Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag vet inte om du trollar, men jag kan inte se åldern på kvinnan, ej heller att hennes hastighet var så hög som du skriver. Var står det att hon trängde sig?
Tror inte elcykel var trimmad och med facit i hand så går det inte att göra en så tvär sväng när det är dålig friktion och konstig skevning. Hantera framhjulssläpp är nog över de flesta vanliga pendlares skillz. När jag såg henne falla tänkte jag att det här kommer att gå bra, och det hade det om hon varit en någorlunda vältränad yngre man. Pratade med sambon i telefon idag, kvinnan hade fått stanna på sjukhuset över natten för observation, fraktur på skulderbladet.
Halkkörning samt att man inte som kärring på elcykel i 40 knyck alltid har företräde!
Det borde ingå obligatoriskt i en kurs vid alla köp av ny elcykel/elmoped!

3nov.jpg

3 November

Var inställd på att bli blöt, men det duggade bara lite lätt och skärmförlängarna jag satte på förra veckan verkade ta hand om det som stänkte från vägen. Skönt väder och inga incidenter.

Spännande! Två stressade bilister hade siktet inställt på vållande till annans död men kunde tydligen lugna sig när de märkte att det inte skulle gå fortare än 30km/h efter 2km..

Börjar dock bygga upp en form av hat mot alla dessa Rawbike-cyklister som saknar all form av vett bakom pannbenet, speciellt den tjommen som tyckte att det var lämpligt att köra om någon som redan kör om på stadshusbron. Denne fick ett irriterat "PUCKO" som utskällning i förbifarten. Kändes bättre efter det.

Ställde klockan på 05:10 för CX-peloton men tittade ut och det ösregnade. Drabbades av akut latmask och cykelvårdsångest. Kröp tillbaka till sängen. Hoppades på mindre väta men 7:30 var det fortfarande regn (i Stockholm) så jag blev blöt. Jätteblöt.

Skulle vara monsunregn över västerort så jag tog på mig Nortwave H2O jackan som hänger i garderoben.
Den släpper inte igenom vattnet, vilket i dag inte mar av monsunkarraktär ändå, men nu kommer jag ihåg varför den hänger där och under två andra jackor.
Det är som en kondom. Skyddar mot yttre väta men kladdet stannar kvar inunder.
Tror jag var blötare på insidan än utsidan.
Kollde batterierna i förrgår och då gick lampan upp på max. Döm av min förvåning när den dog efter 5 minuters cykling, minut 6 ropade en tant "LAMPA". typiskt.

Skulle vara monsunregn över västerort så jag tog på mig Nortwave H2O jackan som hänger i garderoben.
Den släpper inte igenom vattnet, vilket i dag inte mar av monsunkarraktär ändå, men nu kommer jag ihåg varför den hänger där och under två andra jackor.
Kollde batterierna i förrgår och då gick lampan upp på max. Döm av min förvåning när den dog efter 5 minuters cykling, minut 6 ropade en tant "LAMPA". typiskt.
Den jackan funkar bra när det är +2 och regn. Om man tar det lugnt, alltså.

Jag sa eller ibland ropade åt ca 10 cyklister utan lyse att de borde använda det. En tjej verkade få totalspel, hon ropade under lång tid att jag skulle stanna och prata. Det hade jag ingen lust till.
Hon kanske ville diskutera vilken lampa du rekomenderar?
Jag gjorde samma förra veckan och tror fan en av dom jag mötte faktiskt hade lampa när vi möttes dagen efter ?

Jag jag inte någonstans längre bak I tråden länkat till den där undersökningen som påvisar att intelligenskurvan sedan ett tag tillbaka vänt nedåt. ?
Aj aj, det var inte bra.. och dessutom är ju halva befolkningen dummare än genomsnittet ??

Senast ändrad:
Blåsigt värre! Duggregnet håller i sig, slängde i mig två nävar nötter och ett glas cola innan jag lämnade jobbet. Nu hemma ?

