Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

johan44 sa:
Gammal diskussion men kanske för att intervallen är synkade för bilister + att om man kör mot rött med känsla och finess så är det inte farligt och behöver inte reta upp nån heller. Kan hända att alla inte har känslan... Sen är det ju svårt att köra förbi kön med cyklister som ofta finns numera utan att väcka harm...

Jag tycker inte att problemet handlar om att det är farligt eller inte utan mer att det skapar ett agg mot cyklister hos andra trafikanter. Det sista vi cyklister behöver är fler arga bilister.

Simpa85 sa:
mtbkr sa:
Skönt väder men varför kan så många cyklister inte respektera rött ljus? Fattar det inte...

Vet inte vad jag knyter näven i fickan mest över. Rödljus-cyklare eller de som kör förbi hela kön vid ett rödljus och knör sig in längst fram och cyklar rakt på mötande trafik.
Ja det är märkligt att många tycker det är viktigare att följa lagen i skogen (e-mtb) jämfört med att följa lagen i cykeltrafiken. Men det är väl coolt att skryta om för polarna...

mtbkr sa:
johan44 sa:
Gammal diskussion men kanske för att intervallen är synkade för bilister + att om man kör mot rött med känsla och finess så är det inte farligt och behöver inte reta upp nån heller. Kan hända att alla inte har känslan... Sen är det ju svårt att köra förbi kön med cyklister som ofta finns numera utan att väcka harm...

Jag tycker inte att problemet handlar om att det är farligt eller inte utan mer att det skapar ett agg mot cyklister hos andra trafikanter. Det sista vi cyklister behöver är fler arga bilister.

+1000

Stumpy sa:
zodah sa:
Gick bara bra.

Upprepar min fråga:
Om man skall ha ett riktigt tätt och bombproof baknav, som håller borta saltvatten bättre än ngt annat, vad skall man ha då?
Har kört året runt under många år med mina Hope Pro 2 Evo utan att behöva serva dem. Har en lagersats liggande, men inte behövt använda den.

Tack! Har fått tips från annat håll om Hope Pro 4 så det får väl bli det. :-)
Pro 2 är väl en modell som utgått och 4:an deras nya.

zodah sa:
Stumpy sa:
zodah sa:
Gick bara bra.

Upprepar min fråga:
Om man skall ha ett riktigt tätt och bombproof baknav, som håller borta saltvatten bättre än ngt annat, vad skall man ha då?
Har kört året runt under många år med mina Hope Pro 2 Evo utan att behöva serva dem. Har en lagersats liggande, men inte behövt använda den.
Tack! Har fått tips från annat håll om Hope Pro 4 så det får väl bli det. :-)
Pro 2 är väl en modell som utgått och 4:an deras nya.
Bonus är att de går att bygga om till ett flertal axelstandarder.

Förutom mobilzombies i båda filerna i Allén idag, så var det en förträfflig pendling.
Fear the walking (almost) dead.

mtbkr sa:
johan44 sa:

Helt sant. Om nån blir arg så har man gjort fel. Alla som har grönt ska gå före utan att behöva känna nån som helst tveksamhet om det.

johan44 sa:
mtbkr sa:
johan44 sa:

Helt sant. Om nån blir arg så har man gjort fel. Alla som har grönt ska gå före utan att behöva känna nån som helst tveksamhet om det.
Förstår hur du tänker, men jag tror tyvärr att bara att bilister ser cyklister som cyklar mot rött räcker. Men vad vet jag...

Ganska ointressant tur idag men benen kändes lättrörda och cykeln likaså. Som vanligt vårtecken i form av allehanda cyklister under resans gång och en uppenbar krasch på Stadsgårdsleden mellan några rejsers och en cykel med släpkärra. Såg inget blodvite med en rejser låg tvärs över cykelbanan och herrarna hade fullt upp med att prata med varandra istället för att plocka bort den så att vi övriga kom fram lite smidigare, så det kan bli...

bearthefear sa:
En av de värsta hindren på min pendlingssträcka på de år jag pendlat. Nerförsbacke, kurva med grus och sen denna container och sophög (sett från andra hållet).

