Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Sommarcyklisterna är ute i full blom i Stockholms innerstad. Låg bakom en tjej i rosa tröja som inte missade en chans att köra chickenrace med allt och alla på Munkbroleden. Som tur var följdes hon upp av ett manlig pucko som inte ville vara sämre. Jag ropade akta flera gånger när personerna skulle köra om flera med uppenbart möte eller i kurvor med skymd sikt där man ändå kunde ana att det kom folk från andra hållet. Noll respons. En annan snubbe hade parkerat mitt i cykelbanan och pratade i telefon. Plingade 25ggr. Noll respons. En person med lurar svajade över cykelbanan och hörde inte plingan. Fick bromsa hårt när hen skulle ligga i vänsterfil när jag körde förbi. Pekade på min ringklocka och fick ett ursäkta. Ja. Idag är jag en surkart som längtar efter vintern igen.

Såg en fotograf med fet kamera vid Munkbron som fotade cykelkön. Var det monsieur härifrån?

johan44 sa:
Högerregeln gäller även i T-korsningar, även om många inte tror det... och att en väg är rak och lite bredare än anslutande vägar gör den inte till huvudled.
I Göteborg tillämpas högerregeln bara av försäkringsbolaget efter att det skett en olycka. I trafken går först först alternativt störst först. Det blir kaos om man försöker följa högerregeln här.

Polisen borde köra en razzia mot de som inte följer högerregeln några gånger per år, så att gemene hen lär sig följa reglerna.

Polisen bötfällde tydligen rätt många cyklister (och bilister) vid Slussen imorse, mest rödljuskörningar. https://twitter.com/YB_Sodermalm/status/1131103333282983936

Såg inget av detta när jag passerade förutom en MC-polis vid Gamla stan (Mälartorget) som tog en lite äldre manlig cyklist åt sidan.

Håller med tidigare postare om de fascinerande spannet mellan lättklädda och påklädda cyklister. På vägen hem igår, ca 23 grader, och man möter folk som har jacka på sig. Inte ens en elcyklist kan ju tycka det är skönt?

Janek sa:
Polisen bötfällde tydligen rätt många cyklister (och bilister) vid Slussen imorse, mest rödljuskörningar. https://twitter.com/YB_Sodermalm/status/1131103333282983936

Såg inget av detta när jag passerade förutom en MC-polis vid Gamla stan (Mälartorget) som tog en lite äldre manlig cyklist åt sidan.

Håller med tidigare postare om de fascinerande spannet mellan lättklädda och påklädda cyklister. På vägen hem igår, ca 23 grader, och man möter folk som har jacka på sig. Inte ens en elcyklist kan ju tycka det är skönt?

Har mött en snubbe i täckjacka, skidglasögon och heltäckande ansiktmask flera gånger senaste veckan.

Senast ändrad:
Disigt och varmt i Malmö. Har bytt till bibs från Bontrager OMW långbyxor för pendlingen nu när det blitt lite varmare om morgonen.

Möter dock enstaka med både dubbdäck och vinterjacka+buff/mössa.

Janek sa:

kom in till stan lite senare än vanligt via Stadsgården och jag kan tycka det är motiverat med rödljus för cyklister även vid övergångsstället där nackabussarna stannar och folk skall över cykelbanan och vidare mot Gamla Stan eller Birka Cruises. Var inte ngn bra trafiksituation där idag vid ca 8:00...

Höll på sluta illa idag. Kom ifatt en samtrans bil som velade lite. Bilisten hade stort utrymme till höger så jag la mig på höger sida om bilisten men precis då bestämde han sig för att svänga mot höger, upp mot en lägenhetsparkering. Det var en kant så jag kunde inte bara svänga med så pedalen tog i bilen och vänster lår fick sig en kyss av backspegeln.

Han stannade och jag påpekade att blinkers är bra, varpå han påpekade att han blinkade och jag kontrade med att vilken idiot som helst kan se att du svänger, du ska blinka innan du svänger.

Det var också mitt fel, borde aldrig ha försatt mig i situationen, utan lagt mig bakom i 10km/h, bra lärdom i framtiden!

