Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Oklar anledning? Det är ju på dagen ett år sedan MvdP vann en etapp på Tirreno-Adriatico för att han var för lättklädd :cool:

Pogacar gjorde samma sak i år.

God fart idag också. Förusättningarna liknade gårdagens med kallt på morgonen och fint och lagom varmt på hemvägen.

Blev omkörd av en annan pendlare strax före Islandstorget. Drog en liten spurt efter rödljuset och körde om före omledningen. Släppte av lite på takten efter Blackebergsrondellen och han körde om igen. Hade gärnat spurtat förbi en gång till om jag inte behövt svänga av vid Råcksta.

Tack för nöjet my fellow pendlare (fast du körde säkert bara ditt eget race).

82E1D625-8FEF-45F3-8C50-06B94B15C240.jpeg

Hemfärden lika njutfull som morgonen. Motsol och motvind men måttlig sådan. Nästan isfritt men låter nog dubbdäcken sitta på tills dygnslägstatemperaturererna klättrar uppåt 3-4 grader. Nu när jag äntligen bytt till bredare skärmar så att inte dubbarna skrapar i med ett oljud från underjorden hela tiden är det helt okej.
Oj, oljud från underjorden. Det skulle jag lyssna på i 5 sek, sedan fixa det. Starkt att du orkade lyssna på det.

21 mars kan jag cykelpendla igen.
Då är följande fixat:
1. Armbrottet har läkt. Nåja, länge sedan jag bröt den.
2. Hjärtat beter sig som det ska. Ingen förmaksflimmer efter ablationen i december.
3. Cykeln är reparerad och servad efter vurpan då jag bröt armen.

Att hjärtat mår bra ser jag som att jag har fått tillbaka livet igen. Mådde skit förra året. Orkade kanske promenera, om jag hade en bra dag.

Det här betyder också att jag accepterar att det finns puckon i trafiken och att det finns elcyklar. Jag behöver alltså inte skriva det här, utan här blir det annat pendlarrelaterat. Troligen blir det lite skriverier om min Garmin Edge 530, puls, kadens och självklart pendlarrelaterat. Fast pulsinläggen blir nog intressantast när jag slutar/drar ned på betablockerarna.

Har kört lite spinning, så helt grön är jag inte...kanake mer som en ko på grönbete, eller vid ett kosläpp. Längtar!

bytte till sommarsulor och rengjorde drivlinan i söndags. har varit 2 sköna dagar med hjudlöst rullande, ja förutom frihjlsknattret från Hunthjulen :)
trampade hem med sambon idag och hennes kedja gick av i början av Tranebergsbron. Fick knåpa ihop den mefter ha plockat vå länkar. Använde en länkpinne som nödlösning, fick hjälpputta uppför sedan hela vägen hem för att hon skulle ha lätt kraft på pedalerna. men vi klarade det hem. Nu har hon fått på en ny kedja som låg hemmavid och väntade på finväder :)
Men det skrapade lite från hennes nav. plockade isär och pillade ur lite svart bös och tryckre i lite fett.
Men jag måste fixa navet. har aldrig pillat med sådant, det är lösa kulor i lagrena.

Såhär års fantiserar jag ofta om att jag ska ta med mig en kvast för att kunna åtgärda de värsta grustagen - och hur den i så fall skulle transporteras på cykeln. Det har hittills stannat vid fantasier…
Låter som ett mastodontprojekt, men intentionen uppskattas väldigt mycket.
Om du har en lastcykel hemma skulle du kunna köra något liknande: ?
Lycka till!
1647411820649.png

21 mars kan jag cykelpendla igen.
Då är följande fixat:
1. Armbrottet har läkt. Nåja, länge sedan jag bröt den.
2. Hjärtat beter sig som det ska. Ingen förmaksflimmer efter ablationen i december.
3. Cykeln är reparerad och servad efter vurpan då jag bröt armen.

Att hjärtat mår bra ser jag som att jag har fått tillbaka livet igen. Mådde skit förra året. Orkade kanske promenera, om jag hade en bra dag.

Det här betyder också att jag accepterar att det finns puckon i trafiken och att det finns elcyklar. Jag behöver alltså inte skriva det här, utan här blir det annat pendlarrelaterat. Troligen blir det lite skriverier om min Garmin Edge 530, puls, kadens och självklart pendlarrelaterat. Fast pulsinläggen blir nog intressantast när jag slutar/drar ned på betablockerarna.

Har kört lite spinning, så helt grön är jag inte...kanake mer som en ko på grönbete, eller vid ett kosläpp. Längtar!
Kul att höra att du mår bra, och välkommen tillbaka till pendlingen!

Finfin tur igenom stan idag. Rundade av med en båttur. Det finns inte ord för hur nöjd jag är med min lilla röda räser ?

Bilagor

• FD53C462-155E-443F-AD4C-AEADCE39B490.jpeg
    FD53C462-155E-443F-AD4C-AEADCE39B490.jpeg
    920.8 KB · Besök: 74
Hempendlingen såg ut att bli händelselös. Efter Ängbyplan hade jag redan börjat formulera mitt inlägg i huvet, "pendling fri från distraktioner" eller "så tråkigt det kan bli" men inte 10 sekunder senare blir jag omcyklad av samma ekipage som igår!!

Jag accelererar för att matcha hastighet ca 10 meter bakom. Vi stannar för rött vid Islandstorget och bakom en damtralla. En herre på hybrid drar förbi oss alla tre och cyklar mot rött. När signalen slår om drar medpendlaren förbi damtrallan och jag hänger på, på lagom avstånd såklart.