76C5EA51-6684-4D57-816C-A8CB4C15DFB1.jpeg

Inga varningsskyltar eller avspärrningar. I dagsljus gick det att hantera, men på kvällen lär den vara riktigt läskig. Har felanmält till Sthlms Stad.

Annars var det en mysig pendling med skön vårtemp och en lätt motvind!

Stockholms Stad verkar i alla fall ta det på allvar, se svar nedan:

”Hej!

Tack för att du kontaktar oss. Vi polisanmälde containern och upplaget den 18/4-19 eftersom att det saknas tillstånd för dessa. Dessvärre kan staden inte flytta på dessa, då räknas som egenmäktigt förfarande. Önskar du/ni att polisanmäla den eller få status på ärendet kan ni kontakta polisen på 114 14.

Trevlig helg!”

Containern är nu borta :)

Senast ändrad:
Egenmäktigt förfarande. Ja jösses.
Jag kanske vill bygga ett förråd för mina utemöbler på en cykelbana. Ge fan i att ta bort den för då blir ni polisanmälda.
(något haltande liknelse men vafan alltså.)

Dagens pendling höll på att sluta oväntat längs Staffanstorpsvägen i Malmö. 60-sträcka men även om jag höll 40 så tyckte en bil att det var en lysande idé att glida upp brevid, sakta in och ungefär samtidigt som jag passerade bilens bakljus slå på blinkers åt höger och påbörja sväng. Bredställ och sedan snabbt rätta upp för att inte sitta i stolpen med väjningspliktskylten på andra sidan vägen som bilisten skulle in på. Rundade motorhuven i dryga 30 med ett par centimeter tillgodo för vänsterbenet.
Annars var det fint väder och hyggligt varmt (nästan 10 grader vid 7-snåret).

Enda egentligen noterbara var högar som indikerade att hästar tidigare framförts på cykelbanan precis norr om Slussen (Munkbrosidan).

Sen är jag lite frågande till att vissa cyklister verkar tycka att det är a) en god idé att ligga mitt i cykelbana/cykelfältet eller b) ligga till vänster av cykelbanan/cykelfältet trots att det är ledigt till höger. Det är inte jättebreda fält och lite smidighet, i synnerhet när man håller under medelfart, vore inte helt fel. Och ska man röra sig i sidled åt vänster kan det ju vara bra att slänga en blick över axeln innan man börjar sidledsförflyttningen och i fall någon kommer bakifrån avvakta med sin omkörning.

Härliga plusgrader i Sollentuna i morse. Låter man bli gå upp tidigt så får man plusgrader.
Annars? Ni vet detta med att vi cyklister tycker att bilar ska hålla 1,5 m? Då ska man inte passa på att dra med hoj mellan cyklist o bil när bilisten gör det?

GoranS sa:
Enda egentligen noterbara var högar som indikerade att hästar tidigare framförts på cykelbanan precis norr om Slussen (Munkbrosidan).

Sen är jag lite frågande till att vissa cyklister verkar tycka att det är a) en god idé att ligga mitt i cykelbana/cykelfältet eller b) ligga till vänster av cykelbanan/cykelfältet trots att det är ledigt till höger. Det är inte jättebreda fält och lite smidighet, i synnerhet när man håller under medelfart, vore inte helt fel. Och ska man röra sig i sidled åt vänster kan det ju vara bra att slänga en blick över axeln innan man börjar sidledsförflyttningen och i fall någon kommer bakifrån avvakta med sin omkörning.
Håller med. En observation är att längst norr mälarstrand så har det råkat bli en mittmarkering i varje körfält när man tillfälligt delat ytan med gångtrafikanter, då körd plötsligt alla cyklister till höger så snällt :)

Efter helgens lerkrig på ESS:n kändes det rätt laidback och njutningsfullt att frakta ungarna i lådan till förskolan.