Janek sa:
Så fabbo polisen stå där vid trafikljuset. För mig slog det om till gult precis när jag passerade, så jag hann inte stanna. Han såg ut att ha en bra morgon. En kontroll vid Fotografiska, Londonviadukten eller någon annan korsning i stan skulle säkert ge lika många lagbrytare. Förstår inte varför de envisas med att stå just i Slussen.

Stumpy sa:
En kontroll vid Fotografiska, Londonviadukten eller någon annan korsning i stan skulle säkert ge lika många lagbrytare. Förstår inte varför de envisas med att stå just i Slussen.

Enkel matte. Flest cyklister. Flest fel per timma.

Mathias sa:
Stumpy sa:
En kontroll vid Fotografiska, Londonviadukten eller någon annan korsning i stan skulle säkert ge lika många lagbrytare. Förstår inte varför de envisas med att stå just i Slussen.

Enkel matte. Flest cyklister. Flest fel per timma.

Exakt det som det går ut på.
Som alla andra verksamheter så måste även polisväsende mätas. Detta för att säkerställa att de arbetar på effektivt och bra sätt.
Just kaoset runt slussen är ett ypperligt område där men med minimal arbetsinsats kan se till att höja dessa mätvärden så att uppsatta mål nås.

//j

Rattnalle sa:
johan44 sa:
Högerregeln gäller även i T-korsningar, även om många inte tror det... och att en väg är rak och lite bredare än anslutande vägar gör den inte till huvudled.
I Göteborg tillämpas högerregeln bara av försäkringsbolaget efter att det skett en olycka. I trafken går först först alternativt störst först. Det blir kaos om man försöker följa högerregeln här.
Samma i tokholm i praktiken. Tror att det är ett svenskt fenomen. Men som cyklist tänker man för alla i sin omgivning, eller hur :)

johan44 sa:
Rattnalle sa:
johan44 sa:
Samma i tokholm i praktiken. Tror att det är ett svenskt fenomen. Men som cyklist tänker man för alla i sin omgivning, eller hur :)
Jag har aldrig märkt att nån bryr sig nämnvärt om högerregeln utanför Sverige heller utom möjligtvis i Tyskland. Och i Småland, där är det obehagligt noga. Det göteborgska knöendet smälter in rätt naturligt i t ex Frankrike och Italien. Det ordnar sig på nåt sätt, mer eller mindre.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
johan44 sa:
Rattnalle sa:
johan44 sa:
Jag har aldrig märkt att nån bryr sig nämnvärt om högerregeln utanför Sverige heller utom möjligtvis i Tyskland. Och i Småland, där är det obehagligt noga. Det göteborgska knöendet smälter in rätt naturligt i t ex Frankrike och Italien. Det ordnar sig på nåt sätt, mer eller mindre.
Ok, hade för mig att fransoserna är strikta på högerregel. Kör en del i småland och har inte tänkt på det du säker men ska ha det i bakhuvudet nästa gång...

4 mil med dam-Skeppshult från 80-talet. Det funkar, om man inte har bråttom. Eller gråter när man blir kränkt av varenda elcykel (och alla räsercyklar)

Dagens pendling föranledde följande mail till ett (än så länge) onämnt företag.

"Hej,

Vill bara upplysa om att jag var ytterst nära att bli påkörd av en av era bilar vid en cykelöverfart utanför 421 ca 17:35 i dag.
Bilen var på väg ut ur en rondell och var därför skyldig att lämna företräde för korsande trafik d v s jag som var på väg över.
Han valde dock att ställa sig på gasen i stället. Det gick väldigt fort men jag tyckte mig se ett svart helskägg bakom ratten.

Jag förväntar mig en ursäkt och att inte jag eller någon annan ska falla offer i framtiden."

Får väl se om de bryr sig...

Edit: Fick per omgående ett mycket bra svar från ansvarig på företaget som därmed slipper bli uthängt :)

Senast ändrad:
Kom ut innan regnet i alla fall. Hotfulla moln tornade upp sig, men inte en droppe och relativt varmt.