Funderade på en spurt men benen tyckte det var lite överdrivet. På omledningen kommer vi ifatt rödljusfararen och min rival saktar in och växlar några ord med honom. Jag hör inte allt men det låter som en diskussion om att cykla mot rött. Rödljusfararen verkar tala engelska och inte förstå, eller vilja förstå. Då jag är en rödljuscyklingsmotståndare, som dock sällan orkar göra något åt saken, kunde jag ändå inte låta bli att fälla en kommentar. Lite som moraliskt stöd åt min rival, lite för min egen skull för att visa min ståndpunkt. Eventuellt något onödigt.

Tempot ökar igen men jag känner inget behov av att dra förbi så jag försöker bara hålla jämn fart igen tills jag återigen svänger av vid Råcksta.

Hempendlingen såg ut att bli händelselös. Efter Ängbyplan hade jag redan börjat formulera mitt inlägg i huvet, "pendling fri från distraktioner" eller "så tråkigt det kan bli" men inte 10 sekunder senare blir jag omcyklad av samma ekipage som igår!!

Jag accelererar för att matcha hastighet ca 10 meter bakom. Vi stannar för rött vid Islandstorget och bakom en damtralla. En herre på hybrid drar förbi oss alla tre och cyklar mot rött. När signalen slår om drar medpendlaren förbi damtrallan och jag hänger på, på lagom avstånd såklart.

Funderade på en spurt men benen tyckte det var lite överdrivet. På omledningen kommer vi ifatt rödljusfararen och min rival saktar in och växlar några ord med honom. Jag hör inte allt men det låter som en diskussion om att cykla mot rött. Rödljusfararen verkar tala engelska och inte förstå, eller vilja förstå. Då jag är en rödljuscyklingsmotståndare, som dock sällan orkar göra något åt saken, kunde jag ändå inte låta bli att fälla en kommentar. Lite som moraliskt stöd åt min rival, lite för min egen skull för att visa min ståndpunkt. Eventuellt något onödigt.

Tempot ökar igen men jag känner inget behov av att dra förbi så jag försöker bara hålla jämn fart igen tills jag återigen svänger av vid Råcksta.
var det en herre på ngn rödvitsvart racer och med en ful rygga? i så fall var det samma jag såg vid flera rötjutljus tidigare på sträckan

var det en herre på ngn rödvitsvart racer och med en ful rygga? i så fall var det samma jag såg vid flera rötjutljus tidigare på sträckan
Kan mycket väl ha varit samma. Minnet är bra men kort men har för mig ramen var mestadels vit med lite svarta och röda detaljer. Minns inget om ryggan men tror hande hade mörka kläder och kanske solglasögon.

Edit: bör ha passerat det aktuella rödljuset ca 16:05

Senast ändrad:
Jaha, båtsäsongen har alltså redan startat. Sen som vanligt.
Blev prejad av en som, utan att se sig för, påbörjade en omkörning när jag var på god väg förbi honom i närmre dubbla hastigheten. När jag senare fick tillfälle att passera så påpekade jag att det kanske kan vara bra att se sig för innan man går ut för omkörning. Fick som svar att det är upphinnande som skall väja (vart eller hur vet jag inte riktigt att han hade tänkt sig, fick panikbromsa för tre cyklar i bredd rymdes inte på cykelbanan...)
Så jo, båtsäsongen är här på riktigt nu när det är upphinnande som väjer (istället för den som byter körfält). ?
vaj1b.jpg

Senast ändrad:
Drog av skruven till ett ena framstänkskärmsfästet när jag skulle åtgärda skrammel innan avfärd. Bestämde mig för att plocka bort hela stänkskärmen och drog då även av skruven på andra sidan. Får försöka borra ur de avdragna skruvarna i helgen. Som tur var det utmärkt väder för skärmfri pendling idag.

Motvind och långsamt. Fick en hjulsugare med jeans och räser, utan dubbdäck. Kände mig lite kränkt ett tag, vem är han att tro att han kan ligga där och finåka bakom mitt dubbrassel. Och dessutom på min rulle… Tillsynes utan minsta ansträngning.

Nä, långsam intensitetsökning innan jag vänligt men bestämt hängde av honom i en lång slakmota. Vem är kränkt nu då… Fast han vet väl fortfarande inte om det.

Efter det blev jag ännu långsammare i motvinden… imorgon blir det vilodag på hemmakontoret.

Motvind och långsamt. Fick en hjulsugare med jeans och räser, utan dubbdäck. Kände mig lite kränkt ett tag, vem är han att tro att han kan ligga där och finåka bakom mitt dubbrassel. Och dessutom på min rulle… Tillsynes utan minsta ansträngning.

Nä, långsam intensitetsökning innan jag vänligt men bestämt hängde av honom i en lång slakmota. Vem är kränkt nu då… Fast han vet väl fortfarande inte om det.

Efter det blev jag ännu långsammare i motvinden… imorgon blir det vilodag på hemmakontoret.
Lång slakmota? Du håller väl till i hufvudstaden? Där finns inga långa slakmotor.

?

Precis, en maxintervall.
Snarare 7 med nära-kollaps-vilopauser emellan.

Kollade de andra broarna på pendlingsatlernativen. Västerbron var 400/600 och Gröndalsbron var också runt 600 meter på Gröndalssidan. Skanstullsbron vinner dock med närmare 1200 meter av nästan konstant stigning upp till korsningen med Gullmarsplans bussutfart.

Har försökt mäta från där stigningen börjar tills man nått någorlunda plan mark igen.

Tillbaka
Topp