Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

izar

Aktiv medlem
Tänkte tanken dubbdäck idag, men slog snabbt bort den vilket var rätt val. Låg lite is här och där men ingen svartis. Bytte bakdäck samt bromsklotsar i helgen, fick tydligen inte tillbaks kolvarna riktigt hela vägen. Blev lite extraträning men fördelen var att bakbromsen tog direkt samt att jag slapp bromsa in klotsarna nu bet de bra efter några km.

AndreasVH

Medlem
Lade på nya 45 nrth Gravdal i helgen, men håller såklart med om att det var lite overkill. Jag ser dock denna vecka som inkörsperiod så dubben sätter sig.

johan44

Aktiv medlem
Passerade cyklist som gått omkull i skymd nedförsbacke vid huvudstastrand. Frostigt och vackert, härligt med lite kyla.

Guldragge

Medlem
Axelsberg-Täby. Får väl lära mig att kolla temperaturen innan jag drar ut. Kallt med korta ben. Småläskigt med stenhårda slicks.

bearthefear

Aktiv medlem
Kallt och bitvis lite frostiga vägar, men var inte direkt halt ändå. Tog det lite piano ändå, better safe than sorry.

skjivert

Ny medlem
2c men nästan helt vindstilla i Göteborg idag. Gick lite trögt med tung sidoväska samt ett extra front rack med.

Black planet

Aktiv medlem
Lite lagom fart till staden i ett underbart väder. Undrar hur ä-hjärnan på Solna TK tänkte sätta stolpar mellan cb o gångbanan på smalväg upp till Blåkulla. Varför inte bredda båda?
Är riktigt sur på Thelins transport. Bakliften i perfekt 7åring huvudhöjd över cb. P-vakten tillsägelse räckte visst inte. Brev till chef blir det. Hjälper inte det. Så förslag bygga cykelparkering där.

Brakstav

Medlem
Minsta barnet ramlade 4 gånger på väg till skolan. Inte för det var halt, utan för att han bara ville cykla på högsta växeln. Det gjorde att det gick oerhört långsamt till skolan och hann bli litet kallt på överkroppen (kör merinoull och supertunn vindjacka ner till -10 ungefär). Det löste sig direkt efter lämning.

Har inte bytt till dubbisar än, och struntade i det idag med eftersom jag bara pendlar idag och går på höstlov sen. Det behövdes inte heller.

zodah

Aktiv medlem
Var det halt i Sthlm i morse? Om några dagar är det plus igen och dubbdäck kommer kännas sjukt onödigt.

Tomcaten

Aktiv medlem
Det här hände förut och det var inte jag som pendlade utan det var en på cykel som skulle korsa grycksbovägen ifrån en gå/cykel-väg i typ oförändrad hastighet säg 25-35 km/h som tyckte han var en bra idé.

Men det var en taxi-bil som körde där helt normalt och ser att ingen beträder övergångsstället eller är på väg för att göra det men då kommer landsvägs-lennart på sin Cervelo som kommer så fort som ungefär ovannämnd hastighet och nästan, nästan kör rakt in i sidan på passagerar dörren på taxin så att han måste höja upp huvudet för det är så nära att trimma hakan.

Jag tutar(på cyklisten) cyklisten översätter detta som i sitt huvud att jag tutade på taxin och ger mig en uppskattad blick och gasar sedan vidare.
Där satt jag mest och beundrade detta fenomen med att pendla hemåt på cykeln i typ bil-hastighet över gångvägar, övergångsställen och ahh u name it.

Bilagor

uandt

Aktiv medlem
Fast landsvägslennart körde ju inte snabbare än en bil brukar göra, vad skulle Lennart gjort? Hade hen kört på den fina platta, raka väg 229 hade ju någon lättkränkt stackare kört över Lennart för att hen tog plats i vägbanan.

Tycker du Lennart, som uppenbarligen ville hem fort som fan skulle tagit bilen istället?

Larsifer

Medlem
Spännande! Kom cyklisten från Tyresö- eller Huddinge-hållet? Varifrån kom taxibilen?

I Google streetview ser det ut att vara bra sikt åt alla håll. Hur en yrkeschaufför misslyckas med att se en cyklist i 30 på CB är lite svårt att förstå. Lyckades kanske cyklisten "gömma sig" bakom det stora elskåpet?

Tomcaten

Aktiv medlem
Nej Lelle kom som en pil ifrån sidan och yrkeschauffören hade ett övergångsställe rakt föröver och en bensinstation där utpasserande skulle kunna komma ut och så hade han sedan andra bilar inom "Rimlig" sfär att ta vanlig och normal hänsyn till.

Hävda att taxin haft oaktsamhet är som att säga de flesta människor idag använder CD-skivor och inte Spotify.

