Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Wooohooo, grymt väder, lite medvind hem och chockerande pigga ben trots (eller tack vare) mycket cykling på sistone. En hel hög PR.

2A45C257-1FFE-436F-9E05-3466FC0D9D92.jpeg

Toppat med spontanbad.

Propagandapendling.

Blev påkörd bakifrån av en pajsare vars bromsar inte tog alls... en gammal rostig stålräcer med usla reglage som hängde och dinglade i nåt som en gång varit en styrlinda.. jag stöp i backen med skrubbsår och värk här & där... vissa tycks cykla med rena skrothögarna.. tur dock att jag inte har en hövding då hade jag fått cykla hem utan hjälm och fått pröjsa omladdning.

Trevlig pendling på morgonen, lugnt och medvind.
Hemvägen var i full rusningstrafik vid 16:30, mest galet var nog el-crossen (utan pedaler) som körde om mig i 50+ blås på Liljehomsbron, sicksackade fram, hoppas polisen plockar honom.

izzianity sa:
Kristoffer R sa:
Wooohooo, grymt väder, lite medvind hem och chockerande pigga ben trots (eller tack vare) mycket cykling på sistone. En hel hög PR.

Toppat med spontanbad.

Propagandapendling.
Vad är det för cykel? Ser ut precis som vad jag söker.

Det är en Kona Sutra LTD -18. Köpte den i höstas när den kom och jag älskar den. Stål, ballongdäck, 1x, hydrauliska, through-axles.

Det är såna här morgnar man drömmer om i december. Fick verkligen anstränga mig för att inte ta i utan ta det lugnt för att låta förkylningen (eller vad det är) lämna kroppen.

DSC_1334.JPG

Ensam på kontoret och gräsänkling gjorde att jag tog fincykel till jobbet idag.
#närkattenärborta
#makingupforlosttime
#långavägenhem

#T

Tung och dyr pendling hem idag.

Efter ca. 5km gav kullagren i bakhjulet upp, så det blev rejäl motståndsträning i 2.5mil tills bakhjulet gav upp helt och låste sig.
Kom hem och fick såga loss hjulet med bågfil för att få ut det ur ramen. Detta eftersom axelmuttrarna hade snurrat upp sig pga de skurna lagerbanorna vilket gjorde att handtaget till min DT Swiss stickaxel pajade då jag försökte lossa den i och med att den satt fast så hårt.

Bakhjulet går nog att rädda med ny axel, lager och frihjulsbody - men det är nog inte värt besväret för ett billigt hjul som kom med min gamla Giant TCX.
Så det blir nya hjul (måste ju ha matchande grejor) och ny stickaxel. Wohoo! :)

Mycketvillhamer sa:
Ännu en propagandamorgon. Har t o m funderat på att plocka av skärmarna på min pendlare, men det är ju som att be om oväder.

Drar utomlands på Tisdag, kan du vänta med skärmarna till dess? :-)

Senast ändrad:
ipv6 sa:
GoranS sa:
Kan man hoppas på ett halvtomt Sthlm city om man sticker hemåt om en halvtimme med tanke på f*tb***en?

Ja. Jag cyklade genom ett nästan öde Stockholm med endast sporadiska primalskrik som störde lugnet.

Vid halv fyra var det kaoz och långa köer överallt. Lär varit många som inte hann hem till avspark.

elason sa:
ipv6 sa:
GoranS sa:
Kan man hoppas på ett halvtomt Sthlm city om man sticker hemåt om en halvtimme med tanke på f*tb***en?

Ja. Jag cyklade genom ett nästan öde Stockholm med endast sporadiska primalskrik som störde lugnet.

Vid halv fyra var det kaoz och långa köer överallt. Lär varit många som inte hann hem till avspark.

Märkligt, när man kan läsa i tidningen dagen efter hur det gick.

ipv6 sa:
elason sa:
ipv6 sa:
GoranS sa:

Har dom ingen happyf*tb***l.se och en tråd där några refererar om vad som händer?

