Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Duggregn eller vattendimma 11 gånger av 10 den här veckan. Ska köpa en långärmad cykeltröja nu, för varm för vindjacka i +8. Och GTex Active-superdupermembran funkar ungefär lika bra som membranen för 10 år sen tycker jag efter att ha testat min Gore Power Trail-jacka ett antal gånger. Gick på reklamen och tänkte att de kanske är sjukt mycket bättre nuförtiden. Blir nog bra i ösregn och kallare väder dock.

Blött i luften...
Första korsningen, en som går mot rött inbakad i luva utan att titta åt något håll, hoppade till när jag var några decimeter ifrån

Lite senare, samma sak fast inget övergångsställe, gick bara rakt ut utan att titta åt något håll....

Ytterligare lite senare, ligger bakom en cyklist (ingen svettopendlare i alla fall...) kommer till ett obevakat övergångsställe med passerande på, cyklisten kör bara på och dom får hoppa åt sidan
Några hundra meter längre fram, nytt övergångsställe och samma sak igen, fantastiskt.... (och nej cyklisten hade inga lysen heller...)

9 November

9nov1.jpg

9nov2.jpg

9nov3.jpg

Mörkt och dimmigt, som vanligt i dessa tider.

Kan ni tipsa om någon ultimat pendlarklädsel för temp 3-10° som innehåller så få plagg som möjligt. Känns som att jag lägger 20 min om dagen bara på att klä av och på mig och hänga in en hel garderob i torkskåpet.

Kör idag med (nedifrån och upp): Cykelskor, strumpor, vattentäta strumpor, benvärmare eller vinterbibs, vanliga bibs, underställströja, långärmad flossad cykeltröja, vindväst, handskar efter temp, buff, hjälm, cykelglasögon.

Mycketvillhamer sa:
Kan ni tipsa om någon ultimat pendlarklädsel för temp 3-10° som innehåller så få plagg som möjligt. Känns som att jag lägger 20 min om dagen bara på att klä av och på mig och hänga in en hel garderob i torkskåpet.

Ultimat beror väl på hur varm man är, hur långt man kör och med vilken ansträngningsgrad..jag har hittat ett system av kläder som fungerar bra för mig. Kläder som jag dessutom kan använda till löpning eller längdåkning vid behov. Jag kör 8km lungt (dock med några rejäla backar) och tycker din klädsel låter ganska varm.

Jag kör den här veckan (8 grader) med: vattentäta goretex-kängor, vanliga bomullsstrumpor, överdragsbyxor för längdåkning (vind/vatten-skyddade fram, wct bak), dubbla underställströjor (craft), löparjacka (släpper igenom ganska mycket luft), handskar samt mössa/pannband. När det är lite kallare bytar jag en underställströja mot en ullfrotté tröja och drar på ett par långkalsonger. Har också en jacka som liknar byxorna (softshell vind/vattenskyddad fram, tunnare tyg bak) som jag kör med när det närmar sig nollan. Förstäker med ytterligare tröjor och långkalsonger vid kallare väder.

Två lager underställ av samma typ är ganska bekvämt då de går att ta av och på som ett plagg. Kan väl tillägga att jag försöker köra i ett tempo så att jag inte är blöt av svett när jag kommer fram. Underlättar ju torkningen...

Jag kör bibs med hyfsat vattensäkra Endura-shorts över. På överkroppen underställströja och vindjacka eller GTEx-cykeljacka. Båda för varma vid 8 men OK vid 5-6 och kallare så därför ska jag köpa en sån här: http://www.wiggle.se/altura-nightvision-4-long-sleeve-jersey/. +4-5 och svalare kör jag med tunna benvärmare (lösa ben alltså). Ännu lite kallare så blir det vinterbibs utan blöja och med sportkallingar.

Enda jag skulle skala bort är dubbla strumpor. Jag har skor som inte silar in så mycket vatten i tårna och byter till vinterskor kring någon plusgrad.

PS. Jag kör så fort jag orkar för att klara hela veckan, 34-37 km om dagen, och blir i regel väldigt svettig. Oskönt när jag fick bakväxelhaveri på mitten och fick stå ute en knapp timme i minus 4.

Senast ändrad:
DanielS sa:
Mycketvillhamer sa:

Ultimat beror väl på hur varm man är, hur långt man kör och med vilken ansträngningsgrad..jag har hittat ett system av kläder som fungerar bra för mig. Kläder som jag dessutom kan använda till löpning eller längdåkning vid behov. Jag kör 8km lungt (dock med några rejäla backar) och tycker din klädsel låter ganska varm.

