Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Härligt väder och precis lagom antal cyklister genom stan vid 8-tiden så att det gick att hålla ett rimligt tempo. Ett par dagars skitväder och höstlov har skapat bättre balans mellan befintlig cykelinfrastrukturs kapacitet och antal cyklister.

Börjar bli lite ensamt igen. I måndags kunde jag med snöns hjälp konstatera att jag var cyklist nr 6 på mitt huvudstråk. Idag var det mildare och jag hade dessutom lyckan att få sällskap en stund.

Black planet sa:
Idag blev det fincross till jobbet. Gjorde en fin kränkning av sambon i backen innan Ulriksdal . Dra på när hon körde på rött o trodde hon skulle ta mig där. Vilken tur att vi har värme i verkstaden nu när jag sova där ett tag.

Men herregud cyklar folk mot rött? Vart är vi på väg?
;p

DSC_1925.JPG

En liten avstickare bara

/T

Underbar morgon.
Så vindstilla det kan bli i Götet och ca 10 grader.
Dubbdäcken känns bra overkill just nu.
Dock så behövs dom köras in så dubben sätter sig.

Nästan tomt på cykelbanorna i jämförelse med för någon vecka sen. Tidig helg för många?
Bra flyt och fick på något sätt andra snabbast tid någonsin på min pendlingssträcka.

Väldigt varma 5 grader. Tog tom av mig buffen efter en stund. Skulle inte haft vindjackan heller men bara underställströja skulle varit väl svalt. (och fult, måste tänka på stilen...)

Inga tips på bästa vägen Svedmyra -->> MoS?

Google säger att man skall ta Årsta -LIljeholmen - västerbron - kristineberg - Pampas - genom Solna och Sona C och sedan MoS. Skall ta 1 h men det är ju helt orimligt lång tid.

Mitt lokalsinne säger att det är snabbare via Globen - Skanstull - Götgatan - Slussen - Tegelbacken - Vasagatan - Torsgatan - Solnabron - Sedan N begravningsplatsen och Hagalund.
Kan man komma ner till 40 min tro, enkel väg?

zodah sa:
Väldigt varma 5 grader. Tog tom av mig buffen efter en stund. Skulle inte haft vindjackan heller men bara underställströja skulle varit väl svalt. (och fult, måste tänka på stilen...)

Google säger att man skall ta Årsta -LIljeholmen - västerbron - kristineberg - Pampas - genom Solna och Sona C och sedan MoS. Skall ta 1 h men det är ju helt orimligt lång tid.

Mitt lokalsinne säger att det är snabbare via Globen - Skanstull - Götgatan - Slussen - Tegelbacken - Vasagatan - Torsgatan - Solnabron - Sedan N begravningsplatsen och Hagalund.

Beror nog på var du startar exakt och hur du värderar snabbhet / säkerhet. Jag skulle åka pampas, förbi posten o Säpo, sen vänster ut längs Solnavägen till korsningen vid gamla Råsunda o sen upp höger förbi blåkulla. Sen ner Dalvägen mot MoS. Jag tar den vägen från Nacka. Kostar nån minut extra jmf med Torsgatan men känns f-n så mycket bättre.

Äh damma på rakt fram bara. Marinan och där verkar omväg.
Man kan också tänka baklänges, hur skulle du ta dig hem därifrån? Ett alt. är då Råsundavägen - Hagaparken - Sveavägen - Brunkebergstorg - gamla stan osv.
Det blir ev mindre rödlysen den vägen.

Senast ändrad:
kontorsråttan sa:
zodah sa:

Beror nog på var du startar exakt och hur du värderar snabbhet / säkerhet. Jag skulle åka pampas, förbi posten o Säpo, sen vänster ut längs Solnavägen till korsningen vid gamla Råsunda o sen upp höger förbi blåkulla. Sen ner Dalvägen mot MoS. Jag tar den vägen från Nacka. Kostar nån minut extra jmf med Torsgatan men känns f-n så mycket bättre.

Tack!