Jag mötte några gulklädda med vikingahjälmar som skrålade ur en taxi. Kanske skulle man ha gjort så när Gunnar O. gick i mål?

fhloston sa:
ipv6 sa:
elason sa:
ipv6 sa:
GoranS sa:

Har dom ingen happyf*tb***l.se och en tråd där några refererar om vad som händer?

Jag mötte några gulklädda med vikingahjälmar som skrålade ur en taxi. Kanske skulle man ha gjort så när Gunnar O. gick i mål?
Va!? Gjorde du inte det?

I sakfrågan (minskning av trafik i Stockholms innerstad under matchen) så märkte jag inte något av minskad biltrafik medan antalet gående var klart färre. Vad gäller cyklister var det kanske lite mindre än vanligt, men inte dramatiskt. Kom iväg från jobbet runt halv fem.

Dock njuter jag varje dag man kan köra kort-kort hem från jobbet.

Superväder på hemresan, först medvind och sedan motvind sista kilometrarna. Kände mig dock helt slut som artist. Gissar på att de senaste dagarnas sömnbrist påverkar rätt mycket.

Dagens pendling var inte alls. Saknar pendlingen oerhört med det här vädret. Har inte blivit en cykelmeter på två veckor pga anledning, och snart börjar semestern och massa ytterligare veckor utan cykelpendling. Hur ska jag överleva?

Riktigt bitig motvind!

Kändes dock bättre när jag tänkte på de som är ute o kör 100-milaren. De har iofs sida-med, vi vet alla hur det är...

Jepp, blåsigt var ordet sa Bull!

Antar att vinden hinner vända tills man ska hem i eftermiddag så man kan få lite mer karaktärsdanande motvind att njuta av.

Västen på.

Ganska fostrande motvind hela vägen in från Älta. Glest mellan cyklisterna och inte en enda elit-pendlare att prova mjölksyratröskeln mot.

Men på det hela taget en trevlig pendling in till stan.

Regn idag. Var så längesen det skedde senast att jag glömt hur man ska klä sig, jag bylsade på mig för mycket så jag vart mer blöt inifrån än utifrån.

emilh sa:
Riktigt bitig motvind!
Kändes dock bättre när jag tänkte på de som är ute o kör 100-milaren. De har iofs sida-med, vi vet alla hur det är...

Amen. Fast jag tänkte inte på det förrän strax innan lunch, så då var det försent...
Får väl trösta mig med att det sannolikt blir medvindsrally över skanstullsbron söderut nån gång mellan 17-18 när hemfärden går :)

Tog min nyinköpta Brompton till jobbet, går som ett skott!
DSC_0359.JPG

Otroligt najs att kunna fälla ihop den och ställa bredvid skrivbordet, inget strul med vare sig cykelställ eller lås.
Jobbade sent o passade på att fälla ut cykeln vid skrivbordet o cykla genom kontorslandskapet, rätt episk känsla att känna fartvinden när man visslade fram mellan skrivborden i de tomma landskapet på väg mot friheten.

Senast ändrad:
Blåsigt men trevligt.

På Stadsgårdskajen hade jag stor lust att nita till en man som demonstrativt halvsprang ut mot nya övergångsstället för folk som kommer från tunnelbanan /Slussen. Han viftade med armarna och hade ett aggressivt sätt.
Men inget hände vad jag såg. De som låg bakom mig fick väl panikbromsa antar jag.

Gårdagens grusrunda till den efterlängtade ölen och räkmackan i Nynäs satt i benen, men det gick ändå fint i motvinden in.

Fick vända åter och prata med en kvinna som backade ut från tomten till cykelbanan. Hon väntade på passerande bilar och när jag skulle passera på cykelbanan backade hon vidare ut. Fick hoppa ut i gatan för att inte bli påkörd. Hon hade förstås inte sett mig och jag hade förmodligen cyklat väldigt fort (kanske körde i 20-25 där). Hon bad dock om förlåt och vi kunde skiljas åt. Nästa gång kanske hon kollar även cykelbanan.

Fick en extra mil på väg in imorse. Motvind och va sen så telefonen ringde stup i ett. Vart långt från den morgonmagi jag önskat

Tillbaka
Topp