Möter nästan alltid en äldre dam på en knallröd hybrid när jag kör min tidiga morgonpendling. Hon har alltid ett brett leende och verkar njuta av livet oavsett väder. Någon km eller två efter brukar det komma en gubbe som alltid ser lite butter ut och tittar inte ens åt mig. Inbillar mig att det är ett äkta par där hon är glad för att återigen kränkt gubben i en slakmota och han är butter eftersom han inte orkade hålla rullen. Får snart stanna och fråga ;)

bearthefear sa:
Kom ut innan regnet i alla fall. Hotfulla moln tornade upp sig, men inte en droppe och relativt varmt.

Möter nästan alltid en äldre dam på en knallröd hybrid när jag kör min tidiga morgonpendling. Hon har alltid ett brett leende och verkar njuta av livet oavsett väder. Någon km eller två efter brukar det komma en gubbe som alltid ser lite butter ut och tittar inte ens åt mig. Inbillar mig att det är ett äkta par där hon är glad för att återigen kränkt gubben i en slakmota och han är butter eftersom han inte orkade hålla rullen. Får snart stanna och fråga ;)

:)

Rattnalle sa:
Jag har aldrig märkt att nån bryr sig nämnvärt om högerregeln utanför Sverige heller utom möjligtvis i Tyskland.
Då har du inte kört särskild mycket i Oslo. Folk körde ibland ut rätt framför mig och ibland stannade de och väntade på mig vid konstiga tillfällen. Skit konstiga förare tyckte jag, men sen trillade poletten trillade ned. De kör enligt högerregeln där kan jag säga. När jag väll förstod det så vart det mycket lättare, men som billist från Sverige tog det ett tag att förstå vad det var de höll på med. Det var inte dem som var konstiga, det var jag.

Och hur fungerade det med högerregeln i Oslo, om man bortser från vilsekomna utlänningar? Flöt trafiken, eller blev det kaoz i all korsningar?

5 mil pendling i dag. Mestadels med hårdföra random danskpendlare, jösses håll i hatten annars blir du snabbt avhängd. (det blir man väl iof ändå till slut)

I Holland gäller högerregeln även i rondeller, d v s trafik in i rondellen har företräde framför trafik som redan är inne. Underligt nog verkar det inte leda till deadlock som man skulle kunnat tro...

kontorsråttan sa:
I Holland gäller högerregeln även i rondeller, d v s trafik in i rondellen har företräde framför trafik som redan är inne. Underligt nog verkar det inte leda till deadlock som man skulle kunnat tro...

Det kan leda till deadlock. Nu har man placerad skyltar vid många rondellen för att ger företräde till trafik på rondellen.

Men förstår inte högerregeln i Sverige. När jag flyttade hit gav jag på cykeln företräde till bilar som svängar från höger, men det funkade inte (i Stockholm). Nu stannar jag inte längre, men det finns några bilister som stannar inte, så man måste hålla koll.

kontorsråttan sa:

Blev nyfiken på detta och började leta i Google maps. Jag hittar inte någon rondell utan hajtänder vid infarterna.

Weiman sa:
kontorsråttan sa:

Blev nyfiken på detta och började leta i Google maps. Jag hittar inte någon rondell utan hajtänder vid infarterna.

Ja, tror att dom har ändrat företräde på nästan alla rondellen i Nederländerna nu. När jag bodde där (det var länge sen) hade dom börjat, men på den flesta hade höger företräde. Men tyvärr har cyklister nästan aldrig företräde på cykelbanor kring rondellen, det betyder att man måste vänta långa i rysningstrafiken.

Berk sa:
Weiman sa:
kontorsråttan sa:

Ja, tror att dom har ändrat företräde på nästan alla rondellen i Nederländerna nu. När jag bodde där (det var länge sen) hade dom börjat, men på den flesta hade höger företräde. Men tyvärr har cyklister nästan aldrig företräde på cykelbanor kring rondellen, det betyder att man måste vänta långa i rysningstrafiken.

Där ser man. Det var ett tag sedan (hrmm...) som jag körde där också, skall erkännas. Tyckte att tolkningen av högerregeln var litet onödigt extrem, men kommer inte ihåg några direkta problem med det heller.

