tog det lugnt i kurvorna idag då det såg lurigt ut. Såg några salthögar så det verkar ha saltats även om det inte syntes.

Märkte inte av någon halka men det var rejält med frost och summa summarum så tog det nog längre tid att cykla till jobbet så försiktigt som jag tog det idag utan dubb än vad det skulle tagit med dubb.
Däckskifte ikväll.

Krispigt med strålande soluppgång över frostigt gräs!
Ingen dödshalka dock.
Idag två bilister som försökte köra ihjäl mig mot explicit väjningsplikt, piggade upp.

-5 grader. Blev vinterutstyrsel. Eftersom jag inte orkat byta till vinterdäck, så körde jag en del grusväg. Ingen halka. Såg en rökpelare från city och funderade på vad det kunde vara som brinner.

Jättehemsk morgon..... verkligen hemsk.

Fullmåne, stjärnklart, vindstilla och krispigt.

20171107.png

Myscyklade och kom försent till jobbet.

0600 kallt, såg kvinna utan hjälm som fick framhjulssläpp och gick i backen vid spårvagnsövergången just innan Liljeholmsbron. Hon fick snabbt hjälp så jag rullade vidare in mot stan.

Ville inte ens fundera över dubbdäck. Rena självskadebeteendet när det sen är flera plusgrader från klockan 9...

Torrt ute så jag tog skärmfria SS-crossen med WTB Nano 40, och Sicklaskiftet med grusväg och stig, så var fästet garanterat. Vilken fest. Råkade precis i början köra om en proffsig pendlare på skärmfri Cannondale-CX av nån sort, och har man kört om får man stå för det och hålla farten uppe när man hör grusrasslet bakom sig. Tack för knuffen genom skogen.

Kul att se hur bra 42-16 faktiskt räcker genom stan.

erik h sa:
Rattnalle sa:
Att det är flera plus efter klockan nio har ju bara den som cyklar just efter klockan nio glädje av :-)

Men man ska ju hem också, långt efter klockan nio tyvärr!
Jo så är det ju förstås. Men valet brukar ju tyvärr vara mellan Bambi på morgonen eller att tvingas träna hulk-benen i onödan på eftermiddagen.

Skön pendling gick bra utan dubb om man tog det försiktigt dock väldigt halt vid slussen i alla fall på vägbanan där cyklisten strax framför mig gick i backen

bossjo sa:
Skön pendling gick bra utan dubb om man tog det försiktigt dock väldigt halt vid slussen i alla fall på vägbanan där cyklisten strax framför mig gick i backen
oOops!
Jag glömde att ta det lugnt när jag närmade mig stan. Kanske hade tur som klarade mig.

Provkörning av nya vinterjackan från Chain reaction. En Endura Windchill II i lys-grönt. Verkar funka fint tillsammans med underställ, jag borde klara mig åtminstone ner till -5 med bara underställ under.

Detta blev nog den sista pendlingen utan dubb. Det medför att säsong 3 för mina Marathon Winter börjar imorgon, samtliga dubb sitter kvar änsålänge.
Hur många bar däcktryck pallar de egentligen? Någon med samma däck?

Jag kör ca 4,5 i mina. Fick iofs punka förra året efter ca 330 mil. Men då var det en dålig vinter med mest asfaltskörning så kanske inte så snällt mot däcken.

Under förra säsongen så hade jag ingen pump med mätare, så jag pumpade helt sonika tills de blev lagom hårda. De verkar palla upp till 6 bar, men med tanke på att det är tredje säsongen så känns det som en bra idé att reducera litegrann. Kanske 3 bar?
Vill ju varken ha genomslag eller att dubben skaver hål på innerslangen med tanke på däckens ålder.

Senast ändrad:
Var ute och sprang en sväng här i söderort (sthlm) nu på kvällen. Snorhalt på många ställen. Dimma och ett lager av is som kanske växer till.

Från pendlingen finns inget av värde att rapportera.

Sent hem. Hatar mitt 45nrth bakdäck - får bli ett winter där också - xerxes är fannimig livsfarliga på svartisen om de är pumpade för att slippa genomslag.

jonja sa:
Bengt-re sa:
Sent hem. Hatar mitt 45nrth bakdäck - får bli ett winter där också - xerxes är fannimig livsfarliga på svartisen om de är pumpade för att slippa genomslag.

Så dyra och inte bättre än så?

Där ser man...
Då behöver man inte fundera mer då.

Jag hade fint gnister sista biten. Håller mig ifrån dubben så länge det går. Tänkte hålla mig med dubbla hjulpar i vinter. Behålla cx speed på lätthjulen för blida dagar.

jonja sa:
Bengt-re sa:

Rullar lätt (nåja) hårdpumpade, men då är inga dubb i backen och man får bakhjulssläpp. Släpper man ut luft så att det greppar så åker man på genomslagspunka. Skräp!

Oki på snö och grus fungerar de. Men det obefintliga greppet på isen är för läbbigt. 109 i snittpuls hem.... Nä hellre att det rullar lite tungt.

Fjärdebrunn sa:
jonja sa:
Bengt-re sa:

Där ser man...
Då behöver man inte fundera mer då.

Jag hade fint gnister sista biten. Håller mig ifrån dubben så länge det går. Tänkte hålla mig med dubbla hjulpar i vinter. Behålla cx speed på lätthjulen för blida dagar.

De är halare än gp4seasons - för de går det ju ta sig fram på is även det är lite olämpligt.

Tillbaka
Topp