Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Allroad sa:En kollega sa att Polisen kört efter cyklister med mc vid slussen ner mot gamla stan, troligtvis stoppade för att ha kört mot rött ljus men kollegan trodde det var för fortkörning, kan det stämma?
Allroad sa:En kollega sa att Polisen kört efter cyklister med mc vid slussen ner mot gamla stan, troligtvis stoppade för att ha kört mot rött ljus men kollegan trodde det var för fortkörning, kan det stämma?
Vad är nästa steg? Nån slags vattenkanon i fronten på cykeln...?Olof E sa:Det blir allt vanligare med fotgängare utrustade med lurar som aktivt dämpar ljud från omgivningen. Ringklocka känns alltmer poänglöst.
IngvarW sa:Den progressiva utvecklingen av antalet cyklister som trampar till jobbet fortsätter. Trots kyligt väder är det många många många som ger sig ut och det är ju trevligt även om det blir satan så rörigt, inte minst vid slussen....
salle sa:IngvarW sa:Den progressiva utvecklingen av antalet cyklister som trampar till jobbet fortsätter. Trots kyligt väder är det många många många som ger sig ut och det är ju trevligt även om det blir satan så rörigt, inte minst vid slussen....
Idag kom inte ens alla över vid grönt. Sjukt mkt folk.
Janek sa:Nära döden-upplevelse i morse när en SL-buss uppenbarligen körde mot rött vid Slussen och kom upp på Hornsgatan några sekunder efter att det slagit på till grönt för oss cyklister som skulle korsa Hornsgatan och fortsätta uppför Götgatsbacken. Jag var längst fram och fick tvärbromsa när bussen kom i rätt hög hastighet (ca 25 km/h är snabbt i en kurva) snett bakifrån. Har skickat ett riktigt surt mail till SL om detta.
Klockan var 08:23, var det nån annan som såg detta? Busslinje 57, blond kvinna i 40-50-årsåldern som körde.
emilh sa:Det där händer rätt ofta vid det ljuset. Kollar numera alltid riktigt riktigt noga åt vänster innan jag cyklar iväg där när det slår om till grönt.
Janek sa:Det ska jag också börja göra. Är det fel på synken av signalerna eller är chaufförerna ofta så stressade att de kör mot rött? Eller har de grönt när cyklarna ska passera (känns inte sannolikt).
Har cykelpendlat året runt i 8 år nu men alltid till city & Vasastan, detta år är första gången jag tvingas passera Slussen. Läget där och på Götgatsbacken är ungefär lika illa som jag förstått av både Happyride och cykeltwitter... :(
Ja, eller lurar öht. Många som har :( men ANC klarar inte höga frekvenser så ringklockan borde höras hyffsat ändå. Jag tror mest det är musiken som ställer till det. Borde vara obligatoriskt med öppna lurar när man rör sig i trafiken.Olof E sa:Det blir allt vanligare med fotgängare utrustade med lurar som aktivt dämpar ljud från omgivningen. Ringklocka känns alltmer poänglöst.
Mathias sa:Jag toppar det med tre snubbar på träcyklar längs Slussenkajen. De vinglade över precis hela cykelbanan samtidigt som man kände lukten av gräs 10m bakom.
emilh sa:Janek sa:Det ska jag också börja göra. Är det fel på synken av signalerna eller är chaufförerna ofta så stressade att de kör mot rött? Eller har de grönt när cyklarna ska passera (känns inte sannolikt).
Har cykelpendlat året runt i 8 år nu men alltid till city & Vasastan, detta år är första gången jag tvingas passera Slussen. Läget där och på Götgatsbacken är ungefär lika illa som jag förstått av både Happyride och cykeltwitter... :(
Min teori är att det är felsynkat på så sätt att de inte tagit i beaktande avståndet mellan signalen för motortrafiken och cykelpassagen/övergångsstället. Stressade busschaufförer gör det hela värre.