Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Cykelsugen efter två dagar han hade jag helt glömt bort det kan vara halt den här tiden på året. Laddade friskt i en kurva vilket naturligtvis straffade sig. Klarade mig undan med ett par skrapsår och stukad stolthet.

Idag var ingen bra pendling. Jäkla skånsk motvind, sega ben och så krockade jag med en dam på cykel.

Min cykel i tyskt lättviktsstål (nä, amerikansk kolfiber faktiskt..) klarade sig, hennes Sjösala-framhjul blev däremot skevt. Hon hade ingen hjälm men klarade sig ändå. Jag lyckades göra en snygg judorullning över hennes framhjul så jag har inte ens ont.
Olyckan bevittnades av dam med hund som skällde på mig att "Du cyklade alldeles för fort".
Jag svarade tillbaka vad hon tyckte var för fort, men hon ville inte svara. Dessutom kom ju jag från höger. Men hon bara fortsatte gå med hunden. Kärring. Köpte en wattmätare som tröst.

Bilagor

• 23476333_10156751734293154_1469507614_n.png
    23476333_10156751734293154_1469507614_n.png
    56.2 KB · Besök: 97
Klockade barnen t skolan imorse (dag 4 med dubb, nu inkörda). 26 min på 7,76 km. De snittar ca 18 kmh med dubben. Inte illa för 4 st 6-12-åringar. Motvind o regn. På rulle med rotation ca 1 km var. Alla pigga o glada.
22 min med sommardäcken. Högsta uppmätta hastighet: 39,xx kmh. Världens snabbaste 20-tummare? Snitthastighet snabbaste km: 27,5 kmh. Höjdmetrar 80. Skillnad start o sluthöjd -10.
Igår fick jag cykla tre vändor pga olika sluttid i skolan. 47,25 km :-).

kogoyo sa:
Klockade barnen t skolan imorse (dag 4 med dubb, nu inkörda). 26 min på 7,76 km. De snittar ca 18 kmh med dubben. Inte illa för 4 st 6-12-åringar. Motvind o regn. På rulle med rotation ca 1 km var. Alla pigga o glada.
22 min med sommardäcken. Högsta uppmätta hastighet: 39,xx kmh. Världens snabbaste 20-tummare? Snitthastighet snabbaste km: 27,5 kmh. Höjdmetrar 80. Skillnad start o sluthöjd -10.
Igår fick jag cykla tre vändor pga olika sluttid i skolan. 47,25 km :-).

Det är imponerade! Krasha inte sönder några ben bara.

JayKay sa:
Har googlat lite utan att hitta svar. Vad menas med ett sådant här övergångsstället?
Alltså med de vita fyrkanterna längs med övergångsstället.
De ställen jag har sett det på är skylten(fyrkantiga blåvita) som ett vanligt övergångsställe?
Finns säkert ett lätt svar på frågan, men jag tiltar i mina sökkunskaper för tillfället....:)

kogoyo sa:

Låter som en cykelversion av Sound of Music, med herr von Tramp med kottar, nästan så man hör soundtracket.

Bengt-re sa:
Det är imponerade! Krasha inte sönder några ben bara.

Hehe. Mjaaa...kraschat har de gjort nåra ggr - bara en på pendlingen. I ca 20 (i början på den snabbaste km). Pga ouppmärksamhet tog hans framhjul i framförvarandes bakhjul; vips ner i mjuka o blöta diket med en vacker volt. Killen har koll och drog in armar o ben, för att inte skada sig, och fullföljde volten. Resultat: skadat växelvajerhölje med tröga växlar som följd.
Nu vet han vad som händer om man drar i framhjulet i nåns bakhjul, trots att det tidigare skett utan vurpa som följd. Vissa saker kan man inte förklara ;-). Ingen smärta, bara hjärta. Han reste sig o hoppade upp på cykeln för att cykla ifatt pelotonen som nu låg några 100 m framför.

Den värsta vurpan var näst äldsta tjejen som på något sätt lyckades slänga sig fram över styret o landa på ansiktet/hjälm på berghällen (tekniskt skogstur). Som tur var tog de nyinköpta sportbrillorna det mesta av smällen. Tips till föräldrar till barn med brillor: skaffa sportbrillor. Inte en skråma på dom.

[igår, glömde skriva]Hempendling, efter en alldeles för lång jobbarvecka på 55,5h ungefär. Kändes väldigt konstigt med helg helt plötsligt. Nya konstiga ljud i drivlinan. Så det är det jag ska ta tag i nu, fixa ljuden! :)

Sambal Oelek sa:
[igår, glömde skriva]Hempendling, efter en alldeles för lång jobbarvecka på 55,5h ungefär. Kändes väldigt konstigt med helg helt plötsligt. Nya konstiga ljud i drivlinan. Så det är det jag ska ta tag i nu, fixa ljuden! :)

Är du säker på att de härstammar från drivlinan och inte inuti ditt huvud? :-)

yes, behövdes inte dubbat idag heller :) det var några minus men torrt och fint. Vinterhjulspremiären får dröja lite till.

