Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Kalla mig gärna vek, men idag sitter jag ganska nöjt snörvlandes på bussen på väg mot hämtning på förskolan. Vertikalt snöfall som piskar i ansiktet får bli en annan dag :)

Jag tror inte på det där snacket om snöfall och misärväder. Känner heller inget behov av att glänta på mina väl fördragna gardiner på jobbet inför hempendlingen.....tror på finväder. Vi går ju mot ljusare tider och allt. Måste tänka positivt.

Rätt jobbigt att andas i motvinden i city, hård snö och kraftig vind minst sagt. Men det var bara de första 200-300 meterna, sen blev det medvindssurf längs med Strandvägen. Mötte snösoparen som stannade vid mötet, men föredrog ändå att ligga kvar i den osopade delen. Mjukt, tyst och skönt! Sen var pendeltåget förstås 10 minuter sent så jag fick vänta lite extra.

#brompton

Slirigt värre, men hade sett fram emot mer misär. Motvinden var inte så motig, det snöblandade regnet var inte speciellt blött och kylan höll sig på utsidan av kläderna.

Lite besviken.

På grund av snöläget tog jag körbanan istället för cykelvägen uppför Sturegatan (Stockholm). Detta var tydligen så provocerande för en herre i skåpbil att denne under en lång tid nyttjade signalhornet för att sedan vilt gestikulerande köra om närmre än vad i alla fall jag var bekväm med och till sist avsluta med att demonstrativt bromsa framför mig. 100 meter senare kom han ikapp bilarna framför när dessa väntade vid ett rödljus.

Jag skrek åt han att han var ett djävla as.

Sen tappade jag kedjan med 200 meter kvar till jobbet.

Hyffsat plogat ändå. Bara små lokalgator som var orörda.

Men en hel del vallar och snöhögar hade lämnats på gator och cykelbanor.

Ramlade faktiskt också, för första gången på ngt år eller så (förra gången också i snöföre). Pastellvägen tror jag den heter, vid bygget mitt emot Globen utmed Nynäsvägen. Låg fart, skulle köra om en långsam cyklist och fick god hjälp av en snösträng/vall och flytta framhjulet lite väl hastigt åt höger. Men det gick riktigt bra, hann bromsa in och alla mår bra.

Hon jag cyklade om var också hjälpsam och frågade hur det gick.

Sämsta föret var inne i stan. Packad modd som släpper och jävlas på ett oförutsägbart sätt.

Trögt och inte röjt hem igår så det var trötta ben idag. Vissa av mina delsträckor var ocyklingsbara nu med 10 cm trampad modd så jag fick vända ett par gånger. Hyfsat men tog ca timmen mot 47-48 min i vanliga (dubbdäcks)fall.

Panikbeställde en snowracer igår så att barnen ska känna att de haft en bra barndom. Exil-norrbottning sedan 20 år så snö är viktigt :)

Tycker att snöröjningen i Stockholm gör framsteg för varje år. På den gamla onda tiden brukade Årsta röjas ungefär en gång per säsong. Med de prioriterade stråken så fanns i alla fall en väg som oftast var bra. Förra vintern och denna har i stort sett varenda väg jag skulle fundera på att ta varit röjd. Kanske inte varje dag, men nästan. Enda nackdelen är väl att förr kunde man skippa ståldubben efter första snön då risken för halka på svartis var noll. :-)

Lite besviken på gårdagens snökanon. Det var ju både snöröjt och medvind hem. Imorse också bra röjt, så trevlig pendling trots tunga och tröga dubbdäck.

En liten undran att man inte saltsoppar där man normalt gör det. Och som vanligt var det mer spännande cykla i Sthlm än de övriga 15 km. Men det märkes hur mycket det har snöat där det inte var röjt.
Ja det tog lite längre tid än vanligt. Sen det äckliga ljudet när vevlagret gav upp strax innan St Eriksplan.

Hade sett fram emot cykling på dåligt röjda cykelbanor i lite halvhyfsat snölandskap men precis när allt var klart för att kliva ut genom dörren hade mina jobbnycklar gått upp i rök. Efter mycket letande och ett samtal till lilla frun som sedan länge lämnat basen visade det sig att hon hade dem. Va tusan? De har ju inte ens samma färg på halsremmen som hennes nycklar??

Nåja, man har ju nerver av stål så det blev till att snabbt klä om och åka tuben. Mina jobbnycklar är nämligen de enda som går ner i källarförråden där jag har cykelparkering och upp på kontoret vill man inte ha en snöig svartvattendroppandes cykelmackapär.

När jag cyklade hem igår höll jag på och slirade runt på för hårt pumpade däck. I morse sänket jag trycket til 2 resp 3 bar men då hade Nacka kommun skött sig sådär äckligt bra att det inte behövdes.

Gick helt ok att ta sig hem. Gissar att aset i hantverkarbil från morgonpenflingen redan slutat för dagen.

Bil idag p g a anledning och det fungerade utmärkt. Men hur ser det ut på Stockholms cykelbanor nu? Vad är stalltipset för imorgon om man ska från Nacka till Solna? Alternativen är 30mm dubbat eller odubbad fatbike. Är det snöröjt eller moddigt?

kontorsråttan sa:
Bil idag p g a anledning och det fungerade utmärkt. Men hur ser det ut på Stockholms cykelbanor nu? Vad är stalltipset för imorgon om man ska från Nacka till Solna? Alternativen är 30mm dubbat eller odubbad fatbike. Är det snöröjt eller moddigt?

Moddigt vid 19-tiden.

kontorsråttan sa:

Älta/enskede/bagis ikväll var rätt dåligt röjt, tvungen att köra moddig körbana på många ställen, fatbike är stalltipset, kommer mer snö på fm imorrn också.

*edit
Och i nackareservatet hade dom inte snöröjt alls

8F96CCF5-565C-441E-8FE9-9087826B5171.jpeg

Senast ändrad:
Sollentunavägen var ganska dålig i förrgår och igår. Bild på en hyfsad sträcka men andra var rejält tunga och sliriga igår kväll. Svar från kommunen: "Vi har haft flera trasiga saltsopare och det har försvårat vår snöröjning nu. Vi håller på att laga dessa och hoppas att det kan åtgärdas inför nästa snöfall."

IMG_8828.JPG

Sjöstan till city. Helt OK i spåret men i omkörningsfilen var det några cm spårig slirig snö. Festligast var killen på en gammal 3-växlad jonne som med högsta kadens susade om elitpendlarna. Killen på el-MTB körde som vanligt fort förbi.

Ingen pendling, jag hämtade istället ut mördarmaskinen från verkstaden. 5300 kr för det nöjet. Körde sedan hem maskinen till hemmet. Satt i kö. Det var trist.

En bilförare är helt blinda för cyklister. Är på väg hem uppför Årstabergsvägen då en bilist från Nybodaringen ställer sig på cykelbanan i väntan på en lucka i den ganska täta trafiken och stirrar med tom blick åt vänster. En cyklist från andra hållet försöker ta sig förbi framför bilen. Då börjar bilisten sakta rulla ut på Årstabergsvägen, och upptäcker inte cyklisten trots att han nästan ligger på motorhuven. Först efter ivrigt bankande i plåten stannar bilisten.

Sopsaltat med en tunn fryst ishinna, lite hoppigt om man kom ut i den frusna snön. Mötte The Joker som hade kört pelotonen, han såg ut att vara nöjd.

Tillbaka
Topp