Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

En kollega sa att Polisen kört efter cyklister med mc vid slussen ner mot gamla stan, troligtvis stoppade för att ha kört mot rött ljus men kollegan trodde det var för fortkörning, kan det stämma?

Allroad sa:
En kollega sa att Polisen kört efter cyklister med mc vid slussen ner mot gamla stan, troligtvis stoppade för att ha kört mot rött ljus men kollegan trodde det var för fortkörning, kan det stämma?

Låter inte så sannolikt, nej.

Kaféracern straffade mig med en punktering på Drottninggatan eftersom jag tvingade ut den i vintervädret, annars oväntat mycket folk och det vanliga kaoset vid slussen

Allroad sa:

MC-Polis stämmer men det jag såg var att han stoppade de som körde mot rött.

Lämnade hemifrån lite senare än vanligt (7 mot vanliga 6) + fina vädret medförde att det var mycket fler cyklister ute än jag är van att se.

Men härlig dag, lite motvind och svalt men inte kallt. Äntligen tillbaks till vårkänslor!

I morse kom jag nästan ända fram till jobbet när jag upptäckte att jag glömt ryggsäcken i förrådet när jag tog fram hojen.
Bara att vända hem igen (ibland är det skönt att man bara har 5 km fågelvägen)

Ah, då är vår-infarkten vid Slussen här. Borde försöka titta på omgivningarna istället för att bara leta smit- och genvägar.

Inge större fel på pendlingen.
Men alltid lika sorgligt när vissa bilister ska markera genom att gasa på mot en när man korsar en överfart.
Händer tyvärr ofta i Sth. Aldrig i Cph.

Pigga ben och medvind imorse. Dessutom är allt tillstymmelse till klick och knak borta efter stt pedalgöngorna och skruvarna till klossarna fått sig en rengöring och nytt fett. Pedalgöngorna var så gott som torra efter vintern, säkert en källa till missljud.

Slog PB på nya pendlingssträckan, sub 37 min på mina 18 rödljusoptimerade kilometrar.

Hemfärden var lite trögare med stark motvind, men vad gör väl det. Många cyklister ute med varierande grad av uppmärksamhet och självkännedom. En herre på trimmad elhoj körde i 30 km/h med livet som insats rakt ut framför både en buss och en taxi vid Gullmarsplan. Försökte hinna ikapp honom för att fråga om det var värt det, men hade inte en chans. Men han hade ju såklart rätten på sin sida, på sätt och vis i alla fall.

-3.5 grad! Snö på marken och islager på bilarna! Det var så man önskade man hade dubbdäcken på och långkalsonger på sig.

De fick skrapa sina plåtburkar iaf

Skön morgon, småkrispig, men börjar få svårt att hitta bra vägar till jobb pga byggen som stänger/leder om av mina snabba favoriter.

Ser ut som att sträckan mellan lilla rondellen och brandstationen i Vinsta ska spärras av igen. Asfalteringen senast blev ju usel, eller så var den bara provisorisk? Det ser ut som den kanske ska breddas också?

På grund av anledning så rullade jag in mot stan senare än vanligt, vid 8:00. Ehhmm... det är vääääldigt mkt cyklister. Så pass många att alla inte kom över vid rödljuset Götgatsbacken ner mot Slussen.
Det kan bli en prövande tid på cykelbanorna i vår. Tänk bara hur mkt folk det blir när det blir varmt på riktigt.

Senast ändrad:
Tjat på barn och lite stressigt innan avfärd, misstanke om att cykelnycklar ligger på bänken hemma(stannar inte för att kolla givetvis), menlösa telefonsamtal mitt i och cyklister som inte kan hålla höger på körbanan och bilister som inte vet om dom ska gasa eller bromsa. Glömt att montera plingen igen, det får bli ikväll. Kallt så det var omöjligt att bli svettig i motvinden. Annars bra tempo trots motvind.

7 Maj

7maj.jpg

Mobiltittande promenerare med stora lurar sneddade tvärt över delade GC-banan utan att se sig för. Trots tjutande skivbromsar lyfte han knappt blicken, klarade krock med nån dm till godo.