Bilagor

• C3B73E83-ADD3-4FE7-B3DB-6F33BFA3BDAA.jpeg
    C3B73E83-ADD3-4FE7-B3DB-6F33BFA3BDAA.jpeg
    581.2 KB · Besök: 138
Jag sa eller ibland ropade åt ca 10 cyklister utan lyse att de borde använda det. En tjej verkade få totalspel, hon ropade under lång tid att jag skulle stanna och prata. Det hade jag ingen lust till.
Ni verkar båda ha misstagit er på kön när ni möttes :cool:

Inte kan en framåtriktad lampa på hjälmen ersätta en på cykeln? Speciellt om den stroboskopblinkar?
Frågar åt en kompis som gillar att ropa hjälpande förslag till medcyklister.

Från Trafikverket:
"
Cyklar du i mörker måste cykeln också ha:

• en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får vara av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
  • strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter"

Inte kan en framåtriktad lampa på hjälmen ersätta en på cykeln? Speciellt om den stroboskopblinkar?

Från Trafikverket:
"

• en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får vara av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
  • strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter"
Nej det kan den inte.
Du ska ha en lampa på cykeln som avger ett fast vitt ljus framåt.

Om den inte blinkar - eller bländar!! - så är det väl okej med en hjälmlampa?
Ja, det är ok. Men det räcker inte som enda ljuskälla. Jag kör ofta både och.

Edit: det räcker inte som enda ljuskälla för den som vill cykla lagligt, när omständigheterna i övrigt kräver belysning.

Senast ändrad:
Huvudsaken är väl att man syns och inte irriterar andra i onödan. Om man har en inte alltför stark vit lampa på hjälmen är väl det långt bättre än inget?

Från Trafikverket:
"

Jag tycker verkligen inte om människor som tycker att det är helt jävla okej att cykla med en stroboskop lampa riktat rakt in i mötande trafikens ögon. Ibland har jag lust att skaffa en ledljusramp på femhundramiljoner lumen och montera mellan bockarna på cykeln, då jävlar ska vi se vem som bländar mest!

Kände mig ganska snabb, och i näst sista backen kändes det som att jag hade stötdämpning fram.
Totalpunka fram.
:cry:

Men men, slangen höll iaf +1700km
Vet ifan hur jag ska ta mig hem...

Kom iväg 6.20 imorse för att chefen tog hand om lämning, jösses vad tomt det var (november, höstlov, inte skitcharmigt väder kanske spelade in). Såhär borde det alltid vara (minus november och inte skitcharmigt väder).

Första pendling på två veckor, pga förkylning hos son och sedan egen. Lite tungt i början men gick sedan helt ok.

Hann med att två goda gärningar involverade cykellysen. Först en kvinna som han före mig vid ett trafikljus som tappade sitt framlyse. Plockade upp och cyklade ikapp henne med det. Sedan var det någon som hade sin elcykel parkerad i cykelförrådet som glömt släcka bakljuset som jag förbarmade mig över.

Tog en roligare väg idag med nya höstdäcken. Försökte ta det lugnt men det sprack när jag nådde Tranebergsbron.
Stannade för rött ljus korsningen Hornsgatan/Långhomlsgatan. Inte mindre än 4 andra cyklister drog förbi. Den sista tror jag bara kände sig revanchsugen eftersom jag kränkt honom 2 minuter tidigare på väg upp för Västerbron.

Tog en roligare väg idag med nya höstdäcken. Försökte ta det lugnt men det sprack när jag nådde Tranebergsbron.
Stannade för rött ljus korsningen Hornsgatan/Långhomlsgatan. Inte mindre än 4 andra cyklister drog förbi. Den sista tror jag bara kände sig revanchsugen eftersom jag kränkt honom 2 minuter tidigare på väg upp för Västerbron.
"Höstdäck"?

Sommardäck, höstdäck samt vinterdäck, mycket däck blir det... ;-)

"Höstdäck"?

Sommardäck, höstdäck samt vinterdäck, mycket däck blir det... ;-)
Ja, fast det är mer "inte sommar och inte is"-däck. Skaffade dem egentligen för dödsgrussäsongen i vår men drog på dem nu för jag tyckte det var lite skitigt här och var och ville köra lite vägar där GP5k inte riktigt kändes rätt.

Tillbaka
Topp