Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Fin tur som startade i mörker men gryningsljuset gjorde att höstfärgerna är vackra. Så denna morgon 27 km njutning genom fina byar i Dalarna.

Svårt att inte njuta en dag som denna! Någon skrev tidigare om att cykla längs med vattnet i Hagaparken. Så jäkla vackert och vilken massage för själen med doft av höst, gula löv och rosa himmel.

Bra fredag!

Bilagor

• MVIMG_20181012_070556~2.jpg
    MVIMG_20181012_070556~2.jpg
    370 KB · Besök: 71
  • MVIMG_20181012_072023~2.jpg
    MVIMG_20181012_072023~2.jpg
    303.5 KB · Besök: 79
Black planet sa:
Testade sambons elcykel idag. Vilket fusk! Sen att bli svettig nedför men inte uppför var ju inget jag hade väntat mig. Måste medge att det var skönt med elass uppför. Och jag förstår varför de är så populära att ha. Komma fram till jobbet efter 1,8 mil utan att vara svettig på bra tid. Få se om det blir en till i hemmet för riktigt skitdagar. Nä imorgon blir det finrejser till jobbet.

Har gjort samma senaste dagarna då duschen på jobbet försvunnit. Mitt största problem för att undvika att bli för varm är att övertala kroppen att hålla hastigheten under 25. 80% av sträckan cyklar jag ju fortare annars, och det sitter i "fartminnet". Känner mig som värsta söndagscyklisten där jag rullar fram i 25 när jag annars trampar på i 35... Tycker helt klart det är roligare med vanliga cykeln även om elassisten är ganska trevlig uppför. Värre då när jag fick batteritorsk precis innan Västerbron igår...

Så tänkte jag... Varför satte man inte gränsen vid 30? Hade ju passat utmärkt i blandtrafik där det är 30, så bilisterna inte känt sig så himla tvingade att köra om....

eggepegge sa:
Så tänkte jag... Varför satte man inte gränsen vid 30? Hade ju passat utmärkt i blandtrafik där det är 30, så bilisterna inte känt sig så himla tvingade att köra om....

För cykelbanor så tycker jag att 25km/h är en rätt vettig kompromiss...det är ändå betydligt över genomsnittshastigheten där ute (åsikten grundar sig på mina observationer på sträckan abrahamsberg - centralen). Jag personligen får kämpa för att hänga med en elcykel på min pendlarhoj.

DanielS sa:
eggepegge sa:

För cykelbanor så tycker jag att 25km/h är en rätt vettig kompromiss...det är ändå betydligt över genomsnittshastigheten där ute (åsikten grundar sig på mina observationer på sträckan abrahamsberg - centralen). Jag personligen får kämpa för att hänga med en elcykel på min pendlarhoj.

Jo det är väl så att man får kompromissa. Själv har jag en del blandtrafik på 30-sträcka i min pendling Älvsjö-Kista. Med vanliga hojen kan jag där oftast lätt hålla runt 30 och samma hastighet som bilarna. Men med elcykeln blir jag en propp om jag vill ha nytta av att jag sitter på just en elcykel. Och vad gäller cykelbanor - man måste ju inte köra så fort som fordonet klarar av att erbjuda assistans om omständigheterna inte tillåter. Bilar är ett utmärkt exempel på det. Så det går bra att cykla 25 eller långsammare om det behövs även på en elcykel även om den skulle hjälpa till upp till 30. Undantagen som inte klarar det kommer alltid att finnas där oavsett val av fordon.

Men nu drar det lite offtopic, det finns andra forum för sådana här diskussioner. Så - I övrigt var det riktigt skönt att cykelpendla igen efter att ha bilpendlat några veckor och blivit lite för bekväm. Måste bara hitta en lösning för att kunna fullsvettopendla också. Kostympendla på elcykel när vintern kommer på riktigt lockar inte, då behövs ändamålsenlig utrustning. :)

En vuÄlta för en gångs skull. Men så helt plötsligt, utan förvarning:
5FE16DA3-B248-4990-8D82-68B0F1198CD9.jpeg

Då jag varken hade lust med 1. motorväg eller 2. geggiga grusstigar (enda alternativen) i dag så åkte jag helt enkelt vidare. Sen:
9EE67CC1-5B7E-495F-A0BF-F5881A7A17E9.jpeg

Fetglöm det! Men det gick nog inte över 30 i alla fall.