Får antagligen prova båda varianterna. Ang Pampas ut till Solnavägen, finns det ngn smart väg utmed bangårdsområdet eller skall man in och tråckla i Huvudsta?

zodah sa:
kontorsråttan sa:
zodah sa:

Tack!

Får antagligen prova båda varianterna. Ang Pampas ut till Solnavägen, finns det ngn smart väg utmed bangårdsområdet eller skall man in och tråckla i Huvudsta?

Beror på när man åker. I rusningstrafik är Västerbron-Säpo-Solna snabbare och med mer flyt än Götgatan-Slussen-Torsgatan som är helt igenkorkad. Tidigt på morgonen funkar Slussen.

Senast ändrad:
Ganska njutningsfullt. Regnet hade dragit bort, hunden var pigg och stan kändes något tömd på folk. Jag var lite seg efter gårdagens sim/drunknings-träning.

När det är +9 grader och pendlarhärket har 240 dubbar så får den fasiken stå still...
Blev att ta finhojjen till jobbet idag.. snustorrt, vindstilla och lite roligare..
Sen att vi har en graffittimålare som gillar att göra, enligt mig, roliga och bra målningar i tunneln jag passerar varje dag, gör det lite roligare också.

45282631_10156000247583129_3440635143331512320_n.jpg

Ända utmärkande på dagens pendling var att jag fick en hjulsugare efter mig större delen av vägen mellan Dalby och Lund. Han tackade artigt för skjutsen när våra vägar skiljdes åt. Har inget emot att bjuda på lite skjuts. I övrigt var allt medelmåttigt. Medelmåttig vind, medelmåttig fart, medelmåttig temperatur osv.

Vid Slussen åkte handskarna ner i en bakficka. Sedan utan handskar hela vägen till Täby....2 november. Gosh!

Bilagor

• Handskar.JPG
    Handskar.JPG
    201.3 KB · Besök: 45
fhloston sa:
Motvind, regn.

Barmitts på, det var ett lyft.
Sommarhjul på.
Vinterhjulen fick sitta på ett dygn och hann punka på den tiden...

Jaha, då var det konstaterat att bakhjulet dog schwalbe-döden med en dubb som nött hål på slangen. Flera på väg. Nya däck beställda. Schwalbe även denna gång. Man kan ju hoppas att de har lärt sig :-)

Tre vilodagar förra veckan pga ömmande knän och andra anledningar. Det verkar ha gjort susen med knäna. Skönt att få rulla igen.

20 cm från att bli ordentligt klippt av en bil i en rondell i morse. Han måste haft tankarna på annat håll då jag var rakt framför honom redan när han körde in i rondellen i full fart. I övrigt skön pendling.

Senast ändrad:
Pendling genom city som omväxling. När det finns plats, som på Västerbron, så uppstår rätt schysst disciplin med långsam höger snabb vänster. Trevligt. Är det ett nytt fenomen att det börjar funka rätt bra, ni som kör regelbundet?

Köra mot rött får man inte ont bena. Köra på rött får man ;)
Lugn måndagspendling på just en måndag.
staine sa:
Black planet sa:
Idag blev det fincross till jobbet. Gjorde en fin kränkning av sambon i backen innan Ulriksdal . Dra på när hon körde på rött o trodde hon skulle ta mig där. Vilken tur att vi har värme i verkstaden nu när jag sova där ett tag.

Men herregud cyklar folk mot rött? Vart är vi på väg?
;p

Fuktigt, kyligt och mörkt. Typ november. ?
Ingen frost i morse så racern fick komma ut och luftas och det är en enorm skillnad mot stålhästen med dubbdäck.

Mörkt (vad annat att vänta) behaglig temperatur samt kände mig pigg, lite lätt medvind underlättade också.
Fick dock vänta på att tåget skulle komma så det blev en ofrivillig paus (vilket inte är ovanligt vid denna övergång)

Bilagor

• IMG_1907[1].JPG
    IMG_1907[1].JPG
    192.3 KB · Besök: 40
johan44 sa:
Pendling genom city som omväxling. När det finns plats, som på Västerbron, så uppstår rätt schysst disciplin med långsam höger snabb vänster. Trevligt. Är det ett nytt fenomen att det börjar funka rätt bra, ni som kör regelbundet?