20190429_074401.jpg

Black planet sa:
Härliga plusgrader i Sollentuna i morse. Låter man bli gå upp tidigt så får man plusgrader.
Annars? Ni vet detta med att vi cyklister tycker att bilar ska hålla 1,5 m? Då ska man inte passa på att dra med hoj mellan cyklist o bil när bilisten gör det?
Menar du att du sett en cyklist åka i en (sidleds-)lucka mellan en bil och en cyklist samtidigt som en bil gjorde det? Måste varit en rätt stor lucka i så fall.

mindre än 1,5m mellan cykel o bil. Lite förvånad att de flesta bilarna håller detta i Solna av alla ställen. Köra om där mellan son cyklist hamnar idiotfacket.
GoranS sa:
Black planet sa:
Menar du att du sett en cyklist åka i en (sidleds-)lucka mellan en bil och en cyklist samtidigt som en bil gjorde det? Måste varit en rätt stor lucka i så fall.

Två situationer på väg hem:
1) Blev kränkt i 37 km/h av snabb elcykel som sedan siktade mellan två sällskap och busskur. Går aldrig tänkte jag men han klarade det med 5 cm marginal. Två personer hoppade högt pga att de fick noll förvarning. Försökte cykla ikapp för diskussion men orkade inte.

2) 200 meter hemifrån stod jag vid övergångsställe med cykelvagn och barn i. En bil bromsade i god tid medan ett äldre par missade både oss och fartguppet. Tog det nog i 50 vilket såg stökigt ut i kupén. Tror nog att körkort bör omprövas från 75 år sisådär.

Påkörd när jag var i en stor rondell. Bilen såg mig inte (solen i ögonen rakt fram men iofs inte när man tittar åt det håll jag kom ifrån). Jag höll kanske 25-30, bilen Kanske det dubbla. Avfarten där jag ska av är direkt efter infarten som han kom in i rondellen i.

Jag hinner registrera att han inte stannar och väjer vänster. Tyvärr skulle han fortsätta till en annan avfart i rondellen så han kör över i vänsterfilen och då träffar han mig med en tackling med bilens sida.

Som tur var så gled jag bra på asfalten och det kom ingen annan bil bakifrån. Verkar ha kommit undan med skrapsår samt lite muskelblödningar, smällar och förstås lite materiella skador.

Typiskt att det var sommarcykeln, men det kostar att ligga på topp. Jag hade för övrigt en nyckelknippa i bakfickan på tröjan. Det kommer jag nog inte ha igen.

Ja. Jag hoppas det mesta ska lösa sig. Cykeln klarade sig nog skapligt. Den står i cykelgaraget på jobbet nu så det dröjer ett tag innan jag har undersökt den. Jag klarade mig så bra att jag kunde rulla in till jobbet när jag hade värmen uppe och adrenalin i kroppen. Nu lär det dock dröja någon vecka innan nästa cykeltur.

Inser att jag har haft rejäl tur i oturen.

Brukar sällan ha problem med billister men idag råkade man ut för ett kluto till förare, inget jättestor missöde men ändå:

Jag håller så långt jag kan till höger på vägarna, dom flesta billister håller ändå bra avstånd vid omkörning MEN när jag närmar mig tex rondeller så går jag ut närmare mitten för det är ofta bilar ställer sig jämsides med mig i infarten till rondellen om jag fortsätter hålla höger, så även idag, jag lade mig i mitten av vägbanan inför rondellen, med 20 meter kvar till rondellen så kör föraren om mig på vänster sida men kommer inte om helt så där står vi, sida vid sida i infarten till rondellen, han på vänstra sidan av körbanan, jag till höger om honom, & idioten blinkar höger??? Så vad är planen? Att han skall tackla mig sen när det är vår tur att köra in i rondellen?

Förstår inte dessa, vad i huvudet slår om på dom & säger att "JAG MÅSTE OM CYKLISTEN MED 20 METER KVAR INNAN RONDELLEN, HELA MITT LIV RASERAS OM JAG MÅSTE STÅ 2 METER LÄNGRE BAK ÄN VAD JAG BEHÖVER OM JAG KÖR OM CYKLISTEN".