Jag kör den här veckan (8 grader) med: vattentäta goretex-kängor, vanliga bomullsstrumpor, överdragsbyxor för längdåkning (vind/vatten-skyddade fram, wct bak), dubbla underställströjor (craft), löparjacka (släpper igenom ganska mycket luft), handskar samt mössa/pannband. När det är lite kallare bytar jag en underställströja mot en ullfrotté tröja och drar på ett par långkalsonger. Har också en jacka som liknar byxorna (softshell vind/vattenskyddad fram, tunnare tyg bak) som jag kör med när det närmar sig nollan. Förstäker med ytterligare tröjor och långkalsonger vid kallare väder.

Två lager underställ av samma typ är ganska bekvämt då de går att ta av och på som ett plagg. Kan väl tillägga att jag försöker köra i ett tempo så att jag inte är blöt av svett när jag kommer fram. Underlättar ju torkningen...

Fast det där låter ju krångligare, fladdrigare och svettigare än det jag listade. Idag körde jag (8°C) med vanliga skor, med dubbla strumpor, benvärmare, vanliga bibs, underställströja, långärmad tight cykeltröja och vindväst. Jag kör 17 km och brukar ligga på ett snitt runt 32 km/h inkl stadstrafik, alltså runt en halvtimmes pendling enkel väg.

Jag kör Bunkeflostrand - LTH 3-5 dagar per vecka (29km enkel, minst) året om sedan 2012 och har för tillfället landat i:

* Vinterpjuck (Lake CX 145 wide just nu) med tunn ullstrumpa.
* Långa bibs är hyfsat vindtäta framåt, har två olika tjocklekar med gräns vid 2-3 grader ungefär.
* Nättröja Brynje (kan skippas över 5-6 grader), tunn ullmaxtröja, Castelli Perfetto.
* Buff eller hjälmluva.
* Långfingrade handskar under +5 ungefär, annars vanliga korta cykelhandskar.
* Glasögon med fotokromatisk lins (Jawbreaker, tillräckligt ljus för att funka även i skånskt vintermörker).

Skulle det fullkomligt hällregna skulle jag kanske komplettera med knähöga regndamasker, perfetton är tillräckligt vattenavstötande för att inte bli kall.

ani sa:
Jag kör Bunkeflostrand - LTH 3-5 dagar per vecka (29km enkel, minst) året om sedan 2012 och har för tillfället landat i:

* Långa bibs är hyfsat vindtäta framåt, har två olika tjocklekar med gräns vid 2-3 grader ungefär.
* Nättröja Brynje (kan skippas över 5-6 grader), tunn ullmaxtröja, Castelli Perfetto.
* Buff eller hjälmluva.
* Glasögon med fotokromatisk lins (Jawbreaker, tillräckligt ljus för att funka även i skånskt vintermörker).

Skulle det fullkomligt hällregna skulle jag kanske komplettera med knähöga regndamasker, perfetton är tillräckligt vattenavstötande för att inte bli kall.

Satt precis och läste lite om perfetto och det är nog något sådant jag är ute efter, minus för den var små fickor och (för) korta ärmar. Jag är långsmal med långa armar så det är svårt att hitta slimmade cykeltröjor som inte lämnar glipa vid handlederna.

Mycketvillhamer sa:
ani sa:

* Buff eller hjälmluva.

Satt precis och läste lite om perfetto och det är nog något sådant jag är ute efter, minus för den var små fickor och (för) korta ärmar. Jag är långsmal med långa armar så det är svårt att hitta slimmade cykeltröjor som inte lämnar glipa vid handlederna.

Jag är väl inte fullt så långsmal med 173/73, kör dessutom lite för mycket kajak/rullskidor/skidor för typisk cyklistöverkropp. Perfetto i strl. M (Castelli som vanligt tämligen italiensk i strl) sitter perfekt och har på mig rejält långa ärmar och går ner långt över bakdelen. Tycker även fickorna är fullt tillräckligt stora för allt jag vill stoppa i (feleton, några hopvikta A4, cafeklossar, ett par kallingar eller T-shirt när man haft för dålig framförhållning med jobbets klädlager).