Eftersom det vägarbeten överallt just nu har bilisterna lag beslag på min pendlarväg. Vilket gjort att jag fått hitta nya. I morse cyklade jag på en väldigt smal asfaltsväg när det plötsligt dyker upp en gigantisk skolbuss mitt i vägen. Det finns lite utrymme för mig att klämma mig förbi. När plötsligt bussen stannar. Jag ställer mig upp och trycker på lite extra för att inte hindra bussen i onödan. När jag passerar bussföraren vinkar han glatt. Förvirrad vinkar jag tillbaks. Sedan cyklar jag vidare i regnet. Bra början på dagen

Senast ändrad:
Sol, medvind och nästan tomma cykelbanor genom Stockholm vid 8:30. Vad har hänt? Har alla redan tagit semester?

Sollentuna lyckas med att ställa en betongsuga på ett konstigt ställe. Samma kommun har vägarbete som det varnas att det kommer gångtrafikanter i cykelbanan. Så det blir felanmäla o tummen upp till kommunen. Cyklingen? fortfarande ont vänstra knä.

Pelotonen kändes tuffare än i onsdags, men gick långsammare. Var det kylan eller bara en sliten körper.

Polisen stod och kontrollerade korsningen in mot vikingterminalen, ovanlig känsla att inte bli omcyklad när man står vid rödljuset.

Senast ändrad:
Stumpy sa:
Och hur fungerade det med högerregeln i Oslo, om man bortser från vilsekomna utlänningar? Flöt trafiken, eller blev det kaoz i all korsningar?
Det flöt på som vanligt. Upplevde inte "problemet" som störande inne i stadskärnan, vart mest trafikljus där, utan snarare ut i förorterna där det inte är så mycket trafik. Så som de kör märks det att de förväntar sig att alla andra följer samma princip. Det var bara att anpassa sig.

Senast ändrad:
Mike C sa:
Stumpy sa:
Det flöt på som vanligt. Upplevde inte "problemet" som störande inne i stadskärnan, vart mest trafikljus där, utan snarare ut i förorterna där det inte är så mycket trafik. Så som de kör märks det att de förväntar sig att alla andra följer samma princip. Det var bara att anpassa sig.
Misstänkte det. Konstigt att man inte kan följa regeln på andra ställen, utan då är det lite godtyckligt först/störst/bredast väg som gäller.

Har inte svettopendlat på ett tag pga ANNAT men en allmän spaning är de cyklister som kör retro-rejsers utan hjälm på skallen och envisas med att ligga nere i bocken oavsett hastighet. Skall det vara så..??

IngvarW sa:
Har inte svettopendlat på ett tag pga ANNAT men en allmän spaning är de cyklister som kör retro-rejsers utan hjälm på skallen och envisas med att ligga nere i bocken oavsett hastighet. Skall det vara så..??

Japp, speciellt om de har en kadens på max 50.

IngvarW sa:

Det är många som tror att det är enda sättet att hålla i ett bockstyre. Retrohojen ska gärna vara ungefär 4 storlekar för stor också så att det blir riktigt obekvämt.

IngvarW sa:

Bromsarna är så usla att de inte går få stop på skrotet från hoodsen. Blir så med 35 år gamla bromsgummin och lika gamla vajrar. Lägg till att en del har rostfria fälgar dessutom.

Fick veckans adrenalindos vid Slussen i morse. Ett kontorsklätt ljushuvud som stod bakom och till vänster om mig startade hårt för att sedan svänga höger - in på den avstängda cykelbanan - direkt framför mig. När jag uttryckte mitt missnöje över hans plötsliga uppdykande och den nära kollisionen hojtade han nåt om ”högerregeln” innan han försvann i mängden.
Nästan i klass med killen för ett par år sen som blev arg och skrek nåt i stil med ”vem fan är dum nog att stanna för rött!”.

Inga inlägg? Och tomt på cykelbanan i Solna. Är det fördröjningseffekten efter regn? Bästa cykeldagarna med skönast luft är dagen efter regn ju :)

Tillbaka
Topp