Det blir allt vanligare med fotgängare utrustade med lurar som aktivt dämpar ljud från omgivningen. Ringklocka känns alltmer poänglöst.

Den progressiva utvecklingen av antalet cyklister som trampar till jobbet fortsätter. Trots kyligt väder är det många många många som ger sig ut och det är ju trevligt även om det blir satan så rörigt, inte minst vid slussen....

Cyklade om en rödljusförbrytare 5 gånger, om man har så bråttom att man inte kan vänta på grönt kan man väl i alla fall trampa på lite...
Hade återhämtningsdag så cyklade själv i makligt tempo, vilket gör att personen i fråga knappt cyklade i styrfart.

IngvarW sa:
Den progressiva utvecklingen av antalet cyklister som trampar till jobbet fortsätter. Trots kyligt väder är det många många många som ger sig ut och det är ju trevligt även om det blir satan så rörigt, inte minst vid slussen....

Idag kom inte ens alla över vid grönt. Sjukt mkt folk.

salle sa:
IngvarW sa:

Idag kom inte ens alla över vid grönt. Sjukt mkt folk.

Jag såg lämmeltåget över Skanstullsbron från T-banan idag. Snyft, men i morgon så sitter jag i sadeln igen.

Man har nog fel jobb om man längtar med till cyklingen till och från jobbet än själva jobbet...hmm

Stannade till och pratade med Stockholm stad som hade informationstält vid nybroplan. Trevligt initiativ.

Var med om en ytterst udda företeelse imorse på hornsgatan. Kommer åkandes i cykelbanan i riktning mot city, ser en herre med hund som står mitt på övergångsstället och liksom vägrar flytta på sig när cyklisten framför mig närmare sig honom och när jag kom efter så var det som att han hunsade sig mot en. När jag passerat så gick han vidare.

Jävligt konstig gubbe. Annars var det rätt komiskt att följa en dam på elcykel som totalt sket i alla rödljus i stan. Alla försök att komma ikapp och fråga varför var förgäves. #krängt

Cyklade in 45 minuter tidigare än vanligt; en otrolig skillnad mot hur det brukar vara vid 8:30. Så lugnt genom stan och över Slussen har det inte varit sen i mars.

Idag kunde jag inte cykla men en kollega som cyklade sade att det var en olycka med cyklister vid Ålkistan i morse med ambulanser. Lät ju inte bra.

Jag cyklar också från norrort i Stockholm och nu när det är lite byggnationer så går "all" trafik via Roslagsgatan in till city och den intervallkörningen är inte att leka med. Speciellt inte som man som cyklist är hett villebråd för alla föräldrar som stressat lämnar barn och sedan accelerar plattan i mattan med sin X5:a.

Ja, de där stolparna på stadsgården är f-n inte att leka med. Räddningen är att det sällan är någon som cyklar "mot riktningen" i rusningstrafik.

Man får bara passa sig att inte tajma en finlandsbåt så det är en massa fulla fotgängare med rullväskor överallt...

Nära döden-upplevelse i morse när en SL-buss uppenbarligen körde mot rött vid Slussen och kom upp på Hornsgatan några sekunder efter att det slagit på till grönt för oss cyklister som skulle korsa Hornsgatan och fortsätta uppför Götgatsbacken. Jag var längst fram och fick tvärbromsa när bussen kom i rätt hög hastighet (ca 25 km/h är snabbt i en kurva) snett bakifrån. Har skickat ett riktigt surt mail till SL om detta.

Klockan var 08:23, var det nån annan som såg detta? Busslinje 57, blond kvinna i 40-50-årsåldern som körde.

Janek sa:
Nära döden-upplevelse i morse när en SL-buss uppenbarligen körde mot rött vid Slussen och kom upp på Hornsgatan några sekunder efter att det slagit på till grönt för oss cyklister som skulle korsa Hornsgatan och fortsätta uppför Götgatsbacken. Jag var längst fram och fick tvärbromsa när bussen kom i rätt hög hastighet (ca 25 km/h är snabbt i en kurva) snett bakifrån. Har skickat ett riktigt surt mail till SL om detta.

