Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Solklar högerregel ju. Vadå alla ska göra vad man kan för att undvika olyckor? valde vägen över cykelbanan ... man får cykla på vägen då cykel räknas som ett fordon. Alla ska väl göra vad de kan att följa trafikreglerna så olyckor inte händer.

Stumpy sa:
Sambal Oelek sa:
Stumpy sa:
Sambal Oelek sa:
Höll på att gå åt h-vete totalt.
Öh! Är det lämna företräde eller stopplikt från hennes håll? Annars är det ju högerregeln och du som skulle lämnat företräde.
Men om det nu skulle vara den här dumma högerregeln, betyder det att man aldrig behöver titta vänster om man inte vet att man svänger ut på huvudled?
Nej, alla skall göra vad de kan för att undvika olyckor, men du gjorde helt klart det största felet.
Om jag förstod det rätt, så valde du vägen istället för cykelbanan och lämnade inte företräde i denna korsningen.
Bra bild. Min vy där. Sedan precis när jag är mitt i där kommer en bil farandes.

/edit: och jag väljer helre vägen framför cykelbanan för sist jag cyklade på cykelbanan kom en bil ut mellan husen och höll på att klippa framhjulet! Så den där sträckan skulle jag helst undvika om det var möjligt. Hopplöst.

Det underlättar ju inte att det är väldigt luddigt detta. Hade jag kört bil hade jag aldrig vågat förutsätta att folk som kommer från vänster ger mig företräde (såvida det inte är huvudled inblandat, vilket ibland kan vara lurigt att hålla reda på också).

Dvs, man ska undvika bilar och cykla i skogen!

Senast ändrad:
Sambal Oelek sa:
Hade jag kört bil hade jag aldrig vågat förutsätta att folk som kommer från vänster ger mig företräde
Men du litade på att bilen från höger skulle lämna företräde när du kom på cykel???
Jag betraktar alla som idioter och litar inte på någon.
Att sedan skälla på någon när man själv gjort fel, kan jag tycka är lite magstarkt.

Det där med högerregeln är jäkligt lurigt eftersom den så sällan tillämpas i verkligheten. På de flesta ställen tillämpas en informell huvudledsregel där den raka och bredare vägen räknas som huvudled trots att den absolut inte är det. Och här i Stockholm ska det tillämpas "blixtlås" så fort tillfälle ges.

Det enda hållbara är tyvärr att göra som Stumpy och betrakta alla som idioter och vara på sin vakt hela tiden.

Sambal Oelek sa:
Stumpy sa:
Sambal Oelek sa:
Höll på att gå åt h-vete totalt.
Öh! Är det lämna företräde eller stopplikt från hennes håll? Annars är det ju högerregeln och du som skulle lämnat företräde.
Men om det nu skulle vara den här dumma högerregeln, betyder det att man aldrig behöver titta vänster om man inte vet att man svänger ut på huvudled?

Ja faktiskt... om du cyklar eller kör i andra länder i Europa där högerregeln faktiskt tillämpas som den gäller (till skillnad från Sverige) så är det så det fungerar.

kontorsråttan sa:
Det där med högerregeln är jäkligt lurigt eftersom den så sällan tillämpas i verkligheten. På de flesta ställen tillämpas en informell huvudledsregel där den raka och bredare vägen räknas som huvudled trots att den absolut inte är det. Och här i Stockholm ska det tillämpas "blixtlås" så fort tillfälle ges.

Det enda hållbara är tyvärr att göra som Stumpy och betrakta alla som idioter och vara på sin vakt hela tiden.
Men blixtlås är väl ändå nåt fint och solidariskt? (om man inte är amish...:) +1 på Stumpy för övrigt.

Helt. Jävla. Underbar.

Från hemmet till hemmet. Extra långt. Mitt nya bakhjul med Hope Pro 4 surrade fint. Solen värmde. Livet känns bra.