Vid pendlingstider funkar det rätt bra tycker jag. Sämre disciplin om man gör samma resa på tex helgen. Att det upplevs som att det börjar funka nu har nog mest att göra med att tillräckligt breda cykelbanor är ett rätt nytt fenomen.

Annars: fuktigt.

Tycker att det blir bara svårare och svårare, att säja till bilister som parkerar på cykel/gångbanor, när man gör det så blir ofta svaret håll käften eller så blir man hotad med våld!

På min korta cykeltur från Gärdet till City så var nog 75% av övriga cyklar elcyklar, är det bara de kvar ute nu?

Elcykel är galet bra, framförallt när vädret inte är perfekt. Jag har en handfull tidigare icke-cyklande kollegor som upptäckt det under det senaste året. På med överdrag över kontorskläderna och sen iväg, framme utan svett. Det här kommer fortsätta växa :)
jomper sa:
På min korta cykeltur från Gärdet till City så var nog 75% av övriga cyklar elcyklar, är det bara de kvar ute nu?

Framme på jobbet och ilsken är jag. Vet inte varför men det började inte bra alls, frustrerad i morse.

Redan i Gamla Enskede blir det en incident där en annan mötande cyklist väljer vänstertrafik så jag får väja vänster, han låser bakhjulet lite pliktskyldigt men vi är inte längre på kollisionskurs... skriker att jag trodde vi hade högertrafik i den här landet (ja, rättshaveristvarning på mig idag)

Nedför slussen mot Munkbron får man upp bra fart. En gående kliver demonstrativ rakt ut (utan förvarning) vid övergångsstället mot Gamla stan. Snabbt tar hon två kliv ut. Panikbromsar men hon stannar och jag (samt en till) glider förbi. Då börjar hon skrika och vifta med händerna. Jag viftar också med handen. Moget. Man är ju inte tankeläsare, skulle man ha haft lägre fart kanske...

På Vasagatan väntar jag på grönt ljus. Håller ett konstant öga till vänster för det ljuset ser jag bäst från där jag står. När det blir grönt får jag omedelbart stanna igen för det är en gående rakt framför mig. Förvånad jag blir. Han stannar och jag cyklar. Hör sedan hur bilarna tutar på honom. Tomte!

tur jag är framme nu och sitter ner för hade jag haft 20 min pendling till vette fan vad som kunde ha hänt.

Kaffe ngn?

Det är ju en liten vink kanske om det är ett övergångsställe. Sen tycker jag att de ska ha rödljus just där. Jo kaffe löser sådant väldigt bra. Synd att man måste dra slussen 2 gånger för finfika nu för tiden. Håller med Johan 44 att elhojarna kommer växa ännu mer. Framförallt mer än 1 mil. Idag var en sådan dag. Mest för jag måste dra tidigt etc. Men imorgon blir det fincross med tur genom skog på vägen hem.
Zorg sa:
zodah sa:
En gående kliver demonstrativ rakt ut (utan förvarning) vid övergångsstället mot Gamla stan.

Stod hon vid ett övergångsställe? Då var det det som var förvarningen...

Lugn och fin cykling idag. Ingen vind att tala om och lagom temperatur för min klädsel. Så här får det gärna fortsätta.

Lugn och sval tur imorse som slutade med att jag upptäckte att vissa delar av min utstyrsel saknas. Går kommando och i cyklade merinostrumpor på kontoret idag...

mysigt

Inne vid 9 pga lämning på dagis. Hann tänka ”så jä&la dumt!” om den här slangdragningen och två sekunder senare körde hon på den så Hövdingen löste ut, hon klarade sig precis på benen.

Bilagor

• 3557B5F5-4354-4D54-93DF-43E5ED0963AC.jpeg
    3557B5F5-4354-4D54-93DF-43E5ED0963AC.jpeg
    367.5 KB · Besök: 46
Tillbaka
Topp