Mycketvillhamer sa:
Kan ni tipsa om någon ultimat pendlarklädsel för temp 3-10° som innehåller så få plagg som möjligt. Känns som att jag lägger 20 min om dagen bara på att klä av och på mig och hänga in en hel garderob i torkskåpet.
Ultimat beror väl på hur varm man är, hur långt man kör och med vilken ansträngningsgrad..jag har hittat ett system av kläder som fungerar bra för mig. Kläder som jag dessutom kan använda till löpning eller längdåkning vid behov. Jag kör 8km lungt (dock med några rejäla backar) och tycker din klädsel låter ganska varm.
Jag kör den här veckan (8 grader) med: vattentäta goretex-kängor, vanliga bomullsstrumpor, överdragsbyxor för längdåkning (vind/vatten-skyddade fram, wct bak), dubbla underställströjor (craft), löparjacka (släpper igenom ganska mycket luft), handskar samt mössa/pannband. När det är lite kallare bytar jag en underställströja mot en ullfrotté tröja och drar på ett par långkalsonger. Har också en jacka som liknar byxorna (softshell vind/vattenskyddad fram, tunnare tyg bak) som jag kör med när det närmar sig nollan. Förstäker med ytterligare tröjor och långkalsonger vid kallare väder.
Två lager underställ av samma typ är ganska bekvämt då de går att ta av och på som ett plagg. Kan väl tillägga att jag försöker köra i ett tempo så att jag inte är blöt av svett när jag kommer fram. Underlättar ju torkningen...