Klockan var 08:23, var det nån annan som såg detta? Busslinje 57, blond kvinna i 40-50-årsåldern som körde.

Det där händer rätt ofta vid det ljuset. Kollar numera alltid riktigt riktigt noga åt vänster innan jag cyklar iväg där när det slår om till grönt.

emilh sa:
Det där händer rätt ofta vid det ljuset. Kollar numera alltid riktigt riktigt noga åt vänster innan jag cyklar iväg där när det slår om till grönt.

Det ska jag också börja göra. Är det fel på synken av signalerna eller är chaufförerna ofta så stressade att de kör mot rött? Eller har de grönt när cyklarna ska passera (känns inte sannolikt).

Har cykelpendlat året runt i 8 år nu men alltid till city & Vasastan, detta år är första gången jag tvingas passera Slussen. Läget där och på Götgatsbacken är ungefär lika illa som jag förstått av både Happyride och cykeltwitter... :(

Janek sa:
Det ska jag också börja göra. Är det fel på synken av signalerna eller är chaufförerna ofta så stressade att de kör mot rött? Eller har de grönt när cyklarna ska passera (känns inte sannolikt).

Har cykelpendlat året runt i 8 år nu men alltid till city & Vasastan, detta år är första gången jag tvingas passera Slussen. Läget där och på Götgatsbacken är ungefär lika illa som jag förstått av både Happyride och cykeltwitter... :(

Min teori är att det är felsynkat på så sätt att de inte tagit i beaktande avståndet mellan signalen för motortrafiken och cykelpassagen/övergångsstället. Stressade busschaufförer gör det hela värre.

Olof E sa:
Det blir allt vanligare med fotgängare utrustade med lurar som aktivt dämpar ljud från omgivningen. Ringklocka känns alltmer poänglöst.
Ja, eller lurar öht. Många som har :( men ANC klarar inte höga frekvenser så ringklockan borde höras hyffsat ändå. Jag tror mest det är musiken som ställer till det. Borde vara obligatoriskt med öppna lurar när man rör sig i trafiken.

Kom ikapp en galen norrman på en 35-40 år gammal racer med clips och remmar som han försökte få fast sina sandaler i samtidigt som han vilt krossväxlade och vinglade minst hela GC banans bredd och pratade glatt med en kvinna på elcykel + hövding. Länge sedan jag sett ett så uselt framförande av en cykel - otroligt att han inte gick omkull eller körde ihjäl någon liten hund...

Skönt när jag till sist vågade köra om flipperkulan....

Jag toppar det med tre snubbar på träcyklar längs Slussenkajen. De vinglade över precis hela cykelbanan samtidigt som man kände lukten av gräs 10m bakom.

Mathias sa:
Jag toppar det med tre snubbar på träcyklar längs Slussenkajen. De vinglade över precis hela cykelbanan samtidigt som man kände lukten av gräs 10m bakom.

Norrbaggen hade iaf hjälm och luktade inte jazztobak så du vann!

emilh sa:
Janek sa:

Min teori är att det är felsynkat på så sätt att de inte tagit i beaktande avståndet mellan signalen för motortrafiken och cykelpassagen/övergångsstället. Stressade busschaufförer gör det hela värre.

Som jag har fattat det så har bussarna i bussfilen en väldigt kort tid på sig att passera. Först är det ju grönt en lång stund i "bilfilerna" samtidigt som det är rött (eller "S") i bussfilen, men när det sedan slår om för bussarna så har de bara några sekunder på sig. När det då står ett par bussar där, eller om de såsar lite, så blir det svårt att hinna med.

Så förståeligt om busschaufförerna blir stressade, även om de naturligtvis inte får köra trafikfarligt för det.

Upptäckte punktering bak när jag skulle ta ut cykeln ur garaget. Skulle köpt ny slang.. Blev tuben istället.
Tur att det är fredag.

Tillbaka
Topp