Körde till höger om sidolinjen på vägen & ändå lyckades en Freja lastbil susa förbi mig i sisådär 80km/h med 30-40cm avstånd från styret, varför vill vissa inte använda sunt förnuft? Jättelätt att hålla åtminstone "vältavstånd" när man kör förbi en cyklist, jättelätt att åtminstone lägga fordonets vänstra sida närmast mittlinjen, även väldigt lätt att gå över lite i vänstra filen om fordonet inte får möte. Verkar som vissa ser det som en sport att köra så nära cyklister som möjligt.

Brukar inte tycka det är läskigt när fordon kör för nära men detta var läskigt då lastbilens luftbubbla sög mig mot lastbilen istället för ifrån...

Sol, 8 grader och svag motvind. Och i vanlig ordning helt ensam på vägarna då ingen jobbar fredag i Uppsala. Pyspunka fick mig att stanna och puffa i lite extra. T-shirt och shorts. Det artar sig.

kontorsråttan sa:

+1. Eller ha en billig bil som tål lite plåtskador och alltid hävda sin rätt. Jag gillade sydamerika-reglerna mer när jag bodde i Guatemala och Bolivia. Störst går först, väldigt enkelt. Speciellt som jag hade en stor Jeep :)!

För ett år sedan så satte jag mig på cykeln som pendlarmedel för första gången. Kändes lite som i den här filmen,

Nu på måndag blir det till att åka racer istället för pakethållarhoj ?

Trött på morgonen efter intensivt resande med kräkandes barn i helgen. Vaknade väl till halvvägs men hade svårt att komma upp i både puls och fart. Grön våg hela vägen hemifrån dock, inte ett enda stopp. Händer inte så ofta för en Sthlms-pendlare. Räknar med piggare ben på hemfärden!

Tack, alldeles underbar. Effersom det satt hjul med crossdäck på, så blev det lite grusväg som bonus.

hade inte den där energin man behöver för att kunna maxa i backar och köra lite spontanintervaller. Men det var trevligt ändå. Liten omväg via Pungpinan och Hammarbyhöjden.

Får se till att mecka klart med min racer, har ännu inte haft racerpremiär : -) Min CAAD X levererar tillräckligt bra.

Bytte från Scott Addict SE till Trek Domane SL5 i morse.
de ska båda ha Endurance geo men satan vilken skillnad det är.
Tyckte det gick långsamt idag men segmenten ser helt ok ut, Addicten är mycket rappare och nervösare.

Högersvängande bilister, kollar dom aldrig att det är rent på cb innan dom, utan att blinka, lallar in på tvärgatan? Godmorgon wakey wakey, hur svårt kan det vara?

Övade på hög kandens på pendlingen. Sist på bollen kanske. Nä ont i knät så det är bra att köra lite belastning på det. Att pendla med sambon en bit är en sån lyx.

Tog elhojen för att få lite återhämtning efter söndagens distanspass. Benen vaknade till och började sprätta på ändå efter någon mil.
Såg en läskig olycka i GC-tunneln under 226-an strax före Gullmarsplan. Ambulans på plats - i tunneln - och jag hann höra hur de ropade in en läkarbil också. Jag antar att en cyklist har krockat antingen med gående eller annan cyklist. Två som blev omplåstrade. Men de satt upp iaf. Blind kurva och nedförsbacke från båda håll. Lätt hänt kan jag tro.

Återigen en buss som svängt rakt in i cyklist utanför Viking Line terminalen i morse. När tänker staden göra något åt denna farliga korsning?

Mayhem sa:
Återigen en buss som svängt rakt in i cyklist utanför Viking Line terminalen i morse. När tänker staden göra något åt denna farliga korsning?

Ptja, denna farliga korsning. Det är nog inte det som är problemet. Rätt god sikt där.

(Även för cyklister, om dom vrider på skallen. Men det sitter kanske en Hövding i vägen som försvårar huvudvridning?)