Mycketvillhamer sa:
Fast det där låter ju krångligare, fladdrigare och svettigare än det jag listade. Idag körde jag (8°C) med vanliga skor, med dubbla strumpor, benvärmare, vanliga bibs, underställströja, långärmad tight cykeltröja och vindväst. Jag kör 17 km och brukar ligga på ett snitt runt 32 km/h inkl stadstrafik, alltså runt en halvtimmes pendling enkel väg.

Krångligare är det inte för mig iaf, lägger ungefär 2 minuter på att plocka med kläderna på jobbet.

Men å andra sidan är jag inte i närheten av 32km/h i snitthastighet, knappt att jag når det i nedförsbackarna antar jag...så några fladdrande kläder märker jag inte heller av.

Fick ihop 18 mil förra veckan. Segt som tusan med cykelvagnslämning eller -hämtning på förskola men fortfarande roligare att hoja än att åka kommunalt. 8 grader och fuktigt.

En vanlig måndag. Fast segare att komma hemifrån. Nåja den hundägare som inte hade koll på sina schäfrar som hög efter mig borde väl halka på en hundskit.

Händelselös och på ett sätt skönt att antalet pendlare minskar, å andra sidan kom jag iväg sent så det kanske var orsaken till få cyklister. Tog några minuter av TV-tiden igår och satte på stänkskärmen bak för att slippa bli blöt i baken, bra beslut.

Får se om jag orkar cykla en omväg på vägen hem, är nog blött på skogsvägarna i Erstavik...

IngvarW sa:
...
Får se om jag orkar cykla en omväg på vägen hem, är nog blött på skogsvägarna i Erstavik...

Du kommer var nöjd m stänkan.

Jag fortsätter med minimalt med kläder och vägrar regnkläder. Har lite vintyg på mage och överarmar. I övrigt lycra.

I morse var det friska 5 grader och dimma, så glasögonen fick torkas av med jämna mellanrum. I kväll var det 6 grader och regn, glasögonen fick åka i jackan efter att jag kommit ut ur stan, det gick inte att se något alls. Imorgon kan de lika gärna stanna hemma. Med tre och en halv månads mer eller mindre frivilligt cykeluppehåll går det ändå inte så fort att de behövs.
Funderar också på vilken skillnad skoöverdragen gör egentligen, förutom svordomar vid påtagningen så var jag precis lika blöt om fötterna som när jag kör utan. Jag är nöjd med valet av yllestrumpor trots skoöverdragen, fötterna var fortfarande varma och gosiga när jag kom hem. Kan ett par vinterskor hålla vätan ute, eller rinner det in lika mycket längs benen som när man kör skoskydd? Har långa stänkor så vätan kommer högst troligt uppifrån och inte från vägen, även om det inte kan uteslutas att lite vatten sprutar upp från vägen. Har inte börjat med byxorna med vattentätt material på smalbenen än, de är lite för varma ännu.

Jag tror det, precis som dagens väder, är oklart om vinterskor hjälper mot denna typ av väta. Det enda positiva var att man vid hemkomsten lätt gick ner 3 kg bara på att klä av sig.

tinkerbell sa:
Kan ett par vinterskor hålla vätan ute, eller rinner det in lika mycket längs benen som när man kör skoskydd? Har långa stänkor så vätan kommer högst troligt uppifrån och inte från vägen, även om det inte kan uteslutas att lite vatten sprutar upp från vägen. Har inte börjat med byxorna med vattentätt material på smalbenen än, de är lite för varma ännu.

Körde i lördags med vinterskor. Två timmar regn, dugg, dimma, vägsprut. Skorna var torra lagom till måndag morgon. Så nej, vinterskor håller inte vätan ute, men det är inte riktigt lika kallt.

Precis såhär, men sen fick jag middag, vin, avec och värme. Och två fina cocktails dessförinnan. Fan, jag såg The Clash på stora hotellet i Örebro. Sen blev det aldrig bättre än så.

674C3459-966B-4407-96C9-83CABBF77360.jpeg

fyrbåk sa:
tinkerbell sa:
Kan ett par vinterskor hålla vätan ute, eller rinner det in lika mycket längs benen som när man kör skoskydd? Har långa stänkor så vätan kommer högst troligt uppifrån och inte från vägen, även om det inte kan uteslutas att lite vatten sprutar upp från vägen. Har inte börjat med byxorna med vattentätt material på smalbenen än, de är lite för varma ännu.

Körde i lördags med vinterskor. Två timmar regn, dugg, dimma, vägsprut. Skorna var torra lagom till måndag morgon. Så nej, vinterskor håller inte vätan ute, men det är inte riktigt lika kallt.

