Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

erik h sa:
Första kilometern var det svårt att andas utan att dra in snöflingor i luftvägarna, hostade som en gammal rökare. Sen verkade kroppen vänja sig för snöade gjorde det hela vägen. Svårt med synen som vanligt, vet inte vad man ska göra för att det ska funka. Se ut som en galning med skidgoggles utanpå glasögonen kanske.

Längskidbrillor funkar utmärkt, enligt mig. Finns utan färg och med. Finns utbytbara glas oxå. Själv kör jag med gultonade - hjälper i vinterljus men så fort d e mörkt så slutar dom att hjälpa. Mina e fällbara, o kommer med utbytbara glas/färger. Köpta på xxl för ca 300.

Tåget från Malmö gick i tid och kom fram till Sthlm endast fem minuter sent. Samma "försening" som på nedresan i fredags.

Snöigt och härligt!!! Var en 3cm snö och 5 grader minus typ. Fantastiskt, i detta nu håller det på att sakta töa bort dock. Men man vet inte, det kanske fryser på igen lagom till man ska hem så det blir månlandskap.

Jag kör vanlig keps som oftast har lite längre skärm. Rejält nerdragen så gluttar man ut under. Toppen :)
kontorsråttan sa:
emilh sa:
erik h sa:
johan44 sa:

Ja kanske, en cykelkeps under kommer längre ner, hjälper den bättre än en MTB-hjälm med skärm? För det kör jag såna här dagar, det hjälper en bit men värst är väl imman på glasögonen, dock blir den väl till för att det kommer så mycket snö i ansiktet runt glasögonen...

Ja, en cykelkeps syfte är just att hålla undan regn och snö från ögonen.

Keps funkar hyggligt. Det yr alltid in litet, men man får längre mellan eventuella torkstopp. Det värsta är duggregn, mot det verkar inga kepsar hjälpa.. .

johan44 sa:
Kör elcykel också... ;-)
emilh sa:
johan44 sa:
Jag kör vanlig keps som oftast har lite längre skärm. Rejält nerdragen så gluttar man ut under. Toppen :)

Vet hut människa!

D538B5CF-F169-4F43-8D57-A8DABACC05B0.jpeg

Blev omblåst av en kille i fullt Livestrong-ställ på Liljeholmsbron. Tappade honom när han fortsatte Hägerstensvägen bort mot Mälarhöjden. Han såg misstänkt stark ut.

Tydligen hade Nackas saltsopare gått sönder. Bekräftades av slaskhinnan på g/c-banan längs Värmdövägen.

Regn imorgon då det löser dig nog.

Tung blötsnö, ffa där plogningen av vägbanan resulterar i att all snö hamnade på cykelbanan.
Cyklingen i Göteborg är så att säga ett "prioriterat" trafikslag...

Men tyst å trevligt vid 04... ;)

Intressant underlag i Hägersten, packad snö med slask under. Annars helt ok snöröjt (förutom i Sundbyberg där man inte hade kört alls), inte lika mycket misär som jag trodde att det skulle bli.

Första dagen man vaknar utan igenkorkad snok och hals.
Låg i sängen och funderade på att ta cykeln till jobbet, men tittade ut och insåg att det kommit 10-15 cm nysnö och plogbilen inte varit framme.
Blev att fortsätta snylta skjuts med syrran till jobbet

Idag vek jag ner mig för första gången sedan sommaren (borträknat sjukdagar då). Med nysnö, slask och regn tyckte jag att det finns bättre färdmedel än cykel.

Väl på bussen ångrade jag mig lite och kände mig vek, men insåg ganska snabbt att jag hade det varmt och skönt.

Igår cyklade jag Stockholm City ner till Stuvsta. Ni som pendlar där, varför kan inte Huddinge kommun sopsalta lite utmed Huddingevägen? Den är ju ett inferno vad gäller superskitig snömodd utmed den starkt trafikerade vägen som både cyklister och promenadmänniskor får vada i. Är det alltid så uruselt eller snarare helt obefintligt plogat på gångbanan?

Så fort man passerar Lidl norrut så blir det ju helt perfekt igen.

Lite slirigt men kul ändå med teknikträning på morgonkvisten. Inte lika kul att banka i det där nyuppkomna hålet/kanten under bron vid Ålkistan. Lampan slocknade men ingen genomslagspunka! Ett mirakel! Hallelujah!

Fast hellre lite kallare så det är slaskfritt. Men bara lite alltså.

Senast ändrad:
Helt okej: slirigt, moddigt, slaskigt, halkigt. Ömsom saltat, ömsom trampat. Mörkt, mulet och blött. Kepshjälm, gummistövlar och långa lappar. Ännu en dag med uppiggande jobbcykling.

Fina bilder som vanligt Federico! Hade en hel del av väglaget på bild 1. Hoppas det mesta hinner smälta bort innan det fryser på ikväll för annars blir det spårigt värre.

Sopsaltaren från Skärholmen-hållet mot stan gjorde tydligen något annat idag, ogjort vid 07,30-08,00-tiden i alla fall...... lite småtrögt i blötsnön....

Vi firade en ettåring så jag stack först kl 8 i morse. Då hade det hunnit snöa någon cm. De är uppe och kör väldigt tidigt i Sollentuna.

Fegade och tog det "prioriterade" stråket in mot brommaplan och sedan huvudstaleden mot Solna. Den vanliga vägen via Flysta hyste jag inget hopp om idag. Mötte soparen som tyckte det var onödigt att sopa ända ner till asfalten. Det smälter väl så småningom. Där cykelbanan samsas med biltrafiken tycker man tydligen inte att det behöver röjas alls, med vingliga spår av packad snö som resultat. Cykelbart men tungtrampat och blött.

Fina bilder fedreico!
Slirigt i skogen, slaskigt i förorten och en jäkla blöta i stan.
Nackas sopsaltare verkar helt tydligt vara trasig.

Kan rekommendera visir. Har det på Giro Attack och en sån här dag var det perfekt. Ganska ödsligt på cykelbanorna såhär mitt på dagen.

Hmm snö. Körde vänster mot Sollentuna station med brommie. Bara för att det är saltsopat åt det hållet. Undrar hur länge det dröjer i sthlm innan det går cykla.

...jag vek mig idag. Såg sedan att cykelvägen vad uppskottad från vägen så det var nog lika bra att jag tog bilen. Annars hade jag varit mer förbannad än vanligt på jobbet.

De här hästarna blev väldigt oroliga när jag kom där, så de galloperade dit där de står på bilden så snön bara yrde. Mäktigt.

Bilagor

• 20171212_145836_HDR.jpg
    20171212_145836_HDR.jpg
    120.5 KB · Besök: 71
Radiac sa:
Sopsaltaren från Skärholmen-hållet mot stan gjorde tydligen något annat idag, ogjort vid 07,30-08,00-tiden i alla fall...... lite småtrögt i blötsnön....

Sopsaltaren längs med hela nynäsvägen (från farsta iaf) gjorde tydligen också nånting annat idag, låg kvar i sängen kanske..Va lite trögt och slirigt hela vägen till jobbet, det tog nog ca 15 min mer än vanligt till jobbet..

Första vilodagen sedan 3 november igår, spritt i benen nu ikväll.

Jobbpendlingen från hemmet i Hälsingland till kontoret i Danderyd medelst bil tog 4:15 mot normala 2:45 i morse. Trots snigelfart på E4:an så gjorde modd och kraftig nederbörd den resan till bland det läskigaste jag varit med om.

Tillbaka
Topp