Senast ändrad:
Blev kränkt av en racerelhoj, kränkte 3 andra elhojar för att ge igen #kollektivbestraffning. Det är första gången jag lyckats köra om en elassisterad hoj utan att bli omkörd senare - praise be. I övrigt var det en fantastisk pendelmorgon!

Senast ändrad:
Lite kyligt om armbågarna första kilometern sedan vart det perfekt :) Domanen fick på spd-sl pedalerna och sadeljustering så idag vart det riktigt fint. Lite trött i låren efter gårdagens Ju-jutsu bjöd inte in till några direkta rekord. Underbart väder i STHLM. Många cyklister bitvis men rullade på riktigt fint.

Kom från östsidan av Ulriksdal mot tunneln under järnvägen mot golfklubben till. Hög fart nerför backen, men tog det litet lugnt. Jaha, ombyggt igen. Jag ser plötsligt en skylt om cykelväg rakt in i staketet och bromsar till. Oj, dödsgrus! Hjulen släpper litet, men jag kommer in på cykelvägen i litet för hög fart och ur balans. Den är dragen snett bakåt, och full med grus. Jag glider ut i staketet, vurpar och glider på högersidan över dödsgruset.

Cykeln ok, och och inget brutet, men det svider rätt bra över hela kroppen.

Blev prejad av cykelbanan vid 90 graderskurvan vid Riddarhuset av mötande polarforskare som var för upptagen med att köra om mitt i kurvan för att ha koll framåt. Tur det fanns plats vid sidan av vägen ner mot kajen, annars vetifan vart jag hade tagit vägen.

Kan väl säga som så, lite fuktigt på sina håll.

Bilagor

• 30F3CB5B-51E6-46B4-8ED8-AFC18CFE1FC1.jpeg
    30F3CB5B-51E6-46B4-8ED8-AFC18CFE1FC1.jpeg
    356.2 KB · Besök: 156
Senast ändrad:
En herre på racer gled om mig på Flatenvägen. Han såg stark och snabb ut så jag hängde på. I lilla motlutet upp mot Flatenbadet så tryckte han på lite och jag tänkte att han vill väl vara lite för sig själv och inte ha en flåsande gubbe på rullen så jag lät honom löpa. (hade lätt kunnat hålla rullen, lätt jag lovar...)

A. Gingsjö stod det på hjälmen.

zodah sa:
En herre på racer gled om mig på Flatenvägen. Han såg stark och snabb ut så jag hängde på. I lilla motlutet upp mot Flatenbadet så tryckte han på lite och jag tänkte att han vill väl vara lite för sig själv och inte ha en flåsande gubbe på rullen så jag lät honom löpa. (hade lätt kunnat hålla rullen, lätt jag lovar...)

A. Gingsjö stod det på hjälmen.

Lätt!
:D

Tog en omväg via Erstavik på hemvägen igår. Fick lite puls när en MTB-cyklist skuttar rakt ut från skogen på Kranglans väg några meter framför mig. Fick tvärnita och väja och undvek krasch.

I morse via kortpelotonen. Ljuvligt väder och bra fart i klungan. Tyvärr rött ljus i alla korsningar och vi var duktiga som stannade varje gång.

Genomduschad av en herre i en XC60 i bilkö. Blev rätt paff för han höll inne reglaget ordentligt länge. Blev lite förbannad och han rullade ner och bad om ursäkt att han inte sett mig.

Förstår inte riktigt hur det kan skilja så mkt i klädsel på cyklister, jag körde kortkort och var hur varm som helst och mötte folk i vindbyxor, tjock jacka, långa handskar och buff uppdragen över ansiktet. Var det bastuklubbens ordförande?

/T

Känner lite lika. Man är själv klädd så lätt det bara går utan att kränka någon men möter folk i pälsmössa. Första och enda cykelpendling till jobb idag pga barnens tävlingar och träningar och bilbesiktning. Så då tog vi till långa svängen med sträv motvind. Men sol och sommar ute.

Tillbaka
Topp