Mötte två heljus som kom mot mig mitt på cykelbanan! Tänkte först att det var en servicebil eller något. Men nehejdå, det var två cyklister som bara råkade ha väldigt lika lyse (styrka/färgtemp/höjd). Så de luras!!

Nog för att det var torrt mestadels men tillräckligt med is fläckar för att jag skulle vara ganska nöjd över dubben.

Fantastiskt skön morgon på det stora hela. Synd att det inte kan få fortsätta vara så.

Bestämde mig igår kväll för att ta fram min under föregående vinter tillfälliga "halt väglagspendlare" som hunnit med ca 20 turer (jag borde ha sålt den redan). Inga pedaler, rostig kedja, bakbromsen tog inte men dubbdäcken satt ju på. På med pedaler, i med luft i däcken, bort med luft från bakbromsen, lite bräkleen på skivan, nya belägg, rengöring och smörjning av kedjan och fixa belysningen. Inte det kvällsnöjet jag tänkt mig, men det var det värt i morse. Tycker ändå att SMW rullar på hyggligt, man vill ändå inte ha för hög fart när underlaget är isigt.

Fin pendling. Min svagaste länk nu är handskarna. Så nu håller jag mina frusna tummar och ställer min förhoppning till Rapha's Black Friday!

Bytte till dubb igår, kom ut i morse och tomt i bakhjulet.
Skulle möta Mange på 5min, höll på att bli "top gear rules" men hann panikbyta slang. SMW är lite tyngre än 32mm AW3... bra träning.
Kall men vacker morgon!

Lämnade jycken efter 2,5 km livsnjutargrus.
Märkte att sopsaltade cykelfält i Nacka återfrös vid endast 1-2 minusgrader!?

Får nog inse att det är dags att rigga vinterhulen.

Premiär för dubbfria vinterdäck idag!
Men för lite luft i däcken,
och för lite kraft i benen,
så det blev en lugn, stilla inpendling.
Lika bra det.

-2 i Sollentuna i morse. Bytte till dubb sent igår och det kändes bra. Inte jättehalt men då slipper manhoja på helspänn utan kan trycka på. Tog 47-48 minuter mot normala 42-43 minuter. Behöver inte cykla hela "vintern" då jag går på föräldraledigt i början av februari.

Odubbat men kör ju bara för schöstan till city. Gick fint och ont om medcyklister gjorde turen mer avslappnad. Drog om några CX-are trots att jag körde tungfullgung MTB.

torrt och fint idag med, fast nu hade de sandat på vissa ställen och saltat på andra ställen. väldigt lömskt, det ser halt ut när det saltsmält.

Dessutom började det regna lite när jag nästan var framme, på en frusen gata! slutade när jag var framme men om det börjar igen kan det nog bli ruggigt halt.

Första dan med dubb, och vintercykel, och vinterhjul, och Philipslampa, och balaclava, och pogies. Lite lätt motvind och helt enkelt jobbigare än vanligt. Antar att vintern är här.

Det här med att cyklister allt oftare kör om på gångbanan till höger om mig, trots att jag ligger så långt till höger som det bara går på cykelbanan? Det är aldrig cyklister i möte när detta händer och gott om plats att köra om på vänster sida - så vad beror det på?

a) Vi har bytt till vänstertrafik i cykeltrafiken, utan att jag har fattat det?
b) Klungskräck gör att de vill ha minst en meters avstånd till cyklisten de kör om?
c) De kan inte trafikreglerna.
d) De där elcyklisterna - de är inte kloka.

Tråkigt det här var då.
Fortfarande dubbfritt skärmfritt växelfritt.
Kylan bet fint i ansiktet ute i verkligheten, utanför tullarna.
3E65F363-ED6D-41DC-B604-F8B165BDC74A.jpeg

Det där vi byte till högertrafik på 60 talet är fake news. ;)
Halt ute i villa området. Så det blir att lämna in brommie till däckfarvaringen för på vintersulorna.
Toresdotter sa:
Det här med att cyklister allt oftare kör om på gångbanan till höger om mig, trots att jag ligger så långt till höger som det bara går på cykelbanan? Det är aldrig cyklister i möte när detta händer och gott om plats att köra om på vänster sida - så vad beror det på?

a) Vi har bytt till vänstertrafik i cykeltrafiken, utan att jag har fattat det?
b) Klungskräck gör att de vill ha minst en meters avstånd till cyklisten de kör om?
c) De kan inte trafikreglerna.

Toresdotter sa:
Det här med att cyklister allt oftare kör om på gångbanan till höger om mig
Körde om på högersidan idag, men det berodde enbart på att elcyklisten höll vänstertrafik.

Toresdotter sa:
+1

Bytte till dubbat fram och friktionsdäck bak igår kväll. Kändes lite tyngre, men inte så farligt. Skulle ta det synnerligen lugnt idag pga Aktivitustest på torsdag. Lyckades halvbra. Nytt försök ikväll, sedan viiila.

Nu på dubbdäck med lågt tryck, fy tusan.
Konan på ventilen fram lossnade, pumpstopp medan jycken gnällde lite över brist på action.
Premiär för navdynamo, vinterhandskar och biltema skoöverdrag.

Ska på middag ute ikväll. Finns risk att jag inte får cykla...

Tillbaka
Topp