Ibland möter man även billister som skall göra omkörningar i rondellen, känns ju tryggt med bilar till vänster om sig som kanske glömmer av att dom har en cyklist till höger om sig & sen utan förvarning dyker ur rondellen & mosar cyklisten.

Vad gör dessa personer med dom 2-5 sekunderna dom sparar in per dag?

Edit: Såg nu inlägget några inlägg ovanför mig, japp, beklagar det inträffade, just detta jag oroar mig för med stressade/ouppmärksammade osv billister

Senast ändrad:
d_anders sa:
Påkörd när jag var i en stor rondell. Bilen såg mig inte (solen i ögonen rakt fram men iofs inte när man tittar åt det håll jag kom ifrån). Jag höll kanske 25-30, bilen Kanske det dubbla. Avfarten där jag ska av är direkt efter infarten som han kom in i rondellen i.

Jag hinner registrera att han inte stannar och väjer vänster. Tyvärr skulle han fortsätta till en annan avfart i rondellen så han kör över i vänsterfilen och då träffar han mig med en tackling med bilens sida.

Som tur var så gled jag bra på asfalten och det kom ingen annan bil bakifrån. Verkar ha kommit undan med skrapsår samt lite muskelblödningar, smällar och förstås lite materiella skador.

Typiskt att det var sommarcykeln, men det kostar att ligga på topp. Jag hade för övrigt en nyckelknippa i bakfickan på tröjan. Det kommer jag nog inte ha igen.

Krya på dig. Var det möjligtvis i Stockholms Västerort? Cyklade förbi en rondell med flera utryckningsfordon idag.

Nä, var i Skåne. Ska ändra om alla mina standardsolorundor nu för att undvika stora rondeller. Inser att olyckan idag var svår för mig att undvika när jag måste åka igenom rondellen. Inte värt risken.

Lite annorlunda men fantastisk "pendling" idag..
Skogstur i 40 min och sen hem och hämta landsvägshojjen och dra till jobbet..
+8 grader kl 6 på morgonen är ju fantastikt.
58756848_10156391658793129_5176502152318681088_o.jpg

Många i-landsproblem idag.
Det är dagen då det ska hållas vänster utan att trampa och som bonus är "gröna vågen" på Götgatan ur funktion. Gissar att det är dags för polisens årliga insats mot rödljuscykling. De senaste två vårarna då vågen stängts av har det lustigt nog sammanfallit.

emilh sa:
Många i-landsproblem idag.
Det är dagen då det ska hållas vänster utan att trampa och som bonus är "gröna vågen" på Götgatan ur funktion. Gissar att det är dags för polisens årliga insats mot rödljuscykling. De senaste två vårarna då vågen stängts av har det lustigt nog sammanfallit.

Kan nog stämma. Igår så "trålade" en civilpolis på MC utmed Hornsgatan och Slussen så håll i hatten kära kollegor och stanna för rött.

Idag pendlade jag från hemmet till hemmet, 1 h ca och inte fick jag vara sig kränka ngn eller bli kränkt. (Elcykel i 45 km/h räknar jag inte).

Vaknade, drack kaffe, klädde på mig, cyklade lite o åt en macka till. En vanlig dag helt enkelt.

edit: ingen pendlarfika numera.

Senast ändrad:
GoranS sa:

Dom borde skickas på kurs i Cph så kan danskarna läxa upp dom. Man lär sig snabbt, om man måste.

velocipede sa:
blev också lite ställd att gröna vägen var ur funktion idag, störde morgonflowet....

När är den där gröna vågen påslagen egentligen? Tror jag kan räkna på ena handens fingrar antal gånger jag passerat när den har visat nåt om grön våg. I förra veckan visade det nån skylt om grön våg, men jag fick rött iallafall. Vad är den inställd på för hastighet?

Tillbaka
Topp