Sen, Stadsgården, ful lägrestånds-gubbe i vit jacka (bara en sån sak!) promenerar i cb. Jag plingar.
- ÖÖH, Duöh, söckla på gåatan öh!
till svar. Suck.
Men svettig och najs pendling ändå!
:)

En skön cykling in till stan. 1.5 m regeln ifrån parkerade fordon räddade även mig idag. Lastbil som svänger ut efter 3 bilar som körbi den parkerade mördarmaskinen. Nåja. Sen han som blåste på full fart i högerkurva där en lättlastbil stog. Undrar om han hade hunnit bromsa om det kom en bil där?

staine sa:

Då jag varken hade lust med 1. motorväg eller 2. geggiga grusstigar (enda alternativen) i dag så åkte jag helt enkelt vidare. Sen:

Sen, Stadsgården, ful lägrestånds-gubbe i vit jacka (bara en sån sak!) promenerar i cb. Jag plingar.
till svar. Suck.

Sådär har det sett ut på Flatenvägen ett tag nu. Lite olika varianter med staket och hänvisning men man har alltid kommit fram hittills.
Det där med "led cykeln" tycker jag är lite lustig, finns väl ingen normal människa som följer den uppmaningen

Skall ju bli ny cykelbana (och antagligen gångväg) på sträckan, helt i onödan för pendlare. Dock antagligen till fördel för barn och ungdomar som skall cykla till badet på sommaren.

zodah sa:
staine sa:

till svar. Suck.

Sådär har det sett ut på Flatenvägen ett tag nu. Lite olika varianter med staket och hänvisning men man har alltid kommit fram hittills.
Det där med "led cykeln" tycker jag är lite lustig, finns väl ingen normal människa som följer den uppmaningen

Skall ju bli ny cykelbana (och antagligen gångväg) på sträckan, helt i onödan för pendlare. Dock antagligen till fördel för barn och ungdomar som skall cykla till badet på sommaren.

Ändå lite B att dom inte kan förvarna tidigare. Eller ännu hellre, skriva att det går att cykla förbi.
Samma ser man ju mellan Liljeholmen o kransen söderut. Dom spärrar av och öppnar cb ad hoc, man vet aldrig om det går att cykla förbi eller ej. I går kväll, plötsligt utan förvarning avspärrat, jag fick ta bilbanan backen upp mot kransen. Jäsiken så fort har jag aldrig cyklat uppför där :)

Efter att inte cyklat sen i tisdags och de senaste två helgerna idkat stiglöpning om totalt 3 mil så kändes dagens till-jobbet-cykling (iförd kortbrallor och vindjacka) sjukt lätt och snabbt.

Lämnade in vovven tidigt och gav mig ut på Erstaviks grusvägar på väg till jobbet.
Bra val.

Bilagor

• 2018-10-15 07.28.56.jpg
    2018-10-15 07.28.56.jpg
    209.1 KB · Besök: 95
staine sa:
zodah sa:
staine sa:

till svar. Suck.

Ändå lite B att dom inte kan förvarna tidigare. Eller ännu hellre, skriva att det går att cykla förbi.
Samma ser man ju mellan Liljeholmen o kransen söderut. Dom spärrar av och öppnar cb ad hoc, man vet aldrig om det går att cykla förbi eller ej. I går kväll, plötsligt utan förvarning avspärrat, jag fick ta bilbanan backen upp mot kransen. Jäsiken så fort har jag aldrig cyklat uppför där :)

Såklart du har rätt. Vore ju bra om det framgick att cyklister och gående kommer fram. -

eggepegge sa:

Har du testat att cykla i 30 på 30-väg någon gång? De känner sig tvungna att köra om ändå.

Zorg sa:
eggepegge sa:

Har du testat att cykla i 30 på 30-väg någon gång? De känner sig tvungna att köra om ändå.

Haha! Ja det har ju ingen betydelse om man så cyklar i 40. Det ska köras om iallafall. Gärna just innan det plötsligt dyker upp en avtagsväg de visst skulle in på.

frause sa:
Haha! Ja det har ju ingen betydelse om man så cyklar i 40. Det ska köras om iallafall. Gärna just innan det plötsligt dyker upp en avtagsväg de visst skulle in på.

