Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Finhojjen till jobbet då pendlarhärket väntar nytt bromsok....
Blev lite roligare såhär

41748532_1044351035744073_2634600496226117526_n.jpg

nikasp sa:
Troligt uppköp av företaget jag jobbar på och på det stället är faciliteterna mycket sämre för cykelpendling. Blir 20 km enkel då och 23 km via dagis, omklädning i annan byggnad, hyrskåp med lång kö, inga torkskåp, förvaring utomhus i låst bur (åh så kul på vintern med helt igenisad cykel)... När man vant sig vid riktigt bra förhållanden känns det som en viktig faktor för att få ihop vardagspusslet.

Trist, man hade ju hoppats på att alla kontor har bra förutsättningar för cykelpendling 2018. Hände mig också för ett par år sedan, när vi flyttade till nya lokaler så försvann dusch och omklädningsrum.

Klev upp och lät mig kränkas i gruspelotonen. Lite för mycket luft i däcken, kedjan hoppade och frambromsen glappade. Annars funkade allt bra.

Kom iväg 6:20. Myspys i 47 minuter ungefär. Riktigt mörkt vid kl 6 men ganska ljust vid 7. Såg bara tre blinkdårar igår och en idag.

nikasp sa:
Kom iväg 6:20. Myspys i 47 minuter ungefär. Riktigt mörkt vid kl 6 men ganska ljust vid 7. Såg bara tre blinkdårar igår och en idag.

Samma starttid ungefär, men betydligt fler blinkos. Räknade dessutom till 67-27 i fördel lyse-inte lyse.

Börjar bli lite scary med alla löv! Vad döljer sig under? Är det halt? Spännande vid varje passage!
.

Senast ändrad:
Haha, jag har det extremt bra med Stockholmsmått mätt. 17 km men väldigt lite cyklister från norr mot city jämfört med söder och väster. Första 7 km är nybyggd cykelbana med målade linjer så inga fotgängare som går och dräller heller. Och ja, väldigt mycket löv. Blir extra intressant vid regn...

gsb sa:
nikasp sa:

Samma starttid ungefär, men betydligt fler blinkos. Räknade dessutom till 67-27 i fördel lyse-inte lyse.

Börjar bli lite cary med alla löv! Vad döljer sig under? Är det halt? Spännande vid varje passage!
.

Elcykelpropp.

När en elcyklist försöker köra om en annan elcyklist men inte förmår ta sig över 25km/h, resultatet blir parallellkörning.

Dimmigt och skumt första milen, verkar dra till sig ninjas som flugor till skithög. En rödlysare (fram alltså) men inga blinkmongos med tillräcklig ljusstyrka för att reagera.

Prickade regnet utan ett spår av vindtyg på kroppen. Det var ju varmt och fint vid start. Det funkade bra ändå.

Henriksdal verkar bekymmersamt för biltrafiken. Det är kö hela Kanalvägen upp.

Var lite skraj för is men det var torrt och fint vad jag märkte. 1 grad varmt. Det är kallt det. Gjorde ont i ansiktet i några minuter innan jag vande mig (alt domnade bort).
Tänkte både en och två ggr att jag kanske borde tagit vinterbyxorna men fick upp värmen till slut. Riktigt segt idag, måste vara kylan...

-1 grad. Småkallt, men torrt. Ingen halka.

Stannade till för att beskåda älvornas dans.

Bilagor

• IMG_0030.jpeg
    IMG_0030.jpeg
    443.4 KB · Besök: 77
Lite kyligt, men helt ok klädd. Folk som skrapade bilrutor och som vanligt frostfest på plåtbron i Rissne. Det börjar bli mörkt på morgonen.
Bron.png

10 grader och det hade regnat inatt. Prickade helt rätt med kläderna, slapp bli kokt, och kom iväg precis efter kl 6. Mycket fin morgon och enormt mycket löv!

Blä. Lågsam punktering som började kännas gungig i St. Lars och krävde stopp vid Tetra Pak. Inga problem tänker jag, och plockar fram pumpen. Som givetvis begått harakiri i tysthet nån gång sedan maj när den senast användes. Bara att knata de sista drygt 2 km upp till LTH :-(

Vilka bilder från i fredags! Tack.

Så, då hände det. Prejad mot stenmuren vid Nacka Forum och vägbygget efter Värmdövägen. Cykelbanan har stängts pga bygget så flera av oss väljer någon av bilfilerna (40-väg) och hoppar upp på g/c efter 200 m. Gubben i bil satt och snackade i sin, handhållna, telefon samtidigt som han prejade mig. Lyckades komma runt i rödljuset och knackade på rutan. Kunde då förklara att han bröt mot två lagar. Bilisten genmälde att jag kunde vara "där". viftandes mot g/c som inte fanns...

Dessutom var det ett Stadsbus som körde chicken race på Brunnsgatan (enkelriktad men inte för cykel). Fick stopp på honom och förklarade av högertrafik gäller. som svar på att han tycket jag skulle vara på "andra sidan"... Han var inte så haj på bilkörning, eller på svenska.

Annars var det en fin morgon. Hunden fräste på värre. Man vaknar till.

Mötte ett pucko med röd lampa fram... förberedde omkörning av ett koppel långsamma cyklister, kikar framåt, ser bara röda baklampor och tar fart, ser snabbt att den ena röda kommer ganska fort emot mig och inser att jag möter en idiot. Inte nära krock denna gång men man undrar hur folk tänker. I övrigt fin morgonpendling i medvind och något segt hem i motvinden.

Bah... möttes av punka i cykelrummet. Ny slang bak och såklart var det motvind till förskolan. Hämta två barn och fixa middag och annat så stod i underställ fram till halv åtta. Ibland drömmer jag om att köra bil till jobbet och släppa av barnen på vägen men bara ibland ?

Lugnt på cykelvägarna. Pga anledning (regn, rusk) klädde jag mig väl från topp till tå och kände mig smart, varm och gosig. Men jag hade ju glömt att jag någon gång i våras skruvat av klossarna från vinterskorna för att ha till annat. Så pedalerna var som bananskal. Men det var iaf varmt och gosigt.

Väldans vått men med rätt kläder så gick det fint.
Jobbigast är blöta och immiga glasögon.

Kanske dags för den där kepsen...

Misärpendling med ösregn och medel(mot)vind på 11 m/s och byar upp till 20 m/s. Kom ändå att tänka på att i vintras var det liknande förhållanden fast -10°C och snöstorm. Idag var det ändå 9°C och ändå rätt mysigt. Framlampan la av med 300 m kvar till jobbet, blev väldigt mörkt, glad att det inte hände tidigare, kanske får se till att ha en liten backup med mig. Rätt ensligt på cykelbanorna.

På med regnstället o trampa lugnt på elhojen. Ja det var sådant väder idag samt tidig variant. Bra till detta väder +dödspollen säsongen.
Pendlarn med skärmar+ANNAt behöver kärlek. En skruvarna till vevarmen gick av sist. Få se om jag får loss skiten eller fintramp t mecken.
Sen skulle den behöva en ny drivlina. Kör väl skiten ur den i vinter. Ska bara hitta ett 48T drev till 105.
I förra veckan stötte jag på SuperApe på väg norrut. Kul attses.

Senast ändrad:
PremiumPendling, lätt regn = Rainlegs på. Väldigt lite folk på väg från norrort i kngl hufvudstaden, kan berott på att jag var en halvtimme sen...

Tillbaka
Topp