Tips: https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/varmare/rubicson-skotork-p48099

fyrbåk sa:
tinkerbell sa:

Mina skor var inte torra i morse. Skotork står på inköpslistan. Kommer nog till användning när grabbens kängor ska torka till dagis dagen efter...

salle sa:
fyrbåk sa:
tinkerbell sa:

Tips: https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/varmare/rubicson-skotork-p48099
Efter att först tittat på dem överväger jag istället en skofön över elektriska "ägg". Har en känsla av att fön-lösningen är snabbare då fukten evakueras ur skon lite snabbare än bara med hjälp av konvektionsvärme.

Tycker jag märker en ökad benägenhet bland bilisterna att försöka ta livet av mig. Vet inte om de blir lite extra tröga av mörkret, men senaste dagarna har bilister skitit i väjningsplikt i princip varje korsning och rondell jag kört i. Jag har en bra framlampa så de lär ha sett mig...

Mest krångel... folk som kör på fel sida av vägen utan lampor osv. Nere på sträckan mellan Spånga och Rinkeby ca 5m bred cykel och gångväg går en hund på ena sidan vägen och ett par damer på andra. Saktar ner ordentligt så jag inte ska skrämmas. Ser precis när jag passerar att hunden sitter fast i ett tunt koppel i damerna så det blev tvärbroms så inte vovven följde med mig vidare. Nämnde att kopplet kunde vara bra att märka ut så det inte sker en olycka. Skiljdes som vänner.

Mycketvillhamer sa:
Tycker jag märker en ökad benägenhet bland bilisterna att försöka ta livet av mig. Vet inte om de blir lite extra tröga av mörkret, men senaste dagarna har bilister skitit i väjningsplikt i princip varje korsning och rondell jag kört i. Jag har en bra framlampa så de lär ha sett mig...

Dom gör förmodligen sitt yttersta för att bli av med oss som envisas med att fortsätta cykla, när vanlisarna ställt in cykeln för säsongen... :-(

//Jocke

För tillfället är hela GC-sträckan Hässelby - Alvik öppen. Skönt att slippa korsa Bergslagsvägen. Men det är väl bara en tidsfråga innan nästa avstängning kommer.

fhloston sa:
För tillfället är hela GC-sträckan Hässelby - Alvik öppen. Skönt att slippa korsa Bergslagsvägen. Men det är väl bara en tidsfråga innan nästa avstängning kommer.

I söderort är det också förvirrat. Kontrollvägen lebensgefärlich. Lika oförutsägbar som en regeringsbildning.

Grå, grå, grå pendling men gick lite snabbare idag pga vila/första VAB-dagen igår. Elcyklarna börjar bli jäkligt jobbiga, tog en som kränkt två gånger men fick hålla 40 nerför för att komma om.

Skön pendling även idag, lite torrare än tidigare vilket jag inte kan klaga på. Det som dock inte är så kul är att "clowner mer grävskopa" är tillbaka på gc vid malmköpngsvägen i Örby, lagom när det började bli riktigt bra.

Senast ändrad:
Dubbelpunka. Gah!

Det var inte många meter från hemmet så jag gick den halvkilometern hem. Första var väl ng sten/glaskross eller +ANNAT. Lite besviken på Schwalbe Marathon Supreme, inte många mil på dessa däck.

Andra punkan var jag själv som klämde slangen. Sicken sopa man är!

Tur man hade en slang till i rätt dimension. 45 min sen blev jag. Tjockt med cyklister hela vägen, tur man inte pendlar vid 8:30 i normala fall.

Ja, just det, min lilla Lezyne sjunger på sista versen också. Anfäkta och anamma! Satans möshumlor.

staine sa:
Elitpendlaren hänger kanske här då kan HEN själv reda ut begreppen.

Eller att hen håller på att bromsa för att sen visa tecken. Lite mer #elit tycker jag.

Dagens pendling var lugn efter sjukdom. På Strandvägen stod en bil parkerad på cykelbanan för att släppa av folk, vidöppna dörrar och lite allmänt kaoz. Två meter bort står en polisbil parkerad. Jag påkallade polisernas uppmärksamhet medelst blinklampa (bra användning för den funktionen). De tittar zombieartat upp från sina smartphones och [insert valfri social media] för att se bilen rivstarta i ett dammoln.

Jag cyklade vidare.

Tillbaka
Topp