För ett par månader sedan var det en av dem som jättegärna ville köra om mig, men jag svängde av till höger i en korsning innan han hann ikapp. Han var tvungen att följa efter till höger för att få köra om, och så vände han i en rondell 100m bort för att komma tillbaka åt det håll han egentligen skulle köra åt.

Zorg sa:
eggepegge sa:

Jo jag vet. Så egentligen kvittar det ju. :)

Hempendling I värmen efter lunch idag pga krassligt skolbarn. Svettigt trots t-shirt och elcykel. Upptäckte dessutom att de spärrat av GC vid bygget längs Konsollvägen. Fick bli körbanan istf följa de orange pilarna (som såklart satt så sent så det blev att vända om man skulle följa dem. Orka.)

staine sa:
zodah sa:
staine sa:

till svar. Suck.

Idag var det ju till och med skyltat att det var avstängt, fast det inte alls var det. Just precis så är det man gör för att öka efterlevnaden av avspärrningar...

Första pendlingen efter en tvåveckors förkylning och på ny ram efter att min gamla fick reklameras. Får vi se om den nya tål en svenskvinter med allt vad det innebär.

Lite lustigt, ”åtgärda situationen”
Som om ett problem oförutsett har ”uppstått” ur tomma intet? Borde man inte ha lite planeringsförmåga?
CBD0DE14-D6E1-4811-85D4-166173080FBE.jpeg

Bra Stumpy!
Hade min magiska grusmorgon igår.

Idag testade jag munkbron. Kö från Slussen till Tegelbacken. Fick en skarp tillsägelse av en dam när jag, utan tecken, stannade till för att kolla var jag skulle ta vägen. Dröp av bortåt Dramaten och mer bekanta stråk.

Skitfint i ottan!

Bilagor

• 8FEF2581-2C0A-4124-BE0C-1CAC5BB864E6.jpeg
    8FEF2581-2C0A-4124-BE0C-1CAC5BB864E6.jpeg
    141.1 KB · Besök: 68
  • F1D78710-4A0D-4292-9DD4-A3EA6D90546B.jpeg
    F1D78710-4A0D-4292-9DD4-A3EA6D90546B.jpeg
    231 KB · Besök: 78
  • 41FDD20D-A47E-41EA-9015-600D21414E88.jpeg
    41FDD20D-A47E-41EA-9015-600D21414E88.jpeg
    488.5 KB · Besök: 73
Helt ok! Plus fyra och sköna färger i landskapet när dagen gryr. Lampa är livsviktigt.

Bilagor

• DSC_0435.JPG
    DSC_0435.JPG
    323.9 KB · Besök: 77
Skön pendling med fika på morgonen. Noterade att alla gångare jag mötte på Årstabron gick i vänstertrafik, verkar som om nya reglerna hade fått påverkan. MC-polis vid slussen i färd med att skriva böter.

Fint väder. Körde av bakskärmen på vägen till jobbet i morse - materialutmattning. Skönt att det inte regnade!

Svårt att se på bilden men vissa starka baklampor kan blända rejält. Särskilt när dom blinkar och det inte finns gatubelysning. Samt är dimma.
84D03426-B998-4CB7-A01C-CC22FCC70697.jpeg

Tillbaka i sadeln igen efter åtta månaders föräldraledighet och totalt förfall vad gäller träning. Tog ca 50 minuter trots nya 37 mm slicks och toppväglag så jag har en del att jobba på.
Troligt uppköp av företaget jag jobbar på och på det stället är faciliteterna mycket sämre för cykelpendling. Blir 20 km enkel då och 23 km via dagis, omklädning i annan byggnad, hyrskåp med lång kö, inga torkskåp, förvaring utomhus i låst bur (åh så kul på vintern med helt igenisad cykel)... När man vant sig vid riktigt bra förhållanden känns det som en viktig faktor för att få ihop vardagspusslet.

Tyvärr är det nog så att blinkljus funkar i just den situationen, förkastligt av många andra skäl dock... En cykellampa med knapp för motsvarande helljusblink vore nåt!
DAST sa:
Mötande vänstersvängande bilister, hur får man dem att titta framåt?

Mildväder och väldig aktivitet mtp plats och tid, fyra löpare och säkert tjugo cyklister är inte illa kl sex mellan Lindome och sisjön :-)

/T

Tillbaka
Topp