Bilagor

gandhi

Aktiv medlem
Väldigt fint idag!
Skönt med lite svalare temp på mina blygsamma 7 km (enkel väg) mellan Kärrtorp och Liljeholmen. Fruset lövslask på morgonen gav lite krydda med Langsterns slitna GP 4 Season.

Senast ändrad:

.A.

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Det här hände förut och det var inte jag som pendlade utan det var en på cykel som skulle korsa grycksbovägen ifrån en gå/cykel-väg i typ oförändrad hastighet säg 25-35 km/h som tyckte han var en bra idé.

Men det var en taxi-bil som körde där helt normalt och ser att ingen beträder övergångsstället eller är på väg för att göra det men då kommer landsvägs-lennart på sin Cervelo som kommer så fort som ungefär ovannämnd hastighet och nästan, nästan kör rakt in i sidan på passagerar dörren på taxin så att han måste höja upp huvudet för det är så nära att trimma hakan.

Jag tutar(på cyklisten) cyklisten översätter detta som i sitt huvud att jag tutade på taxin och ger mig en uppskattad blick och gasar sedan vidare.
Där satt jag mest och beundrade detta fenomen med att pendla hemåt på cykeln i typ bil-hastighet över gångvägar, övergångsställen och ahh u name it.
Taxi-Janne missade tydligen att det råder väjningsplikt mot passerande på cykelbanan.

staine

Aktiv medlem
Men visst är det massa buskar där? Då syns man ju inte. Som cyklist kan man såklart glida fram och förmå bilar att stanna men inte kan man bara damma ut där då dör man ju typ. Oavsett om man har företräde/väjningsplikt.

zodah

Aktiv medlem
staine sa:
Men visst är det massa buskar där? Då syns man ju inte. Som cyklist kan man såklart glida fram och förmå bilar att stanna men inte kan man bara damma ut där då dör man ju typ. Oavsett om man har företräde/väjningsplikt.
Staine! ingen har företräde, det vet du. : -)

Det var både kallt och segt idag men beslöt i alla fall och strunta i dubbdäcken och det var ett bra val. Torrt och fint. Tog det lugnt i kurvor och över vita streck.
Premiär för vinterskorna och det var mysigt värre.
Bromsoken hade stelnat till ordentligt i minusgraderna men jag klarade mig bra ändå.
För lite klä'der på överkroppen så det tog säkert 20 minuter att få upp värmen någorlunda.

izar

Aktiv medlem
Fint idag, solen klev upp över Järvfältet samtidigt som jag befann mig där, så det blev någon extra km grus på morgonen.
För övrig så behöver någon behöver göra något åt min bakbroms som ligger på...

Rattnalle

Aktiv medlem
izar sa:
Fint idag, solen klev upp över Järvfältet samtidigt som jag befann mig där, så det blev någon extra km grus på morgonen.
Samma någon som behöver göra något åt att min frambroms inte tar. Borde verkligen ge upp det här med fälgbromsar..

staine

Aktiv medlem
Tungcyklat i dag. Jag är dålig helt enkelt. För det var nollgradigt och sol i Cph. Riktigt najs.

I morse lättrullat, medvind, soligt, klart och lite trafik. På hemvägen, mörkt, motvind, regn och ovanligt många motorburna mottrafikanter med både blinkers och backspegel ur funktion.

Peth

Aktiv medlem
Eftermiddagens regn och den klara himlen i kombination med utlovade minusgrader gör att beslutet att sätta på dubbdäcken igår inte känns så jobbigt i alla fall. Pendlingen då? Jovars.

JojjeM

Aktiv medlem
Pyspunka på Inbredpendlaren. Fick leda från kontoret och vänta i kö vid pumpen vid Svandammen.

20191029_161958.jpg

/Johan

perzzon

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
izar sa:
Samma någon som behöver göra något åt att min frambroms inte tar. Borde verkligen ge upp det här med fälgbromsar..
Är man bara tillräckligt idog kan man lyckas få skivor att inte ta heller.
Jag tittade på min pendlare idag och efter det vågar jag knappt bromsa med frambromsen innan jag hunnit byta skiva. Den ser ut som två motstående c.
Edit: någon borde VERKLIGEN göra något.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Kylslaget, började frysa rejält om fingrarna efter tre mil. Men med lite ökad intensitet så blev det till slut varmt.

Rattnalle

Aktiv medlem
perzzon sa:
Rattnalle sa:
izar sa:
Är man bara tillräckligt idog kan man lyckas få skivor att inte ta heller.
Jag tittade på min pendlare idag och efter det vågar jag knappt bromsa med frambromsen innan jag hunnit byta skiva. Den ser ut som två motstående c.
Edit: någon borde VERKLIGEN göra något.
Hehe. Jo det går förstås också. Däremot är de drägliga att meka med. Jag svär varje gång jag ska fippla med cantilever-bromsarna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer